Praca dyplomowa



Pobieranie 209.93 Kb.
Strona1/6
Data06.05.2016
Rozmiar209.93 Kb.
  1   2   3   4   5   6








Politechnika Łódzka

Wydział Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki

Instytut Informatyki Stosowanej

Studia Podyplomowe Grafika Komputerowa i Techniki Multimedialne



PRACA DYPLOMOWA

„Tworzenie gier komputerowych w technologii Flash”

Paulina Roswag

Opiekun pracy:

Dr Joanna Sekulska-Nalewajko

Łódź, marzec, 2013 r.

Spis treści


Spis treści 2

Wstęp 3


1.Charakterystyka technologii Flash 4

1.1 Wady i zalety technologii Flash 4

1.2 Rys historyczny 5

1.3 Język programowania ActionScript 6

1.3.1 Podstawowe informacje i historia języka ActionScript 6

1.3.2 Cechy i elementy ActionScript 3.0 7

1.3.3 Części składowe języka ActionScript 8

1.4 Prezentacja narzędzia Adobe Flash Professional CS5 14

1.4.1. Prezentacja zawartości programu Adobe Flash Professional CS 5 15

2.Gry komputerowe 22

2.1 Historia gier komputerowych 22

2.2 Rodzaje gier komputerowych 29

2.2.1. Podział gier ze względu na sposób prezentacji 29

2.2.2 Podział gier ze względu na sprzęt, na którym są odtwarzane 30

2.2.3 Podział gier ze względu na ich tematykę 30

2.3 Etapy procesu tworzenia gier komputerowych 32

2.4 Tworzenie gier komputerowych we Flashu 33

3.Projekt gry komputerowej „Memory” 35

3.1 Opis gry 35

3.2 Scenariusz gry 35

3.3 Prezentacja zastosowanych metod 36

3.4 Wizualizacje gry „Memory” 43

Podsumowanie 46

Spis ilustracji 47

Bibliografia 49



Wstęp


Początki gier komputerowych można można szacować na połowę XX wieku. Od tego czasu ta dziedzina rozwija się dynamicznie, szczególnie w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Gry komputerowe są dziś nieodłącznym elementem rozrywki i kultury masowej. Są różnorodne – technologicznie, tematycznie, sprzętowo – tak, aby zadowolić szerokie rzesze odbiorców. W 2012 roku wartość globalnego rynku gier można oszacować na blisko 70 mld dolarów, a analitycy prognozują jego dalszy wzrost na poziomie blisko 10% w skali roku. Nic więc dziwnego, że twórcy gier stale prześcigają się w pomysłach na ciekawe fabuły i technologicznie zaawansowanych rozwiązaniach.

Przedłożona praca ma za zadanie zaprezentowanie problematyki tworzenia gier komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania technologii Flash.

Rozprawa zbudowana jest z trzech zasadniczych części.

W rozdziale pierwszym scharakteryzowana została technologia Flash. Możemy poznać jej rys historyczny, cechy i obszary zastosowań. W dalszej części zaprezentowany został język programowania ActionScript 3.0 oraz narzędzie Adobe Flash Professional CS5.

Rozdział drugi opisuje zagadnienia związane z grami komputerowymi. Przedstawiona została tu historia gier komputerowych, ich typologia oraz charakterystyka. Scharakteryzowany został proces tworzenia gry komputerowej oraz zastosowanie technologii Flash na tym polu.

Rozdział trzeci ma charakter empiryczny – stanowi teoretyczną interpretację praktycznego etapu pracy dyplomowej. Prezentuje on grę komputerową „Memory”, stworzoną przy wykorzystaniu technologii Flash. Znajdziemy tu prezentację założeń gry, jej scenariusza, mechaniki działania oraz wizualizacje. Szczegółowo opisany został zastosowany kod języka programowania ActionScript.



  1. Charakterystyka technologii Flash


Flash jest technologią służącą do tworzenia zaawansowanych animacji z wykorzystaniem klatek kluczowych, a następnie implementacji ich do języka programowania ActionScript, który nadaje im cech interaktywności1

1.1 Wady i zalety technologii Flash


Technologia Flash ma wielu zwolenników, ale także liczną grupę przeciwników. Najważniejsze zalety Flash’a to:

  1. oparcie o grafikę wektorową, dzięki czemu można skalować obiekty bez utraty jakości obrazu, a pliki swf są mniejsze i szybciej się ładują,

  2. wykorzystywanie plików dźwiękowych i video,

  3. możliwość importowania map bitowych,

  4. możliwość tworzenia atrakcyjnych interaktywnych animacji,

  5. łatwa integracja z innymi technologiami internetowymi,

  6. powszechność wykorzystywania,

  7. prostota, łatwość nauczenia się opanowania technologii i narzędzi.

Przeciwnicy technologii wskazują jednak na:

  1. zużywanie większych zasobów procesora przez strony internetowe we Flashu (w porównaniu z wersjami statycznymi),

  2. łamanie fundamentów Internetu, zgodnie z którymi funkcjonalności i użyteczność powinny dominować nad efektami wizualnymi,

  3. brak wspierania przez firmę Apple,

  4. brak wykorzystania w większości urządzeń mobilnych.999+


1.2 Rys historyczny


Technologia flash została zaprojektowana i wdrożona przez niewielką firmę FutureWave Software. Początkowo wydała program SmartSketch – edytor grafiki wektorowej. Po niedługim czasie zadecydowano o dodaniu do programu funkcjonalności - tworzenia animacji. Do powstania technologii przyczynił się także gwałtowny rozwój internetu, a w szczególności przeglądarki Netscape wraz z jej wtyczkami do wyświetlania multimedialnych treści. W maju 1995 roku FutureWawe Software wypuściła na rynek FutureSplash Animator – program do projektowanie animowanych stron internetowych. Technologia od razu została zauważona i szybko zastosowana przez wiele dużych i uznanych firm, m.in. Microsoft MNS, telewizję FOX, Wytwórnię W. Disneya. Ważnym punktem okazała się współpraca z firmą Macromedia, która stworzyła odtwarzacz do wyświetlania animacji. W jej wyniku firmy połączyły się, a w 1996 na rynek trafił Macromedia Flash 1.0. W ciągu następnych lat program był stale udoskonalany. Dynamiczny rozwój komputerów, wzrost ich wydajności oraz mocy obliczeniowej pozwalał na ciągłe dodawanie nowych funkcjonalności oraz zwiększanie złożoności programu. Ważnym punktem było dodanie w 2000 roku do wersji Macromedia Flash 5 języka programowania ActionScript służącego do obsługi zdarzeń, co pozwoliło na tworzenie interaktywnych animacji. W 2005 roku firma Macromedia została wykupiona przez koncern Adobe, co skutkowało wydaniem programu Adobe Flash CS3 Professional.2

Kolejne wersje programu Flash pojawiające się na rynku:



  • Macromedia Flash 1.0 (1995)

  • Macromedia Flash 2.0 (1997)

  • Macromedia Flash 3.0 (1998)

  • Macromedia Flash 4.0 (1999)

  • Macromedia Flash 5.o (2000)

  • Macromedia Flash MX (2002)

  • Macromedia Flash MX 2004 (2003)

  • Macromedia Flash MX Professional 2004 (2003)

  • Macromedia Flash 8(2005)

  • Macromedia Flash Professional 8 (2005)

  • Adobe Flash CS3 Professional (2007)

  • Adobe Flash CS4 Professional (2008)

  • Adobe Flash CS5 Professional (2010)

  • Adobe Flash CS5.5 Professional (2011)

  • Adobe Flash CS6 Professional (2012)





  1   2   3   4   5   6


©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna