Napisy na murach nowa



Pobieranie 145.08 Kb.
Strona1/5
Data03.05.2016
Rozmiar145.08 Kb.
  1   2   3   4   5



NAPISY NA MURACH - NOWA
FORMA EKSPRESJI JĘZYKOWEJ
na przykładzie graffiti

o tematyce szkolnej.


Autor : Roma Grombik

Spis treści :

Wstęp ................................................................................. 5


Rozdział I

Historia i współczesność graffiti......................................... 6


Rozdział II

Graffiti jako gatunek sztuki oraz jako wyraz ekspresji ....... 13


Rozdział III

Język graffiti........................................................................ 21


Rozdział IV

Językowy obraz szkoły w uczniowskich graffiti................... 30


Rozdział V

Rola graffiti w życiu ucznia................................................. 45

Bibliografia........................................................................... 49

... człowiek żyje prawdziwie ludzkim życiem dzięki kulturze.



... Kultura jest właściwym sposobem istnienia i bytowania człowieka. ... człowiek i tylko człowiek jest sprawcą i twórcą kultury ; człowiek i tylko człowiek, w niej się wyraża i w niej się potwierdza. ... Kultura jest tym, przez co człowiek staje się bardziej człowiekiem : bardziej jest ”.

Jan Paweł II

Wstęp
Praca pt. „ Napisy na murach – nową formą ekspresji językowej na przykładzie graffiti o tematyce szkolnej ” jest poświęcona analizie językowej wyszukanych graffiti o tematyce szkolnej.

Opracowana została na podstawie napisów z murów szkół, ze ścian toalet szkolnych, a także na podstawie materiałów pochodzących z internetu oraz literatury.

Materiał został zebrany przeze mnie w okresie od października 2002 roku do maja 2003 roku.

Celem pracy jest analiza językowa napisów o tematyce szkolnej.

Cała praca składa się z pięciu rozdziałów.

W rozdziale I ukazana została historia i współczesność graffiti, a w szczególności źródło pochodzenia zjawiska graffiti.

W rozdziale II przedstawione zostały graffiti jako gatunek sztuki, wyraz ekspresji, oraz jako jedna z dróg komunikacji. Ukazane zostały również formy i techniki graffiti.

Rozdział III poświęcony jest ogólnej analizie i klasyfikacji polskich graffiti o różnorodnej tematyce, nie tylko szkolnej.

Rozdział IV zawiera podział i analizę językową zebranego przeze mnie materiału.

Rozdział V jest rodzajem podsumowania, w którym zawarte są moje refleksje na temat roli graffiti w życiu ucznia.

Mam nadzieję, że praca moja wzbogaci literaturę na temat graffiti w Polsce o analizę typowo uczniowskich napisów na murach, która dokonana została przez nauczycielkę znającą problemy szkoły, rozumiejącą uczniów i ich kłopoty.



Roma Grombik

Rozdział I


Historia


i

współczesność graffiti



GRAFFITI

Graffiti powstały z potrzeby człowieka, który chciał w pewien sposób oznakować swój teren, zaznaczyć swoją obecność. Od zawsze skrobał na otaczających go ścianach i zawsze kusiła go niezmącona gładkość murów. Pisał na ścianach jaskiń w czasach prehistorycznych.

Człowiek pierwotny utrwalał odciski swych dłoni, obrysowując ich kształt kolorową linią. Człowiek paleologiczny z wielką dbałością o szczegóły malował otaczające go zwierzęta i przedmioty. Tysiące lat później człowiek neolityczny stworzył uproszczony system symboli- najbardziej pierwotną formę pisma - pismo piktograficzne, dzięki któremu mógł przekazywać swoje myśli innym. Starożytni Egipcjanie wierzyli, że człowiek pozostawiając za życia trwałe ślady swojego istnienia, zapewnia sobie nieprzerwaną egzystencję w zaświatach. Dlatego też uwieczniali swoje imiona wraz ze szczegółową tytulaturą na ścianach świątyń. Na murach starożytnej świątyni w Deir el-Bahari znaleziono prawie tysiąc różnego rodzaju napisów, wykonanych w XIII i XII w. p. n. e.. Wiele z nich zawierało groźby, przekleństwa, zaklęcia przeciwko tym, którzy ośmieliliby się niszczyć napisy: życzono im nagłej śmierci, trądu, impotencji, plagi szarańczy i wszystkich możliwych nieszczęść. W 79 r. n. e., na skutek wybuchu Wezuwiusza, Pompeja została zasypana popiołami. Wiele setek lat później archeolodzy w odkopanych domach, teatrach i innych budynkach tego miasta odkryli ok. 15 tys. dobrze zachowanych napisów. Ich tematy przypominają te współczesne. Pisano o miłości, seksie, skandalach i polityce.

Na Ziemi istnieją także gigantyczne rysunki wykonane, jak twierdzą naukowcy, w celach magiczno - religijnych. Są na każdym kontynencie. Najsłynniejsze znajdują się na płaskowyżu Nazca w Peru. Gigantyczne kontury zwierząt: wieloryba, małpy, jaszczurki, pająka były zapewne totemami plemion tego obszaru. Największe skupiska tych zdumiewających dzieł sztuki znajduje się na wybrzeżu Pacyfiku, na jałowej pustyni Atacama w północnym Chile. Wyryte są przez odsunięcie ciemniejszej powierzchniowej warstwy utlenionego żwiru, tzw. „ pustynnej polewy ” i odsłonięcie jaśniejszego podłoża. Dotychczas naliczono tam setki piktogramów, pomiędzy którymi są sięgające stu metrów rysunki ludzi, żab, okręgów, spiral, strzał i stadek lam. Wykonane również przez układanie na jasnych zboczach pagórków ciemniejszych kamieni. Największe wrażenie wywiera „ biały koń ” z Uffington, w pobliżu Oxfordu. Wyryty przez usunięcie pasów darni z białego wapiennego podłoża, mierzy 111 m od nosa do czubka ogona. Uznano, że to koń, chociaż może przypominać kota, smoka, ponieważ właśnie koń był czczony przez Celtów.

Ogólnie przyjęto, że graffiti powstały w epoce jaskiniowej, kiedy po raz pierwszy ludzka ręka zostawiła na ścianie ślad swojej krótkiej obecności. Człowiek, odkąd uświadomił sobie swoją śmiertelność, wieloma sposobami próbował przedłużyć jakoś czas swojego istnienia. Udało mu się. Do dzisiaj niektórzy zastanawiają się, kim był człowiek, który upamiętnił swoje łowy w jaskini Lascaux.




  1   2   3   4   5


©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna