Madama butterfly



Pobieranie 53.19 Kb.
Data01.05.2016
Rozmiar53.19 Kb.
MADAMA BUTTERFLY

Giacomo Puccini



opera w trzech aktach

premiera – 22 i 23 czerwca 2013, godzina 19.00

Wprawdzie prapremiera w mediolańskiej La Scali 17 lutego 1904 roku nie przyniosła Pucciniemu specjalnego sukcesu, jednak już druga realizacja – 28 maja tego samego roku w Brescii, rozpoczęła triumfalny pochód tej tragedii japońskiej w trzech aktach przez światowe sceny, pochód trwający do dziś – ku uciesze załzawionej publiczności.

I czy bardziej wzruszają nas losy naiwnie zakochanej, egzotycznej gejszy, czy dramatyczna, „naładowana” emocjami muzyka Pucciniego – mamy właśnie okazję to sprawdzić.

Obecna inscenizacja opery jest piątą realizacją w naszym Teatrze ( w tym wersja koncertowa w Teatrze im. S. Jaracza w 2012) i jesteśmy przekonani, że podobnie jak dotychczasowe przyniesie widzom i wiele wzruszeń, i artystyczną satysfakcję.


.

Plakat autorstwa Adolfo Hohensteina z 1904 roku.

Po spektakularnym sukcesie w Brescii opera trafiła do Covent Garden -10 lipca 1905, a do momentu premiery w Opera Comique i Metropolitan Opera w 1906, dzieło zdążyło już podbić Buenos Aires, Montevideo, Aleksandrię, Kair, Budapeszt i Waszyngton. Warszawa usłyszała operę w 1908.


Partytura Madamy Butterfly swoje orientalne zabarwienie zawdzięcza w nieporównywalnej mierze inwencji melodycznej i orkiestrowej kompozytora, stymulowanej tylko wzorcami oryginalnymi . Puccini łączy tematy japońskie z imitacjami własnego kroju, pragnąc osiągnąć więcej niż proste reprodukcje owych motywów. Szczególną jednak wartością dzieła jest partia tytułowa, mieniąca się całą gamą emocji - od poetyckiego liryzmu po dramatyczne uniesienia, z wysokim sopranowym „D” włącznie. Opera dostarcza słuchaczom chwil pełnych emocji, w mistrzowski sposób oddając to, co składa się na „pucciniowski” dramat - wartką akcję i konsekwentnie dawkowany postęp tragedii; tragedii kobiety odtrąconej przez bliskich, z powodu uczucia, które pozbawia ją tożsamości…

realizatorzy:

kierownictwo muzyczne TADEUSZ KOZŁOWSKI

reżyseria, inscenizacja JANINA NIESOBSKA

scenografia WALDEMAR ZAWODZIŃSKI

kostiumy MARIA BALCEREK

przygotowanie chóru WALDEMAR SUTRYK



obsada:

Madama Butterfly EWA BIEGAS



( Cio - Cio –San) ALEKSANDRA NOVINA - CHACIŃSKA

ANNA WIŚNIEWSKA- SCHOPPA
Pinkerton SYLWESTER KOSTECKI

TOMASZ KUK

PAWEŁ SKAŁUBA
Suzuki BERNADETTA GRABIAS

służąca Cio-Cio-San AGNIESZKA MAKÓWKA
Sharpless ZENON KOWALSKI

konsul amerykański RAFAŁ SONGAN

ADAM SZERSZEŃ
Goro DOMINIK SUTOWICZ

japoński swat MIROSŁAW NIEWIADOMSKI
Książę Yamadori ANDRZEJ KOSTRZEWSKI

PRZEMYSŁAW REZNER
Bonzo PIOTR NOWACKI

wuj Cio-Cio-San PATRYK RYMANOWSKI

GRZEGORZ SZOSTAK
Kate Pinkerton AGNIESZKA MAKÓWKA

OLGA MAROSZEK
Yaukside WIESŁAW RUDNICKI ( art.chóru)

wuj Cio-Cio-San ANDRZEJ STANIEWSKI ( art.chóru)
Komisarz ZBIGNIEW KUŹNIK (art.chóru)

JÓZEF MITUTA (art.chóru)
Oficer ZBIGNIEW KUŹNIK (art.chóru)

JÓZEF MITUTA (art.chóru)
Matka Cio-Cio-San AGNIESZKA WITKOWSKA (art.chóru)
Ciotka Ci-Cio-San IRENA PIETRZAK (art.chóru)

MARIA STUCZYŃSKA (art.chóru)
Kuzynka Cio-Cio-San KAROLINA WIDENKA (art.chóru)

DOROTA WOŹNIAK (art.,.chóru)
CHÓR, BALET i ORKIESTRA

Teatru Wielkiego w Łodzi
dyrygent – TADEUSZ KOZŁOWSKI


PUCCINIEGO PORTRETY I … PARYTETY

Gdyby Giacomo Puccini żył w dzisiejszych czasach, w dobie gdy – przynajmniej u nas – trwają przepychanki dotyczące tzw. parytetu w różnych sferach naszego życia, byłby niewątpliwie bożyszczem feministek. Chyba żaden inny kompozytor w historii opery nie oddał tylu tytułów swoich dzieł właśnie kobietom, czyniąc je w ten sposób nieśmiertelnymi.



Manon Lescaut, Tosca, Madama Butterfly, Dziewczyna z Zachodu, Siostra Angelika, Turandot…A przecież nie można nie wymienić tu także: Mimi ( Cyganeria), Magdy (Jaskólka) czy Lauretty ( Gianni Schicchi), które choć nie tytułowe, to przecież tak samo ważne. Stworzył portrety kobiet zróżnicowane, barwne, „ z krwi i kości”, osadzając bohaterki swoich oper w specyficznych często realiach – od japońskiego „folkloru”, przez mury klasztoru i chińską egzotykę, po wręcz westernowy dziki zachód.

Czy tak dobrze znał kobiecą psychikę, czy może wiedział, czego potrzebuje teatr operowy?

A może jedno i drugie?...

Wiarosław Sandelewski, autor biografii Pucciniego z 1963 roku, napisał: Opera ma swoje specyficzne prawa, zupełnie odmienne od praw rządzących innymi rodzajami twórczości muzycznej. Można być kompozytorem genialnym w sensie absolutnym i nie umieć napisać dobrej opery, jak również można być kompozytorem średniej miary i stworzyć dzieło muzyczno-teatralne o dużej wartości. Do kompozycji opery czy dramatu muzycznego nie wystarczy być dobrym muzykiem; trzeba ponadto mieć we krwi zmysł teatralny. Pod tym względem Puccini niewielu ma rywali w całej historii muzyki dramatycznej. Do tego dochodzi jeszcze znajomość psychiki widza i poczucie umiaru, którymi – moim zdaniem – przewyższał on nawet wielkiego Wagnera.

U Pucciniego każda z „jego” scenicznych kobiet ma swój emocjonalno-psychologiczny portret, „namalowany” dźwiękami muzyki - tylko dla niej charakterystycznymi, opisującymi ją w sposób szczególny i bardzo indywidualny. A, żeby było jeszcze bardziej teatralnie, każdą ze swych postaci prowadzi Puccini przypisanym jej motywem muzycznym, specyficzną orkiestracją , czy choćby dźwiękiem pojedynczego instrumentu.

I tak jak dziś zamawia się ilustracje muzyczne dla teatrów dramatycznych, tak Puccini zbudował swój muzyczny dramat, dając śpiewaczkom możliwość tworzenia kreacji wokalno-aktorskich w dziełach, w których sama już muzyka jest teatrem.

A taką właśnie muzykę dawał słuchaczom Puccini.

Podsumowanie sezonu 2012/2013
PREMIERY

27 października 2012

Giacomo Puccini

TOSCA

w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi
8 grudnia 2012

GALA BALETOWA ( w Teatrze im.S.Jaracza w Łodzi)
6 kwietnia 2013 ( otwarcie Teatru po rewitalizacji)

Gaetano Donizetti



ANNA BOLENA
27 kwietnia 2013

Giuseppe Verdi



TRAVIATA
17 maja 2013

Giacomo Puccini



TOSCA
22 czerwca 2013

Giacomo Puccini



MADAMA BUTTERFLY
KONCERTY

9 listopada 2012

Koncert Muzyki Sakralnej

Chór pod dyrekcją Waldemara Sutryka



Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

17 listopada 2012

Koncert Pamięci Łódzkich Artystów

Chór i Orkiestra pod dyrekcją Rubena Silvy



Archikatedra św. Stanisława Kostki

19 grudnia 2012

Wieczór kolęd

Chór, Chór Dziecięcy i Orkiestra pod dyrekcją Waldemara Sutryka



Filharmonia im. Artura Rubinsteia w Łodzi

25 maja 2013

Carl Orff



Carmina burana

Chór Teatru Wielkiego



Festiwal Muzyczny w Łańcucie

15 czerwca 2013

Dla Ciebie Mamo

Koncert Chóru Dziecięcego TW

pod dyrekcją Waldemara Sutryka

16 czerwca 2013



Dla Ciebie Mamo

Miejski Ośrodek Kultury w Piotrkowie Trybunalskim
LICZBA SPEKTAKLI

spektakle – 71

w tym: w Teatrze im. Jaracza – 42

we własnej siedzibie - 29
LICZBA WIDZÓW

ok. 42.630

w tym : w Teatrze im. Jaracza – 17.135

we własnej siedzibie - ok. 25.500
Nagrody i wyróżnienia
wrzesień 2012

Nagrody Marszałka Województwa Łódzkiego



"Zasłużony dla Kultury": Maciej Bargiełowski i Andrzej Kostrzewski.

Nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego dla osób zasłużonych dla rozwoju kultury

w województwie łódzkim:

- w kategorii osobowość otrzymała Joanna Woś

- w kategorii całokształt działalności - Zenon Kowalski.
Wojciech Nowicki został powołany do Rady ds. Instytucji Artystycznych

przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP



maj 2013

- Dorota Wójcik – Odznaka Honorowa Zasłużony Dla Kultury Polskiej

- Sylwester Kostecki – Statuetka ARION – Nagroda ZASP za całokształt pracy

Artystycznej

- Anna Terlecka-Kiener – Nagroda im. Marii Fołtyn na 8.Konkursie Wokalnym im. S.Moniuszki dla najbardziej obiecującego polskiego głosu.

- Tadeusz Kozłowski – Odznaka Honorowa Zasłużony dla Kultury Polskiej



- ŁÓDZKIE SUKCESU – najważniejsze pozytywne wydarzenie kwietnia 2013 – oddanie

do użytku po remoncie budynku teatru – w plebiscycie TV TOYA,

Radia ESKA ŁÓDŹ i Gazety Wyborczej.
NOWI ARTYŚCI
Ewa Vesin ( sopran)

Aleksander Teliga (bas)

Patryk Rymanowski (bas)

Adam Szerszeń (baryton)

Dominik Muśko ( tancerz, kierownik baletu)
współpraca

soprany: Ewa Biegas, Sylwia Krzysiek, Karina Skrzeszewska

mezzosopran: Olga Maroszek

tenorzy: Sylwester Kostecki, Tomasz Kuk, Sang Jun Lee, Pavlo Tolstoy

barytony: Piotr Halicki, Rafał Songan

basy: Bogdan Kurowski, Piotr Nowacki


EVENTY I KONFERENCJE
wrzesień 2012

Stoisko TWŁ podczas Jarmarku Województwa Łódzkiego


październik 2012

Koncert Smyczkowy w Porcie Łódź

Giełda kostiumów TWŁ

Klub Pro Opera - spotkanie poprzedzające premierę „Toski”


marzec 2013

Wystawa zdjęć i plakatów TWŁ w Centrum Konferencyjno-Wystawienniczym


kwiecień 2013

Wystawa zdjęć i kostiumów TWŁ w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego

Wernisaż wystawy profesorów i studentów Akademii Sztuk Pięknych „Premiera”

Spacer po teatrze z Gazetą Wyborczą – wycieczka


maj 2013

Noc muzeów w TWŁ – wycieczka

Stałe ekspozycje Teatru w Porcie Łódź oraz w Aquaparku FALA
PRZESŁUCHANIA
W Teatrze odbyły się:

- przesłuchania solistów

- przesłuchania do chóru

- przesłuchania do chóru dziecięcego

- przesłuchania do orkiestry

- audycje baletowe


EDUKACJA
Powołany został Chór dziecięcy Teatru Wielkiego w Łodzi w połowie marca 2012 r. z inicjatywy Waldemara Sutryka - Kierownika Chóru TWŁ. Po kilku edycjach przesłuchań wyłoniła się 60-osobowa grupa najbardziej uzdolnionych dzieci w wieku 5-15 lat.
Dzieci zadebiutowały 26 maja 2012 w Dniu Matki w Filharmonii Łódzkiej podczas koncertu "Va pensiero - najpiękniejsze chóry operowe" u boku Chóru TWŁ.
Występy Chóru Dziecięcego TWŁ:

grudzień 2012 - „Wieczór kolęd”

październik 2012 - „Tosca”,

grudzień 2012 – występ w Caritas Łódź

styczeń 2013 – występ w Manufakturze podczas Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy

maj 2013 – „Tosca”

czerwiec 2013 – koncerty „Dla Ciebie mamo” ( Łódź, Piotrków Tryb.)
Planowane premiery w sezonie 2013/2014
Ludwig A.Minkus

DON KICHOT - październik 2013
Gioacchino Rossini

CYRULIK SEWILSKI – grudzień 2013
Giuseppe Verdi

DON CARLOSmarzec 2014
TRYPTYK BALETOWY – kwiecień 2014

Planowane wznowienia w sezonie 2013/2014
Wolfgang Amadeus Mozart

CZARODZIEJSKI FLET
Giacomo Puccini

CYGANERIA
Giuseppe Verdi

NABUCCO
Giuseppe Verdi

AIDA

Wydarzenia nadzwyczajne
DELFINA AMBROZIAK

& TADEUSZ KOPACKI - BENEFIS

29 września 2013
KRYSTYNA RORBACH - BENEFIS

16 lutego 2014
***************************************************************

POŻEGNALIŚMY ARTYSTÓW

Stanisław Michoński – 18 grudnia 2012

Jadwiga Pietraszkiewicz – 23 maja 2013


XXII ŁÓDZKIE SPOTKANIA BALETOWE 2013
Łódzkie Spotkania Baletowe – to pierwszy międzynarodowy festiwal baletowy w Polsce; jego pierwsza edycja miała miejsce w 1968 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi – już w rok po otwarciu Teatru. Od początku istnienia Spotkania odbywają się co dwa lata i zgodnie ze swoim artystycznym założeniem, są miejscem konfrontacji aktualnych trendów w światowej sztuce baletowej i najważniejszych osiągnięć we współczesnej choreografii.

Łódzkie Spotkania Baletowe, dzięki profesjonalnemu doborowi repertuaru i twórców,

w krótkim czasie zdobyły międzynarodowy rozgłos i uznanie, a udział już w pierwszych edycjach festiwalu takich indywidualności baletu XX wieku, jak: Maurice Bejart, John Neumeier, Jiri Kylian czy Hans van Manen szybko ugruntował wysoką pozycję Spotkań pośród innych tego rodzaju wydarzeń w Europie i na świecie.

W ciągu ponad czterdziestoletniej historii Łódzkich Spotkań Baletowych na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi wystąpiły wszystkie liczące się w świecie kompanie baletowe, a wśród nich m.in.:



Ballet du XX Siecle, Ballet Rambert, Cullberg Ballet, Sadler’s Wells Royal Ballet, Nederlands Dans Theater, Batsheva Dance Company, Kibbutz Contemporary Dance Company, ISO Dance Theatre, Ballet Nacional de Cuba, a także wszystkie polskie zespoły baletowe.

Łódzkie Spotkania Baletowe są jedynym biennale w Polsce, podczas którego publiczność, także zagraniczna, ma szanse uczestnictwa w szerokim i różnorodnym spektrum twórczości baletowej, a biorąc pod uwagę zmieniające się estetykę tańca i techniki baletowe, ma okazję do intelektualnych i duchowych przeżyć najwyższej artystycznej próby.

W 22. już edycji Łódzkich Spotkań Baletowych’ 2013 udział zapowiedziały

zespoły m.in. z: Wielkiej Brytanii (Russel Maliphant ), Francji ( Ballet National de Marseille), Stanów Zjednoczonych ( Ailey II ) i Belgii/Argentyny ( Sidi Larbi Charkaoui).

W 2013 roku łódzkie biennale baletowe ze względu na prace modernizacyjne odbywać się będzie po raz pierwszy na przełomie października i listopada.

Uczestnicy XXII Łódzkich Spotkań Baletowych 2013
Ballet National de Marseille został założony w roku 1972 przez legendarnego Rolanda Petit. W roku 1984 Ballet National de Marseille otrzymał status Krajowego Centrum choreograficznego. W grudniu 2004 roku dyrekcję przejął Belg Frederic Flamand,

który wytyczył nowy kierunek artystycznej drogi zespołu. Cechuje ją interdyscyplinarne podejście do sztuki, integracja sztuki tańca ze sztukami plastycznymi, technikami audiowizualnymi i architekturą.

Ballet National de Marseille wystąpił już dwa razy w ramach Łódzkich Spotkań Baletowych
w roku 1981 i 2007. Za każdym razem występy zespołu cieszyły się dużym uznaniem, dlatego Teatr Wielki w Łodzi podjął decyzję o ponownym zaproszeniu zespołu.

Ailey II to zespół baletowy utworzony w roku 1974 w ramach Alvin Ailey American Dance Theater. Jego ideą przewodnią było połączenie talentu młodego pokolenia amerykańskich tancerzy z najbardziej kreatywnymi wizjami artystycznymi młodych choreografów. Podobnie jak w przypadku głównego zespołu Alvin Ailey American Dance Theater w skład zespołu Ailey II wchodzą tylko czarnoskórzy tancerze. Z biegiem czasu zespół Ailey II stał się jednym z najpopularniejszych zespołów baletowych w Stanach Zjednoczonych.

Zespół wystąpi po raz pierwszy w ramach festiwalu Łódzkie Spotkania Baletowe.



Russell Maliphant to brytyjski choreograf, który porzucił Sadler’s Wells Royal Ballet, aby badać nowe aspekty ruchu i współpracować z awangardowymi choreografami takimi jak Laurie Booth, Rosemary Butcher czy Lloyd Newson. Następnie studiował również anatomię, fizjologię i biomechanikę. Studia te miały duży wpływ na jego choreograficzną twórczość.

W roku 1996 Maliphant stworzył własny zespół pod nazwą Russell Maliphant Company.

Od tego czasu współpracował już z wieloma znamienitymi zespołami i artystami takimi jak Sylvie Guillem, Robert Lepage, Isaac Julian, Balletboyz and Lyon Opera Ballet.

Publiczność Łódzkich Spotkań Baletowych miała okazję podziwiać Russella Maliphanta, który wystąpił wraz z Sylvie Guillem podczas festiwalu w roku 2011, prezentując swoją choreografię PUSH. Wielki sukces tamtego spektaklu przyczynił się do podjęcia przez Teatr decyzji o zaproszeniu Russella Maliphanta do udziału w Łodzkich Spotkaniach Baletowych 2013 z jego nowym dziełem „Solo, duety i tria”. Spektakl jest produkcją Sadler’s Wells

we współpracy z Theatre National de Chaillot, Monaco Dance Forum, Teatre Nacional de Catalunya. Mercat de les Flors, Opera de Dijon i Grand Theatre Luxembourg.

Jedna z części wieczoru – choreografia „Afterlight” (część 1) otrzymała wspaniałe recenzje, stając się jednym z najbardziej uznanych solo. Choreografia została w roku 2010 nominowana do nagrody im. Laurence’a Oliviera za najlepszą nową produkcję baletową i zdobyła

The Critics Circle Award 2010 za najlepszą choreografię nowoczesną.
Sidi Larbi Cherkaoui to urodzony w Belgii choreograf marokańskiego pochodzenia. Od swojego debiutu w roku 1999 stworzył ponad 15 spektakli baletowych i zdobył wiele znaczących nagród m.in. Fringe First w Edynburgu i nagrodę im. Niżyńskiego w Monako.

Po udanej współpracy ze znamienitymi artystami takimi jak, Akram Khan i Maria Pages, jak również z mnichami z klasztoru Szaolin, Sidi Larbi Cherkaoui nawiązał współpracę z utalentowanymi argentyńskimi tancerzami i muzykami, tworząc spektakl „milonga”.

To pierwszy raz, kiedy międzynarodowa produkcja dotycząca tango została stworzona przez artystę nie pochodzącego z Argentyny. Daje to możliwość spojrzenia na ten tradycyjny taniec z innej perspektywy kulturowej.

W spektaklu bierze udział 10. tancerzy tango z Buenos Aires, 2. tancerzy tańca współczesnego i zespół muzyczny składający się z 5. muzyków.



Godnym podkreślenia jest fakt, że współautorem muzyki do spektaklu „milonga” jest młody polski kompozytor Szymon Brzóska.

Kalendarium XXII Łódzkich Spotkań Baletowych 2013

26 października TEATR WIELKI W ŁODZI

27 października TEATR WIELKI W ŁODZI
5 listopada BALLET NATIONAL DE MARSEILLE

6 listopada BALLET NATIONAL DE MARSEILLE
9 listopada BALLET NATIONAL DE MARSEILLE

10 listopada BALLET NATIONAL DE MARSEILLE
14 listopada AILEY II

15 listopada AILEY II

16 listopada AILEY II

17 listopada AILEY II
21 listopada SIDI LARBI CHERKAOUI

22 listopada SIDI LARBI CHERKAOUI

23 listopada SIDI LARBI CHERKAOUI
29 listopada RUSSEL MALIPHANT COMPANY

30 listopada RUSSEL MALIPHANT COMPANY


uwaga: Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian.




©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna