Podziękowania



Pobieranie 0.64 Mb.
Strona17/17
Data07.05.2016
Rozmiar0.64 Mb.
1   ...   9   10   11   12   13   14   15   16   17

261


węglowodanów w postaci warzyw i owoców. Poza tym program uwzględnia tylko pokarmy pochodzenia zwierzęcego.

Należy podkreślić z całą stanowczością: W wypadku osób liczących sobie więcej niż 45 lat, albo też chorych na serce lub cierpiących na jakąś chorobę autoagresyjną, należy zaczynać od co najmniej 9 jednostek chlebowych. Należy zadbać o to, by ten limit był od początku ściśle przestrzegany. To ważny środek ostrożności, który ułatwi starszym lub osłabionym chorobą przestawić się na dietę niskowęglowodanową bez ewentualnego stresu, do którego dochodzi, gdy gwałtownie zmieniamy sposób odżywiania. W miarę trwania terapii ilość węglowodanów może być ograniczona jeszcze bardziej.

Owoce i soki

Inna ważna sprawa: nagminny błąd to ignorowanie zawartości węglowodanów w owocach i sokach owocowych. Szklanka soku owocowego (250 ml) zawiera 20-30 g cukru (czyli 2-3 jednostki chlebowe). Znaczne spożycie owoców i warzyw, nawet w postaci soków, nie jest ani zdrowe, ani dobrze tolerowane przez organizm. Sok owocowy to prawie wyłącznie słodka woda z kilkoma utopionymi w niej witaminami. Lepiej zjeść naturalny owoc, bo wówczas żołądek ma przynajmniej szansę poczuć sytość, zanim jeszcze spożyjemy zbyt dużo cukru.

Zwyczaj wypijania dużych ilości soków owocowych nie ma uzasadnienia. Ludzie dopiero od kilku tysięcy lat uprawiają drzewa owocowe, a wyciskanie soku z owoców jest już zupełnie nowym wynalazkiem. Pomysł, że surowe owoce i warzywa niezwykle służą zdrowiu, narodził się zaledwie kilka dziesięcioleci temu w odpowiedzi na badania nad witaminami, ale teoria ta została ostatnio zdyskredytowana.

Istnieje wiele warzyw o znikomej ilości węglowodanów, ale właściwie nie ma takich owoców. Sławna amerykańska piramida zdrowia, która zaleca jedzenie 5-9 porcji owoców i warzyw dziennie, jest wręcz niebezpiecznie pozbawiona zasadności. Uważamy, że owoce i warzywa, a także soki z nich otrzymywane, nie przynoszą organizmowi takich korzyści jak tłuszcz i produkty białkowe.

Alkohol

Rozkład metaboliczny alkoholu prowadzi do aldehydu octowego, a potem kwasu octowego i przypomina raczej rozkład kwasów tłuszczowych. Stwierdzenie, na ile alkohol można traktować oddzielnie od cukrowców, wymaga badań eksperymentalnych. Zgodnie z tym, co wykazała nasza praktyka, jeśli będziemy ograniczać ilość cukru i mąki w diecie, to niewielka dawka alkoholu może zostać włączona bez żadnych szkodliwych skutków. Jedna czy dwie butelki piwa lub kilka kieliszków wina nie wyrządzą krzywdy nikomu zdrowemu. Dozwolone są też umiarkowane ilości alkoholi mocnych, natomiast należy unikać słodkich napojów alkoholowych, czy to koktajli, czy słodkich wódek. Czysta wódka lub wódka lub wódka z wodą sodową stanowi lepsze rozwiązanie.



Przyrządzanie mięsa

Zazwyczaj lepiej ustanawiać jak najmniej obowiązujących zasad, ale za to trzymać się ściśle tych, które rzeczywiście stanowią o różnicy jakości pożywienia. Na pewno mięso pieczone i gotowane nie jest jednakowo wartościowe, co najlepiej widać na tłuszczu. Ugotowany tłuszcz jest nadal biały, podczas gdy usmażony lub upieczony robi się przezroczysty. Powodem jawi się przemiana, jakiej podlegają kwasy tłuszczowe poddane działaniu wysokich temperatur w obecności tlenu. Poza tą wyraźną różnicą właściwie nic nie mamy przeciw pieczeniu, nie chcemy też sugerować, że gotowanie jest lepsze. Jak by nie patrzeć, rożen jest o wiele starszym urządzeniem kuchennym niż garnek. Można więc przyjąć, że ewolucja znalazła już sposób, by przystosować nas do tych ubocznych skutków rozwoju społecznego. Niektórzy badacze uważają, że pieczone mięso bywa rakotwórcze, ale jak dotąd żadne poważne badania nie potwierdziły tej teorii.

Tłuszcz

Jedyna nadzieja na utrzymanie diety niskowęglowodanowej i osiągnięcie pożądanych skutków wiąże się ściśle z zastąpieniem węglowodanów tłuszczem. Ludzie nie mogą się ^odżywiać wyłącznie białkiem. W pewnych krajach Ameryki Środkowej karmienie uwięzionych oponentów politycznych wyłącznie chudym mięsem było "eleganckim" sposobem na pozbycie się ich, bez uciekania się do bardziej drastycznych sposobów. Po kilku miesiącach pojawiała się biegunka, a wkrótce po tym następowała śmierć. Stefansson opisywał podobny łańcuch zdarzeń u kanadyjskich Eskimosów zmuszonych do żywienia się chudym mięsem karibu, bez możliwości łowienia i spożywania tłustych ryb.



Dziś wiadomo już, że pewne kwasy tłuszczowe maj ą kluczowe znaczenie dla zdrowia człowieka; kwasy te, zwane niezbędnymi kwasami tłuszczowymi, muszą być spożywane z pokarmem. Choć węglowodany i tłuszcz nie równoważą się w pełni, to jednak w jakiś sposób się zastępują. Teoretycznie jest to zrozumiałe, ponieważ węglowodany zostają najpierw przekształcone w tłuszcz, a dopiero potem tłuszcz służy do wytwarzania energii.

Wydaje się logiczne i zrozumiałe, że każdy, kto je mniej węglowodanów, powinien konsumować więcej tłuszczów. Ale w rzeczywistości można się spotkać z zaskakującą praktyką: ludzie, próbujący stosować dietę niskowęglowodanową, nadal chcą jeść mało tłuszczu. Dlaczego? Przyczyną jest lęk przed tłuszczem.

Przedstawiliśmy w tej książce liczne dowody na to, że to właśnie węglowodany są winne rozregulowania fizjologii człowieka i stanowią przyczynę wielu chorób. Tak długo, jak dzienna porcja węglowodanów nie przekracza 70-80 g, dieta o dużej zawartości tłuszczu nie tylko nie jest szkodliwa, ale wręcz okazuje się niezbędna dla zdrowia organizmu. Pamiętaj, że dieta niskotłuszczo-wa została oparta na błędnych obserwacjach, utrwalanych od pokoleń i wtłoczonych w świadomość społeczeństwa za pośrednictwem mediów. Osoby, które nie zwiększą ilości tłuszczu w celu zrekompensowania odstawionych węglowodanów, będą próbowały zaspokajać głód większą ilością białka roślinnego i zwierzęcego. Pamiętaj, że na przykład nieżyt żołądka nie może zostać wyleczony bez udziału tłuszczu.

O wiele zbyt często ludzie pamiętają, że cierpieli na niestraw-ność po tłustym posiłku. Ale bądź pewien, że posiłek ten zawierał też ogromne ilości węglowodanów, a także ostre przyprawy i, być może, alkohol.

PODSUMOWANIE ZASAD ŻYWIENIA NISKOWĘGLOWODANOWEGO

W naszym opracowaniu każde 12 gramów węglowodanów nazywane jest jednostką chlebową. Dozwolona dzienna porcja węglowodanów wynosi 6 lub mniej jednostek chlebowych, przy nie ograniczonej ilości innych składników pokarmowych. Osoby dorosłe po 45 roku życia, a także chore na serce i cierpiące na jakieś schorzenie autoagresyjne, powinny zaczynać terapię od 8-9 jednostek chlebowych na dobę. W tabeli zamieszczonej na stronach 274-278 podano zawartość węglowodanów (w jednostkach chlebowych) w różnych popularnych produktach spożywczych. Istnieje wiele innych książek, prezentujących podobne zestawienia. Ważne jest, aby w wypadku produktów, które nie znalazły się w tabeli, poznać zawartość węglowodanów czystych, to znaczy takich, które mogą zostać przetworzone metabolicznie. Osobom,

266

267


pragnącym znacznie zredukować zagrożenie rozmaitymi chorobami i uzyskać jak najlepszą szansę na wyleczenie z dolegliwości już nabytych, zalecamy dietę uwzględniającą najwyżej 72 gramy węglowodanów dziennie.

Produkty pochodzenia zwierzęcego mogą być spożywane bez ograniczeń. Możesz jeść jaja, sery, śmietankę, wszystkie rodzaje mięsa, w tym ryby, wieprzowinę, drób, a także tłuszcze zwierzęce. Masło może być konsumowane bez ograniczeń, ponieważ dostarcza niezbędnych tłuszczów potrzebnych do zastąpienia węglowodanów bez ogromnych ilości białka. Co więcej, masło zawiera dużo witamin oraz innych ważnych składników odżywczych. Lepiej unikać większych ilości tłuszczów wielonienasyconych (a zwłaszcza tłuszczów trans spotykanych m.in. w margarynie). Tłuszcze te są zwykle wysoce przetworzone i coraz częściej ich wartość zdrowotna poddawana jest krytyce.

Najlepszym olejem roślinnym jest oliwa. Zawiera ona 75% kwasu oleinowego (długołańcuchowego kwasu jednonienasyco-nego), 13% nasyconego tłuszczu, 10% kwasu linolowego i 2% kwasu linolenowego (dwa ostatnie są niezbędnymi kwasami tłuszczowymi). A jednak oliwa nie powinna być jedynym tłuszczem w jadłospisie człowieka. Masło, olej kokosowy czy olej palmowy są ważne, ponieważ zawieraj ą dużo kwasów tłuszczowych o krótkich łańcuchach, które mogą przynieść korzyści zdrowotne w postaci szybszej produkcji energii, właściwości antybakteryjnych czy przeciwnowotworowych. Co więcej, za dużo oliwy może wywołać zachwianie równowagi niezbędnych kwasów tłuszczowych. Masło ma znacznie mniej niezbędnych kwasów tłuszczowych, ale występują one w nim w ilościach zapewniających równowagę.

Bez ograniczeń można jeść wodniste owoce i warzywa, takie jak pomidory i ogórki, a także arbuzy. Ostrożnie należy natomiast podchodzić do innych produktów roślinnych. Cukru, który zawiera 12 g węglowodanów na jednostkę chlebową, oraz mąki, ryżu, semoliny, płatków owsianych i produktów opartych na kukurydzy, które zawierają 15 g węglowodanów na jedną jednostkę chlebową trzeba raczej unikać.

Osoby z problemami żołądkowo-jelitowymi powinny wystrzegać się wszelkich zbóż zawierających gluten, a więc pszenicy, żyta, jęczmienia i owsa, przynajmniej do czasu, aż nastąpi wyraźna poprawa.

DOBRE ŚNIADANIE

Śniadanie jest prawdopodobnie najważniejszym posiłkiem. Niektórzy jedzą bardzo dużo wieczorem, po pracy, a następnie śpią źle i rankiem nie są w stanie spożyć przyzwoitego śniadania. Ten styl życia musi ulec zmianie. Zjedz śniadanie złożone z sera, masła, jaj i jakiegoś produktu mięsnego. Nawet jeśli z początku zestaw ten nie budzi twego entuzjazmu, pamiętaj, że właściwe śniadanie stanowi klucz do sukcesu. Stwierdziliśmy, iż po pewnym czasie zjedzenie dużego śniadania staje się już nie tylko rzeczą łatwą, ale wręcz przyjemną. Solidne śniadanie z mięsem i tłuszczem zapewnia ci zadziwiającą ilość energii na cały dzień. Nie grożą ci przedpołudniowe napady głodu. Pozwala to inaczej rozplanować dzień pracy i zdecydowanie zwiększa zasób energii. Ucieszysz się, gdy zobaczysz, że już dwunasta w południe, a ty nie omdlewasz z głodu.

Jeśli chodzi o inne posiłki, to tu również pierwszeństwo powinny mieć białka i tłuszcze, zwłaszcza, że łatwiej zrezygnować ze słodkich pokus, gdy pierwszy głód jest już zaspokojony. Jeśli będziesz postępował zgodnie z tymi wytycznymi i zaczniesz dzień od solidnego zdrowego śniadania, złożonego z jaj i mięsa, a nie bułki i szklanki soku, wówczas zobaczysz, że w ciągu dnia łatwiej ci zwalczyć ochotę na produkty wysokowęglowodanowe.

269

268


PRZEPISY I JEDZENIE NA MIEŚCIE

W niemal każdej książce kucharskiej można znaleźć przepisy idealne dla osoby stosującej dietę niskowęglowodanową. Kluczową rolę w planowaniu posiłków odgrywa decyzja, co jeść. Jeśli masz ochotę na rybę - zjedz ją ale bez ziemniaków i ryżu. Zastąp te mączne potrawy jakimś zielonym warzywem (z dużą ilością masła!) lub sałatką. Dobra kiążka kucharska, którą możemy polecić, to Nourishing Traditions (Tradycje żywieniowe), pióra Sally Fallon i Mary Enig2. Autorki nie tylko podają wiele najrozmaitszych przepisów, ale zamieszczaj ą też wiele informacji podbudowanych wiedzą o dietetyce.

Spójrzmy prawdzie w oczy - programy żywieniowe zakładające konsumowanie wyłącznie konkretnych posiłków są bezużyteczne. Każdy z nas prowadzi inne życie, preferencjami żywieniowymi różnimy się wszyscy. Nasza zasada jest prosta: po prostu ogranicz się do 6 jednostek chlebowych dziennie. Reszta zależy od ciebie.

Niektóre pokarmy roślinne zawierają bardzo niewiele węglowodanów - tak ma się rzecz z warzywami liściastymi i łodygowymi, jak sałata, szpinak, szparagi. Podobnie sprawa wygląda z pomidorami, ogórkami i grzybami. Nawet warzywa korzeniowe są nieszkodliwe, pod warunkiem, że będziemy ich jeść niewiele. Zawsze jednak musisz pamiętać, że zagrożeniem dla twej diety są zboża, owoce i soki. Zawierają one duże ilości cukru; zwykle o wiele większe, niż się nam wydaje. Nie ma żadnych naukowych dowodów na to, że owoce w nadmiarze są zdrowe dla osób chorych. Powszechny zwyczaj jednorakiego traktowania warzyw i owoców jest po prostu błędem.

Mamy nadzieję, że rozumiesz już dlaczego dieta niskowęglowodanową to zdrowa opcja. Na podstawie rozbudowanej dokumentacji przestawiliśmy długoterminowe skutki konsumpcji tego rodzaju pożywienia. Gdy ktoś ci powie, iż ta dieta to kolejna "moda", zapytaj, czy ma dowody, że zdrowsze jest jedzenie węglowo-
danów. Zapytaj też, czy zna jakieś choroby, które wyieegśeo dietą bogatą w węglowodany.

My zaś życzymy wszystkim naszym Czytelnikom szczęśliwego i zdrowego życia.



270
: ~boberov -> Kippin
Kippin -> MAŁopolskie centrum badań ufo I zjawisk anomalnych
Kippin -> Kielich planetarnego szczęścia. światowy plan pomyślnego rozwoju planety
Kippin -> The Gateway Experience, Wave V – Exploring: a journey to Focus 15 a gateway to Self-Exploration Voiced by Laurie Monroe
Kippin -> Niebo i Ziemia żyjemy w obrębie tej dwoistości. Jak sprawić, by to rozdwojenie przestało być rozdwojeniem? Jak sprawić, by człowiek mógł stać się ogniwem łączącym siły większe od nas z tymi, które są od nas zależne? J
Kippin -> Skanowała: hurka Tytuł oryginału: Many lives, many masters
Kippin -> Sekrety życia po życiu
Kippin -> Małopolskie Centrum Badań ufo I Zjawisk Anomalnych Oddział w Jordanowie
Kippin -> Rozdział L symbolizm L ideografia
Kippin -> Podziękowania
Kippin -> Uwaga: to tylko ramka id� do strony g��wnej niezwyk�e rozdzia� 1 marsjanie wyl�dowali ? Istnia�y dwa sposoby napisania tej ksi��ki. M�g�bym zatrzyma� dla siebie informacje osza�amiaj�co dziwaczne, ale prawdziwe


1   ...   9   10   11   12   13   14   15   16   17


©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna