Plan wynikowy z historii sztuki w klasie I



Pobieranie 101.08 Kb.
Data05.05.2016
Rozmiar101.08 Kb.
PLAN WYNIKOWY Z HISTORII SZTUKI W KLASIE I.

Rok szk. 2015 / 2016
Program nauczania nr: 16

Podręcznik: Barbara Osińska, „ Sztuka i czas”




Lp.

Temat

(zagadnienia)



Wymagania

( poziom podstawowy)

uczeń potrafi:


Wymagania

( poziom ponadpodstawowy)

uczeń potrafi:


Uwagi

Treści z podstawy programowej



Wymagania edukacyjne i PSO



Wstęp do historii sztuki – podstawowe pojęcia.

  • Dziedziny sztuk plastycznych

  • Pojęcia: sztuka, historia sztuki, styl, treść i forma dzieła sztuki, ikonografia

  • Podstawowe wątki tematyczne

  • Perspektywa i jej rodzaje

  • Wyjaśnić podstawowe pojęcia.

  • Wymienić podstawowe wątki tematyczne.

  • Wymienić i scharakteryzować podstawowe rodzaje perspektywy




  • Rozróżnić różne rodzaje sztuki użytkowej.

  • Scharakteryzować wątki tematyczne

  • Rozróżnić perspektywę rozumianą jako iluzję rzeczywistości od zwyczajowych w dawnych epokach konwencji widzenia

2 godz. lekcyjne

1.9;

1.10;





Podział dziejów sztuki.

  • Dokonać ogólnego podziału dziejów sztuki.

  • Wymienić style w sztuce w ramach podziału sztuki na epoki historyczne.




  • Przedstawić ramy czasowe poszczególnych okresów w dziejach sztuki




1.3



Budowa dzieła sztuki.

  • Wyjaśnić pojęcie kompozycja.

  • Wymienić i scharakteryzować podstawowe rodzaje kompozycji plastycznych.

  • Wymienić środki wyrazu artystycznego.

  • Wymienić funkcje dzieł sztuki

  • Dokonać klasyfikacji kompozycji plastycznych wg określonych kryteriów.

  • Rozróżnić funkcje przykładowych dzieł sztuki.

2 godz. lekcyjne

1.10



Powtórzenie wiadomości – przygotowanie do PK



Praca kontrolna – Wstęp do historii sztuki




Omówienie pracy kontrolnej.



Sztuka ery prehistorycznej.

  • Scharakteryzować warunki rozwoju sztuki prehistorycznej.

  • Opisać przykłady malarstwa jaskiniowego i drobnej rzeźby mentalnej w epoce paleolitu.

  • Wymienić formy architektury megalitycznej.

  • Przedstawić przybliżoną chronologię sztuki pradziejowej.

  • Omówić rozwój malarstwa jaskiniowego.

  • Zdefiniować pojęcia: megality, menhiry, dolmeny, kromlechy.

  • Scharakteryzować funkcje sztuki, które wytworzyły się w prehistorii

2 godz.lekcyjne

1.1;

1.3;


1.6;

3.1




Warunki rozwoju sztuki egipskiej.

  • Wskazać, w jaki sposób na charakter sztuki egipskiej wpłynęły uwarunkowania kulturowe i religijne.

  • Scharakteryzować religię i ustrój państwa egipskiego.

  • Wymienić najistotniejsze dla sztuki wydarzenia oraz najsławniejsze zabytki na przestrzeni dziejów państwa egipskiego.




1.1;

1.3;


1.7;

1.12;





Architektura starożytnego Egiptu.


  • Zdefiniować terminy i pojęcia: mastaba, piramida, kanon, architektura sakralna, architektura sepulkralna, kolumna, filar, sfinks, pylony, dziedziniec, sarkofag, komora.

  • Rozpoznać wybrane dzieła architektury egipskiej.

  • Określić charakter sztuki egipskiej.

  • Przedstawić genezę i rozwój architektury sepulkralnej w starożytnym Egipcie.

  • Opisać i wyjaśnić znaczenie schematu świątyni egipskiej.

  • Scharakteryzować pod względem formalnym wybrane dzieła architektury egipskiej.

2 godz.lekcyjne

1.1;

1.6;


1.7;

1.10;


2.3;

2.5;


3.1



Rzeźba starożytnego Egiptu

  • Wyjaśnić pojęcie kanonu w sztuce egipskiej.

  • Scharakteryzować wpływ statusu społecznego na charakter przedstawień w rzeźbie egipskiej.

  • Rozpoznawać wybrane dzieła rzeźby egipskiej.

  • Omówić kompozycyjne kanony postaci ludzkiej w rzeźbie.

  • Wyjaśnić na czym polegały synteza i symbolizm w plastyce egipskiej.

2 godz. lekcyjne

1.1;

1.6;


1.7;

1.10;


2.3;

2.5;


3.1



Relief i malarstwo egipskie.

  • Scharakteryzować wpływ statusu społecznego na kompozycyjne i kolorystyczne kanony postaci ludzkiej w reliefie i malarstwie.

  • Rozpoznawać wybrane dzieła egipskiego reliefu i malarstwa.

  • Scharakteryzować stosunek do natury w plastyce egipskiej.

  • Scharakteryzować rewolucję religijną i kulturalną czasów Echnatona.




1.1;

1.6;


1.7;

1.10;


2.3;

2.5;


3.1



Powtórzenie wiadomości – przygotowanie do PK



Sprawdzian wizualny- Sztuka starożytnego Egiptu



Praca kontrolna – Sztuka starożytnego Egiptu.



Sztuka kreteńska i mykeńska.

  • Potrafi scharakteryzować charakter sztuki kreteńskiej i mykeńskiej.

  • Rozpoznawać przykłady tej sztuki.

  • Wyjaśnić pojęcia:megaron, tolos, kopuła fałszywa.

  • Określić ramy czasowe i zasięg terytorialny sztuki Cyklad.

  • Przedstawić wyniki odkryć archeologicznych z kręgu Morza Egejskiego.

  • Scharakteryzować sztukę Cyklad na przykładzie idoli.

  • Omówić sztukę kreteńską na przykładzie pałaców w Knossos i Fajstos.

  • Scharakteryzować sztukę mykeńską na podstawie megaronu i grobu Agamemnona.

2 godz.lekcyjne

1.1;

1.6;


1.7;

1.10;


2.3;

2.5;


3.1



Warunki rozwoju sztuki greckiej.

  • Poglądy estetyczne starożytnych Greków.

  • Wpływ wierzeń na rozwój sztuki.

  • Atrybuty najważniejszych bóstw.

  • Określić ramy czasowe poszczególnych okresów w kulturze greckiej ( archaicznego, klasycznego, hellenistycznego).

  • Wskazać, w jaki sposób na charakter sztuki greckiej wpłynęły uwarunkowania kulturowe i religijne.

  • Wymienić najczęściej spotykane typy przedstawień oraz atrybuty bogów greckich.

  • Scharakteryzować poglądy estetyczne Greków.

2 godz. lekcyjne

1.1;

1.7;


1.11;

2.2




Architektura grecka – style w sztuce greckiej.

  • Wymienić i omówić architektoniczne porządki greckie.




  • Zdefiniować terminy i pojęcia: kapitel, baza, trzon, półkolumna, woluta, gzyms, fryz, tryglif, metopa, architraw, fronton, tympanon.

2 godz.lekcyjne

1.1;

1.6;


1.7;

1.10; 2.3; 2.5; 3.1





Architektura grecka – typy świątyń, zabudowa Akropolu.

  • Omówić wygląd przykładowej świątyni greckiej.

  • Wymienić i omówić budowle akropolu ateńskiego

  • Omówić typy świątyń greckich.

  • Zdefiniować terminy i pojęcia: echinus, abakus, krepidoma, stylobat, orchestra, buleuterion, stoa, akroteriony, perypteros, dipteros, tetrastylos, heksastylos, oktostylos, dekastylos.

2 godz.lekcyjne

1.1;

1.5;


1.6;

1.7;


1.10;

2.3;


2.5;

3.1




Rzeźba grecka okresu archaicznego.

  • Przedstawić przemiany i rozwój w rzeźbie greckiej okresu archaicznego.

  • Rozpoznawać najsłynniejsze dzieła rzeźby greckiej okresu archaicznego.

  • Zanalizować pod względem formalnym wybraną rzeźbę grecką okresu archaicznego.




1.1;

1.6;


1.7;

1.10;


2.3;

2.5;


3.1



Rzeźba grecka okresu klasycznego.

  • Przedstawić przemiany i rozwój rzeźby greckiej okresu klasycznego.

  • Rozpoznawać najsłynniejsze przykłady rzeźb greckich okresu klasycznego.

  • Zanalizować pod względem formalnym wybraną rzeźbę okresu klasycznego.

  • Omówić kanon Polikleta.

  • Przedstawić genezę aktu kobiecego od techniki „mokrej szaty” do Afrodyty z Knidos.

2 godz.lekcyjne

1.1;

1.5;


1.6;

1.7;


1.10;

2.3;


2.5;

3.1







Rzeźba grecka okresu hellenistycznego.

  • Zanalizować pod względem formalnym wybraną rzeźbę hellenisyczną




2 godz. lekcyjne

1.1;

1.5;


1.6;

1.7;


1.10;

2.3;


2.5;

3.1


  1. 1

Greckie malarstwo wazowe.

  • Wymienić i omówić cztery style malarstwa wazowego

  • Rozpoznać najważniejsze typy waz greckich









Utrwalenie wiadomości o sztuce starożytnej Grecji.









Praca kontrolna – sztuka starożytnej Grecji.









Sprawdzian wizualny – sztuka starożytnej Grecji









Sztuka Etrusków.

  • Rozpoznać i omówić architekturę sakralną i sepulkralną Etrusków

  • wymienić charakterystyczne cechy rzeźby, malarstwa oraz rzemiosła artystycznego

  • Zanalizować pod względem formalnym wybrane przykłady sztuki Etrusków.

2 godz.

1.1;

1.6;


1.7;

1.10;


2.3;

2.5;


3.1



Historyczne czynniki rozwoju sztuki rzymskiej.

  • Określić ramy czasowe poszczególnych okresów w kulturze rzymskiej

  • określić zasięg terytorialny sztuki rzymskiej







1.1;

1.7;


1.11;

2.2




Architektura rzymska – typy budowli rzymskich.

  • Omówić różne typy domów rzymskich od kamienic, poprzez wille do rezydencji cesarskich







1.1;

1.6;


1.7;

1.10;


2.3;

2.5;


3.1



Najsłynniejsze budowle rzymskie – analiza formy.

  • Opisać formy świątyń i grobowców rzymskich

  • opisać typ rzymskiej willi z wewnętrznym atrium

  • Zanalizować pod względem formalnym Panteon rzymski i Koloseum




2.3;

3.1




Realistyczny portret rzymski.

  • Zdefiniować pojęcie weryzm portretowy

  • Opisać charakterystyczne cechy portretu rzeźbiarskiego na wybranych przykładach




1.3;

1.10;


2.1




Analiza wybranych przykładów rzeźby rzymskiej.

  • Zanalizować wybrane przykłady rzeźby rzymskiej

  • Zanalizować wskazane przykłady rzeźby rzymskiej




3.1



Relief rzymski

  • Opisać płaskorzeźby z Ara Pacis oraz kolumny Trajana

2 godz.

3.1



Malarstwo pompejańskie.

  • Wymienić techniki malarskie stosowane w starożytnym Rzymie

  • scharakteryzować malarstwo ścienne i portretowe

  • Omówić cztery style malarstwa pompejańskiego

  • wyjaśnić na czym polegała technika enkaustyczna




1.3;

1.7;


1.8



Utrwalenie wiadomości o sztuce rzymskiej.

  • Zdefiniować pojęcia: weryzm portretowy, styl kontynuacyjnej narracji, kolumna toskańska i kompozytowa, akwedukt, termy, perystyl, atrium, impluvium, compluvium, amfiteatr

  • rozpoznać najważniejsze dzieła sztuki rzymskiej









Sprawdzian wizualny – sztuka rzymska









Praca kontrolna – sztuka starożytnego Rzymu.









Sztuka wczesnochrześcijańska.

  • Przedstawić chronologię i zasięg terytorialny sztuki wczesnochrześcijańskiej

  • wyjaśnić podstawowe symbole w malarstwie wczesnochrześcijańskim

  • Opisać ideowe funkcje sztuki wczesnochrześcijańskiej

  • dostrzegać rolę dziedzictwa antycznego w sztuce wczesnochrześcijańskiej

  • omówić budowę bazyliki wczesnochrześcijańskiej

2 godz.

1.1;

1.3;


1.11;

1.12


2.1



Sztuka bizantyjska – warunki rozwoju.

  • Określić warunki rozwoju, ramy czasowe i zasięg terytorialny sztuki bizantyjskiej

  • określić wpływ kościoła i dworu na formę w sztuce bizantyjskiej

  • Określić wpływ kościoła i dworu na ikonografię w sztuce bizantyjskiej

  • scharakteryzować najważniejsze wzory ikonograficzne w sztuce bizantyjskiej







1.1;

1.11;


3.2

  1. .

Architektura bizantyjska – San Apollinare in Classe, San Vitale.

  • Opisać wymienione budowle bizantyjskie / architekturę oraz wystrój

  • Przeprowadzić analizę ikonograficzną mozaiki bizantyjskiej na przykładzie kościołów w Rawennie

2 godz. lekcyjne

1.3;

1.6;


1.7;

1.10;


2.4




Hagia Sophia – analiza formalna świątyni bizantyjskiej.

  • Opisać kościół Hagia Sophia pod względem formy architektonicznej







1.3;

1.6;


1.7;

1.10;


2.4




Cerkiew jako nowy typ świątyni w krajach bałkańskich i na Rusi







1.1;

1.6;





Ikona i jej ewolucja w wiekach późniejszych.

  • Scharakteryzować malarstwo ikon – technika, typy ikonograficzne

  • Zna najwybitniejszych przedstawicieli i ich dzieła

  • Omówić ewolucję ikon w wiekach późniejszych




1.1;

1.3;


1.5;

1.6;


1.8;

1.11;


2.2



Sprawdzian wizualny – Sztuka wczesnochrześcijańska i bizantyjska









Praca kontrolna – Sztuka wczesnochrześcijańska i bizantyjska







45.

Sztuka przedromańska – geneza, warunki rozwoju.

  • Omówić genezę sztuki przedromańskiej, chronologię i zasięg terytorialny

  • Przedstawić wpływ sztuki wczesnochrześcijańskiej i bizantyjskiej na sztukę przedromańską




1.1;

2.1



46

Sztuka karolińska i ottońska

  • Rozróżniać na ilustracjach miniatury iroszkodzkie i ottońskie

  • Przeprowadzić analizę formy kaplicy Karola Wielkiego w Akwizgranie

2 godz. lekcyjne

1.3;

1.6;


1.7;

2.1;


3.1

47

Sztuka romańska w Europie Zachodniej.

  • Wyróżniać regionalny charakter architektury romańskiej i i podać przykłady budowli w różnych krajach

  • zdefiniować pojęcia: pendentywy, sklepienie kolebkowe, krzyżowe, transept, biforium, triforium, ambit, system wiązany, empory, katedry, kolegiaty, kościoły klasztorne, refektarz, rozpoznać najważniejsze obiekty sztuki romańskiej

  • Porównać stanowiska opata Sergiusza i św. Bernarda z Clairvaux w kształtowaniu się estetyki średniowiecznej

3 godz. lekcyjne

1.3;

1.6;


1.7;

1.10;


3.2

48

Sztuka przedromańska w Polsce.

  • Wymienić i opisać przykłady architektury przedromańskiej w Polsce

  • Przeprowadzić analizę formy rotundy NMP na Wawelu




1.1;

1.3;


1.6;

1.7;


3.1

49

Sztuka romańska w Polsce.

  • Wymienić i opisać przykłady architektury romańskiej w Polsce

  • omówić rozwój plastyki romańskiej w Polsce.

  • Przeprowadzić analizę formy wybranego zabytku sztuki romańskiej

2 godz. lekcyjne













Pozostałe godziny – do wykorzystania na referaty, prezentacje, odpowiedzi ustne – według potrzeb



©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna