Program profilaktyczny szkoły podstawowej w ochojnie cele programu



Pobieranie 21.56 Kb.
Data02.05.2016
Rozmiar21.56 Kb.
PROGRAM PROFILAKTYCZNY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W OCHOJNIE

Cele programu:



  1. Ochrona przed zagrożeniami.

  2. Promowanie zdrowego stylu życia.

  3. Skuteczne zwalczanie zachowań agresywnych.

  4. Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, napięciem, złością.

Zadania szkoły:



  1. Uczenie:

  • umiejętności rozwiązywania problemów,

  • nawiązywania dobrych relacji z otoczeniem,

  • przeciwstawiania się grupom nacisku,

  • zachowań asertywnych.

  1. Tworzenie bezpiecznej atmosfery.

  2. Ograniczanie zachowań agresywnych.

  3. Propagowanie pozytywnych wzorców w zachowaniu.

  4. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb i problemów każdego ucznia, wspieranie ich w przezwyciężaniu trudności.




Czynniki ryzyka

Działania szkoły

Zachowania agresywne (agresja słowna, fizyczna i psychiczna).

  • Warsztaty dla uczniów – uczenie radzenia sobie z emocjami.

  • Projekcja filmów uwrażliwiających, lektura książek pokazujących świat „bez pomocy”.

  • Poprawa jakości systemu opieki i wychowania w szkole.

  • Objęcie uczniów sprawiających kłopoty wychowawcze pomocą pedagoga lub psychologa.

  • Jasny, powszechnie znany i akceptowany regulamin życia szkolnego.

  • Konsekwentne przestrzeganie przez wszystkich postanowień zawartych w regulaminie, egzekwowanie kar.

  • Sprawny system interwencji.

  • Szkolenia dla RP dotyczące agresji wśród uczniów.

Wandalizm, nieposzanowanie wspólnego mienia.

  • Uświadamianie uczniom odpowiedzialności za wspólne dobro.

  • Egzekwowanie zwrotu kosztów za zniszczone mienie.

  • Uczenie szacunku dla pracy i wspólnego mienia poprzez pracę społeczną na rzecz szkoły.




Brak dyscypliny na lekcjach.

  • Prowadzanie zajęć w sposób atrakcyjny i aktywizujący wszystkich uczniów.

  • Przestrzeganie ustalonych norm zachowania się w czasie lekcji i konsekwentne egzekwowanie tego przez każdego nauczyciela.

  • Indywidualne podejście do każdego ucznia.

Wulgarność.

  • Uczenie kultury słowa poprzez własny przykład nauczyciela.

  • Pedagogizacja rodziców – wpływ kultury słowa domu rodzinnego na dziecko.

  • Ustalenie i egzekwowanie odpowiedniej kary za używanie wulgaryzmów na terenie szkoły.

  • Rozmowy z uczniami : Czym zastąpić wulgaryzm?

Brak zainteresowania nauką.

  • Aktywne metody nauczania (projekty, konkursy z nagrodami).

  • Realizowanie wybranych tematów poza terenem szkoły (np. lekcje muzealne, wyprawy w plener, lekcje w terenie).

  • Wdrażanie uczniów do współpracy z nauczycielem i współodpowiedzialności za osiągane cele.

  • Promowanie sukcesów uczniowskich.

  • Ścisła współpraca z rodzicami, wspieranie ich w pracy z własnym dzieckiem.

Zagrożenie nałogami.

  • Uczestnictwo w spektaklach profilaktycznych.

  • Uświadamianie uczniom skutków nałogów w ramach godzin wychowawczych i innych zajęć edukacyjnych.

  • Ćwiczenie postaw asertywnych (uczenie odmawiania).

  • Projekcja filmów ukazujących szkodliwe działania środków uzależniających.

  • Propagowanie zdrowego stylu życia (odżywianie, sport, itp.).

Bieda w rodzinie, rodzina patologiczna.

  • Rozpoznawanie potrzeb opiekuńczych.

  • Działalność świetlicy socjoterapeutycznej.

  • Pomoc finansowa dla dzieci z ubogich rodzin.

  • Organizowanie dożywiania oraz innych form pomocy.

  • Współpraca z instytucjami świadczącymi pomoc społeczną.

Brak możliwości spędzania wolnego czasu.

  • Organizowanie zajęć pozalekcyjnych.

  • Organizowanie wycieczek w soboty dla uczniów i rodziców.

  • Wskazywanie możliwości spędzania wolnego czasu w najbliższym otoczeniu (klub, biblioteka, własne hobby).

Przemoc w mediach.

  • Pedagogizacja rodziców – uświadamianie im groźnego wpływu na psychikę dziecka niekontrolowanego korzystania z mediów.

  • Uczenie uczniów krytycznego korzystania z reklam, słów piosenek i filmów.

Niewłasciwe umiejętności wychowawcze

  • Organizowanie spotkań rodziców z pedagogiem czy psychologiem.

  • Zacieśnianie współpracy wychowawców klasowych z rodzicami, szczerość w kontaktach.

  • Opracowywanie krótkich informacji – rad dla rodziców i popularyzowanie ich w określonej formie.

  • Uświadomienie obowiązków rodzica dotyczących rozwoju psychicznego i fizycznego dziecka

  • Zapoznanie z wprowadzonym zakazem stosowania kar cielesnych

  • Przedstawienie procedur podejmowanych w sytuacjach podejrzenia o stosowanie przemocy





©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna