Liczba punktów ECTS z podziałem na kontaktowe/ niekontaktowe
1 (0,5/0,5)
Tytuł/ stopień/Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej
dr hab. Krzysztof Tomczuk
Jednostka oferująca moduł
Zakład Parazytologii i Chorób Inwazyjnych
Cel modułu
Poznanie podstaw ewolucji, biologii i hodowli płazów i gadów. Poznanie herpetofauny Polski oraz najczęściej spotykanych gatunków hodowlanych płazów i gadów. Poznanie roli płazów i gadów w środowisku oraz zagadnień dotyczących ich ochrony.
Treści modułu kształcenia – zwarty opis ok. 100 słów.
Podstawy prawne hodowli i obrotu zwierzętami egzotycznymi w Polsce.
Ewolucja i pozycja systematyczna płazów i gadów.
Rola płazów i gadów w środowisku i gospodarce.
Płazy i gady Polski ,programy ochrony oraz reintrodukcji gatunków.
Niebezpieczeństwa związane z zasiedlaniem rodzimych środowisk obcymi , hodowlanymi gatunkami, - gatunki inwazyjne
Niebezpieczeństwa związane z hodowlą zwierząt jadowitych. Systemy hodowli gadów i płazów.
Pojęcie i rola hibernacji i estywacji u gadów.
Sposoby rozmnażania gadów, zaburzenia rozrodu u gadów.
Żywienie gadów i płazów ( żywienie zwierząt młodych i dorosłych, rodzaj pożywienia i częstotliwość karmienia, suplementacja diety, rola witamin w żywieniu gadów).
Zalecana lista lektur lub lektury obowiązkowe
1.,,Zwierzęta w terrarium" - Siegfried Schmitz , Oficyna Wydawnicza MULICO, Warszawa 1998
2. Gady i płazy : encyklopedia zwierząt, konsultanci tekstu Harold G. Cogger, Richard G. Zweifel ; il. David Kirshner ; [współaut.: Aaron M. Bauer et al. ; przekł.: Maria Oleszkiewicz, Krzysztof Oleszkiewicz]. Warszawa : Elipsa, cop. 1993.
3.Płazy i gady - Günter Diesener, Josef Reichholf ; przekł. i adaptacja Henryk Grabarczyk i Eligiusz Nowakowski.Warszawa: GeoCenter, cop. 1997.
4.Płazy i gady Europy - Joanna Mazgajska wydanie internetowe
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne
Wykład, ćwiczenia praktyczne z prezentacją zwierząt i terrariów. oglądanie i recenzowanie filmów, zajęcia terenowe w Poleskim Parku Narodowym i Egzotarium w Lublinie
Kod modułu
M WE_SEM 4 M42/43 B
Kierunek lub kierunki studiów
Weterynaria
Nazwa modułu kształcenia, także nazwa w języku angielskim
Endokrynologia
Endocrinology
Język wykładowy
Polski
Rodzaj modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)
Fakultatywny
Poziom modułu kształcenia
Studia jednolite magisterskie
Rok studiów dla kierunku
II
Semestr dla kierunku
IV
Liczba punktów ECTS z podziałem na kontaktowe/ niekontaktowe
1
Tytuł/ stopień/Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej
Prof. dr hab. Marta Kankofer
Jednostka oferująca moduł
Katedra Biochemii
Cel modułu
Celem nauczania endokrynologii jest rozszerzenie i pogłębienie dotychczasowej wiedzy uzyskanej w ramach przedmiotów Biochemia i Fizjologia Zwierząt z zakresu endokrynologii o wiadomości pochodzące z najnowszych publikacji naukowych. Problemowe przedstawienie mechanizmów oddziaływania hormonów na komórki w połączeniu z wielokierunkowym efektem ich działania i regulacją poszczególnych przemian w różnych tkankach i narządach, pozwoli na integrację wiedzy teoretycznej i praktycznej.
Treści modułu kształcenia – zwarty opis ok. 100 słów.
Mechanizmy działania hormonów. Hormony osi podwzgórzowo – przysadkowej. Rola estrogenów, progesteronu, testosteronu oraz innych hormonów w regulacji cyklu oraz zachowań rozrodczych zwierząt – oddziaływanie obwodowe i centralne, mechanizmy genomowe i niegenomowe. Hormonalna regulacja metabolizmu węglowodanów. Hormonalna regulacja gospodarki mineralnej. Rola szyszynki i melatoniny. Hormonalna regulacja metabolizmu. Hormony tkankowe. Integracja mechanizmów działania hormonów z objawami klinicznymi wybranych chorób.
Zalecana lista lektur lub lektury obowiązkowe
1. Gardner i Shoback – Endokrynologia ogólna i kliniczna Greenspana, 2011
Skałba – Endokrynologia ginekologiczna, PZWL 2008
Rijnberk i Kooistra Kliniczna endokrynologia psów i kotów, Galaktyka 2011
Artykuły naukowe z czasopism Endocrinology, Prostaglandins, Steroids
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne
Ćwiczenia seminaryjne, materiały do samonauki na stronie WWW jednostki oraz internetowe dostępne za hasłem (VikiWet, Casus)
Kod modułu
M_WE SEM4 M42/43 C
Kierunek lub kierunki studiów
Weterynaria
Nazwa modułu kształcenia, także nazwa w języku angielskim
Neurofizjologia
Neurophysiology
Język wykładowy
Polski
Rodzaj modułu kształcenia
(obowiązkowy/fakultatywny)
Fakultatywny
Poziom modułu kształcenia
Studia jednolite magisterskie
Rok studiów dla kierunku
II
Semestr dla kierunku
IV
Liczba punktów ECTS z podziałem
na kontaktowe/ niekontaktowe
1 (0,7/03)
Imię i nazwisko osoby
Odpowiedzialnej
Iwona Puzio
Jednostka oferująca przedmiot
Katedra Biochemii Fizjologii Zwierząt Zakład Fizjologii Zwierząt
Cel modułu
Zapoznanie studentów z neurofizjologicznymi mechanizmami zachowania się zwierząt oraz metodami badania struktury i czynności układu nerwowego
Treści modułu kształcenia – zwarty opis ok. 100 słów.
Wybrane zagadnienia z neurobiologii i neurofizjologii rozwojowej - kształtowanie się układu nerwowego, wyznaczanie fenotypu komórkowego, tworzenie map topograficznych w układzie nerwowym, synaptogeneza, czynniki neurotroficzne. Dymorfizm płciowy mózgu - uwarunkowania hormonalne i neuroanatomiczne, konsekwencje fizjologiczne. Neurofizjologiczne podłoże czynności popędowo-emocjonalnych. Wpływ różnych substancji na pobudliwość układu nagrody. Fizjologiczne podstawy zachowania zwierząt. Neurofizjologiczne mechanizmy agresji i czynności obronnych. Hormony a zachowanie. Zaburzenia zachowania wynikające z niewłaściwego działania synaps i wybranych układów transmisji synaptycznej. Metody badania związku między układem nerwowym a zachowaniem: ich możliwości i ograniczenia. Mózg a odporność. Neurofizjologia bólu.Metody badania struktury i funkcji układu nerwowego.
3. Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, Sadowski B.
4. Artykuły naukowe
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne
Prezentacje multimedialne, filmy, referaty
Kod modułu
M_WE SEM 4 M42/43 D
Kierunek lub kierunki studiów
Weterynaria
Nazwa modułu kształcenia, także nazwa w języku angielskim
Fizjologia postnatalnego rozwoju zwierząt
Animal postnatal development physiology
Język wykładowy
Polski
Rodzaj modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)
fakultatywny
Poziom modułu kształcenia
Studia jednolite magisterskie
Rok studiów dla kierunku
II
Semestr dla kierunku
IV
Liczba punktów ECTS z podziałem na kontaktowe/ niekontaktowe
1 (0,66/0,34)
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej
Dr Sylwia Szymańczyk
Jednostka oferująca przedmiot
Katedra Fizjologii Zwierząt
Cel modułu
Celem jest przekazanie wiedzy z dziedziny neonatologii zwierzęcej, która umożliwi zrozumienie mechanizmów fizjologicznych, zapewniających prawidłowy wzrost i dojrzewanie w okresie postnatalnego rozwoju zwierząt.
Treści modułu kształcenia – zwarty opis ok. 100 słów.
Rozwój i wzrost organizmu zwierząt. Determinanty adaptacji narządowej i ogólnoustrojowej noworodków. Termoregulacja noworodków, homotermia, hormony tarczycy, katecholaminy, komfort cieplny, białka rozprzęgające. Rozwój układu pokarmowego noworodków zwierząt domowych. Pokarm matczyny, peptydy regulacyjne siary, egzogenne substancji biologicznie aktywne a rozwój przewodu pokarmowego. Rozwój układu oddechowego. Rozwój układu sercowo-naczyniowego. Rozwój układu krwiotwórczego. Rozwój i dojrzewanie układu wydalniczego. Przestrzenie wodne i czynność nerek noworodków. Fizjologia noworodków wcześnie urodzonych. Fizjologiczne uwarunkowania zróżnicowania rozwoju noworodków wewnątrz populacji. Wpływ opóźnienia rozwoju we wczesnym okresie postnatalnym na funkcję organizmu dorosłego. Rola mikro- i makroelementów oraz witamin we wzroście i rozwoju noworodka.
Zalecana lista lektur lub lektury obowiązkowe
Noworodek a środowisko pod redakcją Andrzeja Ślebodzińskiego, Poznań 2000.
Noworodek a środowisko (cz. 2) pod redakcją W. Skrzypczaka, T. Stefańskiego, R. Zabielskiego. Wrocław 2002.
Growth of Farm Animals, 2nd Edition (T.L.J. Lawrence and V.R. Fowler), CAB International 2002.
Biology of the Intestine in Growing Animals. Vol. 1. Editors, R. Zabielski, P.C. Gregory, B. Weström. ELSEVIER Series ,,Biology in Growing Animals” 2003.
Sterowanie rozwojem przewodu pokarmowego u nowo narodzonych ssaków pod redakcją R. Zabielskiego. W-wa 2007.
Planowane
formy/działania/metody
dydaktyczne
Ćwiczenia, prezentacje multimedialne, symulacje komputerowe, ocena czynności fizjologicznej wybranych układów na podstawie rejestracji sygnałów biologicznych i analizy materiału biologicznego.
KOD MODUŁU
M_WE SEM4 M42/43 E
Kierunek lub kierunki studiów
Weterynaria
Nazwa modułu kształcenia, także nazwa w języku angielskim
Choroby genetyczne zwierząt
Animal genetic diseases
Język wykładowy
Polski
Rodzaj modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)
Fakultatywny
Poziom modułu kształcenia
Studia jednolite magisterskie
Rok studiów dla kierunku
II
Semestr dla kierunku
IV
Liczba punktów ECTS z podziałem na kontaktowe/ niekontaktowe
1 (0,8/0,2)
Tytuł/ stopień/Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej
Dr hab. Urszula Kosior-Korzecka
Jednostka oferująca moduł
Katedra Przedklinicznych Nauk Weterynaryjnych, Zakład Patofizjologii
Cel modułu
Opanowanie wiedzy oraz nabycie umiejętności z zakresu etiologii i patogenezy chorób genetycznych u zwierząt gospodarskich i towarzyszących (m.in. wykorzystanie genomu konia i psa do poznania patogenezy chorób genetycznych u tych gatunków), genetycznego podłoża wybranych chorób metabolicznych, endokrynnych i nowotworowych oraz terapii genowych u zwierząt.
Treści modułu kształcenia – zwarty opis ok. 100 słów.
Molekularne mechanizmy zaburzeń epigenetycznych, jednogenowych, wielogenowych i chromosomalnych. Mutacje w genach pozajądrowych oraz plejotropia i epistaza w chorobach genetycznych u zwierząt. Uniparentalna disomia oraz imprinting genomowy. Etiologia i molekularne patomechanizmy chorób genetycznych u bydła i koni. Genetyczne uwarunkowania podatności na rozwój chorób metabolicznych, endokrynnych i nowotworowych oraz na plenność i wydajność mięsną świń, owiec i kóz. Zaburzenia dojrzewania jądrowego oocytów u bydła i świń jako przyczyna wczesnej zamieralności zarodków. Molekularne i receptorowe podłoże chorób genetycznych u kotów i psów, struktura genomu a podatność na choroby, rasowa podatność genetyczna na rozwój zaburzeń sercowo-naczyniowych, hematologicznych, neurologicznych i gastrologicznych o podłożu genetycznym. Dziedziczne niedobory immunologiczne. Wykrywanie chorób mono- i wielogenowych poprzez PCR, RFLP, Real-Time PCR, analizę mikromacierzy DNA i SNP. Terapie genowe.
Zalecana lista lektur lub lektury obowiązkowe
Lektura obowiązująca:
„Genetyka weterynaryjna” –B. Kossowska, B. Nowicki
„Genetyka zwierząt” – K. Charon, M. Świtoński
„Biotechnologia zwierząt” - A. Bielański, M. Tischner
Notatki z ćwiczeń
Materiały z zakresu chorób genetycznych zwierząt zamieszczone w formie prezentacji na stronie Zakładu Patofizjologii
(e-learning)
Lektura uzupełniająca:
„The genetics of cattle” – R. Fries, A. Ruvinsky
“Genetic mapping of disease genes” – I. H. Pawlowitzki,
J. H. Edwards, E.A. Thompson
“The genetics of cancer” – G.V. Sherbet, M.S. Lakshmi: “Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie” – pod red. J. Bala
Opanowanie wiedzy i umiejętności z zakresu akwarystyki
Treści modułu kształcenia- zwarty opis ok. 100 słów
Akwarystyka – Historia akwarystyki. Wybrane przepisy prawne dotyczące akwarystyki. Akwarium biotopowe: Azji, Afryki, Ameryki Południowej, Środkowej i Północnej. Akwarium zimnowodne. Zasady badania rybek akwariowych. Profilaktyka chorób wywołanych przez niekorzystne czynniki środowiskowe. Ogólnodostępne preparaty do leczenia rybek akwariowych.
Zalecana lista lektur lub lektury obowiązkowe
- Wielka Encyklopedia Akwarystyki
- Hubert Ziętek: Rozmnażanie ryb w akwariach
- Paweł Zarzyński: Akwarium moja pasja
- Joanna Zarzyńska i Paweł Zarzyński: Krewetki, raki i kraby w akwarium słodkowodnym.
- Wally Kohl, Burkard Kohl, Dieter Vogt: Atlas ryb akwariowych.
- Radosław Bednarczuk: Choroby słodkowodnych ryb akwariowych
Czasopisma:
- Magazyn Akwarium
- Akwarium
- Nasze Akwarium
- Zeszyty Akwarystyczne
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne
Praca w grupach, dyskusja, pokaz, pogadanka, opracowanie projektów na zadany temat
M_WE SEM IV M 43B
Kierunek lub kierunki studiów
weterynaria
Nazwa modułu kształcenia, także nazwa w języku angielskim
Hematologia weterynaryjna
Veterinary Haematology
Język wykładowy
polski
Rodzaj modułu kształcenia (obowiązkowy/fakultatywny)
fakultatywny
Poziom modułu kształcenia
jednolite studia magisterskie
Rok studiów dla kierunku
III
Semestr dla kierunku
V
Liczba punktów ECTS z podziałem na kontaktowe/ niekontaktowe
1 (0,6/0,4)
Tytuł/ stopień/Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej
Dr n. wet./adiunkt/Andrzej Milczak
Jednostka oferująca moduł
Katedra i Klinika Chorób Wewnętrznych Zwierząt,
Cel modułu
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami specjalistycznej hematologicznej diagnostyki laboratoryjnej, preparatyki krwi i kontroli jakości w weterynaryjnym laboratorium diagnostycznym.
Treści modułu kształcenia – zwarty opis ok. 100 słów.
Hematologia laboratoryjna – Status prawny laboratorium hematologicznego. Zasady akredytacji laboratorium. Dobór specjalistycznych badań laboratoryjnych do konkretnych potrzeb klinicznych. Pobieranie materiału (krew, szpik kostny) do badań laboratoryjnych oraz krwi do przetoczeń. Specjalistyczne metody analityczne w hematologii i automatyzacja badań morfologicznych krwi. Techniki przygotowania i barwienia specjalnego preparatów cytologicznych krwi i szpiku. Interpretacja wyników specjalistycznych badań hematologicznych. Testy oceniające sprawność hemostazy. Preparatyka krwi. Serologia grup krwi u zwierząt towarzyszących. Rodzaje preparatów krwiopochodnych. Warunki przechowywania i trwałość preparatów krwiopochodnych. Rodzaje błędów laboratoryjnych i źródła ich powstawania. Zasady przeprowadzania wewnątrzlaboratoryjnej i zewnątrzlaboratoryjnej kontroli jakości badań hematologicznych.
Zalecana lista lektur lub lektury obowiązkowe
• Mischke R.: Praktyczna hematologia psów i kotów Galaktyka. Łódź 2003
• Bomski H.: Podstawowe laboratoryjne badania hematologiczne. PZWL Warszawa 1989
• Martinem de Merlo. E. M.: Atlas de citologia clinica del perro y del gato. SERVET, Zaragoza 2008
• Taylor S.M.: Zabiegi diagnostyczne i lecznicze u psów i kotów. Elsevier, 2010
Planowane formy/działania/metody dydaktyczne
Praca w grupach/ wykład, dyskusja, pokaz, pogadanka, metoda projektów, samokształcenie