Po co powstał projekt Re-Act Fashion?



Pobieranie 14.87 Kb.
Data01.05.2016
Rozmiar14.87 Kb.




Re-Act Fashion - tam gdzie moda łączy się z ekologią

Po co powstał projekt Re-Act Fashion?

Moda ekologiczna jest wciąż niezrozumiała i słabo eksponowana w naszym kraju, a Polacy sceptyczni w kwestii designu i mody z odzysku. Inicjatywa Re-Act stara się zmienić to podejście i co roku zachęca setki młodych projektantów z całego świata do stworzenia kolekcji modowych z materiałów recyklingowych. Ich propozycje charakteryzuje finezja, niekonwencjonalny pomysł i profesjonalny sposób wykonania, przez co przekonują, że moda ekologiczna może być zarówno piękna jak i użyteczna. A dodatkowo nie przyczynia się ona do wytwarzania tony pestycydów, chemikaliów i innych produktów ubocznych przemysłu tekstylnego.

Co więcej konkurs daje niebywałą szansę na wypromowanie się początkującym projektantom, ponieważ wykonanie kolekcji z materiałów recyklingowych nie jest drogie. Wystarczy dobry pomysł na przerobienie przedmiotów codziennego użytku, jak firany, obrusy, żarówki czy tapicerkę, na niesamowite kreacje. Dodatkowo dla wielu z tych młodych twórców jest to pierwsza okazja, aby zaprezentować swoje projekty szerszej publiczności i zaistnieć w nieco zamkniętym świecie mody i designu.

W 2009 roku ambasadorką Re-Act Fashion oraz prowadzącą galę finałową była Iza Miko, rok później zastąpiła ją Kinga Rusin. Z kolei w 2011 r. pokaz poprowadziła Ada Fijał.

Czym jest Re-Act Fashion?

Koncepcja Re-Act Fashion powstała w 2009 r. jako autorski pomysł Barbary Sokołowskiej-Urbańczyk, który nie powstał na bazie innych tego typu wydarzeń w Europie. Inicjatywy łączące świat mody z ekologią są nadal nieliczne i na swój sposób wyjątkowe. Aby szerzyć ideę kreatywnego, zrównoważonego i odpowiedzialnego świata, powstała Fundacja RE-ACT, z kolei projekt Re-Act Fashion ma na celu promowanie zrównoważonego designu, eco mody, zdrowego stylu życia, kreatywnej kultury oraz społecznych innowacji.



Cała inicjatywa Re-Act Fashion składa się z Re-Act Competition, czyli konkursu dla młodych projektantów oraz Re-Act Fashion Show, czyli pokazu finałowego. Konkurs skierowany jest do polskich i zagranicznych młodych projektantów. Co roku na konkurs wysyłane są setki zgłoszeń kolekcji w nurcie eko. Jury po dokonaniu wstępnej selekcji, kwalifikuje do ścisłego finału 20 najciekawszych projektów. Podczas gali finałowej jury wybiera trzech laureatów. Autor najlepszej kolekcji dostaje tytuł Re-Kreatora oraz nagrodę 15 tysięcy złotych od Prezydenta Miasta Łodzi. Pozostałe dwie wyróżnione kolekcje zostają nagrodzone kwotą po 5 tysięcy złotych.

Dodatkowym uatrakcyjnieniem pokazu są kolekcje gości specjalnych oraz finalistów poprzednich edycji Re-Act. W 2009 roku publiczność miała okazję zobaczyć kreacje Gregora Clemensa, głównego projektanta świadomej ekologicznie marki LAC ET MEL. W 2010 roku odbył się pokaz „Kryształowej Kolekcji” Agnieszki Kawali-Surmy oraz marki LU FLUX. Z kolei
w 2011 r. na wybiegu został zaprezentowany przekrój dotychczasowej twórczości brytyjskiego eko-duetu Goodone oraz pokaz Re-Kreatorki z 2009 roku Sylwii Rochali. W tym roku Re-Act Fashion Show uświetnią kolekcje ubiegłorocznych laureatów – Ricardo Ramosa i Andrei Pojezdalovej.

Idea Re-Act Fashion trafia do wielu osób ze świata mody, ekologii oraz show biznesu. Na pokazach finałowych swoją obecnością zaszczyciły już takie znane nazwiska, jak Iza Miko, Kinga Rusin, Samuel Palmer, Marysia Sadowska, Ramona Rey, Michał Zaczyński, Mateusz Szymkowiak oraz Ada Fijał.



Co młodym projektantom daje Re-Act Fashion?

Kreatywność i podejście młodych projektantów do tematu mody recyklingowej potrafi absolutnie zaskoczyć i zachwycić. W 2009 roku wygrała kolekcja Sylwii Rochali, która została wykonana z kwiatów i taśmy VHS. Z kolei pozostałe dwie wyróżnione prace zostały zrobione z przędzy foliowej (Jacek Kłosiński) oraz gorsetów ortopedycznych (Katarzyna Konieczka). W 2010 roku pierwszej miejsce otrzymała Paulina Bojór, która do stworzenia swojej kolekcji wykorzystała koszulki i kable elektroizolacyjne z PCV. Druga laureatka Natalya Goldbach zrecyklingowała kawałki skóry i ścinki futra, a trzecia – Magdalena Trocka zachwyciła swoim pomysłem na przerobione swetry. Dodatkowe nagrody w postaci profesjonalnych sesji zdjęciowych otrzymali Paulina Bojór, Edyta Stajniak oraz duet Jarosław Ewert & Sylwia Świeczkowska. Z kolei triumfatorka Re-Act Fashion Show 2011 – Andrea Pojezdalova wykonała kolekcję zainspirowaną słowackimi strojami ludowymi, która została uszyta z białej tapicerki. Druga wyróżniona kolekcja Ricardo Ramosa została stworzona z elementów tradycyjnych fartuchów, spódnic i kamizelek mieszkanek północnej Holandii, a trzecia wyróżniona projektantka Kamila Niedzwiedzka wykorzystała wykładziny PCV oraz męskie koszule. Dodatkową nagrodę w postaci profesjonalnej sesji zdjęciowej od Jakuba Woźniaka otrzymała kolorowa kolekcja Agnieszki Dydo. Do sesji została zaangażowana Paulina Papierska, laureatka I edycji Top Model w Polsce.



Dostanie się do finałowej dwudziestki dla wielu młodych projektantów to niebywała szansa na otworzenie sobie furtki do świata mody. Sylwia Rochala po zdobyciu nagrody mogła ruszyć ze swoim biznesem i pozostając wierna modzie recyklingowej zaprezentować się na Fashion Week w Berlinie w 2011 roku, podobnie jak Jacek Kłosiński – twórca marki Hyakinth. Jego ubrania polubili również polscy celebryci, m.in. Michał Piróg, który pojawił się w T-shircie Hyakinth podczas finału programu You Can Dance. Kolejna finalistka Marta Niemywska zwyciężyła w konkursie Young Design 2011 ze swoim absolutnie ekologicznym projektem, a Jakub Pieczarkowski, pojawił się wśród innych młodych i zdolnych projektantów
w najnowszym numerze "In Style".

Czym jest odpowiedzialna moda?

Pokaz finałowy Re-Act Fashion Show przez 3 lata był imprezą finałową całego tygodnia mody


w Łodzi - FashionPhilosophy. W tym roku, chcąc skupić mocniej uwagę na aspekcie ekologicznym niż stricte modowym, Fundacja RE-ACT połączyła siły z inicjatywą Polskiej Zielonej Sieci pod hasłem „Kupuj odpowiedzialnie ubrania” (Targi WearFair). Polska Zielona Sieć promuje odpowiedzialną modę, powstającą z poszanowaniem praw człowieka
i z zachowaniem zasad Sprawiedliwego Hadlu, w tym modę ekologiczną oraz tę pochodzącą
z recyclingu. Moda odpowiedzialna powinna spełniać określone standardy na przestrzeni całego łańcucha produkcji. Wliczają się do nich aspekty ekologiczne (m.in. niskie zużycie chemikaliów, zrównoważone zarządzanie wodą i energią oraz redukcja odpadów) oraz społeczne (m.in. dobre warunki pracy pracowników oraz równość w stosunkach handlowych
z drobnymi producentami z krajów rozwijających).

Re-Act Fashion i Targi odpowiedzialnej mody WearFair odbędą się w dniach
12-14 października 2012 roku w Łodzi.
Warto podkreślić, że Targi odpowiedzialnej mody WearFair oraz Re-Act Fashion są partnerami odbywających się w tym samym czasie Targów Natura Food oraz Be Eco. Wydarzeniu towarzyszyć będą warsztaty, wykłady, pokazy filmów oraz konferencje. W związku z tym w ten jeden weekend w Łodzi będzie można nabyć wszechstronną wiedzę z dziedziny ekologii, recyclingu, fair trade oraz oczywiście odpowiedzialnej mody.


SBS Public Relations

90-350 Łódź

ul. Tymienieckiego 25c/234


tel. +48 (42) 209 35 20 (21)

tel./fax + 48 209 35 22



grupa 33www.sbs-pr.com.pl





©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna