Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka rosyjskiego I



Pobieranie 0.5 Mb.
Strona1/13
Data09.05.2016
Rozmiar0.5 Mb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13

Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka rosyjskiego I

Kod przedmiotu:

1.2.O.JOT.1




Rok:

I


Semestr:

zimowy 2014/15



Ilość godzin

90


Typ zajęć:

obligatoryjne



ECTS

6


Forma zajęć:
konwersatorium

Język :

rosyjski/polski



Zaliczenie:

zaliczenie z oceną



Prowadzący:


Liczba miejsc:

Wymagania/preferencje wymagane przy przyjmowaniu:


Ogólny opis przedmiotu:

Zajęcia w ramach przedmiotu PNJR mają służyć nabywaniu i utrwalaniu różnorodnych kompetencji poprzez poznawanie i wykorzystywanie w praktyce określonych programem struktur gramatycznych, zasad ortograficznych oraz leksyki.



Cel zajęć:

Celem zajęć jest kształtowanie głownie kompetencji językowej i komunikacyjnej studentów w zakresie czterech sprawności: mówienia, czytania, pisania i rozumienia ze słuchu, a także kształtowanie kompetencji socjolingwistycznej i socjokulturowej w ramach tematyki przewidzianej w programie (dom, rodzina, etykieta, dane ankietowe).



Zamierzone efekty kształcenia:
Wiedza:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:

  • znać alfabet rosyjski;

  • posiadać podstawową wiedzę dotyczącą wszystkich części mowy przewidzianych przez program I roku;

  • charakteryzować rzeczowniki należące do trzech deklinacji

  • opisać zasady tworzenia czasu teraźniejszego i przeszłego;

  • wymienić wybrane formy trybu rozkazującego;

  • scharakteryzować zaimki osobowe, dzierżawcze i wskazujące;

  • definiować zasady ortografii dotyczące pisowni miękkiego i twardego znaku;

  • objaśniać zasady dotyczące pisowni przedrostków w języku rosyjskim;

  • znać formy etykiety.

Umiejętności:
Po zakończeniu kursu student powinien:

  • w wypowiedziach ustnych i pisemnych stosować przewidziane programem reguły gramatyczne i ortograficzne;

  • stosować poznane słownictwo do przekazania podstawowych i bardziej szczegółowych informacji o sobie, swojej rodzinie, mieszkaniu / domu, swoich zajęciach, hobby, porach roku, czynnościach dnia codziennego i in.

  • w wypowiedziach ustnych i pisemnych stosować przewidziane programem formy etykiety;

  • formułować opinie dotyczące omawianych treści;

  • tworzyć samodzielne wypowiedzi ustne i pisemne;

  • posiadać umiejętność pracy indywidualnej;

  • umieć współpracować z innymi członkami grupy oraz prowadzącym zajęcia;

  • potrafić opracowywać różnorodne materiały (np. teksty z Internetu) dla potrzeb przedmiotu.

  • formułować wypowiedzi ustne i pisemne na tematy określone w programie;

Inne kompetencje (postawy):

Po zajęciach w ramach przedmiotu PNJR student prezentuje otwartość na odmienność i specyfikę kulturową Rosji; jest wrażliwy na różnice i podobieństwa w życiu codziennym i zawodowym w warunkach polskich i rosyjskich; wyraża opinie na temat różnic i podobieństw stylu życia, pracy i odpoczynku w Rosji i Polsce; jest zorientowany na poszerzanie wiedzy i kompetencji językowych; jest chętny do działań twórczych i nowatorskich oraz do rozwijania swoich umiejętności.



Sposób sprawdzenia osiągnięcia efektów zamierzonych oraz ich procentowy udział w ocenie końcowej:

Aktywność: 20%

Prace kontrolne: 30%

Prace domowe: 15%

Test końcowy: 30%
Frekwencja: 5%


Nakład pracy studenta wyrażony w godzinach i punktach ECTS

Godziny kontaktowe: 90

Czas na przygotowanie się do zajęć: 20

Czas na przygotowanie się do prac kontrolnych: 10

Czas na przygotowanie się do zaliczenia/egzaminu i obecność na nich: 10

Konsultacje: 45

Pisanie referatów i innych prac pisemnych:

Czytanie lektur i literatury fachowej (w tym aktualnej prasy): 5


Suma godzin: 180

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: 6



Szczegółowy opis przedmiotu (treści programowe):
Gramatyka:

  • rzeczowniki I, II i III deklinacji;

  • zaimki osobowe, dzierżawcze i wskazujące;

  • przymiotniki twardotematowe;

  • czasowniki, głównie w czasie teraźniejszym i przeszłym.

Ortografia:

  • reguły użycia twardego i miękkiego znaku

  • pisownia przedrostków.

Leksyka:

  • etykieta: przedstawianie się, formy zwracania się, powitanie, pożegnanie, rozpoczęcie rozmowy w różnych sytuacjach, prośba, podziękowanie, przeprosiny, składanie życzeń;

  • ankieta: imię, nazwisko, narodowość, zawód, adres, zajęcie, wiek, kraj, znajomość języków;

  • rodzina: rodzice, rodzeństwo, zajęcia wiek;

  • dom, mieszkanie: meble, AGD;

  • czas: pory roku, miesiące, dni tygodnia, pora dnia i nocy, daty, czas, zegarowy;

  • miejsce: odległość i orientacja w przestrzeni (blisko, daleko, po lewej, po prawej, tam tutaj, na wprost);

  • korespondencja: sms, mail, krótka notatka, kartka okolicznościowa.

Zalecana literatura:
B. Chlebda, I. Danecka, T. Milutina, 2011, Skrypt do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Część I, Opole.

B. Chlebda, I. Danecka, 2010, Skrypt do praktycznej nauki języka rosyjskiego. Część II, Opole.

D. Dziewanowska , 2005, Грамматика без проблем. Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa.
A. Gołubiewa , M. Kuratczyk, 2009, Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Warszawa.

N. Kowalska, D. Samek, 2008, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, Warszawa.

W. Bartkiewicz, 2011, Jak piszemy po rosyjsku. Ortografia: zasady, ćwiczenia, dyktanda, Warszawa.
H. Makarewicz, 2005, Paszport maturzysty. Język rosyjski, Warszawa.
M. Cieplicka, D. Torzewska, 2007, Русский язык. Kompendium tematyczno-leksykalne, cz. 1, Poznań.

I. Kuzmina, B. Śliwińska, 2008, Język rosyjski. 365 zadań i ćwiczeń z rozwiązaniami, Warszawa.




Pobieranie 0.5 Mb.

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13




©absta.pl 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna