Program: hiromi solo (Japonia) 9 kwietnia 2014



Pobieranie 22.99 Kb.
Data01.05.2016
Rozmiar22.99 Kb.
Program:

HIROMI - solo (Japonia)

9 kwietnia 2014, godz. 20.00, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, ul. M. Konopnickiej 6
Hiromi - fortepian

Po raz pierwszy przed krakowską publicznością wystąpi HIROMI – pianistka i kompozytorka japońska. Muzyczny wulkan energii, zachwyca wirtuozerią, imponującą techniką i ekspresyjną grą. Oryginalnie łączy jazz, rock progresywny i muzykę klasyczną.

W wieku sześciu lat zaczęła grać na fortepianie. Po przeniesieniu się do Stanów Zjednoczonych w 1999 r. studiowała w Berklee School of Music w Bostonie. Miała okazję grać z jazzowymi legendami fortepianu takimi jak: Oscar Peterson, Chick Corea (który zaprosił siedemnastoletnią wówczas Hiromi do współnej gry) i jej mentor Ahmad Jamal.

Na koncie ma 8 albumów studyjnych. W roku 2003, Hiromi nagrała pierwszą płytę „Another Mind” wyprodukowaną przez Jamala. („Jest niesamowita. Jej muzyka, urok, i duch, powoduje, że może wznieść się na niewyobrażalne muzyczne wyżyny” - Jamal.) Album „Another Mind” w jej rodzinnej Japonii otrzymał nagrodę Jazz Album of the Year Award przyznaną przez Recording Industry Association of Japan. Jej drugi album, „Brain” również zdobył szereg nagród. W 2006 roku Hiromi zdobyła Best Jazz Act na Boston Music Awards oraz The Guinness Jazz Festival’s Rising Star Award. Kontynuowała swoją zwycięską passę nagraniem „Time Control” w 2007 roku oraz „Beyond Standard” w 2008 roku.

Koncertuje na całym świecie, na najważniejszych festiwalach jazzowych. Artystka opracowała swój unikalny język muzyczny eksperymentując z elektronicznym klawiszem Nord Lead 2 oraz fortepianem Yamaha.

Jej koncerty elektryzują publiczność – o czym będzie się można przekonać podczas koncertu 9 kwietnia.




ADAM BAŁDYCH & YARON HERMAN (Polska, Izrael)

“THE NEW TRADITION” - premiera płyty



10 kwietnia, godz. 20.00, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, ul. M. Konopnickiej 6
Adam Bałdach – skrzypce

Yaron Herman – fortepian



Adam Bałdych i Yaron Herman to młodzi, znakomici artyści jazzowi, którzy aktywnie koncertują na całym świecie i współpracują z jedną z najbardziej prestiżowych wytwórni fonograficznych – ACT Music. Adam Bałdych i Yaron Herman reprezentują młode pokolenie muzyków świadomych swojej tożsamości, ale poszukujących dla niej wciąż nowych kontekstów. Nie boją się czerpać zarówno z muzyki średniowiecznej jak i współczesnej, filtrując ich elementy poprzez swoją wrażliwość i osobowość. Dzięki temu tworzą wielowymiarowy duet skrzypce-fortepian, o bardzo spójnym i przemyślanym brzmieniu. Duet nagrał właśnie nowy album „The New Tradition”, który ukaże się nakładem ACT Music 30 Maja 2014 roku.

Adam Bałdych – skrzypek, kompozytor, przez wielu krytyków uznawany jest za nadzieję światowej wiolinistyki jazzowej oraz wirtuoza skrzypiec. W wieku 16 lat okrzyknięty "cudownym dzieckiem" szybko zaczyna koncertować z wybitnymi muzykami polskimi i amerykańskimi w Polsce, Niemczech, Serbii, Indonezji, Węgrzech, Hiszpanii, Francji, Anglii i USA. Współpracuje z wybitnymi artystami europejskimi w ramach różnych projektów artystycznych. W prestiżowej Niemieckiej wytwórni fonograficznej ACT MUSIC w czerwcu 2012 roku, wydał premierowy album "Imaginary Room" w towarzystwie m.in. kontrabasisty Larsa Danielssona, pianisty Jacoba Karlzona czy trębacza Verneri Pohjoli.

Yaron Herman
- jeden z najwybitniejszych pianistów jazzowych młodego pokolenia, urodzony w 1981 w Tel Avivie. W 2005 roku nagrał swój pierwszy solowy album, który otworzył mu drogę na europejskie oraz światowe sale koncertowe. Yaron Herman jest pierwszy pianistą jazzowym w historii, który wystąpił w Zakazanym Mieście w Pekinie. We Francji, gdzie mieszka, został okrzyknięty najbardziej obiecującym artystą we współczesnym jazzie. Za swój pierwszy album z trio “A Time for Everything” zdobył nagrodę dla najlepszego instrumentalisty Victoires du Jazz. Jego debiut w wytwórni ACT Music to wydany w 2010 roku, “Follow the white Rabbit”. Kolejny album, tym razem solowy, “Alter Ego” (2012) nawiązuje do żydowskich korzeni, którym Yaron Herman składa muzyczny hołd.
MEDESKI, MARTIN & WOOD + NELS CLINE (USA)

12 kwietnia, godz. 20.00, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, ul. M. Konopnickiej 6

John Medeski – organy Hammonda, organy Vox Continental, Fender Rhodes Piano

Billy Martin – perkusja

Chris Wood – gitara basowa, kontrabas Nels Cline – gitara

Po raz pierwszy w Krakowie wystąpi słynne trio Medeski, Martin & Wood. Ich muzyka, tworzona w pełnym skupieniu, to szalona żywiołowa improwizacja, łączenie jazzu z wpływami funku, hip-hopu i rocka. Dziś amerykańska prasa nazywa MMW „najważniejszym zespołem nowoczesnego jazzu ostatnich dekad” i porównuje trio do legendarnej grupy Weather Report. Tak jak słynni mistrzowie, trio nowojorczyków nie boi się eksperymentować, ryzykować i podejmować nieoczywiste wybory. Lider zespołu określa ich stosunek do muzyki jako „szeroko otwarty”.

Zespół powstał w 1991 roku na Brooklyn'ie. MMW odróżniali się od innych improwizujących składów tym, że bezustannie koncertowali, swobodnie badali różne gatunki muzyki. Mimo, że ich motto to 'jazz spirit', udało im się przekonać do siebie publiczność, która do tej pory nie słuchała muzyki instrumentalnej. Skutecznie uniknęli zaszufladkowania dzięki współpracy z różnymi artystami jak: Iggy Pop, gigant R&B Maceo Parker, John Zorn, Natalie Merchant oraz John Scofield.

MMW koncertuje na całym świecie, na wielu znaczących festiwalach. MMW grają razem już przeszło 20 lat wkraczając w trzecią dekadę tak samo otwarci na muzyczne eksperymenty jak zawsze.

Gościem zespołu, podczas koncertu w Krakowie, będzie awangardowy gitarzysta: NELS CLINE, który jest najbardziej znany ze swojej współpracy z zespołem Wilco. Współpraca odbywa się w ramach projektu “Woodstock Sessions”.



CASSANDRA WILSON (USA)

13 kwietnia, godz. 20.00, Kijów Centrum, al Krasińskiego 34

Cassandra Wilson - śpiew, gitara

Gregoire Maret - harmonijka ustna

Brandon Ross - gitara

John Cowherd - fortepian

Lonnie Plaxico - kontrabas

John Davis - perkusja

Cassandra Wilson uznawana jest za jedną z najwybitniejszych współczesnych wokalistek jazzowych. Niezwykłe brzmienie jej głosu z powodzeniem łączy wpływy bluesa, muzyki country oraz folku.

Urodziła się w 1955 roku w stanie Missisipi. Od dziewiątego roku życia pobierała lekcje gry na fortepianie i gitarze, a nieco później lekcje śpiewu. Profesjonalne występy sceniczne rozpoczęła jako 20-latka, wtedy towarzyszyła przede wszystkim zespołom R&B i wykonywała utwory folkowe i bluesowe. Następnie, dzięki rekomendacji Alvina Fieldera, związała się z jazzową grupą The Black Arts Music Society. W roku 1981 przeniosła się do Nowego Orleanu, a rok późnej do Nowego Jorku, gdzie rozpoczęła współpracę ze Stevem Colemanem i została wokalistką M-Base Collective.

W roku 1985 Cassandra Wilson nagrała swój pierwszy solowy album - "Point of View". Jak kilka następnych, tak i ten pierwszy był raczej klasyczny (głównie standardy jazzowe), a wokal Cassandry porównywano wówczas do Betty Carter. Jednak płyta okazała się przełomem w karierze artystki: posypały się oferty współpracy od najznakomitszych nowojorskich jazzmanów. Przychylność bardziej konserwatywnej publiczności wokalistka pozyskała swoją trzecią płytą - kolekcją standardów "Blue Skies", która w 1988 roku została wybrana przez Billboard jazzowym albumem roku.


Wraz z nagraniem dla Blue Note Records płyty "Blue Light 'Til Dawn" artystka zmieniła nieco brzmienie, w którym utrzymuje się do chwili obecnej. Zarówno "Blue Light 'Til Dawn" (1993) jaki i kolejny album "New Moon Daughter" (1995) uhonorowane były licznymi nagrodami, w tym dwoma nagrodami Grammy, The Django D'Or, The Edison Music Award i wydawane w dużych nakładach. Wystąpiła również w oratorium „Blood on the Fields” Wynton'a Marsalis'a, który jako pierwszy jazzowy projekt otrzymał nagrodę Pulitzera.
W roku 1999 ukazał się longplay "Traveling Miles" - hołd artystki złożony wybitnemu jazzmanowi Milesowi Davisowi. Kolejne płyty Cassandry to "Belly of the Sun" (2002), "Glamoured" (2003), "Thunderbird" (2006) oraz wydana wydana w 2012 roku “Another Country”.

DOMINIK WANIA TRIO  

"RAVEL "- premiera płyty



14 kwietnia, godz. 20.30, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Dominik Wania – fortepian

Max Mucha – kontrabas

Dawid Fortuna – perkusja

Premierowy koncert i debiut płyty „Ravel” pianisty Dominika Wani, który ukazał się nakładem wydawnictwa ForTune®.

Młodego, niezwykle utalentowanego pianistę można usłyszeć między innymi w zespołach: Tomasza Stańki, Jacka Kochana, w kwartecie Macieja Obary.

Koncertował w wielu krajach Europy, w Azji oraz w USA. W swoim dorobku ma nagrania dla radia i telewizji.

W debiutanckiej płycie Dominik Wania interpretuje rewolucyjne dzieło Maurice`a Ravela z 1905 r. suitę na fortepian solo "Miroirs". Dzieło oparte na harmonicznej ewolucji było fortepianową rewolucją. Silnie pobudzając wyobraźnię i rozbudzając emocje, jest idealnym tworzywem dla wybitnych pianistów i poszukujących natchnienia w klasyce jazzmanów. Nagrywając "Ravela" Dominik Wania miał tyle samo lat, ile wielki impresjonista kończąc swoje "Miroirs".

Płyta „Ravel” została nominowana do Nagrody Fryderyk 2013, w kategorii: Album Roku, a Dominik Wania uzyskał dodatkowe nominacje w kategoriach: Artysta Roku i Debiut Roku.

Kolejnym wydarzeniem Festiwalu, bedą pod koniec kwietnia obchody Międzynarodowego Dnia Jazzu pod patronatem UNESCO.

W programie między innymi:

28 kwietnia – Młoda scena jazzowa



30 kwietnia – koncert z okazji Międzynarodowego Dnia Jazzu




©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna