Programu nauczania historii w trzyletnim liceum ogólnokształcącym „Ludzie i epoki”



Pobieranie 134.33 Kb.
Data02.05.2016
Rozmiar134.33 Kb.
WYNIKOWY PLAN NAUCZANIA HISTORII W KLASIE II a i c

(2 godz. tyg.)

Opracowany na podstawie programu nauczania historii w trzyletnim liceum ogólnokształcącym „Ludzie i epoki”, w zakresie podstawowym DKOS-4015-65/02, z uwzględnieniem Podstawy programowej określonej Rozporządzeniem MENiS z dn. 26.02.2002 r., zmodyfikowany celem dostosowania do warunków panujących w szkole; przygotowany przez mgr Danutę Rusel


Czynności, które uczniowie powinni opanować, zostały podzielone na dwa poziomy:

( P ) poziom podstawowy

( PP ) poziom ponad podstawowy

Lp.

DZIAŁ/Temat

Licz godz

Wymagania programowe


Poziom podstawowy

Uczeń zna i rozumie:


Wymagania programowe


Poziom ponadpodstawowy

Uczeń potrafi:




Ścieżki dydaktyczne

1.

Lekcja organizacyjna.


1










2.

U źródeł europejskiego humanizmu.

1


  • przyczyny powstania humanizmu i renesansu w Italii

  • twórców w dziedzinie literatury i sztuki oraz ich dzieła,

  • scharakteryzować nowy styl życia ludzi renesansu,

  • wskazać różnice między tematyką dzieł literackich i artystycznych w średniowieczu i w renesansie,



UCZESTNICTWO W KULTURZE

Wiedza o stylach i epokach, wybitnych twórcach. Związki i zależności między różnymi dziedzina mi sztuki.



3.

O ludzką miarę rzeczy – w poszukiwaniu nowego ideału piękna.

1


  • tematykę dzieł renesansowych,

  • pojęcia: manieryzm, perspektywa, grafika, fresk,

  • przykłady osiągnięć w dziedzinie filozofii, myśli społeczno - politycznej,

  • dostrzec i rozpoznać cechy charakterystyczne dla sztuki renesansowej na przykładzie wybranych reprodukcji,



UCZESTNICTWO W KULTURZE

Wiedza o stylach i epokach, wybitnych twórcach

ED. CZYTELNICZA I MEDIALNA

Tradycyjne i nowoczesne źródła informacji.

4 - 5

Wyprawy poza horyzont geograficzny Europy.

Powstanie imperiów kolonialnych.

2


  • przyczyny wypraw handlowych drogą morską,

  • skutki odkryć dla mieszkańców Europy i innych kontynentów,

  • główne wyprawy, ich trasy i odkrywców,

  • wyjaśnić motywację odkrywców i żeglarzy,

  • ocenić wagę wypraw do Nowego Świata,

  • porównać rozwój imperiów Hiszpanii i Portugalii,



6 - 7

W poszukiwaniu nowych rozwiązań społeczno -gospodarczych.

2


  • przyczyny zmian w wymianie handlowej i produkcji,

  • pojęcia: merkantylizm, folwark pańszczyźniany, giełda,

  • wyjaśnić mechanizm rewolucji cen i jego wpływ na dzieje gospodarcze Europy Wschodniej i Środkowej,

  • wyjaśnić dlaczego Polska była „spichlerzem Europy” ,

EDUKACJA EKOLOGICZNA

Wpływ środowiska naturalnego na kierunki i tempo rozwoju cywilizacji.

8.

Problemy polityczne w Europie w XVI w.

1


  • założenia i efekty polityki dynastycznej Habsburgów w XVI w.,

  • daty: 1515, 1526 -Mohacz, 1571- Lepanto,

  • wskazać na mapie zmiany terytorialne w Europie w XVI

  • określić skutki ekspansji tureckiej dla Czech i Węgier,




9.

Polska pod rządami ostatnich Jagiellonów.

1


  • główne kierunki polskiej polityki zagranicznej w XVI w.

  • warunki traktatu krakowskiego,

  • daty: 1525, 1561 1570,,

  • przyczyny konfliktów Polski z sąsiadami,

  • ocenić politykę Zygmunta I wobec Krzyżaków,

  • analizować i interpretować źródła pisane, ikonograficzne i kartograficzne,




10-11

Rozłam w Kościele zachodnim.

2


  • przyczyny rozłamu w Kościele,

  • główne nurty reformacji i ich twórców,

  • przyczyny i oblicze wojen religijnych w Europie,

  • postanowienia soboru trydenckiego,

  • scharakteryzować doktryny Lutra i Kalwina,

  • wyjaśnić okoliczności odejścia Anglii z Kościoła,

  • wyjaśnić źródła polskiej tolerancji religijnej,

EDUKACJA EUROPEJSKA

Proces integracji europejskiej w perspektywie historycznej: czynniki integrujące i dezintegrujące.


12–13

Szlachcic na zagrodzie równy wojewodzie.

2


  • zakres uprzywilejowania szlachty polskiej w XIV-XVI

  • reformy ruchu egzekucyjnego,

  • organizację sejmu walnego,

  • zróżnicowanie wewnętrzne warstwy szlacheckiej,




  • omówić podział władzy w Polsce,

  • wskazać , jakie działania szlachty w XVI w. świadczą o jej dojrzałości politycznej i dbałości o losy państwa,




14.

„Naród polski i litewski jedno jest” – unia lubelska.

1


  • przyczyny ścisłego związku Polski i Litwy,

  • postanowienia unii lubelskiej (1569),

  • skutki zawarcia unii realnej dla Korony i Litwy,




  • określić charakter więzi na mocy unii lubelskiej,

  • omówić strukturę społeczną mieszkańców Rzeczpospolitej,

  • ocenić skutki utworzenia Rzeczypospolitej Obojga Narodów dla dalszych losów obu krajów,

  • określić status społeczno - polityczny chłopów i mieszczan







15.

O spokój wewnętrzny i bezpieczeństwo państwa – pierwsze wolne elekcje.

1


  • okoliczności pierwszych elekcji królewskich w Polsce,

  • pojęcia: sejm konwokacyjny, interrex, elekcja viritim, elekcja vivente rege, artykuły henrykowskie, pacta conventa,

  • zasady funkcjonowania monarchii elekcyjnej,

  • określić znaczenie artykułów henrykowskich dla przyszłości ustroju państwa polskiego,

  • ocenić politykę zagraniczną Stefana Batorego,




16.

Złoty wiek Europy – lekcja powtórzeniowa.

1


  • charakter i znaczenie zmian spowodowanych ideami humanizmu i odkryciami geograficznymi,

  • istotę elekcyjnej monarchii mieszanej w Polsce,

  • dostrzec związek między zmianami w dziedzinie gospodarki, kultury, świadomości i religii w XVI w.,

  • określić charakter władzy w Rzeczyposp. Obojga Narodów i jej stosunki z sąsiadami,







17.

SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI

1











18.

SREBRNY WIEK – WIEK KLĘSKI, WIEK CHWAŁY


Władza królewska jest absolutna.

1


  • twórców systemu absolutnego we Francji :A. de Richelieu, G. Mazzarini, Ludwik XIV ,

  • cechy monarchii absolutnej na przykładzie Francji Ludwika XIV,

  • scharakteryzować mechanizm działania państwa o władzy absolutnej,

  • wskazać cele, kierunki i efekty francuskiej polityki zagranicznej XVII / XVIII w.,

  • ocenić francuski absolutyzm,







19.

Od wielkiej rebelii do chwalebnej rewolucji – przeobrażenia wewnętrzne w Anglii.


1

  • przyczyny obalenia i stracenia króla Karola I,

  • konflikt Stuartów z parlamentem,

  • pojęcia: długi parlament, okrągłogłowi, rojaliści, restauracja Stuartów, sławetna rewolucja,

  • omówić strukturę i zasady władzy w angielskiej monarchii parlamentarnej,

  • wyjaśnić znaczenie Habeas Corpus Act, Bill of Rights,

  • ocenić postawę O. Cromwella w obliczu konfliktu króla z parlamentem,

  • określić znaczenie rewolucji angielskiej,






20.

Polska orężna – konflikty z sąsiadami w I poł. XVII w.

1


  • przyczyny i etapy wojen Polski ze Szwecją: 1610,1619,1634,1629,1635, 1655-60,

  • pojęcie: potop szwedzki, dymitriady,

  • przyczyny konfliktu z Rosją w l. 1609-1617,

  • przyczyny starcia z Imperium Osmańskim w 1620-21 r.,




  • wyjaśnić intencje obu stron w konflikcie polsko-moskiewskim,

  • zestawić chronologicznie kolejne wojny Rzeczypospolitej z sąsiadami,

  • ocenić znaczenie tych walk i sporów oraz określić skutki dla Polski,




21.

Ukraina w ogniu _ wojny z Kozakami i Moskwą.

1


  • stosunki, etniczne, religijne i ekonomiczne na Ukrainie w I poł. XVII w.,

  • główne bitwy w czasie powstania Chmielnickiego,

  • najważniejsze ugody polsko – kozackie,

  • wyjaśnić podłoże konfliktów polsko-kozackich na Ukrainie w przeszłości oraz okoliczności uzależnienia się Kozaków od Rosji,

  • zestawić chronologicznie przebieg wypadków podczas powstania Kozaków pod wodzą Chmielnickiego: 1648,1649, 1651,

  • ocenić polską politykę wobec mieszkańców Ukrainy,




CZYTELNICZA I MEDIALNA

Tradycyjne i nowoczesne źródła informacji.

22.

Przedmurze chrześcijaństwa. Rzeczpospolita w czasach Jana III Sobieskiego.

1


  • etapy i skutki polsko-tureckich zmagań o Podole w XVII w.,

  • główne bitwy,

  • cele polityki Jana III Sobieskiego,

  • scharakteryzować kierunki polskiej polityki zagranicznej,

  • ocenić znaczenie zwycięstwa wiedeńskiego dla Rzeczypospolitej i dla chrześcijańskiej Europy,

  • analizować mapę,




EDUKACJA EUROPEJSKA

Proces integracji europejskiej w perspektywie historycznej: czynniki integrujące i dezintegrujące.

23.

Serce ku Bogu, oczy do kontemplacji – kultura baroku.

1


  • tematykę, formy i zróżnicowanie baroku europejskiego,

  • osiągnięcia naukowe XVII w.,

  • podać nazwiska autorów znanych dzieł barokowych,

  • dostrzec cechy baroku analizując reprodukcje, budowle,

  • określić rolę i znaczenie przepychu barokowego dla postrzegania ówczesnego Kościoła,

UCZESTNICTWO W KULTURZE

Wiedza o stylach i epokach, wybitnych twórcach
ED. CZYTELNICZA I MEDIALNA

Tradycyjne i nowoczesne źródła informacji

24.

Jakże im pięknie z tymi wąsami – barok i sarmatyzm w Polsce.

1


  • przykłady fundacji dynastii Wazów i magnatów polskich,

  • pojęcia: portret trumienny, sarmatyzm, ksenofobia,




  • omówić charakter i wymowę sarmatyzmu,

  • naszkicować styl życia polskiej szlachty i magnatów w dobie baroku,

  • analizować źródła ikonograficzne i dostrzegać cechy barokowe,

  • określić, jakie wartości wychowawcze stawiano na pierwszym miejscu,

WYCH. DO ŻYCIA W RODZINIE

Funkcje rodziny ze szczególnym uwzględnieniem wychowania dzieci w rodzinie (chrześcijań -ski model życia rodzinnego jako wzorzec dominujący w cywil. europejskiej)

UCZESTNICTWO W KULTURZE

Wiedza o stylach i epokach, wybitnych twórcach

25.

Pod wspólną koroną – unia polsko-saska.

1


  • okoliczności zawiązania unii polsko-saskiej,

  • cele polityki Wettinów,

  • daty: 1697, 1700-1721, 1733-1736,

  • określić program wzmocnienia władzy monarszej w Polsce,

  • omówić i ocenić skutki wciągnięcia Polski do konfliktów nad Bałtykiem,

  • scharakteryzować zalety i wady panowania Sasów,




EDUKACJA EUROPEJSKA

Proces integracji europejskiej w perspektywie historycznej: czynniki integrujące i dezintegrujące.

26.

Kapryśny wiek XVII – lekcja powtórzeniowa.

1


  • istotę przemian ustrojowych w państwach europejskich w XVII

  • etapy wojen w Europie Środkowej i nad Bałtykiem

  • oblicze polskiego sarmatyzmu,

  • wskazać charakterystyczne cechy baroku,

  • dokonać bilansu polskiej polityki wewnętrznej i zagranicznej w XVII w.,

  • dokonać syntezy materiału,

  • porównać zjawiska zachodzące w Polsce i w Europie Zachodniej,




27.

SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI

1











28.

WIEK ŚWIATŁA, WIEK CIEMNOŚCI


Przemiany w nauce i kulturze w czasach oświecenia.

1


  • główne poglądy J. Locka, Ch. Montesqieu, J.J.Rousseau,

  • źródła powstania nowego spojrzenia na świat i naturę,

  • najważniejsze wyniki badań XVII- i XVIII- wiecznych,

  • określić cechy ideału człowieka oświecenia, stylu życia,



EDUKACJA FILOZOFICZNA

Filozofia wobec wyzwań czasów – wpływ koncepcji filozof. na ideolo- gię społ. i polit. oraz kulturę i sztukę.

29.

Wiedza, sztuka i życie codzienne w Polsce czasów oświecenia.

1


  • dokonania ludzi polskiego oświecenia celem dorównania Europie,

  • proces reformowania polskiej oświaty w XVIII w.,



  • wyjaśnić istotę i znaczenie przemian w dziedzinie kultury i nauki dla przyszłości państwa,

  • ocenić trafność polityki mecenasa-króla „Stasia”: dbać i łożyć na kulturę!,

UCZESTNICTWO W KULTURZE

Wiedza o stylach i epokach, wybit- nych twórcach.



30-31.

Sąsiedzi stają się wrogami. Wzrost potęgi Prus, Austrii i Rosji.

2


  • przesłanki i proces tworzenia mocarstwowej pozycji państw przez absolutnych władców Prus, Austrii i Rosji,

  • reformy przeprowadzone w tych krajach,

  • wskazać na mapie zmiany terytorialne na skutek aktywnej polityki państw ościennych,

  • określić różnice między sytuacją wewnętrzną Rzeczypospolitej i państw ościennych,




32.

Od kolonii do państwa. Powstanie Stanów Zjednoczonych Ameryki.

1


  • okoliczności wybuchu wojny o niepodległość kolonii angielskich w Ameryce,

  • etapy walk między metropolią i kolonistami w l. 1775-83,

  • daty: 4.07.1776, 1789,

  • scharakteryzować strukturę władz Stanów Zjednoczonych,

  • dostrzec idee oświecenia w Deklaracji Niepodległości i konstytucji amerykańskiej,

  • interpretować źródła






33.

Nowy ład ekonomiczny. Przemiany społeczno-gospodarcze w Wielkiej Brytanii w XVIII i na pocz. XIX w.

1


  • zasadę liberalizmu ekonomicznego i jej wpływ na zamożność państwa i społeczeństwa,

  • ważne wynalazki i odkrycia techniczne i naukowe,

  • pojęcia: rewolucja przemysłowa




  • wyjaśnić charakter zmian w gospodarce i społeczeństwie angielskim,

  • scharakteryzować procesy zachodzące w społeczeństwie na skutek rewolucji przemysłowej i agrarnej,

EDUKACJA EKOLOGICZNA

Wpływ środowiska naturalnego na kierunki i tempo rozwoju cywilizacji. Korzyści i straty związane z eksploata- cją środowiska.

34.

U schyłku I Rzeczypospolitej.

1


  • okoliczności wyboru w 1764 r. S. Poniatowskiego na króla Polski,

  • reformy w latach 1764-1766,

  • pojęcia: konfederacja barska,

  • decyzje sejmu rozbiorowego w 1773 r.,

  • wskazać przyczyny i skutki I rozbioru Polski w 1772r.,

  • przedstawić królewski program reform ustrojowych i skarbowo-wojskowych,

  • dostrzec przejawy uzależnienia Polski od carskiej Rosji,




35-37.

Wielka rewolucja francuska.

3


  • przyczyny wybuchu rewolucji francuskiej,

  • przebieg rewolucji francuskiej,

  • przejawy rządów jakobinów,

  • pojęcia: jakobini, żyrondyści, Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela, przewrót thermidoriański, zamach 18 brumaire’a,

  • daty: 1789-1799, 14.07.1789, 1791, 1795,

  • wykazać znaczenie uchwalenia Deklaracji...i konstytucji,

  • określić skutki i znaczenie rewolucji dla historii Europy,

  • wskazywać przemiany terytorialne w Europie,

  • analizować teksty źródłowe,




38-39.

Sejm Wielki i Konstytucja 3 maja.

2


  • różnice programowe między różnymi stronnictwami na Sejmie Wielkim,

  • daty: 1788-92, 3.05.1791, 1793

  • strukturę władz polskich na mocy konstytucji uchwalonej 3 maja 1791 r.,

  • przyczyny II rozbioru Polski,

  • decyzje terytorialne sejmu rozbiorowego 1793 r.,

  • wymienić uchwały Sejmu czteroletniego,

  • wyjaśnić motywy działania targowiczan,

  • ocenić znaczenie zapisów konstytucyjnych dla różnych grup społecznych w Polsce,

  • ocenić postępowanie króla Polski podczas wojny w obronie konstytucji,

EDUKACJA EUROPEJSKA

Proces integracji europejskiej w perspektywie historycznej: czynniki integrujące i dezintegrujące. Udział Polski i Polaków w budowaniu jednoczą- cej się Europy.

40.


Ocalić dzieło reformy – insurekcja kościuszkowska.




1





  • przesłanki wybuchu i przebieg walk podczas powstania kościuszkowskiego,

  • główne bitwy powstania,

  • postanowienia uniwersału połanieckiego,

  • daty: 24.03.1794, 1794, 1795,


  • wskazać zmiany terytorialne wynikłe z trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej,

  • ocenić wysiłek patriotów polskich w 1794 r. angażujących się w wojnę z Rosją,

  • wskazać przyczyny klęski wojsk powstańczych,




41.

Europa i Rzeczpospolita w XVIII wieku – powtórzenie.

1











42.

SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI

1









43- 45.

PIĘKNY WIEK XIX


Napoleońska epopeja – od konsulatu do cesarstwa.

3





  • okoliczności zdobycia władzy przez Napoleona I ,

  • zmiany, jakie nastąpiły na mapie Europy w wyniku ekspansji Napoleona ,

  • cele polityki wewnętrznej i zagranicznej Napoleona I,

  • główne bitwy epoki napoleońskiej,

  • decyzje Napoleona w sprawie polskiej,

  • główne zasady ustroju Księstwa Warszawskiego,




  • wyjaśnić charakter przemian społ.- gospod., ustrojowych i terytorialnych w Europie na skutek podbojów napoleońskich,

  • zająć stanowisko w sprawie problemu: Napoleon – kontynuator rewolucji czy restaurator monarchii?

  • ocenić stosunek Napoleona do sprawy polskiej,

  • wyjaśnić zaangażowanie Polaków po stronie Francji,

EDUKACJA EUROPEJSKA

Proces integracji europejskiej w perspektywie historycznej: czynniki integrujące i dezintegrujące. Udział Polski i Polaków w budowaniu jednoczą- cej się Europy.

46-47.

Kongres wiedeński – nowy stary ład.

2


  • okoliczności ostatecznej klęski Napoleona I;

  • zasady i główne decyzje wypracowane przez kongres wiedeński,

  • pojęcia: restauracja, równowaga europejska, legitymizm, święte Przymierze,

  • sytuację ziem polskich po kongresie wiedeńskim,

  • zasady ustroju w Królestwie Polskim,

  • główne tajne organizacje studenckie i wojskowe,

  • określić skutki obrad kongresu wiedeńskiego dla Polaków, Niemców, Włochów, Francuzów,

  • wskazać różnice między podziałem politycznym Europy w okresie napoleońskim a Europą po kongresie wiedeńskim,

  • wyjaśnić powstanie legalnej opozycji i tajnych związków w Królestwie Polskim w latach 20 – ych XIX wieku,

EDUKACJA EUROPEJSKA

Proces integracji europejskiej w perspektywie historycznej: czynniki integrujące i dezintegrujące. Udział Polski i Polaków w budowaniu jednoczą- cej się Europy.

48-49.

Powstanie listopadowe i Wielka Emigracja.

2


  • poziom cywilizacyjny ziem polskich pod zaborami;

  • przyczyny wybuchu powstania,

  • główne bitwy i dowódców powstania,

  • przyczyny klęski powstańców,

  • skutki powstania,

  • główne ugrupowania Wielkiej Emigracji,

  • omówić etapy wojny z Rosją w 1831 r.,

  • ocenić szanse powstania,

  • scharakteryzować idee programów emigracyjnych,

  • wyjaśnić określić różnice programowe między obozami emigracyjnymi,

  • określić różnice między sytuacją Polaków w poszczególnych zaborach;







50- 51.

52.

Wiosna Ludów w Europie i na ziemiach polskich.

Przemiany na mapie politycznej w II poł. XIX wieku.

2

1


  • cele rewolucji na terenie Austrii, Francji i Prus;

  • idee towarzyszące powstaniu krakowskiemu w 1846 r.,

  • zmiany na ziemiach polskich w wyniku wiosny ludów,

  • okoliczności zjednoczenia Niemiec i Włoch,

  • główne przyczyny wojny secesyjnej w USA,

  • daty: 1861-1865, 1871,

  • określić przyczyny niepowodzenia rewolucji europejskich w l. 1848-49 r.

  • wskazać przyczyny rabacji galicyjskiej w 1846 r.,




  • omówić etapy zjednoczenia Niemiec i Włoch,

  • wykazać skutki wojny domowej w USA,

  • wyjaśnić przyczyny powstania monarchii austro-węgierskiej,




EDUKACJA EUROPEJSKA

Proces integracji europejskiej w perspe- ktywie historycznej: czynniki integrujące i dezintegrujące. Udział Polski i Polaków w budowaniu jednoczą- cej się Europy.

53- 55.

Powstanie styczniowe i ziemie polskie po powstaniu.

3


  • założenia programów polityczno-społecznych białych i czerwonych;

  • przebieg działań powstańczych;

  • metody wynaradawiania Polaków,

  • ocenić programy białych i czerwonych,

  • scharakteryzować formy rusyfikacji i germanizacji,

  • scharakteryzować postawy Polaków wobec polityki zaborców,







56.

„Za Waszą i Naszą wolność” – lekcja powtórzeniowa.

1


  • próby odzyskania przez Polaków suwerenności,

  • znaczenie epoki napoleońskiej dla przyszłości Europy,




  • dokonać bilansu walk Polaków o niepodległość w XVIII-XIX







57.

SPRAWDZIAN WIADOMOŚCI

1










58- 59.


BURZLIWY WIEK XIX


Przeobrażenia społeczno – gospodarcze w świecie na przełomie XIX i XX wieku.


2



  • najważniejsze odkrycia i wynalazki XIX w.,

  • problemy społeczno-gospodarcze w Europie,

  • pojęcia: urbanizacja, kapitalizm monopolistyczny, formy monopoli,


  • ukazać doniosłość odkryć naukowych,

  • wskazać pozytywne i negatywne konsekwencje rozwoju przemysłu i urbanizacji,




60- 61.

Narodziny ruchu robotniczego i ludowego.

2


  • okoliczności i przesłanki powstania na ziemiach polskich ruchów politycznych,

  • główne partie i działaczy ruchu socjalistycznego,

  • cele i formy ruchu ludowego,

  • genezę Narodowej Demokracji,

  • poglądy R. Dmowskiego,

  • określić skład społeczny poszczególnych partii politycznych ,

  • wskazać różnice między sytuacją społ.-gospod. a założeniami programowymi polskich ruchów politycznych,

  • scharakteryzować 2 nurty w ruchu robotniczym,

  • analizować teksty źródłowe

  • ocenić poszczególne programy,







62- 63

Rok 1905 w Rosji i na ziemiach polskich.

2


  • przyczyny wybuchu rewolucji w 1905 r. w Rosji,

  • główne etapy rewolucji,

  • przyczyny wybuchu rewolucji w Królestwie Polskim,

  • zasięg społeczny i geograficzny rewolucji,




  • scharakteryzować sytuację wewnętrzną i międzynarodową Rosji,

  • omówić stanowisko głównych sił politycznych wobec rewolucji,




64- 65

. Europejczycy opanowują świat.

2


  • genezę kolonializmu XIX-wiecznego,

  • podział świata między imperia kolonialne,

  • przyczyny walki o kolonie w XIX w.,

  • wskazać skutki ekspansji kolonialnej,

  • wskazać na mapie podział kolonialny świata,

  • ocenić politykę mocarstw,

  • określić stosunek ludności kolonialnej do Europejczyków,




66- 67.

Zbrojny pokój.

2


  • przyczyny konfliktów między mocarstwami,

  • cele i skład przymierzy wojskowych,

  • pojęcia: kocioł bałkański, trójprzymierze, trójporozumienie, Ententa,

  • bezpośrednią przyczynę wybuchu I wojny światowej,

  • wskazać punkty zapalne w Europie w 1914 r.,

  • wyjaśnić przyczyny napiętej sytuacji w Europie na początku XX wieku,

  • scharakteryzować sytuację na Bałkanach,

  • ocenić politykę mocarstw dążących do wojny,




68- 69.

La belle epoque” – kultura i sztuka przeł. XIX i XX w

2


  • kierunki artystyczne i nowe dziedziny sztuki,

  • style architektoniczne i malarskie,

  • wymienić najwybitniejszych artystów przełomu wieków,

  • powiązać zmiany w dziedzinie sztuki z przemianami społecznymi w XIX w.,

  • wyszukiwać i porządkować informacje,





Liczba i kolejność jednostek lekcyjnych jest określona w przybliżeniu; ich ilość może ulec zmianie z powodu nie przewidzianych przerw, trudności z przyswojeniem materiału nauczania przez uczniów, interpretacją źródeł historycznych, itp








©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna