Niemiecka telewizja komercyjna zarys historii ogólnej



Pobieranie 62.57 Kb.
Data02.05.2016
Rozmiar62.57 Kb.
Niemiecka telewizja komercyjna


  1. ZARYS HISTORII OGÓLNEJ

Na dobre telewizja zagościła w Niemczech, aczkolwiek jeszcze nie w niemieckich domach, w 1936 r. Od tego czasu przeszła wiele znaczących faz rozwoju, które w Niemczech przebiegały podobnie, jak i w innych krajach kapitalistycznych. Jedną z faz przełomowych była ta z lat 80., kiedy to pojawiła się konkurencja telewizji publicznej w postaci prywatnych stacji telewizyjnych. Nadawcy komercyjni uzyskali możność pojawienia się w systemie telewizji niemieckiej i wykorzystali ją skwapliwie. Były wśród nich dwie stacje – SAT.1 oraz RTL, które wkrótce osiągnęły dużą popularność. Jeszcze pod koniec tej dekady pozycja stacji publicznych ARD i ZDF wydawała się niezagrożona – pierwszą z nich oglądało 42,2% widzów, drugą – 40,9%, co dawało wysoki wskaźnik oglądalności, sięgający 83,1%. Jednak, podobnie jak we Francji, rozwój sektora TV komercyjnej doprowadził dość szybko do poważnego spadku tych wskaźników (w 1993 – ARD do 23,1%, zaś ZDF do 23,4%) i postawił obie stacje publiczne w trudnej sytuacji ekonomicznej, zmuszając je m.in. do szukania nowych źródeł finansowania (sponsoring). Dziś, jak słusznie zauważa w swej pracy poświęconej niemieckim mediom Ewa Stasiak-Jazukiewicz, prywatne stacje telewizyjne są już zjawiskiem powszechnym. Nadają głównie programy regionalne, a nawet lokalne. W większości regionów działa po kilka stacji, a ich ilość jest oczywiście uzależniona od wielkości rynku reklamowego. Owe regionalne i lokalne stacje umożliwiają obiór swojego programu za pomocą domowych anten. Inaczej wygląda sytuacja z największymi, ogólnokrajowymi stacjami, które obok drogi kablowej przekazują swój sygnał poprzez satelity ASTRA oraz Eutelsat, a także coraz częściej poprzez telewizję cyfrową. Należą do nich: RTL, SAT1, PRO7, RTL2, KABEL1, VOX, DSF, VIVA 1 i 2, Eurosport, N24 i inne.


Podstawowe warunki dla rozwoju telewizji komercyjnej w Niemczech stworzyły trzy orzeczenia Federalnego Trybunału Konstytucyjnego. W orzeczeniu z 1981 r. uznano, że różnorodność rynku radiowo-telewizyjnego może być osiągnięta nie tylko poprzez pluralizm wewnętrzny, w obrębie jednej instytucji nadawczej, ale także poprzez pluralizm zewnętrzny, zakładający istnienie wielu różnych nadawców, którzy będą prezentować szeroką gamę poglądów. Orzeczenie Trybunału z 1986 r. przyniosło zapis, w którym podkreślono, że dzięki szerokiemu zasięgowi telewizji publicznej, która świadczy usługi programowe zapewniające pluralizm, konstytucyjne gwarancje wolności wypowiedzi mogą być także rozciągnięte na nadawców prywatnych. W 1991 r. zdecydowano zaś, że owszem, na stacje komercyjne należy nakładać wysokie standardy programowe, gwarantujące różnorodność opinii, ale nie mogą one być aż tak rygorystyczne, by doprowadzić do ich eliminacji z rynku². W rzeczywistości główną rolę w podjęciu przez Trybunał tej i podobnych decyzji odgrywały oczywiście tzw. względy ekonomiczne.


  1. TROCHĘ SZCZEGÓŁÓW OWEJ HISTORII (RTL, RTL2, SAT1 ORAZ PRO7 WCZORAJ I DZIŚ)

2.1) RTL



  • RTL ruszyła 2 stycznia 1984 r. jako RTLplus. Już pierwszy dzień przyniósł małą rewolucję w postaci programu informacyjnego „7 na 7”, gdzie zaczęto używać prostego, niezbyt wyrafinowanego języka, a pytania stawiane gościom nie zawsze należały odtąd do uprzejmych.

  • 20 marca 1984 r. widownia liczyła już ok. 200 tys. osób w związku z transmisją wyścigu Formuły 1 (obecnie transmisja ta gromadzi w RTL ponad 10 mln widzów).

  • 28 sierpnia 1985 r. ruszył przekaz satelitarny na cały kraj i telewizja otworzyła się na milionową widownię.

  • 14 maja 1986 r. miał miejsce kolejny znaczący krok w historii przedsiębiorstwa – Westdeutsche Allgemeine Zeitung (WAZ), jeden z największych w Niemczech właścicieli gazet regionalnych wykupił 10% akcji RTLplus.

  • 11 maja 1992 wyemitowany został pierwszy odcinek „Dobrych czasów, złych czasów”, cieszącej się do dziś niesłabnącą popularnością niemieckiej opery mydlanej, opowiadającej losy „grupy berlińskich nastolatków, ich miłościach, ich rozczarowaniach i nadziejach”³, którą śmiało zaliczyć można do klasyki niemieckiej TV.

  • W grudniu tego samego roku RTLplus zmienił nazwę na RTL.

  • 9 grudnia 1995 Axel Schulz stoczył walkę bokserską z Francisem Bothą . Jej transmisja zgromadziła rekordową do dziś dla stacji liczbę 18,03 mln widzów.

  • 1 lipca 1997 r. ruszyła strona internetowa RTL.

  • 2 stycznia 2000 r. otworzona została Szkoła Dziennikarstwa RTL.

  • 16 marca tegoż roku rozpoczęły się intensywne inwestycje RTL w siostrzaną firmę RTL NEWMEDIA, której obszar aktywności obejmuje internet, teletext, usługi telefoniczne oraz WAP.

Dziś RTL jest liderem rynku niemieckiej telewizji, na którym znajduje się od 20 lat. Z bilansu za rok 2003 (badania z okresu od 1 stycznia do 12 grudnia 2003 r.) wynika, iż w grupie docelowej (widzowie w wieku od 14 do 49 lat) oglądalność RTL wynosiła przeciętnie 18,2%, co oznacza niemałą przewagę względem konkurencji. Dla porównania – w wymienionej wyżej grupie docelowej PRO7 osiągnęło oglądalność rzędu 12%, SAT1 – 11,5%, zaś stacje publiczne ARD i ZDF odpowiednio – 8,7% i 7,6%. Gdy chodzi o ogół widowni, RTL również zajmuje pierwsze miejsce z udziałem w rynku wysokości 14,9% (ARD – 14%, ZDF – 13,2% , SAT1 – 10,2%, PRO7 – 7,1%)¹.


Siedziba stacji mieści się w Köln. Szefem RTL jest Gerhard Zeiler, zaś dyrektorem programowym – Frank Berners.
Telewizja RTL z czasem rozwinęła się w grupę przedsiębiorstw RTL, do których dziś należą m.in.:


    1. regionalne – RTL Nord (Hamburg), 100%

RTL Hessen (Frankfurt), 60%

Tele West (Koln), 51%

b) zajmujące się produkcją programów – Stormy Eyeworks (Koln), 45% Action Concept (Hurt), 10%

c) i inne – telewizja VOX (Koln), 49,9%, RTL Newmedia (Koln), 100%, N-tv (Berlin), 48,61%, RTL Journalistenschule (Koln), 90%


2.2) RTL2 – MACHT EINFACH SPASS
Telewizja wystartowała 6 marca 1993 r. z zespołem, w którego skład wchodziło 113 osób (dziś zasila go 110). Stosunkowo szybko przyniosła zyski – jeszcze w 1997 r. straty wynosiły 30,7 mln euro, zaś już w 1998 r. zanotowano bilans dodatni. Rekordowy zysk pochodzi z 2000 r. (75,7 mln euro), ten za rok 2003 według prognoz również zapowiada się optymistycznie – ok. 55 mln euro.
Szefem RTL2 jest Josef Andorfer, to on również odpowiada za program stacji.

Siedziba stacji (RTL II Fernsehen GmbH & Co. KG) mieści się w Grünwald przy Bavariafilmplatz 7 (okręg monachijski).


Program telewizji nie jest sformatowany, jednak kierowany jest przede wszystkim do młodego pokolenia. Grupa docelowa to widzowie w wieku 14-49 lat. W okresie od 1 stycznia do 30 października przeciętny udział stacji w rynku wyniósł 7,1% w obrębie owej grupy docelowej, co w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego przyniosło wzrost oglądalności o 1,4%.
Główne „filary” programu stacji to filmy fabularne, Reality-Shows, seriale komediowe (do nich zapewne należy zaliczyć telenowelę „Majsterkowanie uszczęśliwia”), kreskówki oraz tzw. Infotainment, czyli informacje podane w ciekawy, zajmujący, czasami humorystyczny sposób (zapewne coś w rodzaju „Faktów”). Do produkcji własnych RTL2 należą przede wszystkim magazyny reportażu oraz programy rozrywkowe.
RTL2 posiada bogatą stronę internetową, z której można dowiedzieć się między innymi, co wydarzy się w następnym odcinku ukochanego serialu oraz ściągnąć 7 całkiem darmowych zdjęć roznegliżowanych pań.
2.3) SAT.1 - POWERED BY EMOTION


  • Telewizja ruszyła 1 stycznia 1984 r. dokładnie o godzinie 9:58, jako pierwsza spośród telewizji komercyjnych w Niemczech.

  • Od 4 września 1986 r. można odbierać program stacji zarówno drogą kablową, jak również za pomocą domowych anten.

  • 15 sierpnia 1988 r. SAT. 1 jako pierwsza stacja zaproponowała ogólnokrajowy teletext.

  • Od 8 grudnia 1989 r. program nadawany jest również poprzez satelitę ASTRA.

  • W 1996 r. ruszyła strona internetowa sat1.de.

  • 30 sierpnia 1999 r. otwarte zostało centrum medialne stacji w Berlinie.

  • W lipcu 2000 r. doszło do połączenia stacji telewizyjnych SAT. 1 i ProSieben i powstało ProSiebenSat.1 Media AG. Przedsiębiorstwo to z siedzibą w Unterföhring jest obecnie właścicielem stacji SAT. 1, ProSieben, Kabel 1 oraz stacji o formacie informacyjno -publicystycznym N24. Siedziba SAT.1 znajduje się w Berlinie. Program przekazywany jest drogą kablową, przez satelitę ASTRA 1F (analogowo), ASTRA 1 H oraz cyfrowo przez Transporder 104.

Na czele stacji stoją Roger Schawinski, który pełni również funkcję dyrektora programowego oraz Jürgen Doetz.


Co piszą na swojej stronie o sobie:
SAT.1 jest wielką, dostarczającą prawdziwych emocji telewizją dla nowoczesnej rodziny, skierowaną przede wszystkim do widzów w wieku 25-49 lat.
2.4) ProSieben – WE LOVE TO ENTERTAIN YOU


  • ProSieben Television GmbH ruszyło z nadawaniem 1 stycznia 1989 r. Początkowo dzienny program stacji trwał 9 godzin. Nie jest on sformatowany, od początku natomiast sczególny nacisk położony zostaje na emitowanie filmów fabularnych i seriali.

  • Jako pierwsza spośród niemieckich telewizji ProSieben nadaje od 1 października 1990 r. 24 godziny na dobę.

  • 1992 r. stacja kupuje 45% akcji telewizji DER KABELKANAL i zakłada 1 lipca MGM - MediaGruppe München.

  • 19 grudnia 1995 r. ProSieben Television GmbH przekształca się w spółkę akcyjną. Na czele zarządu staje Georg Kofler.

  • 15 stycznia 1996 r. na antenie pojawia się po raz pierwszy regularny, codzienny program informacyjny (sic!), „Wiadomości ProSieben”, wkrótce także cotygodniowy magazyn informacyjny „FOKUS TV” (od 4 marca tegoż roku).

  • Od 4 kwietnia 1996 r. istnieje strona internetowa ProSieben – www.prosieben.de.

  • W lipcu 2000 r. ProSieben Media AG oraz SAT.1 łączą się w ProSiebenSAT. 1 Media AG. W wyniku tej fuzji powstaje ProSieben Television GmbH, wpisana od 26 września do rejestru handlowego.

  • Kierownictwo nad stacją przejmuje 1 października Nicolas Paalzow, do dziś jest jej szefem i dyrektorem programowym.

ProSieben to telewizja oferująca przede wszystkim filmy fabularne, seriale, magazyny typu Infotainment, Talk-show („Talk Talk Talk”) oraz poświęcone stylowi życia („Avenzio – żyć piękniej”).


Program rozpowszechniany jest drogą kablową oraz przez satelitę ASTRA. Jego siedziba mieści się w Unterföhring.



  1. BADANIA PRYWATNYCH STACJI TELEWIZYJNYCH PRZEPROWADZONE PRZEZ HANSA JÜRGENA WEISSA – NA PODST. „PRIVATER RUNDFUNK IN DEUTSCHLAND 2003”, BERLIN 2003

3.1) Czas antenowy:


Wszystkie stacje nadają przez 24 h na dobę. Tabela pokazuje, ile godzin zajmują poszczególne „składowe” nadawanego programu, w nawiasach czas antenowy przedstawiony procentowo (2002).


Podst. „składowe” programu

RTL

SAT.1

ARD

ZDF

PRO7

RTL2

Audycje

18:05 (75,3)

17:47 (74,1)

23:00 (95,9)

22:53 (95,4)

19:33 (81,5)

19:06 (79,6)

Reklama

4:35 (19,1)

4:48 (20)

00:14 (0,9)

0:15 (1,0)

3:14 (13,5)

3:48 (15,9)

Zapowiedzi

1:14 (5,2)

1:21 (5,6)

0:43 (3,0)

0:49 (3,4)

1:11 (4,9)

1:04 (4,4)

Sponsoring

0:06 (0,4)

0:04 (0,3)

0:03(0,2)

0:03 (0,2)

0:02 (0,1)

0:02 (0,1)

3.2) Sformatowanie fabularnych programów rozrywkowych:


Dane w procentach (2002).


Charakterystyka programu

RTL

SAT.1

ARD

ZDF

PRO7

RTL2

Fab. pr. rozr. (ogółem)

33,5

27,7

34,9

30,1

44,2

62,4

Filmy

2,6

4,1

12,8

10,1

18,1

18,8

Filmy telewizyjne

1,3

5,0

7,9

3,9

3,1

4,8

Seriale

19,3

13,9

11,2

12,5

7,6

13,6

Sitcomy

7,0

1,5

-

1,1

10,5

6,4

Seriale anim.

3,3

3,2

2,6

1,6

4,9

18,8

Inne animacje

-

-

0,4

0,9

-

-

Pozostałe audycje

43,3

46,4

61,0

65,3

37,3

17,4

Zapowiedzi itp.

4,9

5,6

3,0

3,4

4,9

4,4

Rekl. i sponsoring

17,5

20,3

1,1

1,2

13,6

15,8

Źródła:
¹ GfK Fernsehforschung, Fernsehpanel D+EU

² Telewizja: Dobro kultury czy element rynku, praca zbiorowa, Rzeszów, 2001

³ www.rtl-television.de







: zsm
zsm -> -
zsm -> Stany zjednoczone. Radio I telewizja
zsm -> 18 października 1922r w Londynie z inicjatywy grupy producentów odbiorników radiowych, wśród których był m in. Guglielmo Marconi
zsm -> Francja. Radio I telewizja
zsm -> Podręczniki rok szkolny 2015/2016 Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st. KlasaIai b Edukacja wczesnoszkolna
zsm -> Magdalena Czoch II rok, grupa 1 telewizja I radio
zsm -> Pulsary (gwiazdy neutronowe)
zsm -> Podstawowe [poważna, niezależna prasa burżuazyjna Daily Telegraph, Sunday Telegraph,Financial Times, Guardian, Times ] i popularne
zsm -> Zespół Szkół im. Księdza Franciszka Stopy w Myczkowie Wymagania na poszczególne oceny z historii dla klasy III gimnazjum do programu nauczania „Śladami przeszłości”. Rok szkolny 2015/2016
zsm -> Zespół Szkół nr 2 w Wadowicach ma najlepszych absolwentów techników w naszym regionie

Pobieranie 62.57 Kb.





©absta.pl 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna