Źródła ikonograficzne



Pobieranie 25.29 Kb.
Data08.05.2016
Rozmiar25.29 Kb.

Str.


Źródła ikonograficzne

Zakres

IV etap edukacyjny







Przedmiot

Historia sztuki







Wymagania szczegółowe:

(2.2) rozpoznaje w dziele sztuki temat i potrafi wskazać́ jego źródło ikonograficzne;







Temat lekcji:

Źródła ikonograficzne







Czas na realizację:

1 godzina lekcyjna.







Cele szczegółowe

wiadomości – uczeń:

  • zna źródła ikonograficzne malarstwa religijnego i mitologicznego,

  • zna motywy w malarstwie religijnym i mitologicznym,

  • określa temat obrazu.







umiejętności – uczeń:




postawy:

  • szacunek dla malarstwa religijnego,

  • kształtowanie umiejętności poznawczych,

  • wyrabianie poglądów estetycznych.







Metody pracy:

podająca (wykład informacyjny), problemowa, praktyczna (ćwiczeniowa), eksponująca (pokaz materiału wizualnego)










Forma pracy:

indywidualna, zbiorowa, praca grupowa







Środki dydaktyczne,

Słownik motywów w sztuce lub inny, np. słownik symboli, Mitologia, Pismo święte Starego i Nowego Testamentu

w tym zasoby multimedialne:

zadanie interaktywne do łączenia motywów w sztuce z ich źródłami ikonograficznymi I plastycznymi.







Przebieg lekcji



faza wprowadzająca:

(7 min.)

  1. Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji).

  2. Uczniowie podczas burzy mózgów odpowiadają na pytanie: skąd artysta bierze temat do obrazu? Skąd czerpie pomysł?

  3. Wśród odpowiedzi powinny znaleźć się: mitologia i Stary oraz Nowy testament.

  4. Nauczyciel wyjaśnia, że to, co przedstawia obraz to jego temat, a to, co jest zawarte w obrazie to motyw.




faza realizacyjna:

(30 min.)


  1. Nauczyciel uruchamia zadanie interaktywne do łączenia motywów w sztuce z ich źródłami ikonograficznymi.

  2. Uczniowie wykonują zadanie z pomocą nauczyciela, sporządzając notatkę w formie tabeli:




Stary Testament

Nowy Testament

Mitologia

  • Adam i Ewa - Albrecht Dürer

  • Dawid z głową Goliata - Caravaggio

  • Judyta z głową Holofernesa – Gustav Klimt

  • Powracająca Judyta –Sandro Botticelli

  • Sen Jakuba – Jusepe de Ribera.
  • Uczta Baltazara - Rembrandt


  • Zuzanna i starcy - Lorenzo Lotto

  • Chrystus i jawnogrzesznica - Siemiradzki

  • Cudowny połów ryb - Konrad Witz

  • Niewierny Tomasz - van Brugghen

  • Pocałunek Judasza - Giotto

  • Powołanie świętego Mateusza - Caravaggio

  • Sen świętego Józefa - Giotto

  • Wieczerza w Emmaus - Caravaggio

  • Powrót syna marnotrawnego - Rembrandt

  • Wypędzenie przekupniów ze świątyni - El Greco

  • Zaślubiny Marii z Józefem- Rafael

  • Zesłanie Ducha Świętego -El Greco

  • Wypędzenie Heliodora ze świątyni –Rafael Santi

  • Amor i Psyche - van Dyck

  • Bachus -Caravaggio

  • Laokoon - El Greco

  • Leda - Leonardo da Vinci

  • Meduza - Leonardo da Vinci

  • Narcyz - Caravaggio

  • Porwanie córek Leukippa Rubens

  • Sąd Parysa -Cranach Starszy

  • Śpiąca Wenus -Giorgione

  • Wenus i Adonis -Tycjan

  • Wiosna - Sandro Botticelli




  1. Nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy, Na podstawie własnych notatek oraz słownika motywów w sztuce uczniowie wykonują zadanie, polegające na wyszukaniu:

    1. grupa 1 ma za zadanie wskazanie dzieł podejmujących tematy z życia Chrystusa.

    2. grupa 2 wyszukuje dzieł związanych z życiem Marii i świętych

    3. grupa 3 wyszukuje obrazów, które podejmują temat Wenus.

  2. Uczniowie, którzy pracują nad tematyką biblią poszukują w Piśmie świętym cytatów, które odnoszą się do dzieł.

  3. Uczniowie opracowujący tematy mitologiczne w obrazach korzystając ze słownika lub innych źródeł poszukują dziełach symboli, atrybutów, odczytują ich znaczenie, szukają również cytatów z Mitologii.

  4. Uczniowie prezentują wyniki swoich prac.




faza podsumowująca:

(8 min.)

  1. W celu utrwalenia materiału uczniowie samodzielnie wykonują zadanie interaktywne.

  2. Nauczyciel ocenia prezentacje uczniów



Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris – portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.



Pobieranie 25.29 Kb.





©absta.pl 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna