Poniedziałek, 4 lipca 2011 19. 30 Rozpoczęcie warsztatów powitanie



Pobieranie 21.85 Kb.
Data07.05.2016
Rozmiar21.85 Kb.

Wojna, szkoła, wymiana”



Warsztaty metodyczne z zakresu międzykulturowej edukacji historyczno-obywatelskiej

dla

nauczycieli-animatorów polsko-niemieckich wymian młodzieżowych
Lublin, 4-8 lipca 2011 r.

poniedziałek, 4 lipca 2011

19.30 ROZPOCZĘCIE WARSZTATÓW
Powitanie przez prof. dr. hab. Marka Wilczyńskiego i dr. Felixa Ackermanna



wtorek, 5 lipca 2011
Warming up z historią w tle – poznanie się uczestników.
Przedstawienie PNWM

Omówienie możliwości finansowego i merytorycznego wspierania projektów polsko-niemieckich, ze szczególnym uwzględnieniem oferty w dziedzinie edukacji historyczno-obywatelskiej i przedstawienie publikacji PNWM „Polska-Niemcy. Wojna i pamięć”.


Warsztat historyczny I (Marek Wilczyński, Felix Ackermann)

  • Historia w pracy z uczniami podczas wymian polsko-niemieckich – założenia i doświadczenia edukacji historyczno-obywatelskiej.


Warsztaty prowadzone przez Lubelski Oddział Instytutu Pamięci Narodowej

Wykorzystanie różnych źródeł historycznych w edukacji historycznej na przykładzie tematu:



Doświadczenie wysiedleń, przesiedleń i migracji ludności Lubelszczyzny w latach 1939-1947

Praca w grupach do wyboru:




  1. Fotografia jako szczególne źródło informacji w nauczaniu historii najnowszej

temat przewodni: Deportacje Żydów Lubelszczyzny jako element „Aktion Reinhardt”

(dr Adam Puławski, IPN Lublin).



  1. Film jako narzędzie w edukacji historycznej

temat przewodni: Ludność ukraińska w kręgu wysiedleń i przesiedleń na Lubelszczyźnie 1939-1947 (Mariusz Zajączkowski, IPN Lublin).

  1. Relacje świadków wydarzeń jako metoda personifikacji historii

temat przewodni: Wysiedlenia Zamojszczyzny 1942-1943 jako element Generalnego Planu Wschodniego (Agnieszka Jaczyńska, IPN Lublin).
Prezentacja i dyskusja wyników pracy trzech warsztatów na forum.




środa, 6 lipca 2011
Warsztat Historyczny II (Felix Ackermann, Marek Wilczyński)

  • Wspólna dyskusja nad metodami zastosowanymi podczas warsztatów w IPN i ich wykorzystaniu w praktyce wymiany szkolnej. Wyzwania, problemy, możliwości.


Przygotowanie do wizyty w miejscu pamięci – indywidualna praca z tekstami i materiałami

  • Film, fotografia i tekst, jako narzędzia służące przygotowaniu przed bezpośrednią konfrontacją z miejscem pamięci.

  • Przygotowanie „przedpola świadomości” osób (uczniów) wybierających się po raz pierwszy do miejsca pamięci.


Wizyta i warsztaty w Muzeum na Majdanku

  • Zapoznanie się z terenem byłego niemieckiego obozu koncentracyjnego oraz stałą ekspozycją Muzeum. Jak język oprowadzenia zmienia efekt dydaktyczny i jak łączyć doświadczenia grupy polskiej oraz niemieckiej?




  • Praca w grupach:


Codzienność w obozie? (Ewa Bąbol, Państwowe Muzeum na Majdanku)

Warunki przetrwania i terror w obozie koncentracyjnym na podstawie dziennika obozowego Jadwigi Ankiewicz. Dyskusja nad wykorzystaniem materiałów źródłowych w pracy z młodzieżą szkolną.


Relacje ocalałych (Wiesław Wysok, Państwowe Muzeum na Majdanku)

Praca dydaktyczna z nagraniem wideo relacji Wandy Osowskiej. Jak stosować metodę w praktyce polsko-niemieckiej wymiany młodzieżowej?


czwartek, 7 lipca 2011
Warsztat Historyczny III (Felix Ackermann, Marek Wilczyński)

  • Prezentacja wyników oraz wspólna dyskusja nad metodami wykorzystanymi podczas warsztatów w Muzeum na Majdanku i ich zastosowaniem w praktyce wymiany szkolnej


Mój projekt – nasz projekt – wspólna historia (Felix Ackermann, Marek Wilczyński)

  • Galeria projektowa – opracowanie własnych projektów lub modułów programu na kolejny polsko-niemiecki projekt młodzieżowy


Podsumowanie i ewaluacja końcowa (Felix Ackermann, Marek Wilczyński)

  • Porównane różnych formy pracy i zastosowanych mediów.

  • Dyskusja: Tematy historyczne na spotkaniach polsko-niemieckich i związane z tym wyzwania dla organizatorów. Metody pracy z jednonarodową i dwunarodową grupą szkolną.


piątek, 8 lipca 2011
Możliwość indywidualnych konsultacji z prowadzącymi program oraz pracownikiem PNWM

9.30 ZAKOŃCZENIE




UWAGI:

Wyżywienie: w ramach programu zaplanowane są trzy posiłki dziennie (śniadanie, obiad i kolacja) oraz przerwy kawowe

Dojazd: w miarę potrzeby zapewniamy wspólny transport autokarem z Warszawy do Lublina w dn. 4 lipca oraz z Lublina do Warszawy w dn. 8 lipca.

Zakwaterowanie: w pokojach dwuosobowych z łazienką w hotelu w centrum Lublina w Domu na Podwalu (ul. Podwale 15, 20-117 Lublin, http://domnapodwalu.pl)






©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna