Program szczegóŁowy konferencji pokazać-przekazać 23 I 24 sierpnia 2013



Pobieranie 40.71 Kb.
Data08.05.2016
Rozmiar40.71 Kb.





Warszawa, 21 sierpnia 2013 roku


Centrum Nauki Kopernik

ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 20

00-390 Warszawa
tel.: +48 22 596 41 10

faks: +48 22 596 41 13

www.kopernik.org.pl


PROGRAM SZCZEGÓŁOWY KONFERENCJI POKAZAĆ-PRZEKAZAĆ

23 i 24 sierpnia 2013

WYKŁADY i PANELE DYSKUSYJNE
Rozpoczęcie konferencji oraz wystąpienia inauguracyjne

10.00 – 11.30, piątek, Sala Audytoryjna Centrum Konferencyjnego (parter)


Wystąpienia inauguracyjne:
Robert Firmhofer - Dyrektor Centrum Nauki Kopernik, członek Rady Upowszechniania Nauki Polskiej Akademii Nauk. Długoletni dziennikarz Polskiego Radia, współtwórca odbywającego się od 1997 roku Pikniku Naukowego.
Krystyna Szumilas – Minister Edukacji Narodowej, posłanka na Sejm RP.
prof. Jerzy Buzek - poseł do Parlamentu Europejskiego, w latach 2009-2012 przewodniczący PE. Premier rządu RP w latach 1997-2001. Profesor nauk technicznych.
Kinga Panasiewicz – laureatka Festiwalu Młodych Naukowców E(x)plory oraz międzynarodowego konkursu młodych badaczy INTEL ISEF 2013. Nagrodzona za przeprowadzenie trwających sześć miesięcy badań nad synchronizacją półkul mózgowych. Uczennica liceum ogólnokształcącego, mieszka w Hrubieszowie
dr hab. prof. UW Marcin Pałys - doktor nauk chemicznych, nauczyciel akademicki, od 2012 roku rektor Uniwersytetu Warszawskiego, wcześniej prorektor ds. rozwoju i polityki finansowej. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z elektrochemią.

Panel dyskusyjny: Zjawiskowo o naturze, czyli jak (dobrze) wykształcić przyrodnika?

12.00 – 14.00, piątek, Centrum Konferencyjne (I piętro)


Sesja poświęcona jest zagadnieniom kształcenia i rozwoju zawodowego nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Będziemy wspólnie rozmawiać na następujące tematy:
- W jaki sposób wyższe uczelnie przygotowują studentów do pracy w zawodzie nauczyciela przedmiotów przyrodniczych?

- W jaki sposób absolwenci są przygotowywani i wdrażani do pracy w zawodzie podlegającym intensywnym przemianom?

- Co pozwala nauczycielom zachować pasję badawczą? Gdzie szukają inspiracji do pracy?

- Jakie metody uczenia przedmiotów przyrodniczych są najczęściej stosowane w polskiej szkole? W jakich działaniach nauczyciele znajdują przestrzeń do eksperymentowania?

Moderator:
Anna Dziama - Zastępca Kierownika Działu Edukacji i Komunikacji Naukowej Centrum Nauki Kopernik
Uczestnicy panelu:
dr Anna Czerwińska – kierownik Studiów Podyplomowych dla nauczycieli na Wydziale Chemii Uniwersytetu Warszawskiego

Maria Dobkowska – nauczycielka fizyki w Zespole Szkół Integracyjnych nr 62 im. Raoula Wallenberga w Warszawie

Marta Dobrzyńska – socjolog, dyrektor projektu Akademia Uczniowska realizowanego przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej

Leszek Ossowski – geograf, informatyk, dyrektor Prywatnej Żeńskiej Szkoły im. Cecylii Plater-Zyberkówny w Warszawie, od 2011 współpracuje z Instytutem Badań Edukacyjnych jako ekspert w grupie przyrodników.

dr Ewa Odrowąż – pracownik Zakładu Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego, dydaktyk metody IBSE

Joanna Stocka – nauczycielka biologii, dyrektor XXI Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Warszawie

Wanda Szelągowska - wieloletni pracownik Zakładu Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Warszawskiego

Arkadiusz Walczak – dyrektor Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Szkoleniowych. Historyk, kulturoznawca, edukator, trener, superwizor zajęć edukacyjnych. Autor licznych programów kursów doskonalących dla nauczycieli.

Panel dyskusyjny: 5P, czyli praktycznie o podstawie programowej przedmiotów przyrodniczych.

12.00 – 14.00, piątek, Centrum Konferencyjne (I piętro)


Sesja poświęcona jest wytycznym dla edukacji przyrodniczej w reformowanej szkole. Będziemy wspólnie rozmawiać na następujące tematy:
- Jak rozumieć zapisy Podstawy Programowej i dostosować do niej metody pracy z uczniem?

- W jaki sposób realizować cele nauczania zgodnie z Podstawą Programową?

- Jak realizować wymogi Podstawy i dbać o indywidualne potrzeby uczniów?

- Jakie znaczenie i wpływ na poszerzanie wiedzy ucznia mają działania realizowane poza szkołą?

Moderator:
Edwin Bendyk - dziennikarz, publicysta, zajmujący się problematyką cywilizacyjną i wpływem technologii na życie społeczne. Związany z tygodnikiem "Polityka". Zajmuje się problematyką cywilizacyjną, kwestiami modernizacji, ekologii i rewolucji cyfrowej. Wykłada w Collegium Civitas, gdzie kieruje Ośrodkiem Badań nad Przyszłością, a także w Centrum Nauk Społecznych PAN. Członek rady Fundacji Nowoczesna Polska oraz rady programowej Zielonego Instytutu.

Uczestnicy panelu:


Hanna Będkowska – niezależny edukator, leśnik. Pracuje w Leśnym Zakładzie Doświadczalnym SGGW w Rogowie gdzie prowadzi zajęcia terenowe oraz lekcje muzealne z uczniami. Autorka książek oraz artykułów z dziedziny edukacji przyrodniczo-leśnej

dr Małgorzata Krzeczkowska – Zakład Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego, nauczyciel, dydaktyk metody IBSE

Mirosław Łoś – nauczyciel fizyki, metodyk Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, laureat nagrody dla nauczyciela roku 2011 Polskiego Towarzystwa Fizycznego

Prof. Jan Mostowski – przewodniczący Rady Naukowej Instytutu Fizyki Polskiej Akademii Nauk, profesor fizyki na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, ekspert Ministerstwa Edukacji Narodowej ds. Podstawy Programowej

Adam Pukocz – nauczyciel biologii w I i II LO w Mikołowie, doradca Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie, ekspert Instytutu Badań Edukacyjnych

Honorata Waszkiewicz- dyrektor Młodzieżowego Domu Kultury „Łazienkowska”

Grażyna Skirmuntt – nauczyciel biologii, doradca metodyczny z zakresu biologii i przedmiotów pokrewnych, autorka i współautorka programów nauczania, innowacji pedagogicznych, podręczników

Zenona Stojecka – nauczyciel fizyki, laureat nagrody dla nauczyciela roku 2011 Polskiego Towarzystwa Fizycznego

Agata Wilam – prezes i założycielka Fundacji Uniwersytet Dzieci organizującej nowatorskie zajęcia edukacyjne prowadzone przez kadrę akademicką, z wykształcenia teatrolog.

Panel dyskusyjny: Mów do mnie po ludzku czyli jak skutecznie przybliżać osiągnięcia naukowe w szkole? 12.00 – 14.00, piątek, Centrum Konferencyjne (I piętro)
Sesja poświęcona jest strategiom przybliżania wiedzy o znaczących osiągnięciach naukowych i istocie oraz celu rozwijania badań. Będziemy wspólnie rozmawiać na następujące tematy:
- Jak prezentować osiągnięcia naukowe, które były przyczynkiem lub kołem zamachowym wielkich zmian społecznych i technologicznych?

- W jaki sposób mówić o osiągnięciach naukowych pokazując je w kontekście procesów historycznych i refleksji humanistycznej?

- Jak pobudzać żywe zainteresowanie uczniów odkryciami i odkrywaniem oraz skłonić do prowadzenia własnych badań w różnych zakresach?
Moderator:
Wojciech Mikołuszko – dziennikarz naukowy i autor książek popularnonaukowych dla dzieci. Ukończył Międzywydziałowe Indywidualne Studia Matematyczno-Przyrodnicze UW. Był dziennikarzem i redaktorem „Gazety Wyborczej”, polskiej edycji „National Geographic” oraz „Przekroju”. Od 2009 roku jego teksty można znaleźć w „Focusie”, „Sekretach Nauki”, „Polityce” i „Tygodniku Powszechnym”.
Uczestnicy panelu:
Monika Jędrzejewska – współtwórca zestawu edukacyjnego „Walizka Profesora Czochralskiego”, pracownik Dział Edukacji i Komunikacji Naukowej Centrum Nauki Kopernik, nauczyciel XXI LO im. Hugona Kołłątaja w Warszawie

Dr Dobrochna Kaława – historyk, antropolog, adiunkt w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego, autorka i współautorka książek, m. in. „Kobieta aktywna w Polsce międzywojennej. Dylematy środowisk kobiecych”.

Dr Zygmunt Łuczyński – dyrektor Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych

Prof. Mirosław Nader – krajowy koordynator obchodów roku 2013 im. prof. Jana Czochralskiego, profesor Politechniki Warszawskiej

Dr Paweł Tomaszewski – krystalograf, pracownik Instytutu Niskich Temperatur i Badań Strukturalnych Polskiej Akademii Nauk we Wrocławiu. Autor książki „Powrót”. Rzecz o Janie Czochralskim.

Prof. Łukasz Turski – przewodniczący Rady Programowej Centrum Nauki Kopernik. Profesor fizyki teoretycznej, pracuje w Centrum Fizyki Teoretycznej PAN i w Szkole Nauk Ścisłych UKSW. Wybitny popularyzator nauki, pomysłodawca Pikniku Naukowego i Centrum Nauki Kopernik.

Jan Czochralski - ojciec współczesnej elektroniki. Wykład prof. Marka Godlewskiego

9.00 – 10.00, sobota, Sala Audytoryjna Centrum Konferencyjnego (parter)


Kim jest bohater wykładu i dobry duch tegorocznej konferencji?  Profesor Jan Czochralski, jeden z tych naukowców, którzy pozostali w cieniu własnych odkryć. Każdy ma styczność z jego dorobkiem nie zdając sobie z tego sprawy. Zawodowym technologom na ogół znane jest określenie „metoda Czochralskiego”. Ale czym ona jest? Jak na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat zmieniła nasz świat (bo zmieniła go gruntownie)? Osiągnięcia tego niezwykłego technologa - praktyka, wnikliwego badacza, zdolnego przemysłowca i organizatora do dziś napędzają wiele sektorów gospodarki. Miały wielki wpływ na zaistnienie ery komputerowej, mogą stać się też pretekstem do poznania tajemnic budowy materii. Fascynujący życiorys Jana Czochralskiego zainspiruje niejednego ucznia i nauczyciela. Zapraszamy więc na wykład o tej arcyciekawej osobie.
Prof. Marek Godlewski – pracownik Instytutu Fizyki Polskiej Akademii Nauk, kierownik Katedry Fizyki UKSW, specjalista w dziedzinie fizyki ciała stałego. Obecnie pracuje między innymi nad nanostrukturami do zastosowań sensorowych i w biologii i medycynie.

Wystąpienie Kingi Baranowskiej:

W drodze po koronę Himalajaów.

14.30 – 15.15, sobota, Sala Audytoryjna Centrum Konferencyjnego (parter)
Kinga Baranowska – himalaistka, zdobywczyni ośmiu ośmiotysięczników, członkini kadry narodowej Polskiego Związku Alpinizmu, z zawodu geograf i ekonomista.


Uroczyste zakończenie konferencji:

Wystąpienie prof. Łukasza Turskiego

15.15 – 15. 30, sobota, Sala Audytoryjna Centrum Konferencyjnego (parter)

WARSZTATY
Wszystkie warsztaty podzielone są na część praktyczną oraz dyskusje z udziałem prowadzących i moderatorów.
Każdy z uczestników konferencji został zakwalifikowany do uczestnictwa w jednym warsztacie odbywającym się w piątek oraz jednym warsztacie odbywających się w sobotę. Informacja na temat warsztatów w których wezmą Państwo udział znajduje się w indywidualnym programie dołączonym do zestawu konferencyjnego. Nie ma możliwości zmiany grupy warsztatowej.
Warsztaty odbywają się w różnych miejscach CNK, a niektóre spośród zajęć tematycznych są prowadzone równolegle dla dwóch odrębnych grup. Przed wejściem na zajęcia prosimy o uważne sprawdzenie do udziału w jakich zajęciach zostaliście Państwo zakwalifikowani. W wypadku problemów ze znalezieniem właściwej sali niezbędnej pomocy udzieli obsługa konferencji.
Laboratorium biologiczne, czyli atak klonów 15.00 – 18.00, piątek, I piętro, przestrzeń wystaw CNK 10.30 - 13.30, sobota, I piętro, przestrzeń wystaw CNK
Współczesna biologia to bardzo dynamicznie rozwijająca się dziedzina nauki. Tak dynamicznie, że nawet niedawni absolwenci mogą niezbyt dobrze orientować się w najnowszych metodach czy głównych kierunkach badań. Wychodząc naprzeciw tym problemom, na zajęciach przybliżymy tajniki inżynierii genetycznej: uczestnicy będą mogli samodzielnie wykonać część procedury klonowania genów, a dokładniej: umieścić w bakteriach E. coli gen fluorescencyjnego białka GFP pochodzącego z morskiego jamochłona.
autorzy i prowadzący: dr Agnieszka Kloch /Stanisław Łoboziak /Krystyna Stępniewska moderator: dr hab. Jan Brzeski
Laboratorium chemiczne, czyli energetyzująca chemia

15.00 – 18.00, piątek, I piętro, przestrzeń wystaw CNK 10.30 - 13.30, sobota, I piętro, przestrzeń wystaw CNK


W dzisiejszych czasach trudno sobie wyobrazić codzienność bez prądu elektrycznego, kojarzonego głównie z fizyką i fizykami. Niemniej nie każdy zdaje sobie sprawę jaki duży wpływ na rozwój energetyki miała chemia. Żeby nieco dowiedzieć się na ten temat sięgniemy wstecz, do końca XVIII w i skonstruujemy przodka dzisiejszej baterii, czyli stos Volty, by zobaczyć jak reakcja chemiczna może być źródłem prądu. W dalszej części warsztatu porównamy stos z dzisiaj stosowanymi bateriami, a na koniec spróbujemy zrobić baterie zasilaną energią ze słońca i porównamy ją z komercyjnie dostępnymi ogniwami fotowoltaicznymi.
autorzy i prowadzący: Angelika Gumkowska/ Karolina Kopka moderator: Wiktor Gajewski

Laboratorium fizyczne, czyli świet(l)na przygoda

15.00 – 18.00, piątek, I piętro, przestrzeń wystaw CNK 10.30 - 13.30, sobota, I piętro, przestrzeń wystaw CNK


Na zajęciach przyjrzymy się światłu emitowanemu przez różne źródła. Zastanowimy się dlaczego nasze oczy wolą światło żarówki i co można znaleźć w blasku świetlówki energooszczędnej. Uczestnicy zajęć staną się prawdziwymi badaczami i sprawdzą co świeci w neonówce albo co pomaga rozpalić się ulicznej latarni. Poza tym dowiedzą się co łączy gwiazdy, świetlówki, zorzę polarną i oliwę z oliwek. A wszystko to zrobią przy pomocy dokładnie tej samej metody, dzięki której astronomowie badają skład chemiczny gwiazd odległych od nas o setki lat, oczywiście świetlnych.
autorzy i prowadzący : Jacek Błoniarz - Łuczak/Bogdan Janus

moderator: dr Marta Fikus-Kryńska


Pracownia robotyczna, czyli jak żyć z robotami?

15.00 – 18.00, piątek, parter, przestrzeń wystaw CNK 10.30 - 13.30, sobota, parter, przestrzeń wystaw CNK


Do czego można wykorzystać roboty? Jak je tworzyć? Jak wyposażyć roboty w zmysły? W czasie warsztatów spróbujemy opowiedzieć o robotyce i zastosowaniu robotów w różnych obszarach życia. Zapoznamy się również z budowaniem i projektowaniem robotów przy wykorzystaniu klocków LEGO, a następnie przystąpimy do pracy w grupach żeby… stworzyć robota, który zrealizuje postawione mu zadanie.
autorzy i prowadzący: Dagmara Kiraga/ Karolina Penar moderator: Konrad Wolski-Rzewuski
Warsztaty „Badamy przyrodę”

równolegle zajęcia dla dwóch grup

15.00 – 18.00, piątek, Centrum konferencyjne, I piętro 10.30 - 13.30, sobota, Centrum konferencyjne, I piętro


Podczas warsztatów zaprezentujemy aktywne metody pracy nauczyciela z uczniem, oparte o metodę IBSE (stawianie hipotez oraz otwartych pytań, przeprowadzanie doświadczeń, obserwowanie i wyciąganie wniosków). Będziemy przeprowadzać eksperymenty i wypracujemy sposoby ich powielenie i twórczego rozwinięcia w warunkach szkolnych.
autorzy i prowadzący: Hanna Merlak/ Edyta Mantorska/Radosław Miernik

moderatorzy : Aneta Duda/ Dagmara Lipińska



Fizyka dla najmłodszych

15.00 – 18.00, piątek, parter, zaplecze Sali Audytoryjnej, I piętro 10.30 - 13.30, sobota, parter, zaplecze Sali Audytoryjnej, I piętro

W jaki sposób zaciekawić dziecko wybranym tematem przy pomocy prostych eksperymentów? W czasie warsztatów zaprezentowane zostaną doświadczenia naukowe, które można przeprowadzić z dziećmi wykorzystując do tego celu ogólnie dostępne materiały papier, butelki, baloniki itp. Warsztaty będą dotyczyły różnych dziedzin nauki - fizyki, nauk technicznych , matematyki , a przede wszystkim rozumienia otaczającego nas świata.

Autorka i prowadząca: dr Anna Hajdusianek moderator: dr Lech Nowicki


Warsztaty Klubu Młodego Odkrywcy

równolegle zajęcia dla dwóch grup

15.00 – 18.00, piątek, Centrum konferencyjne, I piętro 10.30 - 13.30, sobota, Centrum konferencyjne, I piętro


KMO to bardzo elastyczna formuła pracy z dziećmi i młodzieżą, oparta o specyficzną metodę dydaktyczną, wykorzystującą doświadczenia przyrodnicze jako środek do rozbudzenia ciekawości i samodzielnego poznawania świata. Podczas warsztatów uczestnicy zostaną przeprowadzeni przez proces doświadczania metodą KMO a następnie wspólnie z trenerami i moderatorem zastanowią się jak eksperymentować z najmłodszymi. Dowiedzą się również jak nie będąc ekspertem w danej dziedzinie, realizować zajęcia z zakresu nauk przyrodniczych.
autorzy i prowadzący : Alicja Olesiejuk/ Małgorzata Karwowska/ Monika Mazurek/ Michał Lasocik/Małgorzata Ratkowska

moderatorzy: Grzegorz Mazurowski / Anna Pikus



Warsztaty z zestawem edukacyjnym „Walizka Profesora Czochralskiego”

równolegle zajęcia dla dwóch grup

15.00 – 18.00, piątek, Centrum konferencyjne, I piętro 10.30 - 13.30, sobota, Centrum konferencyjne, I piętro


Centrum Nauki Kopernik przygotowuje zestawy edukacyjne wspomagające nauczanie na różnych poziomach kształcenia. Są to autorskie pomoce dydaktyczne, zawierające materiały i scenariusze niezbędne do przeprowadzania eksperymentów przez nauczycieli różnych przedmiotów. Pozwala to na wprowadzenie tematów przewodnich pudełka na różnych lekcjach w dłuższym okresie kształcenia. W czasie zajęć przedstawimy Państwu nasz najnowszy zestaw, czyli „Walizkę Profesora Czochralskiego” i jej tajemniczą zawartość…
autorzy i prowadzący : Urszula Koss/ Joanna Olejniczak/ Katarzyna Andrejczuk/Bogusława Juchełka moderator: Monika Jędrzejewska / Magdalen Czapkiewicz
POKAZY
Pokazy w Teatrze Wysokich Napięć I piętro, przestrzeń CNK pokazy w piątek o godzinach: 20.00, 20.40, 21.20 Liczba miejsc na każdym pokazie ograniczona wielkością sali
Gdy naciśniesz klamkę ciężkich, blaszanych drzwi w galerii Świat w ruchu, odkryjesz najbardziej elektryzujący teatr w Polsce. Mimo, że znajdziesz się w bezpiecznej klatce Faradaya, chroniącej przed polem elektrostatycznym, poczujesz tu napięcie na każdym kroku. Wśród mroku zobaczysz połyskującą czaszę generatora Van de Graaffa i usłyszysz odgłosy wyładowań atmosferycznych. Dalej dostrzeżesz kule i rury, wypełnione barwnymi, rozedrganymi zygzakami piorunów. Ciarki pojawiają się na karku, a to dopiero początek. Witamy w Teatrze Wysokich Napięć, spektakl właśnie się zaczyna. Gwarantujemy mnóstwo pozytywnej energii!
Pokazy w Planetarium

Planetarium „Niebo Kopernika”, partner

Pokazy w sobotę o 16.00 i 17.00 Liczba miejsc na każdym pokazie ograniczona wielkością sali
Zapraszamy na specjalne pokazy w jednym z najnowocześniejszych planetariów na świecie. Zachęcamy do rozłożenia foteli i życzymy pasjonującego pokazu!
GRA
Gra integracyjna w przestrzeni wystaw, czyli „Ciekawość, pierwszy stopień do wiedzy”

Rozpoczęcie w piątek o godzinie 20.00, początek przy Wahadle Foucaulta przy wejściu głównym do CNK


Uczestnicy gry zostaną podzieleni na dwie grupy – Ciekawość i Wiedza. Co będzie dalej? Na pewno czeka Państwa wędrówka między eksponatami umieszczonymi w naszych galeriach. Na ciekawych i głodnych wiedzy czekać będą nagrody.

Projekt „Opracowanie i pilotaż aktywnych metod pracy nauczyciela z uczniem opartych na metodzie badawczej” współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Program Operacyjny Kapitał Ludzki,
Poddziałanie 3.3.3 – Modernizacja treści i metod kształcenia.






©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna