Kącik literacki o marii Skłodowskiej – Curie



Pobieranie 112.81 Kb.
Data09.05.2016
Rozmiar112.81 Kb.


Gazetka szkolna wydawana w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Lisich Jamach.





        • Wywiad z panem Feliksem Janczurą.

        • Co w szkole piszczy ?

        • Kącik literacki

        • O Marii Skłodowskiej – Curie.

        • Co nieco o Halloween ;>

        • Horoskop na jesień.

        • Quiz „Czy jesteś duszą towarzystwa?”

        • Humor.

        • Pozdrowienia.



,,Śpieszmy się kochać ludzi,

tak szybko odchodzą”

Ks. Jan Twardowski
Listopad 2011

Oto kącik, w którym publikujemy okolicznościowe wiersze i opowiadania.

Jeżeli ukrywasz na dnie szuflady swoje zapiski, koniecznie je do nas przynieś!


Tymczasem naszą inspiracją stała się piękna złota polska jesień!!!


Jak nie kochać jesieni...



Znowu więdną wszystkie zioła,
Tylko srebrne astry kwitną,
Zapatrzone w chłodną niebios
Toń błękitną...
Jakże smutna teraz jesień!
Ach, smutniejsza niż przed laty,
Choć tak samo żółkną liście
Więdną kwiaty
I tak samo noc miesięczna
Sieje jasność, smutek, ciszę
I tak samo drzew wierzchołki
Wiatr kołysze
Ale teraz braknie sercu
Tych upojeń i uniesień


Co swym czarem ożywiały



Smutna jesień
Dawniej miała noc jesienna
Dźwięk rozkoszy w swoim hymnie
Bo anielska, czysta postać
Stała przy mnie
Przypominam jeszcze teraz
Bladej twarzy alabastry,


Krucze włosy - a we włosach
Srebrne astry...



Widzę jeszcze ciemne oczy...
I pieszczotę w ich spojrzeniu
Widzę wszystko w księżycowym
Oświetleniu...
Adam Asnyk

Pokochaj jesień
Spróbuj pokochać jesień

z niesamowitymi urokami

Spójrz ile piękna niesie

obdarzając cię nowymi dniami.
Kolorowo jak wiosną

barwne liście ostatki zieleni

Dadzą chwilę radosną












Na lekcji matematyki nauczyciel rozwiązuje równanie z

jedną niewiadomą. Zapisuje niemal całą tablicę, a na koniec

odwraca się do dzieci i mówi:
- No i co? Teraz już wiemy, że "x" równa się zero.
- To straszne - załamuje ręce Zosia. Tyle liczenia na nic!
Lekcja przysposobienia obronnego:
- Które krwotoki są groźniejsze: zewnętrzne czy wewnętrzne?
- Wewnętrzne.
- A dlaczego?
- Bo trudniej pacjenta obandażować.

Małgosia bardzo dużo rozmawiała na lekcjach, dlatego pani profesor wpisała jej uwagę do dzienniczka.

Następnego dnia Małgosia pokazuje pani dzienniczek, a tam notatka pod uwagą:
- To jeszcze nic! Usłyszałaby pani moją żonę!

Jasiu, dlaczego spóźniłeś się na lekcje?

- chce wiedzieć pani wychowawczyni. 
- Bo jak szedłem do szkoły, to napadł

na mnie uzbrojony bandyta. 


- O Boże, dziecko, czy nic ci się nie stało?! 
- Owszem, zabrał mi zeszyt z wypracowaniem

Nauczyciel opowiada klasie o małpach.

Dostrzega, że mała Zuzia nie słucha.

Zwraca więc jej uwagę:


- Zuziu! Słuchaj uważnie i patrz na mnie,

bo nie będziesz wiedziała jak wygląda małpa.


-

Co trzeba zrobić, by iść do nieba? - pyta ksiądz na lekcji religii.
Dzieci kolejno odpowiadają:
- Trzeba pomagać rodzicom!
- ... być dobrym!
- ... chodzić do kościoła!
Kazio przekrzykuje wszystkich:
- Trzeba umrzeć!

Po skończonym egzaminie profesor wpisał do indeksu studenta tylko jedno słowo – "Idiota".

Ten przeczytał, popatrzył na profesora i mówi:

- Ależ pan roztargniony, miał pan wpisać ocenę, a pan się podpisał.



- Umiesz pływać? - pyta Jasia instruktor na obozie.

- Oczywiście!

- A gdzie się nauczyłeś?

- W wodzie...

- Kto panował w starożytnym Egipcie?

Twarz Jasia rozpromienia uśmiech:

- Mumie, proszę pani.
Konduktor sprawdza bilety w pociągu:

-Czy pani zapłaciła za tego psa ?

-Ależ skąd, dostałam go na urodziny!










Wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2011/2012 w nowo wybudowanych budynkach z piękną hala sportową naukę zaczęli uczniowie ze szkoły podstawowej, gimnazjum oraz dzieci z przedszkola. Uroczyste otwarcie szkoły zostało połączone z oddaniem nowego budynku dydaktycznego i hali sportowej oraz z nadaniem Szkole Podstawowej im. Jana Pawła II.

30 września 2011 roku uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w akademii poświęconej 72. rocznicy napaści Niemiec i Związku Radzieckiego na Polskę. Montaż słowno - muzyczny przygotowali uczniowie z klasy szóstej szkoły podstawowej i klasy drugiej gimnazjum pod kierunkiem p. Agnieszki Bieleckiej, p. Anety Tworko i p. Beaty Streit.

Dnia 13 października 2011 roku w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Lisich Jamach odbyła się akademia poświęcona dniu Edukacji Narodowej. Montaż słowno- muzyczny przygotowali uczniowie klasy szóstej i trzeciej gimnazjum pod kierunkiem p. Anety Tworko.

Dnia 18 października 2011 roku klasa szósta pod kierunkiem księdza Mariusza Kota przygotowali bardzo ciekawy montaż słowno-muzyczny na temat 11. Dnia Papieskiego obchodzonego pod hasłem ,,Jan Paweł II- Człowiek modlitwy”. Uroczystość odbyła się w ramach przezywania w naszej szkole Tygodnia Papieskiego.

Dnia 27 października 2011 roku odbyło się uroczyste pasowanie na ucznia klasy pierwszej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II. Pierwszacy spisali się bardzo dzielnie i zostali uczniami naszej wspólnoty szkolnej.

a 2 listopada w naszej szkole odbyło się rozstrzygnięcie konkursu na ,,Najpiękniejszą dynię Halloween”. Pierwsze miejsce zajęła uczennica gimnazjum- Julia Grabas, w związku z tym, że nie była obecna w szkole nagrodę odebrał jej młodszy brat- Romek, który jest uczniem szkoły podstawowej.
W pierwszych miesiącach nauki uczniowie naszej szkoły licznie uczestniczyli w zawodach sportowych.
Szkoła podstawowa:
-Mistrzem powiatu w biegu na 1000m został Damian Mosiężny, tym samym awansował na mistrzostwa wojewódzkie, gdzie zajął 15 miejsce.

-Sztafeta chłopców 10 x 1000m- zajęcie 2 miejsca w powiecie i awans do finałów rejonowych, które odbędą się w Przemyślu w kwietniu.

-W biegach przełajowych Damian Mosiężny zajął 2 miejsce w powiecie, awansując do biegów wojewódzkich, gdzie zajął 8. miejsce.
Gimnazjum:
-W biegach przełajowych Kamiński Wojciech zajął 4 miejsce, awansując do biegów wojewódzkich, gdzie zajął 7 miejsce, zaś na 5 miejscu w powiecie uplasował się Tomasz Furgała.

- Na boisku Orlik odbyły się zawody sportowe Coca-Cola Cup. W turnieju udział brały drużyny z następujących szkół : Zespół Szkół Publicznych w Cieszanowie, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Lisich Jamach oraz Zespół Szkół w Rudzie Różanieckiej . Po zaciętej rywalizacji, zwycięzcą zostali uczniowie z Rudy Różanieckiej. Drugie miejsce zajął Cieszanów . Niestety ostatnie, ale także na podium Lisie Jamy .;)

-W zawodach powiatowych tenisa stołowego 1. miejsce w kategorii żeńskiej zajęły Ada Trzmiel oraz Sylwia Głuszyk, zaś w kategorii męskiej 3. miejsce zdobyli Wojciech Szczybyło i Krzysztof Siteń.
Zwycięzcom serdecznie gratulujemy wygranych ))




  • Początek roku szkolnego obfitował w dużą ilość konkursów przedmiotowych. Między innymi były to konkursy z języka polskiego, języka angielskiego, niemieckiego czy fizyki. Uczeń naszego gimnazjum Wojciech Terech zakwalifikował się do drugiego etapu z konkursu przedmiotowego z fizyki.

Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów ! ;)





  • W grudniu w naszej szkole odbędzie się szkolny konkurs z j. niemieckiego pt.”300 słówek do główek”. Każdy, kto chciał wzięcia udziałau w rywalizacji. Pierwszy etap konkursu (pisemny) odbędzie się 16 grudnia, zaś drugi (ustny) odbędzie się 18 grudnia, więc nie pozostało nam nic innego jak trzymanie kciuków za uczestników ! ; ) Życzymy powodzenia !;)



  • Można będzie także wziąć udział w konkursie organizowanym w ramach ogólnopolskiego programu „Szkoła bez przemocy”. Jedna z pierwszych akcji jest to konkurs, w którym trzeba popuścić wodze fantazji i stworzyć koszulkę jaką z chęcią założyłby kibic naszego kraju na Euro 2012




Halloween wywodzi się z celtyckiego obrządku Samhain. Ponad 2 tys. lat temu w ten dzień żegnano lato, witano zimę oraz obchodzono święto zmarłych. Celtowie wierzyli, iż w dzień Samhain zacierała się granica między zaświatami a światem ludzi żyjących, zaś duchom, zarówno złym jak i dobrym, łatwiej było się przedostać do świata żywych. Duchy przodków czczono i zapraszano do domów, złe duchy zaś odstraszano. Sądzi się, iż właśnie z potrzeby odstraszania złych duchów wywodzi się zwyczaj przebierania się w ów dzień w dziwaczne stroje i zakładania masek. Ważnym elementem obchodów Samhain było również palenie ognisk.

W Halloween dzieci i dorośli przebierają się za potwory, takie jak wampiry, duchy czy czarownice. Kostiumy są również oparte na postaciach z telewizji. Pierwsze kostiumy na Halloween pojawiły się w 1930 roku, wtedy zwyczaj cukierek albo psikus (Trick or Treat) stał się popularny w Stanach Zjednoczonych. Dorośli do dnia dzisiejszego urządzają pochody przez ulice miast.

Symbole Halloween|

Wydrążona dynia ze światełkiem w środku dla irlandzkich chłopów oznaczała błędne ogniki uważane za dusze zmarłych. W czasie tajemniczych obrzędów miano uwalniać ludzkie dusze z ciał czarnych kotów, psów i nietoperzy. Obecnie w wyeksponowanych miejscach domów umieszcza się wydrążone i podświetlone od wewnątrz dynie z wyciętymi kształtami różnych postaci oraz, w zależności od wyobraźni domowników, imitacje ludzkich czaszek, szkieletów, manekinów znanych postaci z horrorów, itp.

W związku z obchodzonym z 31 października świętem Halloween w Stanach Zjednoczonych w naszej szkole ogłoszono konkurs na „Najpiękniejszą dynie Halloween”. Osoby chętne do wzięcia udziału w konkursie, mogły przynosić udekorowane w przeróżny sposób dynie do dnia 24.10.2011. Rozstrzygniecie odbyło się 02.11.2011r. Zwyciężczynią została uczennica klasy III gimnazjum Julia Grabas.

Uczeń powinien być doceniany. Jest to osoba myśląca.



Bicie i krzyczenie na ucznia jest dla niego poniżające.”

Jesteśmy bardzo wdzięczne za wyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu i znalezienie czasu na rozmowę z nami. Wiemy, że był Pan długoletnim dyrektorem Szkoły Podstawowej w Lisich Jamach. W nowym roku szkolnym 2011/2012 zaczynamy naukę w nowoczesnym budynku. Przed nami wiele wyzwań.

Chcemy się uczyć, szukamy rad i wsparcia u naszych nauczycieli a także u ludzi, którzy mogą być uznani za autorytet w dziedzinie wychowania młodego pokolenia. Redagując nowy numer naszej szkolnej gazetki, przyszedł nam do głowy pomysł, żeby porozmawiać z Panem, doświadczonym człowiekiem i pedagogiem.

Widziałyśmy Pana na rozpoczęciu roku szkolnego. Jak podobała się Panu uroczystość poświęcona oddaniu nowego gmachu szkolnego oraz nadaniu imienia Jana Pawła II szkole podstawowej?

Znaczenie i wartość uroczystości są bardziej znaczne od okoliczności. Jako, że to, które obchodziliśmy w tym dniu jest nie byle jakie i niecodzienne, ale ono było o wysokim znaczeniu i bardzo ważne dla całego środowiska powiatu południowo-wschodniego, bo takich budynków w dotychczasowej historii tej ziemi nie spotykało się. Wydarzenie to jednak było na miarę przekraczającą możliwości powiatu. Aa zatem było znaczące z udziałem wielu dostojnych gości, dlatego nie mogło być i nie było nudne. W moim odczuciu, pomijając wystąpienia gości, utkwiły mi w pamięci stosowne wystąpienia młodzieży tej szkoły. Występ młodzieży całego środowiska był ujmujący, wzruszający, więc trudno mówić, a kłamstwem by było gdyby je ktokolwiek nazwał nudnym. Obecność Biskupa i innych dostojnych gości wzmocniła powagę wydarzeniu nadania imienia Jana Pawła II Szkole Podstawowej w Lisich Jamach. Ukoronowaniem uroczystości był przepiękny występ. Chciało się patrzeć i słuchać.



Jak ocenia pan warunki do nauki w naszej nowej szkole?

Sam wygląd zestawu budynków obrazuje pewien rozmach i budzi podziw przez wszystkich tych, którzy chcą się w tym zestawie budynków dopatrzeć piękna. Bywa i tak, że nawet takie budowle są określane przez złośliwców jako nic nie znaczące. Rozmieszczenie ilości izb lekcyjnych i pracowni stwarza doskonałe warunki do osiągania przez uczniów obu stopni organizacyjnych, głębokiej wiedzy merytorycznej, inaczej klucz do pogłębiania tej wiedzy. Wykorzystanie warunków umożliwiających wszechstronny rozwój fizyczny może być uszczupleniem, aby młodzież opuszczająca mury szkolne mogła być spełniona. Sądzę, że przestrzeń, wnętrza tych budynków są na tyle wystarczające żeby można było w nich wykształcić młodzieży na takim poziomie, że po opuszczeniu szkoły przez nią nie powinna mieć kompleksu w uczeniu się w szkołach wyższych z innych regionów powiatu i kraju.


Proszę powiedzieć, jak długo był Pan dyrektorem Szkoły Podstawowej w Lisich Jamach?

W okresie kiedy byłem czynnym nauczycielem, szkolnictwem w powiecie kierowała oświatowa instytucja, ona też samodzielnie obsadzała stanowiska kierownicze w szkołach podstawowych. Instytucja ta wyróżniającym się nauczycielom powierzała stanowiska kierownicze. Jeżeli powołany na wspomniane stanowisko sprawdzał się, to otrzymywał mianowanie i był na stanowisku kierowniczym najczęściej do emerytury. Ja należę do tych „szczęśliwców’. Funkcję kierowniczą pełniłem przez 12 lat w Dąbrowie i 20 lat w Lisich Jamach.



Jakie były warunki w szkole, kiedy pan był nauczycielem?

W naszym środowisku podobnie jak w całym powicie budynki szkolne były na miarę możliwości. Mając na względzie komfort obecnego budynku to można powiedzieć, że były to warunki wspaniałe. Z każdym rokiem warunki się poprawiały. Warto wiedzieć, że przed wojną (do 1945r.) na terenie obecnego obwodu szkolnego (rejon Krowicy i Lisich Jam) były tylko szkoły z najwyższą klasą IV(czwartą). Zatem budynki szkolne najczęściej były w dwóch izbach lekcyjnych. O innych pomieszczeniach nie było mowy. W okresie działań wojennych, a zwłaszcza grasowania band UPA, nawet i te małe szkółki zostały spalone. Po wojnie w Lisich Jamach i Krowicy Hołodowskiej powstawały szkoły siedmioklasowe (bez budynków). Uczniów dużo, pomieszczeń brak. Tymczasowo uczono w domach prywatnych rozrzuconych po całej wsi. W roku 1955 wybudowano obecny budynek, a w Krowicy dwa lata później. Tak obszerne budynki cieszyły uczniów i rodziców, a zwłaszcza nauczycieli.


Wiele się słyszy o złym zachowaniu młodzieży. Jakie ma pan zdanie na ten temat?

Pogłoski dla mnie nie są wiarygodne. Sądzę, że młodzież obecna uczęszczająca do szkoły w zasadzie nie powinna się różnić od młodzieży lat wcześniejszych. Poważna rolę odgrywa dobra organizacja i zdyscyplinowanie. Ograniczę się do zachowania młodzieży będącej w szkole. Skłonności do wybryków to stała cecha części młodzieży. Złego zachowania nie da się zlikwidować rygorem, krzykiem, złością czy gniewem. Praca w tym kierunku musi być ciągła i prowadzona przez cały personel szkoły, począwszy od dyrekcji do pań sprzątających włącznie. Sposób rozwiązywania problemu opracowuje dyrekcja szkoły przy czynnym udziale nauczycieli



Może pan, jako nauczyciel z wieloletnim doświadczeniem mógłby udzielić kilku rad pedagogom, którzy nie dają sobie rady z uczniami?

-Na to pytanie po części dałem odpowiedź w poprzednim punkcie. Jeżeli ta bezradność jest incydentalna to wkracza dyrektor, świadcząc pomoc rady pedagogicznej. Ostatecznie jest przykra dla ucznia, ale bywa, że i dla nauczyciela.


Jak karano a jak nagradzano uczniów, gdy pan był nauczycielem?

„Kodeks ucznia” daje pełną odpowiedź na tego rodzaju pytanie. W każdej szkole był wywieszony w ramie za szkłem kodeks ucznia i zgodnie z normami w nich zawartymi zespół nauczycieli karał i wynagradzał. W wyjątkowych wypadkach wzywano rodziców do pomocy. Ja osobiście jestem za częstszym nagradzaniem, mniej kar. Może spróbujcie na waszej gazetce znaleźć kącik dla najlepszych. Ten „najgorszy” za dobry uczynek też tam może się znaleźć.


Jak długo był pan nauczycielem. Czy lubił pan tę pracę?

Nauczyciel, który nie lubi tej pracy, nie powinien być nauczycielem, powinien zmienić zawód, a uczyć powinien tak jakby chciał, aby jego synowie czy córki były tak uczone. Nauczyciel, który ciągle narzeka na młodzież a nie dostrzega własnego niedołęstwa nie powinien uczyć. Przez cały okres swej pracy uczyłem matematyki, fizyki i chemii.

Mam osobliwą i własną satysfakcję z tego tytułu, że te dwie dziewczynki podjęły się przeprowadzić ze mną wywiad na tematy związane z tym co mi było i jest bliskie.

Dziękujemy!

Wywiadu udzielił i autoryzował go mgr Feliks Janczura

Wywiad przeprowadziły: Iwona Antosz i Ewelina Szczybyło





















































































































































1.Na jaką chorobę zmarła jej matka?

2.Pierwsza nagrodę nobla zdobyła z mężem oraz ............ Becquerelem

3.Jak Maria Skłodowska miała na drugie imię?

4.W jakim szpiku Maria miała zanik elementów krwiotwórczych?

5. Jak miała na drugie imię 2 córka Marii i Pierre’a?

6.Marię Skłodowską łączyła bliska znajomość z Paulem…………., z francuskim fizykiem.








Pozdro dla Grendyy..Hah. 


Pozdrowienia dla Krastianka

od bezdomnej. Xdd


Pozdro dla Magdy, Edyty, Kasi

od Ani.:***


Pozdro dla Kasi z kl.I
Pozdro dla Beatki z kl.I
Pozdrowienia dla Pitaczka

ode mnie.. xdd 


Pozdro dla Krawczyka (=

Pozdro dla bezdomnej

(Ani). Hahah.. 
Pozdro dla Symendaczki

od Pitaka 


Pozdro dla Anetki 
Pozdro dla Kasi z I.kl
Pozdro dla Pleśniaka od

Patryka. xD

Pozdro dla capowej i Wioli

od Anety. :*


Pozdro dla Artka ode

mnie : D:**


Pozdrowienia dla dziewczyn z kl.II.:*
Pozdrowienia dla Anecii:*
Pozdro dla Ewy.F i Eweliny.J od Anety…!:)*:*
Pozdrowienia dla Szymona z kl. II Gim.;*
Pozdro dla Szczeny.
Pozdro dla Aneci i Artka ode mnie ; p
Pozdro dla Ziomka z kl.II =****
Pozdro dla Lady od nieznajomej.. :D; p
Pozdro dla „SLU” od kumpeli. xd
Pozdro dla Huberta od Anety

Pozdro dla wujka od ciotki…:D*


Dla Wusa i Grendy od koleżanek z kl.II;*
Pozdr dla „Grzepcia” i „Kokosi” z kl.II Gim.=D
Pozdro dla Patryka od koleżanki ;p
Pozdro dla Czały i Pitaka ode mnie. :D
Pozdro dla Huba i Daniela ;*
Pozdro dla Woszczaka ode mnie. xD
Pozdro dla Sylwki żula z kl.II. xD
Pozdro dla Kasi i Beaty od Łukasza i Maćka :D
Pozdro dla Kamciaka od Huberta 
Pozdro dla wszystkich klas Gimnazjalnych
Pozdro dla Anety z kl.II i Eweliny z kl.III od Huberta
Pozdro dla Beaty z kl.I od cichego wielbiciela :P
Pozdro dla Eweliny.J z kl.III od wielbiciela. xD
Pozdro dla Sysi z kl.II
Pozdro dla ciotki z kl.II od wujka z kl.II. xD
Pozdrowienia dla wszystkich Misztalców. xD
Pozdro dla Mania : p
Pozdrowienia dla Eweliny Sz z III <3
Pozdrowienia dla superaśnej Ani
Pozdro dla Woszczaka :D
Pozdro dla wszystkich naj. kolegów od Grudusi :D
Dla bezdomnej Ani od Kistiana.:*
Dla Anetki Głuszkowej od Ziomka :*
Dla Wiolki Włochowej od Ziomeczka :*
Dla wszystkich flejtuchów z kl.II :D Hahah xD
Dla Wojtunia, Grendy, Barana, WOSA od Pitreńka :D
POZDROWIENIA DLA WYCHOWAWCZYNI KLASY III
Pozdrowienia dla Daniela od wielbicielki
‘Sieema’– dla Agnieszki.T i Anki M. Ps. zamawiamy pizze? :D
Dla kuzyna od kuzynki :D:*
Dla brata od sióstr :*
Pozdro dla całej kl.II
Pozdrowienia dla Pani Marty Lis od Iwony i Eweliny ^^
Dla Czały od Pitaka
Dla sąsiada z ławki Maćka- Magda :D Ps. jeszcze raz mnie ruszysz łokciem to dostaniesz !!:D
Dla Czały od koleżanek
Pozdrowionka dla Kasi Białej :*
Dla Pitaka od Czały.

POzdro dla Iwki od Ewki ;**


Pozdro dla Aneci i Ziomka od Wioli;**
Pozdro dla chłopaków z kl.II od dziewczyn. xd
Pozdro dla Sylwi G. i Ewy F. od Wiolki ; p:**
Pozdro dla Marzenki i Ani.
Pozdro dla Ani M.
Pozdro dla Sebki H.
Pozdro dla Śledzia „SLU” od Guliego.
Pozdrowienia dla szalonej Marzenki i supernowej Krysi od Ani. ;*
Pozdrowienia dla Daniela od dwóch tajemniczych wielbicielek. 
Pozdrowienia dla Sebastiana od wielbicielki
Od Kistiana dla Kasi białej.. 
Pozdro dla ekstraśnej Ani i kochanej Krysi / Marzenka. xO ;P
Pozdro dla wszystkich dziewczyn z kl.II
Pozdro dla Nera i Krawczyka od Guliego.

Pozdro dla wszystkich chłopców z kl.II.;***


Pozdrowienia dla wszystkich genialnych uczniów kl.II
Pozdrowienia dla Danielka i Sebastianka ;*
Pozdro dla najbardziej zwariowanej Marzenki i Ani.
Pozdro dla kochanego Seby H.
Pozdro dla Seby Z.
Pozdrowienia dla Krawczyka , który jutro daje koncert ;D od Guliego

Pozdro dla Guliego i Krawczyka.


Pozdrowienia dla Grudy xD
Pozdro dla Rabcia. xD
Pozdro dla Pitaka G… z kl. II ode mnie.
Pozdro dla Wioli ef…z kl.II
POzdro dla Ewki od Iwony <3
Pozdrowienia dla Domi, Ady i Agaty z kl.III od Sylwii. xD

Pozdrowienia dla Ewy i Sylwii z kl.II

Pozdro dla Harnasia
Pozdro dla Gośki, Olki i Pameli od Pati =)
Pozdro dla Wojtka T. z kl.III od cichej wielbicielki.. ;* :D
Pozdrowienia dla Kaśki i Beaty.
Pozdro dla Kaśki białej i czarnej od Anety ;)*.!
Pozdro dla Asi K. z kl.II od kolegi…:D:P
Pozdrowienia dla Szymona z kl.II Gim.

:****
Pozdro dla karateki z kl.3 Gim.


Szakala ;D i dla Pajdora :D
Od Gabryśki dla Kamila
Pozdro dla Beaty z klasy

I gim. :P;d


Pozdro od Chudego dla Śledzia SLU
Pozdrowienia dla Guliego geja od Chudego
Pozdrowienia dla Szakala od Krysi z kl.II
Pozdrowienia dla Szymona z kl.I
Pozdro dla Sarny.
Pozdrowienia dla Gabryśki z kl.I gim.!
Pozdro dla Eweliny z kl.I gim.!
Pozdrowienia dla Izabeli z kl.I gim. :*
Pozdro dla Guliwera od Śledzia. AVE SLU
Pozdro dla Chudego eda . od Śledzia.
Pozdrowienia dla Darki z I gimnazjum od przyjaciółki *W*
Pozdro dla Wiolki z klasy I gimnazjum od Darii 
Gabriela Lasek całuski :-P
Pozdrowienia dla dziewczyn z kl.I gimnazjum 
Pozdro dla Gośki, Olki i Patrycji od Pameli ;*

Pozdrowionka dla boskiej Patrysii…od tajemniczej koleżanki…

Hahah.. moja ty..<3.!;**
Love You..;***.!!!
Pozdrowienia dla Wojtusiaaa..;***

Hehe.. .!!


Pozdro dla bezdomnej Ani i Magdy od Kistiana. ; P
Pozdrowienia dla tego co się ciągle na mnie fochaa..  Ps. Przestań już..!!! Proszee..!

Pozdrowienia dla kochanej Krysi od tajemniczego wielbiciela <3


Pozdrowienia dla Woszczusiaod Anki i Kaśki.  
Pozdro dla Iwony z III kl :**

Pozdro dla kl.II 




Pozdrowienia dla Kasi i Ani

od Darka..: P





Zespół Szkolno-Przedszkolny w Lisich Jamach ul. Lwowska 45, 37-600 Lubaczów

Gazetkę opracowały : Ewelina Szczybyło, Iwona Antosz, Edyta Litwin, Katarzyna Furgała, Anna Furgała, Małgorzata Łepcio i Anna Dorota.

Opieka redakcyjna: Marta Lis






Maria Salomea Skłodowska-Curie (ur. 7 listopada 1867 w Warszawie, zm. 4 lipca 1934 w Passy) – wywodząca się z Polski (z Królestwa Polskiego) francuska uczona, fizyczka i chemiczka, dwukrotna noblistka. Żona Pierre'a Curie, matka Eve Curie i Irène Joliot-Curie.
Większość życia spędziła we Francji, tam też rozwinęła swoją karierę naukową. Prekursorka nowej gałęzi chemii – radiochemii. Do jej dokonań należą: opracowanie teorii promieniotwórczości, technik rozdzielania izotopów promieniotwórczych oraz odkrycie dwóch nowych pierwiastków – radu i polonu. Pod jej osobistym kierunkiem prowadzono też pierwsze badania nad leczeniem raka za pomocą promieniotwórczości. Dwukrotnie wyróżniona Nagrodą Nobla za osiągnięcia naukowe, po raz pierwszy w 1903 z fizyki wraz z mężem i Henrim Becquerelem za badania nad odkrytym przez Becquerela zjawiskiem promieniotwórczości, po raz drugi w 1911 z chemii za wydzielenie czystego radu.
Maria Skłodowska urodziła się jako piąte dziecko w znanej rodzinie nauczycielskiej, wywodzącej się z drobnej szlachty. Dziadek Józef Skłodowski był szanowanym lubelskim pedagogiem. Ojciec Władysław Skłodowski był nauczycielem matematyki i fizyki oraz dyrektorem kolejno dwóch warszawskich gimnazjów męskich. Matka zaś, Bronisława Boguska, była dyrektorką prestiżowej warszawskiej pensji dla dziewcząt z dobrych domów. Chorowała na gruźlicę i zmarła, gdy Maria miała 11 lat. Ojciec był ateistą, matka zaś głęboko wierzącą katoliczką.

W 1894 roku poznała swojego przyszłego męża, Francuza Pierre'a Curie, który był w tym czasie doktorantem w laboratorium Becquerela. Po zrobieniu doktoratu przez Pierre'a Curie, Maria Skłodowska poślubiła go w 1895 roku. Dwa lata później przyszła na świat ich pierwsza córka Irène.

W czasie I wojny światowej Maria Skłodowska-Curie została szefem wojskowej komórki medycznej zajmującej się organizowaniem polowych stacji rentgenograficznych, które w sumie obsłużyły ponad trzy miliony przypadków urazów wśród francuskich żołnierzy. Pod koniec 1911 r. otrzymała drugą Nagrodę Nobla, dzięki której przekonała rząd Francji do przeznaczenia środków na budowę prywatnego Instytutu Radowego – Institut du radium (obecnie Institut Curie), który został wzniesiony w 1914 i w którym prowadzono badania z zakresu chemii, fizyki i medycyny.

Po wojnie uczona nadal szefowała Instytutowi Radowemu w Paryżu i jednocześnie jeździła po świecie, gdzie pomagała poprzez swoją fundację zakładać medyczne instytuty leczenia chorób nowotworowych.

Maria Skłodowska-Curie zmarła 4 lipca 1934 roku w alpejskiej klinice Sancellemoz w Passy na aplazję szpiku, czyli zanik elementów krwiotwórczych w szpiku kostnym, spowodowany najprawdopodobniej wysokimi dawkami promieniowania pochłoniętymi podczas badań nad promieniotwórczością.



Z muzyką przez świat…
Muzyka reggae w Polsce pojawiła się na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Uznaje się, że pierwszą formacją, która użyła jamajskich rytmów w swoich utworach była punkowa Brygada Kryzys - Roberta Brylewskiego i Tomasza Lipińskiego. Stylistykę tę wykorzystywały również inne zespoły związane z tym nurtem - Deadlock i TILT. Przełomowy był jednak rok 1983 rok, kiedy to wspomniany R. Brylewski założył pierwszy zespół reggae - Izrael. Krótko potem powstały: Gedeon Jerubbaal, R.A.P., Bakszysz i Daab. Pierwsze teksty w polskim reggae dotyczyły prawie wyłącznie Babilonu, a więc złej, popsutej przez pieniądz i władzę cywilizacji zachodu, co w naszym przypadku odnosiło się najczęściej do państwa komunistycznego. Dzięki polskim tekstom i poruszanym w nich tematom, bliskim prawie każdej młodej buntującej się osobie, reggae zaczęło odnosić niesamowite sukcesy.
Muzyka POP W węższym zakresie popem nazywa się bardziej "miękki" i nastawiony na masowego odbiorcę odłam muzyki rockowej, charakteryzujący się prostotą, melodyjnością i szerszym niż w klasycznej muzyce rockowej użyciem syntezatorów i studyjnych technik nagraniowych. Często style popowe są "łagodniejszymi" odmianami pierwotnych stylów wyrosłych z różnych odmian muzyki rozrywkowej (nie tylko rockowej), lub kombinacjami tych odmian tak zestawianymi, aby usunąć brzmienia nietolerowane w danym momencie przez większość potencjalnych słuchaczy, oraz aby zachować brzmienia, które są aktualnie modne.

W jeszcze węższym zakresie pop uważany jest za przeciwieństwo muzyki rockowej, gdyż jego głównym zadaniem jest podobanie się publiczności, która w większości najchętniej słucha rzeczy miłych, lekkich i przyjemnych, podczas gdy teoretycznie ideą rocka jest przekaz odautorski.



Hip-hop – miejska kultura i gatunek muzyczny powstały w afroamerykańskich społecznościach w Nowym Jorku w latach siedemdziesiątych XX wieku DJ Afrika Bambaataa wprowadził pojęcie czterech filarów hip-hopu, którymi są rap, DJing, b-boying i graffiti. Część środowiska hip-hopowego dodaje jeszcze piąty filar – wiedzę, gdyż jej brak wywołuje nieprawdziwy, stereotypowy wizerunek tej kultury. Innym, ważnym elementem jest beatbox.

Od momentu powstania w Południowym Bronxie, hip-hop kultura rozprzestrzeniła się na cały świata Muzyka hip-hop powstała gdy DJ-e zaczęli tworzyć bity za pomocą zapętlania zapisów partii solowych granych oryginalnie na perkusji na dwóch gramofonach, robiąc tak zwany sampling. Do tego doszedł rap, czyli rodzaj ekspresji wokalnej polegający na rytmicznym wypowiadaniu słów i ich rymowaniu i beatbox – technika wokalna polegająca głównie na naśladowaniu dźwięków i różnych efektów technicznych stosowanych przez DJów. Oryginalny taniec i styl ubierania się stworzony przez fanów nowej muzyki, spowodował rozbudowę i udoskonalenie się wciąż powstającej kultury.





Pobieranie 112.81 Kb.





©absta.pl 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna