Pakiet kolejkowy lekarz rodzinny zmiany



Pobieranie 36.86 Kb.
Data30.04.2016
Rozmiar36.86 Kb.

Warszawa, 21 marca 2014 r.




PAKIET KOLEJKOWY

  1. LEKARZ RODZINNY - ZMIANY

poszerzenie listy badań diagnostycznych m.in.: o FT3, FT4, Holter EKG, EKG wysiłkowe, Holter ciśnieniowy (ABPM), gastroskopię, kolonoskopię, spirometrię

cel: Mniej pacjentów oczekujących w kolejce do specjalisty w celu uzyskania skierowania na badania diagnostyczne. Możliwość przeprowadzenia całego procesu diagnostycznego oraz leczenia w ramach kompetencji lekarza rodzinnego.

• powstanie fundusz badań kosztochłonnych



cel: Budowanie motywacyjnego systemu finansowania lekarza rodzinnego. Lekarz rodzinny będzie mógł wykorzystać te środki wyłącznie jeśli przeznaczy je na dodatkową diagnostykę i badania.

• lekarz pediatra i internista w POZ



cel: Większa liczba lekarzy w podstawowej opiece zdrowotnej, możliwość wyboru przez pacjenta czy chce być pod opieką internisty, pediatry czy lekarza rodzinnego.

wprowadzenie porady receptowej



cel: Zmniejszenie kolejki pacjentów oczekujących na wizytę u lekarza rodzinnego np. w celu przedłużenia recepty.


  1. LEKARZ SPECJALISTA – ZMIANY

podwyższenie wyceny pierwszej wizyty, jeśli pacjent zostanie zdiagnozowany i zostanie zaplanowane leczenie w ciągu max. 6 tygodni, po upływie których lekarz specjalista zdecyduje o skierowaniu pacjenta pod opiekę lekarza rodzinnego

cel: Zwiększenie liczby wizyt nowych pacjentów, motywacja do szybkiej diagnostyki i leczenia.

• wprowadzenie pakietów diagnostycznych przy pierwszej wizycie pacjenta, np.: diagnostyka podstawowa chorób tarczycy.



cel: Zapobieganie zlecaniu niepotrzebnych badań, zachęta w postaci nowego produktu finansowego.

• zniesienie obowiązku konsultacji specjalistycznej raz na 12 m-cy, w celu możliwości przedłużenia recepty przez lekarza rodzinnego



cel: Skrócenie kolejki do lekarza specjalisty.

• wprowadzenie porady receptowej



cel: Zmniejszenie kolejki do lekarza specjalisty.


  1. SZPITAL - ZMIANY

• utworzenie poradni przyszpitalnych

cel: Gwarancja wizyty po zabiegu.

zmiana wyceny hospitalizacji jednodniowej



cel: Krótszy pobyt pacjenta w szpitalu, jeśli nie ma takiej konieczności.

usunięcie z JGP czasu hospitalizacji



cel: Krótszy czas pobytu pacjenta w szpitalu.

• wprowadzenie produktu „hostel + dowóz”



cel: Ograniczenie hospitalizacji w trakcie radioterapii.

jasne zasady kwalifikacji do zabiegu usunięcia zaćmy i wszczepienia endoprotez



cel: Wykonywanie zabiegów wyłącznie u pacjentów, którzy ich faktycznie potrzebują, ograniczenie możliwości zapisywania się na te zabiegi „na zapas”.



  1. KOMPETENCJE

wprowadzono specjalizacje modułowe

cel: Przyśpieszenie i ułatwienie procesu kształcenia lekarzy.

• „krótka ścieżka” specjalizacyjna dla wąskich specjalizacji



cel: Zwiększenie liczby lekarzy w systemie.

• zwiększenie kompetencji lekarzy w trakcie specjalizacji



cel: Zwiększenie liczby lekarzy w systemie.

• zwiększenie kompetencji lekarzy z pierwszym stopniem specjalizacji



cel: Zwiększenie liczby lekarzy w systemie.

  1. PIELĘGNIARKI (zmiany od 2016 r.)

możliwość zlecania niektórych badań

cel: Zwiększenie w systemie liczby osób uprawnionych do zlecania badań.

• „recepta pielęgniarska” na wybrane leki



cel: Zwiększenie w systemie liczby osób uprawnionych do wystawienia recepty.

• możliwość wystawiania recept w ramach kontynuacji ordynacji lekarskiej



cel: Zmniejszenie liczby osób czekających na wizytę lekarską w celu kontynuacji leczenia.

• możliwość ordynowania wyrobów medycznych



cel: Zwiększenie w systemie liczby osób uprawnionych do ordynowania wyrobów medycznych.


  1. NFZ - ZMIANY

mapy potrzeb zdrowotnych

cel: Lepsze dopasowanie wydatkowania publicznych środków do rzeczywistych oraz prognozowanych potrzeb zdrowotnych obywateli.

wyprowadzenie wycen procedur medycznych z NFZ do AOTM



cel: Nadzór nad sposobem wydawania pieniędzy, jakością i niezależną wyceną procedur.

zmiana wycen procedur medycznych, np. w okulistyce, radioterapii



cel: Optymalizacja, racjonalizacja i wypośrodkowanie opłacalności procedury i kosztów płatnika.

bezterminowe umowy z lekarzami rodzinnymi, pięcioletnie umowy z lekarzami specjalistami i stomatologami, dziesięcioletnie umowy ze szpitalami



cel: Stabilizacja na rynku świadczeniodawców.

zobowiązanie NFZ do zabezpieczenia pacjentów oczekujących na świadczenia medyczne w podmiocie, który traci kontrakt i przekazanie tych pacjentów innemu podmiotowi z uwzględnieniem dotychczasowego czasu oczekiwania



cel: Zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów.


  1. INFORMACJA

• zmiany na stronie NFZ

cel: Ułatwienie dostępu do informacji dotyczącej czasu oczekiwania na świadczenia medyczne w każdym podmiocie w kraju.

infolinia „kolejkowa” i „refundacyjna”



cel: Ułatwienie dla pacjenta.


  1. ORGANIZACJA - ZMIANY

rozdzielenie kolejki na nowych pacjentów i kontynuujących leczenie

cel: Pokazanie rzeczywistego czasu oczekiwania na pierwszą wizytę.

10 kolejek centralnych w najdłuższych czasach oczekiwania



cel: Kontrola nad kolejką.

• obowiązek podmiotów do cotygodniowego raportowania kolejek

- liczba oczekujących,

- pierwszy wolny termin zamiast średni czas oczekiwania



cel: Aktualna informacja na temat czasu oczekiwania.

elektroniczne prowadzenie list oczekujących



cel: Uporządkowanie kolejek.

• raportowanie liczby osób oczekujących według nr PESEL do NFZ



cel: Możliwość weryfikacji liczby miejsc, w których pacjent jednocześnie oczekuje na wizytę.

wykreślenie z kolejki wizyt umówionych przez pacjenta do specjalistów w tej samej dziedzinie i pozostawienie wyłącznie wizyty z najkrótszym czasem oczekiwania



cel: Uniknięcie kilkukrotnego wykazywania jednego pacjenta w kilku kolejkach do tego samego specjalisty.

14 dni na dostarczenie przez pacjenta oryginału skierowania



cel: Zmobilizowanie pacjenta do zgłoszenia się na umówioną wizytę, zapobieganie zapisywaniu się do kilku kolejek jednocześnie.

wykreślenie pacjenta z listy oczekujących w przypadku braku dostarczenia skierowania lub niezgłoszenia się na wizytę

• możliwość wystawienia recepty na 12 m-cy

cel: Zmobilizowanie pacjenta do zgłoszenia się na umówioną wizytę, zapobieganie zapisywaniu się do kilku kolejek jednocześnie.

• możliwość odbioru recepty przez osobę upoważnioną przez pacjenta



cel: Ułatwienie dla pacjenta.




Pobieranie 36.86 Kb.





©absta.pl 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna