Krzysztof M
pow. zamojski, woj. lubelskie
tel.
Konspekt lekcji informatyki w klasie VI Szkoły Podstawowej
Temat: Łączenie dokumentów – korespondencja seryjna. Czas: 45 min
Przygotowanie ucznia:
Uczeń umie:
-
wskazać zakres komórek,
-
projektować i formatować tabelę w arkuszu,
-
podstawowe własności arkusza,
-
zastosować funkcje standardowe,
-
formatować komórki arkusza,
-
drukować wskazane dane arkusza.
Cel główny: Zapoznanie uczniów z zasadami łączenia dokumentów.
Cele operacyjne:
Wiadomości:
-
uczeń - wie, zapamięta
-
co to jest seria danych?
-
zasady wprowadzania i zmiany danych w komórkach,
-
zasady tworzenia dokumentów tekstowych,
-
uczeń rozumie
Umiejętności:
-
uczeń – stosuje w sytuacjach typowych
-
wskazuje serię danych,
-
utworzy tabele w arkuszu,
-
utworzy prawidłowo tekst w edytorze tekstowym,
-
utworzy listy i dokumenty wysyłkowe,
-
uczeń – stosuje w sytuacjach problemowych
-
użyje kreatora korespondencji seryjnej,
-
dostosuje typ dokumentu,
-
wstawi do edytora inny dokument.
Postawy:
Uczeń:
-
uświadomi sobie użyteczność edytora tekstowego kalkulacyjnego arkusza kalkulacyjnego w opracowywaniu dokumentów,
-
rozumie potrzebę nabycia umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji,
-
uświadomi sobie potrzebę ochrony praw autorskich dokumentów i programów komputerowych,
Metody nauczania: ćwiczeniowa,
Formy pracy: indywidualna, (grupowa),
Pomoce dydaktyczne: komputer, oprogramowanie: arkusz kalkulacyjny (MS Works, MS Excel)
Przebieg lekcji:
-
Wprowadzenie. Czynności organizacyjne: sprawdzenie listy obecności, podanie i zapisanie tematu lekcji.
-
Przypomnienie wiadomości z poprzedniej lekcji: (Podać zasady formatowania komórek w arkuszu. Jak zmienić szerokość kolumn w wysokość wierszy?)
-
Zapoznanie z tematem lekcji. Łączenie dokumentów – korespondencja seryjna.
-
Oglądanie 1 filmu przygotowanego przez nauczyciela. „Arkusz”. [Nauczyciel w tym czasie komentuje film].
-
Uruchomienie arkusza kalkulacyjnego.
-
Praca z nowym dokumentem. Ćwiczenie 1 Tworzenie listy adresów w arkuszu kalkulacyjnym.
-
Zapisanie dokumentu na Pulpicie pod nazwą Zeszyt1.
-
Oglądanie 2 filmu przygotowanego przez nauczyciela. „Listser” [Nauczyciel w tym czasie komentuje film].
-
Uczniowie uruchamiają edytor tekstowy „Word” i przystępują do tworzenia korespondencji seryjnej. W tym celu:
- zaczynają pisać w edytorze tekst „Szanowny Pan/Pani
- Klikają na Narzędzia | Listy i dokumenty wysyłkowe | Kreator korespondencji seryjnej … |
- Po wybraniu typu dokumentu „Listy” Klikają na krok Następny: Dokument początkowy
Następny: Wybierz adresatów |
- Klikają Przeglądaj … w oknie Wybieranie źródła danych z Pulpitu otwierają plik „zeszyt1”
- z okna Wybieranie tabeli wybierają „Arkusz1$”
- z okna Adresaci korespondencji seryjnej wybierają Zaznacz wszystko i klikają OK
- klikają Więcej elementów … i z tabeli wstawiają pola korespondencji seryjnej.
- wstawiają pasek narządzi korespondencji seryjnej.
- na pasku klikają na przycisk <> - pola korespondencji seryjnej zamieniają się na adresy
- uczniowie klikają na ◄► adresy się zmieniają
- poniżej piszą tekst „Uprzejmie zawiadamiamy, że spotkanie odbędzie się dnia 23.01.2004 r. o godzinie 1400 Zapraszamy”.
- uczniowie zauważają, że klikając na ◄►i mogą wykorzystać ten sam tekst wiele razy.
-
Zapisywanie dokumentu edytora na Pulpicie.
-
Podsumowanie.
Literatura dla ucznia:Ewa Grubel, Grażyna Hardt-Olejniczak, Ewa Kołczyk, Helena Krupicka, Maciej M. Sysło „INFORMATYKA” Podręcznik dla ucznia szkoły podstawowej. Wydawnictwo WSIP 2000. Numer dopuszczenia DKW-4014-5/99
Literatura dla nauczyciela taka sama jak dla ucznia. + Z. Dec, R. Konieczny, ABC komputera 98, Wyd. Edition Kraków 1998.
Alojzy Drozdowski „Elementy Informatyki”. Podręcznik dla szkół podstawowych i jednorocznego kursu informatyki w szkołach ponadpodstawowych.
Steve Sagman „OFFICE 2000 PL”, WORD 2000 PL”, „EXCEL 2000 PL” Wydawnictwo Helion 2000.
|