Nazwa przedmiotu: | Kod przedmiotu:
1.2.O.JOTD.8
| Rok:
I
| Semestr:
1, zimowy
| Ilość godzin
30
| Typ zajęć:
obligatoryjne
| ECTS
2
| Forma zajęć:
Ćwiczenia
| Język :
polski
| Zaliczenie:
na ocenę
| Prowadzący:
dr Anna Krzywicka-Ustrzycka
| Liczba miejsc: | Wymagania/preferencje wymagane przy przyjmowaniu: | Ogólny opis przedmiotu: Przedmiot technologia informacyjna wzbogaca wiedzę studenta o przydatne, praktyczne metody posługiwania się komputerem, Internetem oraz zapoznaje ze sferami życia, które korzystają z dostępnych technologii informacyjnych wraz z poznaniem tych technologii. | Cel zajęć:
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z budową i obsługą komputera, zasadą działania Internetu, usprawnienie pisania i redagowania tekstów, nauczenie tworzenia własnych prezentacji multimedialnych i graficznych, sprawnego posługiwania się systemem uczelnianym dostępnym w UO.
|
Wiedza: Po zakończeniu kursu student umie:
- zdefiniować pojęcie TI,
- wskazać zagrożenia płynące z użytkowania Internetu,
- korzystać z usług informatycznych na UO,
- scharakteryzować sytuację komunikacyjną odbywającą się za pośrednictwem różnych mediów,
- scharakteryzować zasadę działania GSM/GPRS/GPS,
- student wie, w jakich aspektach jego praca może być wspomagana technikami i technologiami informatycznymi
|
Umiejętności: Po zakończeniu kursu student potrafi:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów,
- umie przeanalizować informacje ze wskazanych stron Internetowych,
- ocenić przydatność wybranych aplikacji komputerowych do pracy własnej,
- zredagować tekst w edytorze tekstu zgodnie z wytycznymi,
- wykonać samodzielnie prezentację na zadany temat w programie PowerPoint,
- sprawnie pozyskiwać i przetwarzać komunikaty z serwisów społecznościowych
| Inne kompetencje (postawy): Po zakończeniu kursu człowiek potrafi:
- uaktualniać wiedzę z zakresu technologii informacyjnej, środków i narzędzi informatyki,
- stosuje poznane wiadomości z zakresu technologii informacyjnej do rozwiązywania problemów,
- pracuje samodzielnie, jest odpowiedzialny za powierzany sprzęt i własną pracę oraz szanuje pracę innych,
- zdaje sobie sprawę z konsekwencji bezkarnego wykorzystywania prac autorskich,
- stosuje zasady netykiety,
- bierze aktywny udział w dyskusji
|
Sposób sprawdzenia osiągnięcia efektów zamierzonych oraz ich procentowy udział w ocenie końcowej:
Aktywność: 40%
Prace kontrolne: 20%
Prace domowe: 10%
Esej/referat: 0%
Test końcowy: 30%
Egzamin ustny/pisemny: 0%: |
Nakład pracy studenta wyrażony w godzinach i punktach ECTS
Godziny kontaktowe: 30
Czas na przygotowanie się do zajęć: 10
Czas na przygotowanie się do prac kontrolnych: 5
Czas na przygotowanie się do zaliczenia/egzaminu i obecność na nich: 5
Konsultacje: 5
Pisanie referatów i innych prac pisemnych: 0
Czytanie lektur i literatury fachowej ( w tym aktualnej prasy): 5
Suma godzin: 60
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu: 2 |
Szczegółowy opis przedmiotu (treści programowe):
-
Technologia informacyjna – pojęcia (TIK, IT/TI, społeczeństwo informacyjne)
-
Technologia informacyjna w różnych sferach życia człowieka (edukacja, medycyna, przemysł, gospodarka, bankowość, inne)
-
Konkretne przykłady zastosowania technologii informacyjnych (multimedia, edytor tekstu, Internet, e-learning, edukacja osób niepełnosprawnych, USOS, podpis cyfrowy/elektroniczny, GSM/GPRS/GPS, e-bank, e-sklepy, projektowanie, inne)
-
Podstawowe usługi informatyczne na UO (konto uni: poczta, login, hasło, etc.; USOS: rejestracja żetonowa - zapisy na kursy ogólnouniwersyteckie, zajęcia językowe i sportowe; platforma e-learningowa; eduroam: dostęp WiFi, logowanie).
-
BHP pracowni komputerowej, BHP w pracy z komputerem, zagrożenia płynące z obsługi komputerów (zagrożenia zdrowotne, zagrożenia płynące od innych użytkowników).
-
Od historii komputera po najnowsze osiągnięcia technologiczne
-
Komputer - budowa komputera, sprzęt komputerowy, systemy operacyjne, adres IP
-
Cyfrowe formy informacji multimedialnych (nośniki informacji)
-
Bazy danych
-
Certyfikaty, uwierzytelnianie, szyfrowanie
-
Ochrona antywirusowa/programy
-
Historia Internetu, łączność z Internetem, sieci i komunikacja, stan i uwarunkowania rozwoju Internetu na świecie i w Polsce, technologie Internetu,
-
Bezpieczeństwo w sieci. Dane osobowe (jakie dane podlegają ochronie, jak je chronić). Konkurs prawda/fałsz – dane osobowe.
-
Przestępstwa komputerowe. Prawa autorskie (mity o prawach autorskich, kopiowanie artykułów z sieci), licencje, zasady netykiety
-
System nazw domen, adres URL
-
Komunikowanie się w sieci (FB, NK, czaty, wideokonferencje, inne)
-
Reklama w Internecie, media online, praca w sieci
-
Praca na edytorze tekstu (ćwiczenia usprawniające pisanie i redagowanie tekstów, użyteczne skróty klawiaturowe, sposoby zaznaczania elementów tekstu)
-
Tworzenie dokumentów (korespondencja seryjna, koperty i etykiety, dyplomy, zawiadomienia, inne)
-
Symbole i oznaczenia w tekście (efekty-indeks górny, dolny; przypisy-dolne, końcowe, inne)
-
Grafika komputerowa (zastosowanie, wykorzystywanie)
-
Program PowerPoint (tworzenie własnej autoprezentacji). Jak szybko odszukać prezentacji PP w Internecie (skrót ppt)
-
Prezentacja multimedialna
-
Zagadnienia dopełniające: Wpływ e-podręczników na rozwój psychosomatyczny uczniów - autor: Prof. dr hab. inż. Włodzimierz Gogołek; Krzyżówki tematyczne; Tworzenie słownika pojęć internetowych, skrótów i akronimów; Zadania i ćwiczenia.
| |
|