Program festiwalu



Pobieranie 88.56 Kb.
Data07.05.2016
Rozmiar88.56 Kb.

2016-05-07




______________________________________________________________________
7 - 16 października
Bytom – Katowice
13. Międzynarodowy Festiwal TEATROMANIA 2011
Dokument i ekspresja
PROGRAM FESTIWALU:

07 października (piątek)
19.00 Teatr.DOC (Rosja) - „Godzina 18”

Po spektaklu spotkanie z zespołem – prowadzenie: Krzysztof Kopka (Teatr Ad Spectatores)

miejsce: Teatr Korez / Katowice / bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)
18.00 SzaZa oraz Piotr Cieplak (Polska) - "O niewiedzy w praktyce - czyli rowerem do Portugalii"

miejsce: Museum Music Republic / Bytom / bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)


19.30 John Moran (USA) - „John Moran w Tajlandii”

miejsce: CSW Kronika / Bytom / bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)


20.30 Teatr Fuzja (Poznań) - „Dywidenda”

miejsce: Plac Sobieskiego / Bytom / wstęp wolny



08 października (sobota)
16.00 Projekcje filmów dokumentujących spektakle Jerzego Grotowskiego oraz prelekcja – prowadzenie Sylwia Fiałkiewicz (Instytut im. Jerzego Grotowskiego):

Akropolis, reżyseria telewizyjna: James McTaggart. Produkcja: Lewis Freedman dla Public Broadcaster Laboratory [New York], 1969

Filmowy zapis ostatnich scen przedstawienia Książę Niezłomny z występów w Oslo w 1966 roku, autor zdjęć: Torgeir Wethal

miejsce: Becek (Akwarium) / Bytom / wstęp wolny


18.00 George Dillon (Wielka Brytania) - „NIEBO Dostojewskiego i PIEKŁO Berkoffa”

miejsce: Becek / Bytom / bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)


20.00 Teatr.DOC (Rosja) - „Godzina 18”

Po spektaklu spotkanie z zespołem – prowadzenie: Krzysztof Kopka (Teatr Ad Spectatores Wrocław)

miejsce: Becek / Bytom / bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)

09 października (niedziela)
UWAGA: o godz. 15.00 zapraszamy na dodatkową projekcję dwóch filmów dokumentalnych na temat pracy Jerzego Grotowskiego oraz prelekcja – prowadzenie Sylwia Fiałkiewicz (Instytut im. Jerzego Grotowskiego):

The Body Speaks [Grotowski’s Polish Lab theatre, Ryszard Cieslak demonstrates the Grotowski acting techniques and discusses with commentator Margaret Croyden, the ideologies of the Polish Lab theatre] Part One: Plastiques. Part Two: Corporals, reżyseria: John Musilli. Produkcja: CBS for “Camera Tree”, 1975

miejsce: Becek (Akwarium) / Bytom / wstęp wolny


16.00 Projekcje filmów dokumentujących spektakle Jerzego Grotowskiego oraz prelekcja – prowadzenie Sylwia Fiałkiewicz (Instytut im. Jerzego Grotowskiego):

Pełen guślarstwa obrzęd świętokradzki..." O Teatrze Laboratorium Jerzego Grotowskiego, realizacja: Krzysztof Domagalik. Produkcja: Telewizja Polska, Warszawa 1979

miejsce: Becek (Akwarium) / Bytom / wstęp wolny
17.00 Stowarzyszenie Teatralne CHOREA (Łódź) - „Grotowski – próba odwrotu”

(po spektaklu spotkanie z zespołem, prowadzenie dr Ewa Dąbek-Derda, Uniwersytet Śląski)

miejsce: Becek / Bytom / bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)
19.00 George Dillon (Wielka Brytania) "Ewangelia wg Mateusza”

miejsce: Becek / Bytom / bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)



10 października (poniedziałek)
16.30 Uczniowie Klas Aktywności Twórczej, Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. J. Szafranka w Bytomiu: happening „Parasolnicy”

miejsce: Rynek w Bytomiu / wstęp wolny


18.00 Projekcja filmu dokumentującego spektakl Michała Zadary "Awantura warszawska. Waszyngton-Moskwa-Londyn" oraz spotkanie z twórcami spektaklu – prowadzenie Łukasz Kałębasiak – szef Działu Kultura katowickiej Gazecie Wyborczej

miejsce: Becek / Bytom / wstęp wolny




11 października (wtorek)
17.30 Projekcja filmu „The Lost Requiem”, reż. Khosrow Sinai (Iran)

miejsce: Museum Music Republic / Bytom / wstęp wolny


19.00 30 Bird Productions (Wielka Brytania) „Polska 3 Iran 2”

miejsce: Museum Music Republic / Bytom / bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)



12 października (środa)
19.00 Teatr Interaktywny (Bytom): „Judyta”

miejsce: Becek / Bytom / bilety: 15 zł, 10 zł (ulgowy)



14 października (piątek)
18.00 Teatr Malabar Hotel (Warszawa) „Baldanders”

miejsce: Becek/ Bytom / bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)


19.30 KTO (Kraków): „Ślepcy”

miejsce: Rynek w Bytomiu / wstęp wolny



15 października (sobota)
18.00 A Volcano (Kanada) / Wolfgang Hoffmann Production / BECEK „Czerwony królik, biały królik”

w roli aktora: Małgorzata Tkacz-Janik (dr nauk humanistycznych – kulturoznawczyni, radna Sejmiku Województwa Śląskiego, Krytyka Polityczna, Zieloni 2004)

miejsce: Becek / Bytom / bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)
20.00 fabrik Company (Niemcy) „Pandora 88”

po spektaklu: spotkanie z zespołem i prezentacja działalności ośrodka Fabrik

miejsce: Becek/ Bytom / bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)
22.00 Brazilian Night

miejsce: Museum Music Republic/ Bytom / 5 zł (dla posiadaczy biletów na spektakle Teatromanii wstęp wolny)



16 października (niedziela)
17.00 Prezentacja na temat pansori – prowadzenie: dr Ewa Rynarzewska (Uniwersytet Warszawski)

miejsce: Becek (Akwarium) / Bytom / wstęp wolny


18.00 Pansori Project ZA (Seul/Korea Południowa) „Pansori Brecht SACHEON-GA”

miejsce: Becek / Bytom / bilet: 25 zł, 20 zł (ulgowy)


20.00 Koncert: Karolina Cicha z zespołem: „Do Ludożerców”

miejsce: Museum Music Republic / Bytom / bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)



Miejsca prezentacji:

BECEK Bytomskie Centrum Kultury, ul. Żeromskiego 27, Bytom

CSW Kronika, Rynek 26, Bytom

Teatr Korez, pl. Sejmu Śląskiego 2, Katowice

Museum Music Republic, pl. Jana III Sobieskiego 2, Bytom

Rynek w Bytomiu



Bilety:

Karnety w cenie 150 i 100 zł (ulgowy) oraz bilety do nabycia w Bytomskim Centrum Kultury,


ul. Żeromskiego 27, od poniedziałku do piątku w godzinach 09.00-18.00
oraz na godzinę przed spektaklami w miejscach prezentacji.

Informacje i rezerwacje: 32 389 31 09, info@becek.pl

Szczegółowe informacje na stronie: www.teatromaniafestiwal.pl


Organizatorzy:

BECEK Bytomskie Centrum Kultury / Gmina Bytom



Partnerzy:

Katowice Miasto Ogrodów / Museum Music Republic



Patronat honorowy:

Śląskie Towarzystwo Marketingowe



Sponsorzy:

Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej / Biuro Podróży Golden Travel /

Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych Wydział Zamiejscowy Informatyki w Bytomiu /

Bank BGŻ / ING Bank Śląski SA / Arts Council Korea /

Norman Sp. z o.o. / Super-Pharm Apteka / PUB na Rycerskiej /

ARF Design / LEVEL Szkoła Języków Obcych / REBEL ART Malowanie Artystyczne /

KDS Studio / Finecolors.pl / WSZOP / Target Sound / Jazz Club Fantom /

Patroni Medialni:

e-teatr.pl / Teatralia Internetowy Magazyn Teatralny /

TeatrDlaWas.pl / BLUSZCZ / Gazeta Wyborcza /

TVS / Sfera TV / Antyradio / Ultramaryna /

STYLE śląski magazyn / Rynek nr 7 / Życie Bytomskie /

Echo Miasta / Bytomska Gazeta Miejska /

Miejska Lornetka / naszemiasto.pl

BytomOnLine.pl / Bytomski.pl /

Miesięcznik TEATR / Kreator Kultury.pl

Teatr.DOC (Rosja) - „Godzina 18”

Po spektaklu spotkanie z zespołem – prowadzenie: Krzysztof Kopka (Teatr Ad Spectatores - Wrocław)

miejsce: Teatr Korez / Katowice

bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)


Gatunek spektaklu – „Sąd, którego nie było, ale powinien się odbyć”
Teatr.DOC (Rosja) wyjątkowy zespół i zarazem ośrodek teatralny, w którym odbywają się prezentacje spektakli dotykających palących problemów społecznych, organizowane są jednorazowe akcje teatralne, spotkania oraz debaty. To zespół, który potrafi „reagować teatrem” na bieżące wydarzenia, ryzykować – jak w spektaklu „Godzina 18” – i, gdy wymaga tego sytuacja, głośno i bez ogródek mówić na scenie o tym, jak machina „Państwa” z premedytacją może unicestwić walczącą o swoje konstytucyjne prawa jednostkę. Ich spektakl to dowód tego, że teatr dokumentalny może poruszać niczym najbardziej wysublimowana inscenizacja. „Dokument” w rozumieniu moskiewskiego Teatru.DOC naprawdę niejedno ma imię.
Od Teatru:

W listopadzie 2009 roku w moskiewskim więzieniu „Matrosskaja Tiszina” zmarł nagle 37-letni oskarżony w śledztwie prawnik Siergiej Magintskij. Bez wyroku skazującego spędził w więzieniu na torturach i poniżaniu rok. Zmarł w kajdankach. Teatr poruszyła historia zabójstwa, nie bohatera i nie herosa, a zwykłego człowieka, historia sprzeciwu wobec systemu, któremu, wydawałoby się, sprzeciwiać się nie da. (...)

Jeśli system, który zabił Magnitskiego i nadal zabija ludzi, jest wciąż tak silny, to chcemy zaprotestować przeciw niemu choćby w teatrze.

SzaZa oraz Piotr Cieplak (Polska) - "O niewiedzy w praktyce - czyli rowerem do Portugalii"

miejsce: Museum Music Republic / Bytom

bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)
"O niewiedzy w praktyce - czyli rowerem do Portugalii" to niezwykle osobista opowieść wybitnego polskiego reżysera Piotra Cieplaka. To jego podróż rowerem do Portugalii, to wyzwanie, to miłość, to także zwątpienie i niepewność. Odczytane na żywo fragmenty książki "O niewiedzy w praktyce czyli rowerem do Portugalii" udźwiękowione przez duet muzyczny SzaZa - Szamburski / Zakrocki - to swoisty spektakl, performance, który przekracza granice koncertu czy teatru. Spotkanie Cieplaka oraz muzyków nie jest przypadkowe. Jest podyktowane głęboką przyjaźnią i wieloletnią współpracą artystyczną, dzięki której reżyser oraz muzycy rozumieją się bez słów, i razem mogą jechać, na jednym rowerze do Portugalii. A "żeby dojechać z warszawskich Kabat do Lizbony, trzeba ciąć na Piaseczno, potem przez Jazgarzew i dalej, prosto na Grójec…"

John Moran (USA) - „John Moran w Tajlandii”

miejsce: CSW Kronika / Bytom

bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)
Pochodzący z Nowego Jorku kompozytor oraz performer John Moran zaprezentuje serię solowych działań performance łączących muzykę, teatr oraz ruch, aby opisać podróż poprzez światła i mroki Bangkoku. „New York Times” określił oryginalny styl Morana łączący taniec, dźwięk i teatr, jako „rewolucyjny”.
John Moran uznawany jest za protegowanego kompozytora Philipa Glassa, przez którego został dostrzeżony w początkach swojej kariery. W 2003 zacytowano następującą opinię Glassa „Jestem przekonany, że wśród współcześnie tworzących kompozytorów nie ma ważniejszego niż John Moran”. W projektach Morana sytuujących się na pograniczu muzyki i teatru brali udział m.in. Uma Thurman, Allen Ginsberg oraz Iggy Pog. Podczas ostatniej dekady Moran prezentował swoje prace w wielu krajach.
„Boston Globe” napisał o nim „Moran to współczesny Mozart”, brytyjski Guardian o jego spektaklach natomiast „To praca mająca za swą podstawę przebłysk geniuszu”.

Teatr Fuzja (Poznań) - „Dywidenda”

miejsce: Plac Sobieskiego / Bytom

bilety: wstęp wolny
Teatr Fuzja jest poznańskim teatrem alternatywnym, działającym od 2006 r. Fuzja ruchu, dźwięku, obrazu, rytmu i słowa, to język, w którym zespół realizuje się najpełniej.
„Dywidenda” jest teatralną odpowiedzią na wstrząsający światem kryzys ekonomiczny. Kryzys, którego geneza tkwi w ekonomii wirtualnej, gdzie obraz świata zamknięty został w wykresach i wzorach matematycznych, giełdowych ekranach, a sposoby obrotu pieniądza bardziej przypominają zasady gry hazardowej niż biznesu. Tylko jakie są reguły? Kto je ustala? Dlaczego z dnia na dzień, kolejne kraje Europy okazują się bankrutami, choć chwilę wcześniej były u szczytu prosperity?

Akcja „Dywidendy” toczy się na największej w Polsce grze planszowej. Podejrzane interesy światowych funduszy i korporacji, ludzkie ambicje i chciwość – to świat, w którym bohaterom-graczom przyjdzie toczyć walkę o zwycięstwo.

„Dywidenda” to gra losowa o wysokim poziomie ryzyka, przeznaczona dla osób dorosłych, gotowych na wszystko. Zmierz się z samym sobą – ZAGRAJ.


George Dillon (Wielka Brytania) - „NIEBO Dostojewskiego i PIEKŁO Berkoffa” oraz "Ewangelia wg Mateusza”

miejsce: Becek / Bytom

bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)
George Dillon – brytyjski aktor, od wielu lat specjalizujący się w realizacji przedstawień dla jednego aktora. Obserwując jego spektakle, można jednak odnieść wrażenie, że powinno się dla ich opisania stworzyć gatunek „monodram pełnospektaklowy”. Jego brawurowe aktorstwo powoduje, że teksty, z którymi się mierzy, nabierają dotkliwego, niezapomnianego wyrazu i - choć nie zawsze przeznaczone w oryginalnym zamyśle do realizacji scenicznej - wyjątkowej, teatralnej formy. Tak właśnie stało się z Ewangelią wg Św. Mateusza w monodramie „Gospel of Matthew". To porywająca i bardzo aktualna interpretację tekstu Ewangelii św. Mateusza, Ewangelii przeczytanej po ataku na World Trade Center. Drugim spektaklem, który George Dillon zaprezentuje w Bytomiu będzie przedstawienie zrealizowane na podstawie prozy Dostojewskiego i Berkoffa – „Dostoevsky's HEAVEN and Berkoff's HELL'”. Przerażająca opowieść o samotności. I odrobinie nadziei. Jak się okazuje, Brytyjczycy wiedzą dobrze, co siedzi na dnie słowiańskiej duszy.


Projekcje filmów dokumentujących spektakle Jerzego Grotowskiego oraz prelekcja – prowadzenie Sylwia Fiałkiewicz (Instytut im. Jerzego Grotowskiego)

miejsce: Becek (Akwarium) / Bytom

bilety: wstęp wolny
Pełen guślarstwa obrzęd świętokradzki..." O Teatrze Laboratorium Jerzego Grotowskiego, realizacja: Krzysztof Domagalik. Produkcja: Telewizja Polska, Warszawa 1979

Akropolis, reżyseria telewizyjna: James McTaggart. Produkcja: Lewis Freedman dla Public Broadcaster Laboratory [New York], 1969
Filmowy zapis ostatnich scen przedstawienia Książę Niezłomny z występów w Oslo w 1966 roku, autor zdjęć: Torgeir Wethal
The Body Speaks [Grotowski’s Polish Lab theatre, Ryszard Cieslak demonstrates the Grotowski acting techniques and discusses with commentator Margaret Croyden, the ideologies of the Polish Lab theatre] Part One: Plastiques. Part Two: Corporals, reżyseria: John Musilli. Produkcja: CBS for “Camera Tree”, 1975
Projekcje filmów możliwe są dzięki uprzejmości Instytutu im. Jerzego Grotowskiego

Stowarzyszenie Teatralne CHOREA (Łódź) - „Grotowski – próba odwrotu”

(po spektaklu spotkanie z zespołem, prowadzenie dr Ewa Dąbek-Derda, Uniwersytet Śląski)

miejsce: Becek / Bytom

bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)


Stowarzyszenie Teatralne CHOREA – zespół, którego początki wiążą się z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych "Gardzienice", niemal od zarania swego istnienia słynie z umiejętności świeżego i bardzo autorskiego, „swojego” spojrzenia na najróżniejsze tematy – czy to kultura antyku, czy poezja Herberta, a tym razem – twórczość i metoda Jerzego Grotowskiego. Wszędzie tam, gdzie pojawia się oczywistość, Chorea zadaje pytania. Realizując spektakle inspirowane tradycją starożytną poszukiwali pomostów pomiędzy antykiem i współczesnością, Próbowali odpowiedzieć na pytanie, jak współczesnym językiem sztuki odczytywać to, co w tamtej kulturze osiągnęło wymiar ponadczasowy i o co naprawdę starożytni mogą nas dzisiaj zapytać. Pracując nad spektaklem „Grotowski – próba odwrotu” zamiast padać na kolana przed mistrzem, zastanowili się, czy to co pisał ma dla nich znaczenie. Spróbowali wytropić w sobie ślady jego działania. Jak się okazuje... dość nieoczekiwane ślady.
W ramach TEATROMANII 2011 aktorzy Stowarzyszenia Teatralnego Chorea wezmą udział w sesjach rejestracji ruchu w Human Motion Laboratory (HML) Polsko - Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych. Zrealizowany podczas sesji materiał będzie dostępny w sieci - na stronach www festiwalu oraz PJWSTK.


Uczniowie Klas Aktywności Twórczej, Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. J. Szafranka w Bytomiu: happening „Parasolnicy”

miejsce: Rynek w Bytomiu

bilety: wstęp wolny
Happening „Parasolnicy” to projekt uczniów Klas Aktywności Twórczej funkcjonujących od 6 lat przy Gimnazjum nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. ks. J. Szafranka w Bytomiu. Będzie to wspólne działanie około 50 osób inspirowane światem bajkowym widzianym oczami gimnazjalistów. Nad projektem czuwa Ola Drzazga.


Projekcja filmu dokumentującego spektakl Michała Zadary "Awantura warszawska. Waszyngton-Moskwa-Londyn" oraz spotkanie z twórcami spektaklu: Michałem Zadarą, Dominikiem Strychalskim, Juliuszem Chrząstowskim, Małgorzatą Kozioł – prowadzenie Łukasz Kałębasiak – szef Działu Kultura katowickiej Gazety Wyborczej

miejsce: Becek / Bytom

bilety: wstęp wolny

Produkcja: Muzeum Powstania Warszawskiego.


Premiera spektaklu odbyła się 1 sierpnia, o północy, w Sali pod Liberatorem w Muzeum Powstania Warszawskiego z okazji 67. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.

Spektakl został stworzony na podstawie dokumentów wysyłanych przez Winstona Churchilla, Józefa Stalina, Franklina Roosevelta, polskich dowódców, a także korespondencji pomiędzy dyplomatami angielskimi, amerykańskimi, radzieckimi i polskimi w trakcie Powstania Warszawskiego. Michał Zadara przygląda się w nim dyplomacji międzynarodowej sprzed 67. lat, stara się też ukazać losy Polski tego okresu, w szczególności walczącej Warszawy. Michał Zadara zrealizował swój projekt z zespołem twórców współpracujących przy wydarzeniach teatralnych ostatnich lat, takich jak „Utopia będzie zaraz” w Starym Teatrze, „Oresteia” w Operze Narodowej, „Anty-Edyp” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Teatrze Polskim, czy „Wielki Gatsby” w Teatrze Polskim w Bydgoszczy.




Projekcja filmu „The Lost Requiem”, reż. Khosrow Sinai (Iran)

miejsce: Museum Music Republic / Bytom

bilety: wstęp wolny
“The Lost Requiem” – film dokumentalny, którego autorem jest słynny irański reżyser Khosrow Sinai. Praca nad nim trwała 13 lat – od 1970 do 1983 roku. Tematem filmu jest przybycie polskich jeńców wojennych ze Związku Radzieckiego do Iranu w latach 40-tych XX wieku oraz och pobyt w Iranie. Film koncentruje się na życiu Polki, która w 2007 roku, w wieku 93 lat nadal mieszkała w Teheranie.

Film z angielskimi napisami.



30 Bird Productions (Wielka Brytania) „Polska 3 Iran 2”

miejsce: Museum Music Republic / Bytom

bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)
30 Bird Productions tworzą spektakle, filmy, muzykę, raz po raz wkraczając również na teren sztuk pięknych. Ich prace wystawiane są w różnych miejscach: teatrach, kinach, plenerach, czasem ogarniają całe miasto. Zespół współpracuje ze specjalistami różnych dziedzin: architektury, nauki, sztuk wizualnych, tańca, muzyki teatru i filmu, z artystami wywodzącymi się z różnych krajów i tradycji, np. Wielkiej Brytanii, Iranu, Niemiec, Włoch, Indii.

W spektaklu "Polska 3 Iran 2" dwaj przyjaciele: irański reżyser teatralny Mehrdad Seyf oraz specjalizujący się w sztukach wizualnych Chris Dobrowolski - urodzony, wychowany i mieszkający Wielkiej Brytanii syn Polaka - opowiadają o wyjątkowym meczu: Polska-Iran, meczu, który odbył się w 1976 roku podczas Olimpiady w Montrealu. Naprzeciw siebie stanęły wówczas drużyna Polski w znakomitym składzie (Tomaszewski, Lato, Deyna) i drużyna Iranu – również prawdopodobnie w swoim najlepszym składzie.

Mecz staje się pretekstem do snucia niezwykłej opowieści o powojennej historii Polski i Iranu. Pozwala tez odkryć, jak dużo wspólnego może mieć dwóch ludzi z rzekomo kompletnie odmiennych środowisk.


Teatr Interaktywny (Bytom): „Judyta”

miejsce: Becek / Bytom

bilety: 15 zł, 10 zł (ulgowy)
Projekt Teatru Interaktywnego "Judyta" jest połączeniem działań teatralnych oraz dramy. Ta rzadko stosowana w Polsce metoda głęboko, ale i bezpiecznie angażuje publiczność w ważne społecznie tematy. W projekcie "Judyta" są to
relacje nauczyciel - uczeń. Dlatego tez w szczególny sposób zapraszamy na spektakl uczniów i nauczycieli szkół średnich. Projekt prowadzą Iza Dyrda i Marcin Drzazga. W projekcie biorą udział uczennice klas pierwszych śląskich liceów. Projekt jest autorskim działaniem całej grupy.

Teatr Malabar Hotel (Warszawa) „Baldanders”

miejsce: Becek/ Bytom

bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)
Teatr Malabar Hotel wyłonił się z niezależnej i znanej bytomskiej publiczności grupy teatralnej Kompania Doomsday. Nazwa teatru została zaczerpnięta z twórczości Witkacego. Malabar Hotel to teatr, w którego centrum zainteresowań znajduje się forma. Zarówno ta rozumiana po Witkacowsku, jak ta związana z teatrem plastycznym i lalkowym. Baldanders”, to spektakl inspirowany fantastycznymi światami Borgesa, Topora, Poego. I znów – jak w „Pandorze 88” – pojawia się klatka. Spektakl ukazuje relacje pomiędzy pokazywanym w klatce dziwolągiem i jego oprawcą. „Baldanders” to kolorowy świat Varietes, gdzie główne role grają lalki, manekiny ludzie i demony, ulegające rozdwojeniom i przemianom. Świat, który powołano, by kusił i przyciągał widzów tym, co sztuczne, tandetne, niedokończone.


Teatr KTO (Kraków): „Ślepcy”

miejsce: Rynek w Bytomiu

bilety: wstęp wolny
Teatr KTO stylem pracy i repertuarem nawiązuje do tradycji średniowiecznego teatru jarmarcznego, wędrownego, kuglarskiego. Zespół powstał w Krakowie w 1977 r. Od 1 stycznia 2005 roku Teatr KTO jest Teatrem Miejskim. Tworzywem specyficznego języka tego teatru są: ciało aktora, głos, ruch, muzyka, a w bardzo ograniczonym wymiarze słowo. Teatralne archetypy i emocjonalny charakter widowisk, skutecznie zlikwidowały barierę niezrozumienia między TEATREM KTO, a widzami. KTO jest teatrem w podróży, ponad półtora miliona widzów na całym świecie uczestniczyło już w jego przedstawieniach.
Scenariusz plenerowego widowiska Ślepcy, inspirowany jest bestselerem portugalskiego noblisty Jose Saramago Miasto ślepców. Coś, co dzisiaj wydaje się fikcją, jutro może być rzeczywistością. W niewyjaśnionych okolicznościach ludzie tracą wzrok. Epidemia rozpowszechnia się tak szybko, że wszyscy stają się wobec niej bezradni, a wybuchająca panika wprowadza chaos w pozornie ułożonym świecie. Władze w pośpiechu izolują pierwszą grupę ślepych w nieczynnym szpitalu psychiatrycznym. Zamknięta społeczność zaczyna rządzić się własnymi prawami, które wyznaczają role ofiar i oprawców, poddanych i panów. I tylko jedna osoba wie, że nie wszyscy są ślepi.. „Ślepcy” to wstrząsające studium kondycji ludzkiej.

W ramach promocji polskiego przewodnictwa w Radzie UE spektakl "Ślepcy" prezentowany jest w trzech stolicach: Berlinie, Kijowie oraz Mińsku.



A Volcano (Kanada) / Wolfgang Hoffmann Production / BECEK „Czerwony królik, biały królik”

w roli aktora: Małgorzata Tkacz-Janik (dr nauk humanistycznych – kulturoznawczyni, radna Sejmiku Województwa Śląskiego, Krytyka Polityczna, Zieloni 2004)

miejsce: Becek / Bytom

bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)


Spektakl, a w zasadzie nie spektakl. Przedstawienie bez przedstawienia. Czy może raczej przedstawienie, które się staje. Zaproszony gość otrzymuje scenariusz. Otwiera kopertę, zaczyna czytać. I wtedy właśnie staje się teatr. Bo stają naprzeciw siebie czytający i publiczność.

„Urodziłem się dziewiętnastego dnia miesiąca Azar 1360 roku w Teheranie. Czyli - według kalendarza chrześcijańskiego - w Teheranie, 10 grudnia 1981 roku...” Wyobraź sobie, jak to jest mieć 29 lat i nie móc wyjechać ze swojego kraju.

Nassim Soleimanpour w swojej poruszającej, niezwykle oryginalnej sztuce ukazuje doświadczenie będące udziałem całego pokolenia. Pozbawiony szansy podróżowania, z własnej izolacji czyni atut w sztuce, która nie wymaga reżysera, scenografii i w której za każdym razem występuje inny aktor.


fabrik Company (Niemcy) „Pandora 88”

po spektaklu: spotkanie z zespołem i prezentacja działalności ośrodka Fabrik – prowadzenie: Łukasz Kałębasiak – szef Działu Kultura katowickiej Gazety Wyborczej


miejsce: Becek/ Bytom

bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)


Fabrik Company to zespół, który posługując się uniwersalnym językiem ruchu, przekracza swoimi spektaklami granice kultur i nacji. Przekracza również granice estetyki teatru tańca – taniec staje się w ich produkcjach punktem wyjścia do

badania relacji społecznych, możliwości auto ekspresji aktora oraz... badania granic jego możliwości. Dobrym tego przykładem jest spektakl „Pandora 88”, który zaprezentujemy podczas festiwalu. Przedstawienie rozgrywa się mianowicie.... w skrzyni – ta skrajnie ograniczona przestrzeń wyznacza granice ruchu aktorów, określa ich wzajemne relacje, uzależnienie, determinuje podejmowane decyzje. Staje się domem, schronieniem, ale również więzieniem; świątynią i przestrzenią pamięci, a zarazem klatką, wyznaczającą poznawcze granice świata. Miejscem, w którym życie zaczyna się i kończy. Przedstawienie odniosło ogromny sukces na Międzynarodowym Festiwalu Fringe w Edynburgu w 2003 roku, zdobywając najbardziej prestiżowe nagrody przyznawane na tym ogromnym festiwalu - Fringe First, Herald Angel Award oraz Total Theatre Award.

Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z zespołem i prezentacja działalności ośrodka Fabrik
Projekt wspierany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.


Brazilian Night

miejsce: Museum Music Republic/ Bytom /

bilety: 5 zł (dla posiadaczy biletów na spektakle Teatromanii wstęp wolny)
Czyli impreza didżejska będąca zwieńczeniem realizowanego jesienią ubiegłego roku przez Becek projektu Brazilian Disco Machine – konkursu dla dj-ów, którzy gotowi byli wyruszyć na muzyczne poszukiwania w świat muzyki brazylijskiej oraz techno. Za gramofonami laureat konkursy, czyli Kicó mdfk oraz inni członkowie ekipy Silesian Banquet Union: CueFx, Matjazz, Zombiq, Julo. Klimat tak gorący jak przed premierą teatralną!

Projekt poprzedzi fantastyczny koncert perkusyjny - w ramach XX Międzynarodowego Festiwalu Perkusyjnego DRUM FEST o godzinie 21.00 wystąpi Aquiles Priester (Brazylia).




Prezentacja na temat pansori – prowadzenie: dr Ewa Rynarzewska (Uniwersytet Warszawski)

miejsce: Becek (Akwarium) / Bytom

bilety: wstęp wolny
Dr Ewa Rynarzewska - adiunkt na Wydziale Orientalistycznym Uniwersytetu Warszawskiego; specjalność naukowa: literatura koreańska, dramat i teatr koreański, tradycyjna kultura i estetyka Korei. Wprowadzi nas w egzotyczny świat pansori oraz teatru koreańskiego.

Pansori Project ZA (Seul/Korea Południowa) „Pansori Brecht SACHEON-GA”

miejsce: Becek / Bytom

bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)
Autorka tego projektu - Jaram Lee - wraz z reżyserem przedstawienia - In Woo NAM - podjęli próbę stworzenia uwspółcześnionej wersji pansori (tradycyjnej koreańskiej epickiej pieśni wykonywanej przez jednego aktora) zderzając tę formę z tekstem „Dobrego człowieka z Seczuanu” Bertolta Brechta. W spektaklu występuje sorikkun (pieśniarka), która wyśpiewuje słowa narracji. Autorka projektu podkreśliła epickość dramatu Brechta jednocześnie przenosząc jego świat do czasów współczesnych i wzbogacając utwór o nowe elementy satyryczne i humorystyczne. Zapiera dech w piersiach i otwiera oczy. Bo co tak naprawdę wiemy o sztuce koreańskiej?


Koncert: Karolina Cicha z zespołem: „Do Ludożerców”

miejsce: Museum Music Republic / Bytom

bilety: 25 zł, 20 zł (ulgowy)
Karolina Cicha to wokalistka i kompozytorka, a zarazem doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa. W latach 2005-2009 związana była z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych “Gardzienice” jako odtwórczyni tytułowych ról w spektaklach “Ifigenia w A...” i “Elektra”. Wzięła również udział w nagraniu płyty „Gajcy!” i w promującym ją koncercie zorganizowanym przez Muzeum Powstania Warszawskiego, nagrała wydaną przez Muzeum Powstania Warszawskiego płytę z własnymi aranżacjami piosenek o Warszawie „WAWA 2010”, wykonanymi w duetach z czołowymi twórcami polskiej muzyki alternatywnej. „Do Ludożerców” to jej pierwszy, solowy album w całości poświęcony tekstom wybitnego poety Tadeusza Różewicza, tegorocznego Kreatora Kultury paszportu Polityki. Laureatka Złotych Kluczy, zdobywczyni Nagrody Głównej na Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie, laureatka Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu oraz I nagrody na międzynarodowym Chanson Festiwal w Kolonii.
Najciekawsza osobowość wśród polskich wokalistek od lat. To talent na miarę Ewy Demarczyk.” Powiedział o niej Tomasz Budzyński „Armia”
„Do Ludożerców” Karoliny Cichej to pierwszy album w historii w całości poświęcony wierszom Tadeusza Różewicza. A w październiku obchodzimy właśnie 90. rocznicę urodzin tego wybitnego poety..

Tadeusz Różewicz napisał kiedyś że „rozwód poezji współczesnej z muzyką jest faktem dokonanym”. Tymczasem jego wiersze tylko z pozoru są nie-muzyczne. Okazuje się, że ich rytm narzuca niekiedy zaskakująco współczesne brzmienie: punkrockowe, hip-hopowe, reggae. Podczas koncertu zobaczycie Różewicza ponowoczesnego apokaliptyczno - komicznego, Różewicza ironicznego i lirycznego.



KONTAKT dla MEDIÓW:
Dagmara Gumkowska

tel. 506 341 268



d.gumkowska@becek.pl

Magdalena Gościniak



kom. 691025343

m.gosciniak@becek.pl









©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna