1. Cele lekcji a) Wiadomości
Uczeń zna osiągnięcia kobiet, które żyły i tworzyły w XX wieku.
b) Umiejętności
Uczeń:
-
potrafi wymienić osiągnięcia kobiet tworzących w XX wieku i określić ich znaczenie dla rozwoju kultury, społeczeństwa, nauki,
-
czyta ze zrozumieniem,
-
układa pytania do tekstu,
-
poszukuje informacji,
-
dokonuje analizy i syntezy informacji.
Praca z tekstem, pytania do eksperta, burza mózgów, rozmowa, praca z klasą, praca w grupach, praca indywidualna.
3. Środki dydaktyczne
Arkusze papieru, pisaki, karty pracy dla grup.
4. Przebieg lekcji a) Faza przygotowawcza
Na tydzień przed zajęciami nauczyciel wybiera 4 uczniów, których zadaniem jest wcielenie się w rolę ekspertów. Każdy z nich musi zdobyć i przyswoić sobie jak największą ilość informacji dotyczących wskazanej przez nauczyciela postaci.
Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje wraz z uczniami salę do zajęć w taki sposób, aby wydzielone zostały 4 miejsca dla ekspertów oraz 4 stanowiska pracy dla zespołów.
b) Faza realizacyjna -
Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu zajęć. Na tablicy zapisuje hasło „Kobiety XX wieku”. Uczniowie podają imiona i nazwiska znanych im sławnych kobiet, których życie i twórczość przypadły na XX wiek. Powinni też określić, jakie były ich osiągnięcia lub z jakimi dziedzinami były związane.
-
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Każdej z nich przydziela do opracowania sylwetkę jednej ze sławnych kobiet XX wieku. (załączniki 1- 4).
-
Uczniowie zapoznają się z zasadami pracy grupy oraz zasadami przebiegu spotkania z ekspertami (załącznik 5).
-
Uczniowie w grupach opracowują 5 pytań do ekspertów. Tekst, który otrzymali od nauczyciela, jest dla nich materiałem pomocniczym.
-
Eksperci odpowiadają na pytania swoich kolegów. Każda grupa zadaje po 3 pytania spośród 5, które opracowała.
-
Uczniowie w grupach opracowują 4 plakaty dotyczące biografii i osiągnięć sławnych kobiet. Pracami grup kierują eksperci, których do zespołów przydziela nauczyciel.
-
Prezentacja plakatów.
c) Faza podsumowująca
Dyskusja na temat znaczenia osiągnięć kobiet dla rozwoju nauki, kultury, społeczeństwa.
Nauczyciel wraz z uczniami ocenia przygotowanie ekspertów, a następnie plakaty.
Uczniowie organizują w klasie wystawę plakatów.
-
http://pl.wikipedia.org/wiki/Coco_Chanel
-
http://pl.wikipedia.org/wiki/Matka_Teresa_z_Kalkuty
-
http://pl.wikipedia.org/wiki/Maria_Sk%C5%82odowska-Curie
-
http://pl.wikipedia.org/wiki/Margaret_Thatcher
-
http://pl.wikipedia.org/wiki/Coco_Chanel
-
Królikowski J., Tołwińska – Królikowska E., Metody nauczania, [w:] Europa na co dzień, pod red. M. Taraszkiewicz, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa 1997, s. 1-124/R-IV
6. Załączniki
załącznik 1.
Coco Chanel
Gabrielle Bonheur Chanel - znana jako Coco Chanel to niewątpliwie kobieta sukcesu. Urodziła się w ubogiej rodzinie 19 sierpnia 1883 r. w Saumur we Francji. Mając 12 lat, trafiła do sierocińca. Zdobyła solidne zawodowe wykształcenie szwaczki. Swoją karierę zaczynała, śpiewając w kabaretach, gdzie nazwano ją Coco. Dzięki pomocy przyjaciół stała się właścicielką sklepu z konfekcją damską, co była początkiem jej wielkiej kariery.
Zawzięta, dumna i uparta - tak opisywali ją znajomi. Obracała się w towarzystwie wyższych sfer. Rozmiłowana w prostocie i precyzji, tworzyła z myślą o kobiecie pracującej zawodowo i natychmiast zyskała klientki na całym świecie. Szmizjerka, słynny kostium Chanel, mała czarna sukienka, wreszcie perfumy Chanel No°5 zapewniły wyjątkowe miejsce Coco w świecie mody i są rozpoznawalne jako jej pomysły do chwili obecnej.
Coco Chanel zmarła 10 stycznia 1971 r.
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Coco_Chanel
załącznik 2.
Maria Skłodowska-Curie urodziła się 7 listopada 1867 r. w Warszawie. Była wybitną uczoną polską, ale większość życia i kariery naukowej spędziła we Francji. Zajmowała się badaniami z zakresu fizyki i chemii.
Do jej największych dokonań należą: opracowanie teorii promieniotwórczości, technik rozdzielania izotopów promieniotwórczych oraz odkrycie dwóch nowych pierwiastków: radu i polonu. Pod jej osobistym kierunkiem prowadzono też pierwsze w świecie badania nad leczeniem raka za pomocą promieniotwórczości. Była prekursorem nowej gałęzi chemii - radiochemii.
Maria Skłodowska-Curie dwukrotnie została wyróżniona Nagrodą Nobla za osiągnięcia naukowe. Po raz pierwszy w roku 1903 z fizyki wraz z mężem Piotrem Curie za badania nad odkrytym przez Antoine Henri Becquerela zjawiskiem promieniotwórczości, a drugi raz w roku 1911 z chemii za wydzielenie czystego radu. Do dziś pozostaje jedyną kobietą, która tę nagrodę otrzymała dwukrotnie.
Maria Skłodowska-Curie zmarła 4 lipca 1934 r. w Sancellmoz we Francji.
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Maria_Sk%C5%82odowska-Curie
załącznik 3.
Matka Teresa z Kalkuty urodziła się w 1910 roku w Skopje (obecnie Macedonia) jako Agnes Gonxha Bojaxhiu. Z pochodzenia była Albanką. Już w wieku 12 lat poczuła powołanie do służby zakonnej. Sześć lat później wstąpiła do zakonu sióstr loretanek w Irlandii, przyjmując imię zakonne Teresa. Swój nowicjat odbywała w Indiach. Tam od 1929 pracowała w katolickiej szkole dla dziewcząt w Kalkucie, której została później dyrektorką.
W 1946 roku miała usłyszeć wezwanie od Boga, by pomagać biednym i opuszczonym. W 1948 przywdziała charakterystyczne białe sari z niebieskim obrzeżem. Za zgodą papieża Piusa XII wyszła na ulice Kalkuty pomagać trędowatym, umierającym i porzuconym dzieciom. Do końca pracowała, pomagając ludziom, apelując jednocześnie zawsze o poszanowanie godności drugiego człowieka, czynnie sprzeciwiała się aborcji, eutanazji i antykoncepcji. W 1950 roku założyła zgromadzenie sióstr Misjonarek Miłości, które prowadzą w Indiach i na całym świecie sierocińce, domy dla chorych i umierających.
W 1979 za swoją pracę Matka Teresa otrzymała Pokojową Nagrodę Nobla. Matka Teresa zmarła na zawał serca 5 września 1997 w Kalkucie. Od 2003 roku błogosławiona.
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Matka_Teresa_z_Kalkuty
załącznik 4.
Margaret Thatcher , a właściwie Wielce Honorowa Margaret Hilda baronessa Thatcher urodziła się 13 października 1925 r. w Grantham we wschodniej Anglii.
Z wykształcenia chemik. Zapisała się w historii jako polityk brytyjski i premier Wielkiej Brytanii w latach 1979-1990. W równym stopniu wielbiona, co nienawidzona, Margaret Thatcher wywarła ogromny wpływ na politykę końca XX wieku nie tylko w Wielkiej Brytanii, ale na całym świecie. Pod jej przywództwem rozkwit przeżyła prywatna przedsiębiorczość, a terminu „thatcheryzm” zaczęto używać do określania kojarzonego z latami 80. etosu kultu pieniądza.
Nawet sama Margaret Thatcher nie spodziewała się, że za jej życia kobieta zostanie premierem, podobnie jak nie przypuszczała, że w 1979 roku zostanie wybrana na liderkę Partii Konserwatywnej.
Zastała Wielką Brytanię w złym stanie; poziom bezrobocia był wysoki, a dumy narodowej obniżony. Poprowadziwszy kraj do wojny o Falklandy, a następnie ją wygrawszy, udało się jednocześnie rozbudzić w Brytyjczykach uczucia patriotyczne i utrwalić swoją reputację.
Wzmocniła gospodarkę, osłabiając związki zawodowe i wspierając rozwój prywatnej przedsiębiorczości, choć ucierpiał na tym sektor państwowy. Na arenie światowej jej siła i determinacja były powszechnie podziwiane.
Jej apodyktyczny styl sprawowania władzy przysparzał jej jednak w równej mierze zwolenników, co przeciwników. Na skutek wprowadzenia w 1990 roku niepopularnego pogłównego, zmuszona była podać się do dymisji.
Stanowczość w stosunku do strajkujących górników oraz do państw komunistycznych spowodowała nadanie jej przydomku Żelaznej Damy (Iron Lady). Liberalną politykę gospodarczą jej gabinetu ochrzczono mianem thatcheryzmu.
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Margaret_Thatcher
załącznik 5.
Zasady pracy grup
a) Zapoznajcie się z notatką biograficzną, którą otrzymaliście.
b) Przygotujcie 5 pytań do eksperta dotyczących życia i osiągnięć danej osoby.
Uwaga!
Pytania muszą być jasne i zrozumiałe. Przynajmniej jedno pytanie grupy musi dotyczyć osiągnięć wskazanej wam osoby.
Zasady przebiegu spotkania z ekspertami
a) Grupa wybiera 3 spośród przygotowanych pytań.
b) Każdy ekspert ma na odpowiedź 2 minuty.
c) W sytuacji, gdy ekspert nie wywiązuje się dobrze ze swej roli, jego odpowiedź można przerwać.
d) Zadaniem grup jest notować odpowiedzi ekspertów.
7. Czas trwania lekcji
2 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak
|