PLAN I PROGRAM
STUDIÓW DOKTORANCKICH
NA WYDZIALE LINGWISTYKI STOSOWANEJ
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
Wydział Lingwistyki Stosowanej posiada uprawnienia do prowadzenia studiów doktoranckich w obszarze nauk humanistycznych, w dziedzinie nauk humanistycznych, w dyscyplinie: literaturoznawstwo i językoznawstwo. Studia doktoranckie na Wydziale Lingwistyki Stosowanej prowadzone są w formie stacjonarnej.
Celem studiów doktoranckich prowadzonych na Wydziale Lingwistyki Stosowanej jest przygotowanie wykwalifikowanej kadry naukowo-badawczej i nauczycieli akademickich. Absolwenci studiów zdobywają wiedzę wysokospecjalistyczną oraz wykształcenie ogólnohumanistyczne, które uwzględnia tradycje rodzimej Uczelni i Wydziału. Zgodnie z uchwałą Senatu UW nr 175 z 22.01.2014 r. program studiów doktoranckich obejmuje przedmioty obowiązkowe, fakultatywne, a także praktyki dydaktyczne.
Przedmioty obowiązkowe:
- seminaria doktoranckie prowadzone przez opiekuna naukowego lub promotora,
- metodologia badań naukowych w ramach dyscypliny uprawianej przez doktoranta (do wyboru: glottodydaktyka, językoznawstwo, literaturoznawstwo, translatoryka),
- główne kierunki i podstawowe zagadnienia filozofii nauki,
- warsztat naukowca,
- analiza jakościowa i ilościowa w naukach humanistycznych,
- dydaktyka szkoły wyższej.
Przedmioty fakultatywne, w tym:
- przedmioty fakultatywne zawodowe przygotowujące do pracy o charakterze badawczym lub badawczo-rozwojowym,
- wykłady ogólnouniwersyteckie oferowane m.in. przez pracowników WLS.
Praktyki dydaktyczne
Doktorant ma obowiązek odbycia w trakcie studiów praktyk dydaktycznych w wymiarze 40 godzin (po 10 godzin rocznie).
Praktyki powinny być realizowane w szczególności w formie prowadzenia zajęć dydaktycznych w uczelni lub uczestniczenia w ich prowadzeniu pod opieką i w obecności opiekuna naukowego albo promotora (czy też innego doświadczonego nauczyciela akademickiego), który następnie ocenia praktykę.
STUDIA DOKTORANCKIE
NA WYDZIALE LINGWISTYKI STOSOWANEJ
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
EFEKTY KSZTAŁCENIA
WIEDZA
Nr efektu
|
Po uzyskaniu stopnia doktora doktorant:
|
Sposoby działań prowadzących do uzyskania efektów kształcenia
|
Metoda oceniania uzyskanych efektów kształcenia
|
W_01
|
ma wiedzę ogólną na najbardziej zaawansowanym światowym poziomie z dziedziny, w której prowadzone są badania
naukowe (językoznawstwo, literaturoznawstwo) oraz na styku różnych dziedzin pokrewnych,
a także szczegółową specjalistyczną wiedzę
w dyscyplinie/specjalizacji,
w której wykonywana jest praca doktorska
|
seminaria
zajęcia z przedmiotów obowiązkowych/ fakultatywnych
samodzielne gromadzenie wiedzy ogólnej
i specjalistycznej
|
zaliczenie na ocenę
(na podstawie prezentacji wyników badań, dyskusji podczas seminarium)
egzamin/zaliczenie na stopień
egzamin doktorski
|
W_02
|
zna najnowsze teorie, metody badawcze, zasady i pojęcia
z dziedziny, w której prowadzone są badania naukowe (językoznawstwo, literaturoznawstwo) oraz na styku różnych dziedzin pokrewnych, szczegółową specjalistyczną
wiedzę umożliwiającą tworzenie nowych teorii, metodologii badań i pojęć przez niezależne badania w dyscyplinie/specjalizacji,
w której wykonywana jest praca doktorska lub na styku różnych dyscyplin/specjalności
|
seminaria
zajęcia z przedmiotów obowiązkowych/fakultatywnych
samodzielne gromadzenie wiedzy ogólnej
i specjalistycznej
|
zaliczenie na ocenę
(na podstawie prezentacji wyników badań, dyskusji podczas seminarium)
egzamin/zaliczenie na stopień
egzamin doktorski
|
W_03
|
rozumie najbardziej złożone
zależności w dziedzinie, w której
prowadzone są badania naukowe, a także w pokrewnych dziedzinach (np.: historia, socjologia, psychologia, filozofia, pedagogika, informatyka), z uwzględnieniem interakcji między dziedzinami
|
seminaria
zajęcia z przedmiotów obowiązkowych/fakultatywnych
samodzielne gromadzenie wiedzy ogólnej
i specjalistycznej
przygotowanie publikacji naukowych
przygotowanie pracy doktorskiej
|
zaliczenie na ocenę
(na podstawie prezentacji wyników badań, dyskusji podczas seminarium)
egzamin/zaliczenie na stopień
egzamin doktorski
recenzja wydawnicza publikacji naukowych
recenzja pracy doktorskiej
|
UMIEJĘTNOŚCI
Nr efektu
|
Po uzyskaniu stopnia doktora doktorant:
|
Sposoby działań prowadzących do uzyskania efektów kształcenia
|
Metoda oceniania uzyskanych efektów kształcenia
|
U_01
|
posiada zdolność diagnozowania zjawisk na najbardziej zaawansowanym poziomie
w oparciu o wiedzę z różnych źródeł
|
seminaria
zajęcia z przedmiotów obowiązkowych
samodzielne gromadzenie wiedzy ogólnej
i specjalistycznej
przygotowanie publikacji naukowych
przygotowanie pracy doktorskiej
|
zaliczenie na ocenę
(na podstawie prezentacji wyników badań, dyskusji podczas seminarium)
egzamin/zaliczenie na stopień
egzamin doktorski
recenzja wydawnicza publikacji naukowych
recenzja pracy doktorskiej
|
U_02
|
ma umiejętność poszerzania / rozwijania oryginalnych
i kreatywnych rozwiązań
nowych i złożonych problemów
naukowych i/lub praktycznych, właściwych dla dziedziny,
w której prowadzone są badania naukowe, ich krytycznej analizy, syntezy i oceny oraz formułowania sądów na ich temat
|
seminaria
samodzielne gromadzenie wiedzy ogólnej
i specjalistycznej
udział czynny i bierny
w konferencjach naukowych
przygotowanie publikacji naukowych
przygotowanie pracy doktorskiej
|
zaliczenie na ocenę
(na podstawie prezentacji wyników badań, dyskusji podczas seminarium)
egzamin doktorski
samoocena
recenzja wydawnicza publikacji naukowych
recenzja pracy doktorskiej
|
U_03
|
ma umiejętność twórczego rozwiązywania złożonych
i nietypowych problemów
w zmiennych
i nieprzewidywalnych
warunkach oraz tworzenia nowej wiedzy
|
seminaria i badania naukowe
przygotowanie publikacji naukowych
przygotowanie pracy doktorskiej
udział w projektach badawczych
|
zaliczenie na ocenę
(na podstawie prezentacji wyników badań, dyskusji podczas seminarium)
recenzja wydawnicza publikacji naukowych
recenzja pracy doktorskiej
ocena kierownika projektu badawczego
|
U_04
|
potrafi projektować i wykonywać złożone zadania naukowe i/lub praktyczne
w nieprzewidywalnych warunkach;
|
seminaria i badania naukowe
przygotowanie publikacji naukowych
przygotowanie pracy doktorskiej
udział w projektach badawczych
|
zaliczenie na ocenę
(na podstawie prezentacji wyników badań, dyskusji podczas seminarium)
recenzja wydawnicza publikacji naukowych
recenzja pracy doktorskiej
ocena kierownika projektu
badawczego
|
U_05
|
potrafi praktycznie wykorzystać
i udoskonalić metody badawcze oraz uzyskiwać dane właściwe dla dziedziny, w której prowadzone są badania naukowe, na poziomie zaawansowanym lub specjalistycznym
|
seminaria i badania naukowe
przygotowanie publikacji naukowych
przygotowanie pracy doktorskiej
udział w projektach badawczych
|
zaliczenie na ocenę
(na podstawie prezentacji wyników badań, dyskusji podczas seminarium)
recenzja wydawnicza publikacji naukowych
recenzja pracy doktorskiej
ocena kierownika projektu badawczego
|
U_06
|
potrafi przygotować publikację naukową przyjętą do druku
w recenzowanym czasopiśmie
lub w formie książki w języku ojczystym i/lub obcym
|
przygotowanie publikacji naukowych
|
recenzja wydawnicza publikacji naukowych
|
U_07
|
potrafi stosować nowoczesne metody i techniki prowadzenia zajęć dydaktycznych lub innych zawodowych, nabyte w trakcie zajęć fakultatywnych
|
praktyka dydaktyczna, wybór zajęć fakultatywnych (OGUNów)
|
zaliczenie na ocenę,
ocena kierującego praktyką, ocena osoby hospitującej zajęcia
|
U_08
|
potrafi samodzielnie planować własny rozwój naukowy/zawodowy
|
samodzielne planowanie badań naukowych , wybór zajęć fakultatywnych (OGUNów), przygotowanie projektów badawczych/wniosków grantowych
|
ocena roczna opiekuna naukowego, skuteczność przygotowania projektów badawczych/ wniosków grantowych
|
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Nr efektu
|
Po uzyskaniu stopnia doktora doktorant:
|
Sposoby działań prowadzących
do uzyskania efektów kształcenia
|
Metoda oceniania uzyskanych efektów kształcenia
|
K_01
|
wykazuje krytyczne zrozumienie wkładu wyników własnej działalności badawczej i/lub twórczej w rozwój studiowanej dziedziny/dyscypliny
|
udział w konferencjach naukowych (przygotowanie
i wygłoszenie referatu, przygotowanie panelu, posteru)
seminaria
|
samoocena, ocena opiekuna naukowego
ocena opiekuna naukowego
|
K_02
|
posiada umiejętność pracy
w zespołach badawczych
i wykazuje odpowiedzialność
za skutki działań własnych
i zespołowych
|
udział w projektach badawczych
|
ocena kierownika projektu badawczego
|
K_03
|
ma świadomość obowiązku twórczego poszukiwania odpowiedzi na wyzwania
współczesności i kształtowania wzorców postaw wobec nowych zjawisk i problemów
|
seminaria
|
ocena opiekuna naukowego
|
STUDIA DOKTORANCKIE
NA WYDZIALE LINGWISTYKI STOSOWANEJ
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
PLAN STUDIÓW
Nazwa przedmiotu
|
Forma zajęć
|
Liczba
godzin
|
Forma
zaliczenia
|
Ects
|
Rok
studiów
|
1. Seminarium doktoranckie/konsultacje z opiekunem naukowym
|
seminarium
|
240
|
zaliczenie
na stopień
|
20
|
I-IV
|
2. Dydaktyka szkoły wyższej
|
konwersatorium
|
15
|
zaliczenie
na stopień
|
5
|
I
|
3. Warsztat naukowca
|
konwersatorium/
ćwiczenia
|
30
|
zaliczenie
na stopień
|
2
|
I
|
4. Analiza jakościowa
i ilościowa w naukach humanistycznych
|
konwersatorium/
ćwiczenia
|
15
|
zaliczenie
na stopień
|
1
|
II
|
4. Metodologia badań
- glottodydaktycznych
- językoznawczych
- literaturoznawczych
- translatorycznych
(1 do wyboru)
|
konwersatorium
|
60
|
egzamin
|
5
|
II - III
|
5. Główne kierunki
i podstawowe zagadnienia filozofii nauki
|
konwersatorium
|
30
|
egzamin
|
2
|
III
|
6.OGUN
|
wykład/
konwersatorium
|
60
|
zaliczenie
na stopień
|
5
|
I-II
|
7. Praktyki dydaktyczne,
|
prowadzenie zajęć
lub hospitacje
|
40
|
zaliczenie
|
5
|
I-IV rok
(od II semestru
I roku*)
|
RAZEM
|
|
490
|
|
45
|
|
*Warunkiem przystąpienia do praktyk dydaktycznych jest uzyskanie zaliczenia z przedmiotu „Dydaktyka Szkoły Wyższej”, realizowanego w pierwszym semestrze pierwszego roku studiów.
STUDIA DOKTORANCKIE
NA WYDZIALE LINGWISTYKI STOSOWANEJ
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
SYLABUS (wzór)
(dot. zajęć obowiązkowych i fakultatywnych oferowanych przez WLS)
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
|
|
Rodzaj zajęć (obowiązkowe/fakultatywne)
|
|
Rok studiów
|
|
Forma zajęć
|
|
Liczba godzin
|
|
Forma zaliczenia
|
|
Język wykładowy
|
|
Punkty ECTS
|
|
Prowadzący
|
|
Informacje szczegółowe
Efekty kształcenia
|
Wiedza
Umiejętności
Kompetencje społeczne
|
Wymagania wstępne
|
|
Treści nauczania
|
Opis treści :
-
-
…
|
Zalecana literatura
|
Podstawowa
Dodatkowa
|
Wykorzystanie e-learningu
|
|
Dostępność materiałów do zajęć
|
|
Strony WWW
|
|
Informacje dodatkowe
STUDIA DOKTORANCKIE
NA WYDZIALE LINGWISTYKI STOSOWANEJ
UNIWERSYTET WARSZAWSKI
1. Lista pracowników samodzielnych i pozostałych wykładowców WLS prowadzących zajęcia obowiązkowe
-
Seminarium doktoranckie:
Profesorowie tytularni i doktorzy habilitowani WLS UW
-
Metodologia badań:
-
glottodydaktycznych
dr hab. Magdalena Olpińska-Szkiełko
-
językoznawczych
semestr zimowy – prof. dr hab. Sambor Grucza
semestr letni – prof. UW dr hab. Elżbieta Jamrozik
-
literaturoznawczych
prof. UW dr hab. Magdalena Dąbrowska
-
translatorycznych
prof. dr hab. Małgorzata Tryuk
-
Główne kierunki i podstawowe zagadnienia filozofii nauki
prof. dr hab. Sambor Grucza
-
Warsztat naukowca
dr Bożena Witowicz
-
Analiza jakościowa i ilościowa w naukach humanistycznych
mgr Danuta Przepiórowska
2. Lista pracowników samodzielnych WLS prowadzących zajęcia fakultatywne (OGUN)
-
prof. dr hab. Aleksander Wirpsza,
Wykład „Wybrane problemy przekładu literackiego”
-
prof dr. hab. Zygmunt Saloni,
Wykład „Zagadnienia leksykografii”
-
prof. UW dr hab. Adam Elbanowski
wykład “Historia literatury latynoamerykańskiej”
-
dr hab. Urszula Topczewska
Wykład „Metoda hermeneutyczna w analizie dyskursu”
-
prof. dr hab. Anna Duszak
konwersatorium „Krytyczna analiza dyskursu w badaniach komunikacji społecznej”
SYLWETKI PRACOWNIKÓW
Imię i nazwisko
|
Jednostka WLS
|
Sylwetka pracownika
|
prof. dr hab. Anna DUSZAK
|
ILS
|
Lingwistka oraz specjalistka w dziedzinie teorii komunikacji (szczególnie komunikacji międzykulturowej). Główny przedmiot jej zainteresowań badawczych obejmują pragmatyka, socjolingwistyka interakcyjna, lingwistyka antropologiczna, retoryka kontrastywna, (porównawcza) analiza gatunków mowy, a także lingwistyka krytyczna: krytyczna analiza dyskursu, semiotyka społeczna, modele komunikacji multimedialnej. Dyrektor Instytutu Lingwistyki Stosowanej. Kierownik Zakładu Badań nad Dyskursem. Autorka licznych publikacji z zakresu językoznawstwa oraz teorii komunikacji oraz krytycznej analizy dyskursu, redaktorka tomów zbiorowych oraz serii wydawniczych w dziedzinie lingwistyki, pragmatyki i krytycznej analizy dyskursu.
|
prof. dr hab.
Sambor GRUCZA
|
IKLA
|
Językoznawca, specjalista w zakresie lingwistyki języków specjalistycznych, lingwistyki tekstu, lingwistyki kontrastywnej, lingwistyki stosowanej, translatoryki oraz glottodydaktyki. Kierownik licznych projektów badawczy międzynarodowych i krajowych w dziedzinie językoznawstwa języków specjalistycznych; dyrektor Instytutu Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej, kierownik Zakładu Lingwistyki Języków Specjalistycznych; autor bardzo licznych publikacji z zakresu językoznawstwa translatoryki i glottodydaktyki, redaktor czasopism, tomów zbiorowych oraz serii wydawniczych w dziedzinie lingwistyki języków specjalistycznych
|
prof. dr hab.
Aleksander WIRPSZA
|
IKLA
|
Literaturoznawca, historyk literatury oraz krytyk literacki, tłumacz poezji niemieckiej, poeta; członek Zakładu Literaturoznawstwa Interkulturowego; autor bardzo licznych opracowań krytycznoliterackich oraz tomów poezji.
|
prof. dr hab.
Zygmunt SALONI
|
ILS
|
Językoznawca polonistyczny, zajmuje się zagadnieniami formalnymi języka polskiego, a zwłaszcza fleksją, składnią oraz leksykografią; inicjator prac związanych z rozwojem narzędzi i zasobów do komputerowego przetwarzania języka polskiego; autor i współautor licznych słowników, w tym Słownika gramatycznego języka polskiego (http://sgjp.pl/) oraz Słownika frekwencyjnego polszczyzny współczesnej,
|
prof. UW dr hab.
Magdalena DĄBROWSKA
|
IR
|
Literaturoznawca, rusycystka, zajmuje się historią literatury rosyjskiej oraz komparatystyką; podstawowym przedmiotem badań jest literatura rosyjska czasów Oświecenia, czasopiśmiennictwo rosyjskie (XVIII-XIX w.), tradycja, formy i przemiany dyskursu podróżniczego w literaturze europejskiej oraz rosyjskie i zachodnioeuropejskie związki literackie, kulturalne i naukowe; dyrektor Instytutu Rusycystyki; autorka licznych publikacji z zakresu literaturoznawstwa rosyjskiego i porównawczego
|
prof. UW dr hab.
Adam ELBANOWSKI
|
IKLA
|
Literaturoznawca, iberysta, specjalista w dziedzinie literatury i historii Ameryki Łacińskiej, tłumacz, eseista i autor książek; członek Zakładu Literaturoznawstwa Interkulturowego
|
prof. UW dr hab.
Elżbieta JAMROZIK
|
IKLA
|
Językoznawca, italianistka, zajmuje się lingwistyką języków specjalistycznych, leksykologią, leksykografia, semantyką, terminologią oraz frazeologią; kierownik Zakładu Leksykologii i Leksykografii; autorka licznych publikacji z zakresu językoznawstwa stosowanego i włoskiego.
|
prof. dr hab.
Małgorzata TRYUK
|
ILS
|
Językoznawca, romanistka, translatoryk, zajmuje się przekładem ustnym; kieruje Zakładem Translatoryki oraz studiami podyplomowymi European Masters in Conference Interpreting; autorka licznych publikacji z zakresu translatoryki
|
dr hab. Magdalena
OLPIŃSKA-SZKIEŁKO
|
IKLA
|
Językoznawca, germanistka, specjalistka w zakresie glottodydaktyki, nauczania bilingwalnego; kierownik Zakładu Teorii Języków i Akwizycji Językowej; autorka licznych publikacji z zakresu językoznawstwa stosowanego oraz glottodydaktyki
|
dr hab.
Urszula TOPCZEWSKA
|
ILS
|
Językoznawca, germanistka i italianistka, specjalistka w zakresie semantyki i pragmatyki językowej, narratologii oraz translatoryki; członek Zakładu Badań nad Dyskursem; autorka publikacji z zakresu semantyki i pragmatyki językowej
|
mgr Danuta
PRZEPIÓRKOWSKA
|
|
Mgr lingwistyki stosowanej oraz M.Sc. in Theoretical Linguistics and Cognitive Science (University of Edinburgh); specjalistka w zakresie komunikacji międzykulturowej w badaniach społecznych, socjologii przekładu, metod jakościowych w badaniach społecznych oraz korpusów w translatoryce i analizie dyskursu
|
dr
Bożena WITOWICZ
|
|
Dr filologii rosyjskiej, literaturoznawca, specjalistka w zakresie prawa autorskiego, pozyskiwania funduszy badawczych, narzędzi bibliometrycznych oraz zasad oceny pracy naukowej
|
|