LEKCJA OTWARTA DLA NAUCZYCIELI
I ZAPROSZONYCH RODZICÓW
Autor scenariusza : Sylwia Langer – nauczyciel wychowania do życia w rodzinie
w kl. V i VI.
Scenariusz konsultowany z prof. dr hab. Adolfem Szołtyskiem.
Przedmiot : Wychowanie do życia w rodzinie w kl. VI
Temat zajęć : Co warto wiedzieć o miłości i nienawiści człowieka?
Cel główny:
Uwrażliwienie dziecka na miłość jako źródła wartości pozytywnych( w tym serdeczność i szlachetność), ale i nienawiść, jako źródła wartości negatywnych, w tym agresji, podłości.
Cele szczegółowe :
po przeprowadzonej lekcji uczeń powinien:
-
uświadomić sobie czym jest miłość, ale i nienawiść,
-
określić podstawowe cechy miłości i nienawiści
-
odkrywać znaczenie miłości i nienawiści w życiu człowieka
Metody :
-
asocjacyjna ( podająca, przyswajanie wiedzy ) – mini wykład
-
operatywna ( uczenie się przez działanie) :
-
ćwiczenie przed mini wykładem nakierowane na intelektualne pobudzenie wiedzy refleksyjno- poznawczej,( nakierowane na główną tezę wykładu)
-
Ćwiczenie po mini wykładzie , ( przekształcenie tez teoretycznych w praktyczne kształtujące postawę).
Formy pracy:
mini wykład – pobudzanie aktywności intelektualno- poznawczej,
ćwiczenia indywidualne i grupowe – pobudzanie praktycznej aktywności intelektualno- poznawczej.
Aranżacja lekcji :
Moduł I ( 4 min.) :
wejście, powitanie i sprawdzenie obecności.
Moduł II ( 5 min) : odpowiedzi na zadane pytania.
Pytania dotyczą sposobu przestrzegania norm moralnych, etycznych i jurydycznych.
Moduł III ( 9 min) : ćwiczenie nakierowane na temat mini wykładu.
-
Postawienie przez nauczyciela pytania :
Czym jest miłość a czym nienawiść ?
-
Praca indywidualna w ciszy : zapisanie odpowiedzi w zeszycie
np. :
Miłość to wspólne dążenie do celu,
Miłość to szczęście, szacunek, zrozumienie,
Miłość to wspólne plany życiowe i więź psychiczna, ...
Nienawiść to agresja, zawiść, pogarda,
Nienawiść to podłość, pogarda, lekceważenie, ...
-
Praca w grupie : wypracowanie wspólnego stanowiska grupy w wyniku konfrontacji.
Referowanie.
-
Komentarz i konfrontacja stanowisk.
-
Dyskusja nad problemami.
-
Podsumowanie dyskusji przez nauczyciela.
Moduł IV ( 7 min.): mini wykład
Temat i cel wykładu :
Znalezienie odpowiedzi na pytanie:
czym jest miłość jako źródło wartości pozytywnych, ale i nienawiść jako źródło wartości negatywnych i jakie jest jej znaczenie w życiu człowieka?
Kluczowe pojęcia :
MIŁOŚĆ, NIENAWIŚĆ.
Treść wykładu oparto na następującej literaturze:
-
Adolf E. Szołtysek : Filozofia pedagogiki Podstawy edukacji: Teoria- Metodyka_ Praktyka. Wydawnictwo „ESSE” Katowice 2003
-
Adolf E. Szołtysek : Filozoficzne podstawy programu: Wychowanie do życia w rodzinie. Rodzina* Osoba* Naród. Wydawnictwo „ESSE” Katowice 2000
-
miłość jako podstawa aktów, ujmujących wartości pozytywne
|
nienawiść jako podstawa aktów, ujmujących wartości negatywne
|
dobrotliwość, uczciwość, godność, wolność, szlachetność, szacunek, serdeczność, życzliwość, itp.
|
złośliwość, nieuczciwość, pogarda, podłość, lekceważenie, agresja, niesprawiedliwość, egoizm, zawiść, chciwość, pycha, itp.
|
Moduł V ( 15 min.): ćwiczenie podsumowujące mini wykład ze wskazaniem praktycznych konsekwencji.
-
Postawienie przez nauczyciela pytania :
Jaką rolę pełni miłość ( nienawiść ) w życiu człowieka
-
Praca indywidualna; zapisanie odpowiedzi na postawione pytanie w zeszycie
(cel : wywołanie bezgłośnego dialogu z samym sobą)
* Praca w grupie – konfrontacja indywidualnych przemyśleń na rzecz wypracowania
wspólnego stanowiska grupy.
-
Referowanie wyników przez osoby wyznaczone w grupach.
-
Komentarze i konfrontacje stanowisk
-
Dyskusja
-
Podsumowanie dyskusji przez nauczyciela
Moduł VI ( 4 min.) ; podsumowanie zajęć.
-
ustosunkowanie się do zadanych pytań
-
nawiązanie do tematu i celu lekcji – uczeń wie, czym jest miłość
i jakie ma znaczenie w życiu człowieka.
Dobór środków dydaktycznych : rzutnik pisma, foliogram definicji „ miłość”,
„ nienawiść” , rysunek wieży.
Ewaluacja :
Rysunek wieży WIEŻA
Wpisz w wieżę 10 wybranych cech miłości. Kieruj się następującą zasadą- w pierwszym polu umieść tę cechę miłości, którą uważasz za najważniejszą. W pole 10 wpisz wyraz, który według ciebie najmniej określa, czym jest miłość.
Literatura:
-
A. Szołtysek: Filozofia Pedagogiki Podstawy Edukacji: Teoria- Metodyka-Praktyka. Katowice ”ESSE” 2003
-
T. Król, K. Maśnik, G. Węglarczyk : Wychowanie do życia w rodzinie. Rubikon. Kraków 1999
-
J. Miazgowicz. Wychowanie Prorodzinne. „Powiernik Rodzin”. Katowice 1998
|