Profilaktyczno wychowawczych



Pobieranie 171.99 Kb.
Data03.05.2016
Rozmiar171.99 Kb.
PLAN ODDZIAŁYWAŃ

PROFILAKTYCZNO - WYCHOWAWCZYCH

W AZSO nr 2

III Liceum Ogólnokształcącym

im Stefana Batorego

w Chorzowie
ROK SZKOLNY 2012/2013


Plan oddziaływań profilaktyczno -wychowawczych

w III Liceum Ogólnokształcącym im Stefana Batorego w roku szkolnym 2012/2013

Na podstawie:


  • Programu wychowawczego

  • Analizy sprawozdań wychowawców z realizacji programów wychowawczo-profilaktycznych. klas

  • ankiet przeprowadzonych w roku szkolnym 2011/2012 pośród uczniów i rodziców

  • obserwacji zachowań uczniów

  • rozmów, konsultacji z nauczycielami oraz pracownikami szkoły




    1. Pięć podstawowych filarów planu to:

- działania wychowawczo-profilaktyczne podczas godzin wychowawczych, ścieżek między przedmiotowych, zastępstw z pedagogiem szkolnym

oraz wycieczek i obozów szkolnych,

- działania wychowawcze podczas imprez zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych w roku szkolnym 2012/2013,

- pomoc psychologiczno – pedagogiczna,

- zajęcia psychoedukacyjne,

- programy profilaktyczne oraz lekcje z zakresu profilaktyki uzależnień.


    1. Wyznaczono następujące cele do realizacji:

Naczelnym celem wychowania szkolnego jest pełny rozwój młodego człowieka poprzez kształtowanie postaw sprzyjających dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich jak: kultura osobista, gotowość do uczestniczenia w kulturze, brania odpowiedzialności za swój rozwój oraz świadomość zagrożeń cywilizacyjnych.




W szczególności:


  • kształcenie postawy odpowiedzialnej za swoje zdrowie – „nie palę, nie piję, nie biorę”,

  • wykształcenie postawy szacunku dla innych ludzi i ich różnorodności,

  • rozwijanie ciekawości świata i indywidualnych zainteresowań,

  • rozwijanie kreatywności i umiejętności współdziałania w zespole.


Wskaźników skuteczności profilaktyki szkolnej:

  • zmiany w postawach, wiedzy i zachowaniu uczniów, na te sprzyjające zdrowiu

  • angażowanie się uczniów w działania alternatywne wobec patologii a sprzyjające rozwojowi osobistemu



CEL

PW

ZADANIA

REALIZACJA PROGRAMU

SPOSOBY REALIZACJI;

OSOBY ODPOWIEDZIALNE.

KLASA

TERMIN REALIZACJI

PW

PP

I

II

III


I. Wychowanie obywatelskie i regionalne




  • Kształtowanie postawy obywatelskiej

  • Kształtowanie postaw świadomej przynależności do środowiska lokalnego, regionu, kraju Europy i świata.

  • Kształtowanie wiedzy z zakresu Praw Człowieka oraz antydyskryminacji

  • Krzewienie wartości demokratycznych i umiejętności korzystania z procedur demokratycznych.

  • Popularyzacja tematyki integracji europejskiej, pogłębianie wiedzy na temat instytucji europejskich.

  • Rozwijanie zainteresowań przemianami społeczno- politycznymi w kraju.

  • Kształtowanie postawy szacunku dla dobra wspólnego.

  • Świadome tworzenie współczesności zgodnej z zasadami etyki w poszanowaniu światopoglądu wszystkich uczniów

  • Zdobywanie i przekazywanie wiedzy na temat własnej szkoły, dzielnicy, miasta, regionu:




X




Realizacja ścieżki wychowania obywatelskiego na lekcjach przedmiotowych i godzinie wychowawczej.

Osoby odpowiedzialne: Nauczyciele, wychowawcy.

X

X

X

Cały rok szkolny.

X

X

Organizacja i udział uczniów w akademiach z okazji świąt narodowych.



Osoby odpowiedzialne: Samorząd uczniowski, wychowawcy.

X

X

X



Cały rok szkolny

X

X

Organizacja Statuetek Batorego

Osoby odpowiedzialne: samorząd uczniowski

X

X

X

Kalendarz imprez

X

X

Organizacja Dni Otwarte Szkoły.

Osoby odpowiedzialne: Samorząd uczniowski.

X

X

X

Kwiecień 2012r

X

X

Promowanie idei wolontariatu.

Osoby odpowiedzialne: koordynator Edyta Naczulska

X

X

X

Cały rok szkolny

X

X

Działalność Szkolnej Grupy Amnesty International

Osoby odpowiedzialne: Edyta Naczulska

X

X




od X..2011r. do V.2012r.

X

X

Działalność Klubu Europejskiego.

Osoby odpowiedzialne: Tomasz Buja

X

X

X

Cały rok szkolny.

X




Organizacja Dni Europejskich.


X

X

X

Kalendarz imprez

X

X

Aktywna działalność Samorządu Szkolnego poprzez organizacje imprez oraz współtworzenie prawa szkolnego

Osoby odpowiedzialne: Samorząd Szkolny wraz z opiekunami.


X

X

X

Cały rok szkolny

X




Poznawanie historii szkoły

Osoby odpowiedzialne; wychowawca klasy


X







Cały rok szkolny

X

X

Spotkania z wybitnymi absolwentami oraz osobowościami ze świata nauki i kultury

Osoby odpowiedzialne: organizatorzy imprez szkolnych min. Dni Akademickich


X

X




Podczas imprez w roku szkolym




CELE

PW

ZADANIA

REALIZACJA PROGRAMU

SPOSOBY REALIZACJI;

OSOBY ODPOWIEDZIALNE.

KLASA

TERMIN REALIZACJI

PW

PP

I

II

III




II. Wychowanie prozdrowotne z profilaktyka uzależnień

  • Propagowanie kultury fizycznej w celu promocji zdrowego stylu życia oraz efektywnej rekreacji.

  • Kształtowanie postaw prozdrowotnych.

  • Kształcenie umiejętności zachowania zasad higieny w czasie nauki i odpoczynku.

  • Kształtowanie prawidłowych postaw prozdrowotnych poprzez dostarczanie wiedzy na temat zagrożeń cywilizacyjnych oraz profilaktyki (choroby nowotworowe, HIV/AIDS…)

  • Dostarczenie wiedzy z zakresu rozwoju psychoseksualnego człowieka.

  • Kształcenie umiejętności zachowania zasad higieny w czasie nauki i odpoczynku:

  • Konstruktywne radzenie sobie ze stresem

  • Kształtowanie właściwej postawy wobec uzależnień: wiedzy z zakresu etapów i rodzajów uzależnień,

  • Wskazanie postaw, jakie mogą ochronić przed wejściem w uzależnienie: funkcjonowaniu rodziny z problemem uzależnienia współuzależnieniu, m-sca pomocy.



X

X

Udział w pozalekcyjnych zajęciach sportowych, np. SKS

Osoby odpowiedzialne: nauczyciele wychowania fizycznego

X

X

X

Cały rok szkolny

X

X

Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych

Osoby odpowiedzialne: nauczyciele wychowania fizycznego

X

X

X

Cały rok szkolny

X

X

Organizacja Dnia Sportu

Osoby odpowiedzialne: nauczyciele wychowania fizycznego

X







Czerwiec 2013r.

X

X

Dostarczenie wiedzy na temat zagrożeń cywilizacyjnych oraz profilatyki (choroby nowotworowe, HIV/AIDS…)

Osoby odpowiedzialne: nauczyciele biologii, PO, wychowawcy, pedagog, higienistka szkolna.

X

X




Cały rok szkolny

X

X

Dostarczenie wiedzy z zakresu rozwoju psychoseksualnego człowieka

Osoby odpowiedzialne: wychowawcy ,pedagog, nauczyciele biologii..

X

X

X

Cały rok szkolny.

X

X

Światowy Dzień walki z HIV/AIDS

Osoby odpowiedzialne: nauczyciel biologii, pedagog, wychowawcy

X

X

X

Cały rok szkolny.

X




Realizacja Szkolnych Procedur Postępowania w Sytuacji Zagrożenia Dzieci i Młodzieży oraz w Trudnych Sytuacjach Wychowawczych.

Osoby odpowiedzialne: nauczyciele i pracownicy szkoły.

X

X

X

Cały rok szkolny.

X

X

Przeprowadzenie i analiza ankiet dla uczniów klas trzecich dotyczących realizacji ich oczekiwań wobec szkoły i opinii o działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły.

Osoby odpowiedzialne: pedagog i wychowawcy kl.3







X

05. 2013

X

X

Warsztaty konstruktywnego radzenia sobie ze stresem – relaksacja

Osoba odpowiedzialna: pedagog szkolny







X

Marzec-maj 2011




X

Lekcje profilaktyczne: mechanizm uzależnienia, rodzina z uzależnieniem – specyfika i jak pomóc.

Osoba odpowiedzialna: pedagog szkolny

X

X




I semestr

X

X

Działalność kółek pozalekcyjnych



Odpowiedzialni wszyscy nauczyciele

X

X

X



Cały rok

X

X

Udział w konkursach szkolnych oraz o zasięgu miejskim, wojewódzkim, ogólnopolskim – konkursy przedmiotowe, tematyczne, językowe, interdyscyplinarne (według kalendarza roku szkolnego).

Osoby odpowiedzialne: nauczyciele przedmiotowi.

X

X

X

Cały rok szkolny.

X

X

Organizowanie konsultacji i poradnictwa dla uczniów.

Osoby odpowiedzialne: wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, pedagog


X

X

X

Cały rok szkolny.

X

X

Współpraca ze służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo /Policja, Straż Miejska,/ oraz z Sądem, kuratorami, OPS – w sytuacji interwencji, rozmowy dyscyplinujące, Komisje Wychowawcze, spotkania interdyscyplinarne.

Osoby odpowiedzialne: dyrektor, wychowawcy, pedagog

X

X

X

Cały rok

X

X

Dostosowywanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości ucznia zgodnie z wskazaniami poradni P-P

Osoby odpowiedzialne: dyrektor, zespoły pomocy P-P

X

X

X

Cały rok szkolny.

X

X

Kontrola realizacji obowiązku nauki.

Osoby odpowiedzialne: wychowawcy i pedagog

X

X

X

Cały rok szkolny.

X

X

Współpraca ze służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo /Policja, Straż Miejska,/ oraz z Sądem, kuratorami, OPS – w sytuacji interwencji, rozmowy dyscyplinujące, Komisje Wychowawcze, spotkania interdyscyplinarne.

Osoby odpowiedzialne: dyrektor, wychowawcy, pedagog.


X

X

X

Cały rok




X

Realizacja Programu Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce.

Osoby odpowiedzialne: pedagog, pielęgniarka szkolna,wychowawcy, nauczyciele biologii

X

X




Cały rok


X

X

Zapoznawanie uczniów z przepisami BHP mającymi bezpośredni związek z bezpiecznym funkcjonowaniem w szkole i poza nią.

Osoby odpowiedzialne: wychowawcy klas.

X

X

X

Cały rok




X

Organizacja zajęć warsztatowych z zakresu preorientacji zawodowej oraz spotkań indywidualnych z doradcą zawodowym.

Osoby odpowiedzialne: doradca zawodowy.

X

X

X

Cały rok szkolny.

owanie umiejętności prospołecznych




X

X

Prelekcje związane z profilaktyką nowotworową oraz tematyką transplantacji

Osoby odpowiedzialne: pielęgniarka szkolna, pedagog, specjalista






X

X

I /II semestr

X

X

Przeprowadzenie i analiza badań ankietowych (lub na podstawie wywiadów) na temat potrzeb i oczekiwań rodziców klas pierwszych oraz realizacji oczekiwań rodziców klas trzecich.

Osoby odpowiedzialne: pedagog i psycholog szkolny.

X




X

Wrzesień 2012 i Marzec 2012

X

X

Program profilaktyczny „Uzależnienie- przecież nie ja” (może być inna oferta)

Osoby odpowiedzialne; specjalista zewnętrzny, pedagog



X







Do uzgodnienia

X

X

Popołudniowe dyżury pedagogiczne dla rodziców (raz w miesiącu) umożliwiające rodzicom kontakt z nauczycielami.

Osoby odpowiedzialne: wszyscy nauczyciele.

X

X

X

Cały rok szkolny.

X

X

Organizacja imprez szkolnych i środowiskowych z udziałem rodziców.

Osoby odpowiedzialne: dyrekcja, wychowawcy i nauczyciele

X

X

X

Cały rok szkolny

X

X

Realizacja projektu Amnesty International Prawa człowieka: TERAZ!" To jest w Twoich rękach"

Osoby odpowiedzialne: pedagog

X

X

X

Cały rok szkolny.



CELE

PW

ZADANIA

REALIZACJA PROGRAMU

SPOSOBY REALIZACJI;

OSOBY ODPOWIEDZIALNE.

KLASA

TERMIN REALIZACJI

PW

PP

I

II

III


III. Kształtowanie umiejętności prospołecznych

  • Wspieranie rozwoju pasji i zainteresowań młodych ludzi.

  • Wspieranie i zachęcanie uczniów do rozwijania ich zdolności, umiejętności i zainteresowań.

  • Rozwijanie umiejętności efektywnego uczenia się z wykorzystaniem różnorodnych metod i narzędzi sprawdzania wiedzy.

  • Niwelowanie niepowodzeń szkolnych.

  • Analizowanie i ocenianie własnego postępowania, autorefleksja służąca konstruktywnym zmianom swojej postawy.

  • Umiejętność nazywania i radzenia sobie z emocjami.

  • Kształtowanie postawy asertywnej.

  • Poszanowanie godności, praw i odrębności drugiego człowieka.

  • Kształtowanie wiedzy, umiejętności , a w konsekwencji postawy z zakresu przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji.




  • Branie odpowiedzialności za swoje czyny i dobro społeczności szkolnej.

  • Umiejętności pracy w zespole, kształtowanie postawy otwartej na współdziałanie.

  • Negocjowanie i rozwiązywanie problemów (przeprowadzanie procesu decyzyjnego).

  • Skuteczne komunikowanie się, jasne formułowanie myśli i poglądów.

  • Umiejętność autoprezentacji.

  • Dbałość o relacje rodzinne, świadomość przemian w niej zachodzących.

  • Integracja środowiska rodzinnego w zakresie prawidłowych relacji miedzy rodzicami a dziećmi; wspieranie wychowawczej roli rodziny; pomoc w wytwarzaniu pozytywnych więzi między szkołą, rodzicami i dziećmi.

  • Pomoc rodzinie we właściwym pojmowaniu okresu dojrzewania oraz w rozwiązaniu problemów z nim związanych.

  • Przekazywanie rzetelnej wiedzy nt. zmian biologicznych, psychicznych i społecznych na różnych etapach rozwoju człowieka, dostosowanej do wieku, potrzeb i poziomu dziecka.

  • Uświadamianie uczniom roli rodziny w życiu człowieka – promowanie trwałych związków małżeńskich opartych na miłości, wierności i współpracy.




X

X

Warsztaty z komunikacji interpersonalnej, asertywności oraz autoprezentacji

Osoby odpowiedzialne: wychowawcy, pedagog.

X

X




1 raz w roku

X

X

Skuteczne komunikowanie się, jasne formułowanie myśli i poglądów ( udział w debatach, dyskusjach…)

Osoby odpowiedzialne: pedagog.




X

X

Cały rok szkolny.

X

X

Branie odpowiedzialności za swoje czyny i dobro społeczności szkolnej.

Osoby odpowiedzialne: wychowawcy, samorząd szkolny, pedagog, dyrektor.

X

X

X

Cały rok

X

X

Organizowanie imprez, tworzenie spektakli teatralnych – jako kształtowanie umiejętności pracy w zespole, kształtowanie postawy otwartej na współdziałanie.

Osoby odpowiedzialne: wychowawcy, nauczyciele




X




Cały rok

X

X

Lekcje z zakresu przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji.

Osoby odpowiedzialne: pedagog, wychowawcy

X

X

X

Cały rok szkolny.

X

X

Działalność Grupy Rozwoju Osobistego Młodzieży

X

X

X

Cały rok szkolny.







Realizacja projektu Amnesty International Prawa człowieka: TERAZ!" To jest w Twoich rękach"
Osoby odpowiedzialne: pedagog

X

X

X

Cały rok szkolny

X

X

Stworzenie możliwości alternatywnej pracy profilaktycznej poprzez organizowanie form spędzania czasu wolnego takich jak: zajęcia pozalekcyjne, wycieczki, festiwale, praca świetlicy szkolnej i biblioteki, imprezy środowiskowe, miejskie i szkolne (według kalendarza roku szkolnego oraz planu zajęć pozalekcyjnych).

Osoby odpowiedzialne: wychowawcy, nauczyciele, bibliotekarz, pedagog

X

X

X

Cały rok szkolny.

X

X

Przeprowadzenie i analiza ankiet dla uczniów klas pierwszych na temat ich oczekiwań oraz poczucia bezpieczeństwa na terenie szkoły.

Osoby odpowiedzialne: wychowawcy klas pierwszych, pedagog.

X







Wrzesień 2011







Oferta warsztatów dla rodziców z zakresu problematyki okresu dorastania 16-19 lat

Osoby odpowiedzialne; pedagog




X

X

X

1 raz na semestr

X

X

Dbanie o bezpieczeństwo poprzez: dyżury nauczycieli na przerwach, monitoring wizyjny, zamknięcie szkoły

Osoby odpowiedzialne: dyrektor, nauczyciele dyżurujący.

X

X

X

Cały rok szkolny.

X

X

Przedstawienie społeczności uczniowskiej prawnych i szkolnych skutków zachowań sprzecznych z normami społecznymi.



Osoby odpowiedzialne: dyrektor, wychowawcy, pedagog

X

X

X

Cały rok szkolny.


X


X


Zapoznawanie zespołów klasowych z prawami i obowiązkami ucznia oraz prawami człowieka.



Osoby odpowiedzialne: wychowawcy.

X


X


X


Wg planów pracy wych.


X

X

Lekcje WDZ dla uczniów klas pierwszych



Osoba odpowiedzialna: nauczyciel WDZ

X







Cały rok szkolny




CELE

PW

ZADANIA

REALIZACJA PROGRAMU

SPOSOBY REALIZACJI;

OSOBY ODPOWIEDZIALNE.

KLASA

TERMIN REALIZACJI

PW

PP

I

II

III


IV. Wychowanie w dobie kultury masowej

  • Kształtowanie umiejętności dojrzałego korzystania z produktów kultury masowej.

  • Wyrabianie umiejętności różnicowania fikcji od rzeczywistości w mediach.

  • Promocja dobra w kulturze masowej.

  • Przygotowanie do rozumienia języka mediów.

  • Pobudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i wychowanków jako alternatywnego przekazu informacji.

  • Kształcenie umiejętności samodzielnego wyboru i korzystania ze zbiorów bibliotecznych.

  • Rozbudzanie i rozwijanie potrzeb zdobywania informacji związanych z nauką szkolną i indywidualnymi zainteresowaniami i uzdolnieniami za pomocą różnych nośników informacji.

  • Uczenie dokonywania dojrzałej oceny postępowania bohaterów filmowych- problem niezdrowej identyfikacji z nimi.




X

X

Udział w wewnątrzszkolnych imprezach kulturalnych oraz w wyjściach do miejsc animacji kultury – kino, teatr.

Osoby odpowiedzialne: wychowawcy.

X

X

X

Cały rok szkolny.

X

X

Bezpieczeństwo w Internecie, przestrzeganie prawa, kreowanie swojego wizerunku w portalach społecznościowych

Osoby odpowiedzialne: nauczyciele informatyki, wychowawcy, pedagog

X

X

X

Cały rok

X




Działalność biblioteki szkolnej

Osoby odpowiedzialne: nauczyciel bibliotekarz.

X

X

X

Cały rok

X

X

Organizacja Nocy Filmowej

Osoby odpowiedzialne: samorząd uczniowski

X

X

X

1 raz w semestrze

X




Kształtowanie postawy dystansu wobec przekazów medialnych.

Osoby odpowiedzialne: wychowawcy

X

X

X

Cały rok

X

X

Zachęcanie do kreatywnej działalności kulturalnej: prowadzenie gazetek szkolnych i klasowych, Festiwal Teatralny, samodzielne ekspresje twórcze na forum szkoły.

Osoby odpowiedzialne: wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi.

X

X

X

Cały rok szkolny.

X

X

Dostarczanie uczniom I rodzicom wiedzy nt. zagrożeń jakie niesie ze sobą nierozważne korzystanie z Internetu. Realizacja zagadnienia na lekcjach wychowawczych, zajęciach z edukacji czytelniczej i medialnej.

Osoby odpowiedzialne: wychowawcy, nauczyciele.

X

X

X

Wg planów pracy wych.


Legenda: PW – Program Wychowawczy, PP – Program Profilaktyki.

str.






©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna