Zakres
|
IV etap edukacyjny
|
|
|
Przedmiot
|
Historia sztuki
|
|
|
Wymagania szczegółowe:
|
(2.2) rozpoznaje w dziele sztuki temat i potrafi wskazać́ jego źródło ikonograficzne;
|
|
|
Temat lekcji:
|
Źródła ikonograficzne
|
|
|
Czas na realizację:
|
1 godzina lekcyjna.
|
|
|
Cele szczegółowe
|
wiadomości – uczeń:
-
zna źródła ikonograficzne malarstwa religijnego i mitologicznego,
-
zna motywy w malarstwie religijnym i mitologicznym,
-
określa temat obrazu.
|
|
umiejętności – uczeń:
|
|
postawy:
-
szacunek dla malarstwa religijnego,
-
kształtowanie umiejętności poznawczych,
-
wyrabianie poglądów estetycznych.
|
|
|
Metody pracy:
|
podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)
|
|
|
|
Forma pracy:
|
indywidualna, zbiorowa, praca grupowa
|
|
|
Środki dydaktyczne,
|
Słownik motywów w sztuce lub inny, np. słownik symboli, Mitologia, Pismo święte Starego i Nowego Testamentu
|
w tym zasoby multimedialne:
|
zadanie interaktywne do łączenia motywów w sztuce z ich źródłami ikonograficznymi I plastycznymi.
|
|
|
Przebieg lekcji
|
|
faza wprowadzająca:
(7 min.)
| -
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).
-
Uczniowie podczas burzy mózgów odpowiadają na pytanie: skąd artysta bierze temat do obrazu? Skąd czerpie pomysł?
-
Wśród odpowiedzi powinny znaleźć się: mitologia i Stary oraz Nowy testament.
-
Nauczyciel wyjaśnia, że to, co przedstawia obraz to jego temat, a to, co jest zawarte w obrazie to motyw.
|
faza realizacyjna:
(30 min.)
| -
Nauczyciel uruchamia zadanie interaktywne do łączenia motywów w sztuce z ich źródłami ikonograficznymi.
-
Uczniowie wykonują zadanie z pomocą nauczyciela, sporządzając notatkę w formie tabeli:
Stary Testament
|
Nowy Testament
|
Mitologia
| -
Adam i Ewa - Albrecht Dürer
-
Dawid z głową Goliata - Caravaggio
-
Judyta z głową Holofernesa – Gustav Klimt
-
Powracająca Judyta –Sandro Botticelli
-
Sen Jakuba – Jusepe de Ribera.
Uczta Baltazara - Rembrandt -
Zuzanna i starcy - Lorenzo Lotto
| -
Chrystus i jawnogrzesznica - Siemiradzki
-
Cudowny połów ryb - Konrad Witz
-
Niewierny Tomasz - van Brugghen
-
Pocałunek Judasza - Giotto
-
Powołanie świętego Mateusza - Caravaggio
-
Sen świętego Józefa - Giotto
-
Wieczerza w Emmaus - Caravaggio
-
Powrót syna marnotrawnego - Rembrandt
-
Wypędzenie przekupniów ze świątyni - El Greco
-
Zaślubiny Marii z Józefem- Rafael
-
Zesłanie Ducha Świętego -El Greco
-
Wypędzenie Heliodora ze świątyni –Rafael Santi
| -
Amor i Psyche - van Dyck
-
Bachus -Caravaggio
-
Laokoon - El Greco
-
Leda - Leonardo da Vinci
-
Meduza - Leonardo da Vinci
-
Narcyz - Caravaggio
-
Porwanie córek Leukippa Rubens
-
Sąd Parysa -Cranach Starszy
-
Śpiąca Wenus -Giorgione
-
Wenus i Adonis -Tycjan
-
Wiosna - Sandro Botticelli
|
-
Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy, Na podstawie własnych notatek oraz słownika motywów w sztuce uczniowie wykonują zadanie, polegające na wyszukaniu:
-
grupa 1 ma za zadanie wskazanie dzieł podejmujących tematy z życia Chrystusa.
-
grupa 2 wyszukuje dzieł związanych z życiem Marii i świętych
-
grupa 3 wyszukuje obrazów, które podejmują temat Wenus.
-
Uczniowie, którzy pracują nad tematyką biblią poszukują w Piśmie świętym cytatów, które odnoszą się do dzieł.
-
Uczniowie opracowujący tematy mitologiczne w obrazach korzystając ze słownika lub innych źródeł poszukują dziełach symboli, atrybutów, odczytują ich znaczenie, szukają również cytatów z Mitologii.
-
Uczniowie prezentują wyniki swoich prac.
|
faza podsumowująca:
(8 min.)
| -
W celu utrwalenia materiału uczniowie samodzielnie wykonują zadanie interaktywne.
-
Nauczyciel ocenia prezentacje uczniów
|