Lekcja 10 Dział: Dzieje Grecji Temat: Wielka kolonizacja Greków. Ustrój państw greckich —Sparty i Aten



Pobieranie 13.52 Kb.
Data08.05.2016
Rozmiar13.52 Kb.
Liceum, Technikum Historia

Klasa I Lekcja 10 Dział: Dzieje Grecji


Temat: Wielka kolonizacja Greków. Ustrój państw greckich —Sparty i Aten.
1. Wielka kolonizacja Greków między VIII a VI w. p.n.e.


  • Przyczyny -Poszukiwanie ziemi pod uprawę (przeludnienie) surowców do rozwoju rzemiosła

  • Przebieg kolonizacji – zakładanie nowych miast apoikia - przez greckie polis (metropolie) na wybrzeżach Morza Śródziemnego i Czarnego

  • Kolonie Greckie m.in.: Syrakuzy (Sycylia), Neapol (Włochy), Massalia (Francja), Cyrena (Afryka)

  • Skutki – rozprzestrzenianie się greckiej kultury, ożywienie handlu, rozwój miast metropolii


2. Sparta
a. Terytorium

  • Peloponez –Lakonia - Dorowie

  • Związek Peloponeski – sojusz wojskowy (symmachia) miast skupionych wokół Sparty



b. ustrój polityczny ( twórca Likurg)


  • Monarchia – 2 królów z różnych dynastii (funkcje kapłańska i dowódcza, sędziowskie)

  • Geruzja (Rada Starców) – 2 królów i 28 obywateli - gerontów (60 lat)

  • 5 eforów – urzędnicy wybierani na rok, administracja, sądownictwo kontrola - rząd

  • Zgromadzenie Ludowe (apella)- raz do roku, wszyscy obywatele, przyjmowanie/odrzucanie propozycji Geruzji, wybór gerontów, wybór 5 euforów


c. Społeczeństwo Sparty tworzyli:


  • Najmniejsza grupa ludności wśród mieszkańców Sparty – tytuł dziedziczny

  • 7 roku życia chłopcy w koszarach - dyscyplina, mało jedzenia, lakoniczne wypowiedzi

  • Zawodowi wojskowi –hoplici –ciężkozbrojna piechota –walczą w szyku -falanga

  • Od 30 lat - Zgromadzenie Ludowe i małżeństwo,




  • Periojkowie („sąsiedzi”) – wolność osobista bez praw politycznych ( 40 tys.)

  • Ludność pobita przez Dorów –handel rzemiosło, lekkozbrojna piechota




  • Heloci („jeńcy”) – bez praw chłopi będący własnością państwa -niewolnicy ( 150 tys.)

  • Ludność podbita - pracowali na polu spartiatów oddając 50 % plonów


3. Ateny
a. Terytorium

  • Attyka i Salamina X-IX w. p.n.e. -dogodne usytuowanie Aten –osłonięte górami i murem i rozwinięta linia brzegowa -port

b. ustrój ( twórca mityczny król Tezeusz)

  • Archonci 9 najwyższych urzędników, wybierani na rok polityka, wojskowość, religia, sąd

  • Areopag (wzgórze Aresa) – sąd, sprawy polityki i religii -dożywotnio byli archonci

  • Zgromadzenie Ludowe – ustawy, polityka zagraniczna, (40 tys. obywateli na 150 tys.)

  • Kworum –liczba członków niezbędna do podjęcia prawomocnej decyzji

  • Głosowanie jawne - podniesienie ręki, a rozstrzyga większość lub tajne -wrzucenie kamyka do białej urny (tak) lub czarnej (nie)




  • Podzielona na 10 komisji, każda z nich pełniła przez 10 część roku stałą służbę.




  • Urzędnicy — wybierani 10 strategów pozostali losowani na rok

  • Nadzór - Rada Pięciuset - wykonują jej postanowienia oraz Uchwały Zgromadzenia


c. Reformy prawa i ustroju (archonci)- ukształtowanie się demokracji


  • Drakońskie prawa (-621 r. p.n.e.) – pierwsze spisane prawo – bardzo surowe

  • Reformy Solona 594 r. p.n.e.




  • Umorzenie długów ( zakaz niewoli za długi i pożyczek pod zastaw osoby)

  • Sąd przysięgłych – ludowy - sprawy karne i cywilne ( 600 sędziów)




  • Pizystrat wprowadza w Atenach – tyranię (rządy jednostki)




  • Reformy Klejstenesa 508 -507 r. p.n.e.




  • Podział Attyki na demy (giny) a z tych stworzono 10 fyli

  • Urząd strategów – 10 dowódców wojskowych ( 1 z fyli)

  • Sąd skorupkowy (ostracyzm) – raz w roku wypisywano na glinianych skorupach (ostrakach) nazwisko osoby, która zagraża ustrojowi, wypisana najczęściej opuszcza polis na 10 lat


Zadanie domowe str. 84

4. Arystoteles był uczniem Platona, który z kolei niechętnie odnosił się do demokracji ateńskiej. Za lepszy uznawał ustrój oligarchiczny, w którym rządy sprawowaliby filozofowie, a wszystkie dziedziny życia obywateli były by kontrolowane przez państwo. Na podstawie poniższego tekstu źródłowego odpowiedz na pytanie:, W jaki sposób Platon starał się skompromitować demokrację



  • Rządzący ustalają prawa takie, jakie dla nich są korzystne


Pytania sprawdzające:

1. Podaj wiek, w którym rozpoczęła się wielka kolonizacja



  • VIII w. p.n.e.

2. Wyjaśni, co to był Związek Peloponeski

  • Sojusz wojskowy miast skupionych wokół Sparty

3. Podaj, kogo uważa się za półlegendarnego twórcę ustroju Sparty

  • Prawodawca Likurg





10




Pobieranie 13.52 Kb.





©absta.pl 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna