Połączenia przedsiębiorstw: Komisja zatwierdza planowany zakup V&s vin & Sprit przez Pernod Ricard, pod pewnymi warunkami



Pobieranie 8.35 Kb.
Data04.05.2016
Rozmiar8.35 Kb.


IP/08/1181

Bruksela, dnia 17 lipca 2008 r.



Połączenia przedsiębiorstw: Komisja zatwierdza planowany zakup V&S Vin & Sprit przez Pernod Ricard, pod pewnymi warunkami

Komisja Europejska zatwierdziła na mocy unijnego rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw planowany zakup szwedzkiej spółki V&S Vin & Sprit (V&S), będącej własnością państwa, przez francuskie przedsiębiorstwo Pernod Ricard. Decyzja Komisji jest pozytywna pod warunkiem sprzedaży kilku marek na rynkach, na których według Komisji mogłoby dojść do naruszenia zasad konkurencji. Dotyczy to rynku napojów spirytusowych aromatyzowanych anyżkiem w Finlandii, rynku ginu w Polsce, rynku wódki w Grecji oraz rynków koniaku, porto, whisky kanadyjskiej i ginu w Szwecji. Wobec takich zobowiązań Komisja uznała, że planowana transakcja nie zakłóci znacząco skutecznej konkurencji na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) jako całości ani w żadnej jego istotnej części.

Komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes stwierdziła: „Istotne jest zapewnienie, aby połączenia przedsiębiorstw nie powodowały negatywnych skutków dla konsumentów, takich jak ograniczenie wyboru czy wzrost cen. Środki zaradcze zaproponowane przez Pernod Ricard zapewnią utrzymanie efektywnej konkurencji na odpowiednich rynkach napojów spirytusowych po zakupie przez to przedsiębiorstwo spółki Vin & Sprit.”

Pernod Ricard jest notowaną na giełdzie spółką francuską, zajmującą się produkcją i dystrybucją napojów alkoholowych na całym świecie. Główne należące do niej marki to szkockie whisky Chivas Regal, Ballantine’s i The Glenlivet, irlandzka whiskey Jameson, gin Beefeater, rum Havana Club, koniak Martell, wina Jacob’s Creek i Montana oraz szampan Mumm.

Pernod Ricard obecnie zajmuje się dystrybucją wódek marki Stolicznaja i Moskowskaja, które są własnością grupy SPI. Pernod Ricard ogłosiło, że planowany zakup V&S spowoduje rozwiązanie umów dystrybucji dotyczących wódek Stolicznaja i Moskowskaja, chociaż przedsiębiorstwo będzie nadal zajmowało się dystrybucją tych marek przez okres przejściowy – do czasu znalezienia nowego dystrybutora przez SPI.

Przedsiębiorstwo V&S również zajmuje się produkcją i dystrybucją napojów alkoholowych. Jego najsłynniejszą międzynarodową marką jest wódka Absolut, ale jest ono również dystrybutorem wielu innych napojów spirytusowych, takich jak Aalborg Aquavit i gorzka wódka Gammel Dansk, a także win, szczególnie w północnej Europie.

W wyniku dochodzenia Komisja stwierdziła, że istnieją obawy co do naruszenia konkurencji na kilku rynkach krajowych, na których podmiot powstały po połączeniu miałby silną pozycję rynkową.

Dotyczy to rynku napojów spirytusowych aromatyzowanych anyżkiem w Finlandii, rynku wódki w Grecji, rynku ginu w Polsce i Szwecji oraz rynków koniaku, porto i whisky kanadyjskiej w Szwecji.

Aby rozwiać obawy Komisji co do ewentualnego naruszenia zasad konkurencji, Pernod Ricard zaproponowało zbycie swojej działalności prowadzonej w ramach następujących marek: Dry Anis w Finlandii, wódki Serkova w Grecji, Ginu Lubuskiego w Polsce oraz Star Gin, Red Port i koniaku Grönstedts w Szwecji. Jeśli chodzi o whisky kanadyjską w Szwecji, Pernod Ricard zobowiązało się do zaprzestania dystrybucji marki Royal Canadian, należącej do strony trzeciej. W związku z tymi zobowiązaniami planowana transakcja nie doprowadzi do zwiększenia udziałów rynkowych podmiotu powstałego po połączeniu na żadnym ze wspomnianych rynków.

Komisja przeanalizowała zobowiązania zaproponowane przez Pernod Ricard i doszła do wniosku, że usuwają one jej poważne wątpliwości, a także gwarantują, że w wyniku planowanej transakcji nie zostanie naruszona skuteczna konkurencja.

Komisja przeanalizowała również potencjalny wpływ na konkurencję połączenia szerokiej gamy produktów alkoholowych Pernod Ricard i V&S. Komisja doszła do wniosku, że ponieważ w sektorze napojów działają inne spółki, często posiadające jedną lub kilka własnych silnych marek, podmiot powstały po połączeniu nie będzie w stanie ograniczyć dostępu przedsiębiorstw konkurencyjnych do rynku ani podjąć innych działań, które mogłyby zaszkodzić konsumentom.



Bliższe informacje na ten temat zostaną udostępnione na stronie internetowej:

http://ec.europa.eu/comm/competition/mergers/cases/index/m102.html#m_5114


: rapid
rapid -> Posłuchajmy dzieci: one wiedzą, co zrobić aby Internet był bezpieczniejszy!
rapid -> Komisja Junckera: Silny i doświadczony zespół, który oznacza zmiany
rapid -> Komisja aktualizuje wykaz linii lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w europejskiej przestrzeni powietrznej
rapid -> Agenda cyfrowa: przegląd wskazuje na duże zainteresowanie MŚP I poparcie rządowe dla wykorzystania tik w celu pomocy osobom starszym
rapid -> Ces/12/82 19 grudnia 2012 r
rapid -> Ces/12/67 14 listopada 2012 Pomoc państwa I zamówienia publiczne: czy faktycznie służą firmom europejskim? W dobie obecnego kryzysu gospodarczego Unia Europejska powinna jak najlepiej wykorzystywać pieniądze podatników
rapid -> Obrona przedsiębiorstw społecznych w Europie: gra o model społeczny i miliony miejsc pracy
rapid -> Komisja Europejska – komunikat prasowy
rapid -> Przedsiębiorstwa wzywają do skuteczniejszej realizacji Dwa lata po wejściu w życie programu „Small Business Act
rapid -> Komunikat prasowy




©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna