Revolution studios



Pobieranie 120.52 Kb.
Strona1/2
Data29.04.2016
Rozmiar120.52 Kb.
  1   2
REVOLUTION STUDIOS

przedstawia film


ŁZY SŁOŃCA

TYTUŁ ORYGINALNY...........................................................................................................TEARS OF THE SUN


TWÓRCY
REŻYSERIA....................................................................................................... ............................................. ANTOINE FUQUA

PRODUKCJA...................................................................................... ............................................................... ........... IAN BRYCE

.................................................................. ............................................................................................................ ARNOLD RIFKIN

PRODUCENT WYKONAWCZY...................................................... ........................................................................... JOE ROTH

SCENARIUSZ............................................................................................... ......................................................... ALEX LASKER

........................................................................................ .....................................................................................PATRICK CIRILLO

ZDJĘCIA..................................................................................................................................................................MAURO FIORE

MONTAŻ.................................................................................................................................................... CONRAD BUFF, A.C.E.

SCENOGRAFIA............................................................................................................................................... NAOMI SHOHAN

KOSTIUMY................................................................................................................................................ MARLENE STEWART

KOMPOZYTOR...................................................................................................................................................... HANS ZIMMER

OBSADA

Porucznik A.K. Waters...................................................................................................................... BRUCE WILLIS

Dr Lena Kendricks...................................................................................................................... MONICA BELLUCCI

James “Red” Atkins............................................................................................................................ COLE HAUSER

Kapitan Bill Rhodes........................................................................................................................... TOM SKERRITT Ellis “Zee” Pettigrew................................................................................................................... EAMONN WALKER

Michael “Slo” Slowenski................................................................................................................ NICK CHINLUND

Siostra Grace......................................................................................................................................ULI FLANAGAN

Pułkownik Idris Sadick .................................................................................................................MALICK BOWENS

Danny “Doc” Kelley ..........................................................................................................................PAUL FRANCIS

CZAS TRWANIA: 118 min.

PREMIERA W POLSCE: 22.08.2003

DYSTRYBUCJA W POLSCE: United International Pictures Sp. z o.o.



ŁZY SŁOŃCA
"Zło może triumfować tylko wtedy, gdy dobrzy ludzie nie czynią nic,

aby je powstrzymać."

Edmund Burke

Reżyser Antoine Fuqua, który zabrał nas kiedyś w realistyczną podróż ulicami Los Angeles w nagrodzonym Oskarem® filmie Dzień próby (Training Day), przenosi nas teraz do fikcyjnego świata, w którym bohaterowie muszą stawić czoła przytłaczającym przeciwnościom losu - wyprodukowany przez Revolution Studios film ŁZY SŁOŃCA z Brucem Willisem w roli głównej.


Porucznik marynarki – oddziały SEAL - A.K. Waters (Bruce Willis) oraz jego elitarny szwadron specjalistów ds. taktyki wojskowej zostaje zmuszony do dokonania wyboru między obowiązkiem a człowieczeństwem, między wykonywaniem rozkazów i ignorowaniem narastającego konfliktu a odnalezieniem w sobie wystarczających pokładów odwagi, by podążać za sumieniem i ochronić grupę uchodźców.

Kiedy upada demokratyczny rząd Nigerii, a rządy w kraju zostają przejęte przez bezlitosnego wojskowego dyktatora, Waters, lojalny i doświadczony weteran zostaje wysłany na rutynową misję mającą na celu odnalezienie i przywiezienie do kraju dr Leny Kendricks (Monica Bellucci), współpracującej z organizacją Lekarze Bez Granic.

Dr Kendricks, która została obywatelką Stanów Zjednoczonych wychodząc za mąż za Amerykanina, opiekuje się ofiarami wojny domowej w zorganizowanej w odległej wiosce misji katolickiej. Kiedy do wioski przybywa Waters, dr Kendricks odmawia opuszczenia swoich podopiecznych i stawia następujący warunek – żołnierze pomogą mieszkańcom wioski dostać się do miejsca politycznego azylu na pobliskiej granicy. Jeśli bowiem zostaną pozostawieni samym sobie, staną się ofiarami armii buntowników.

Waters podlega ścisłym rozkazom dowódcy kapitana Billa Rhodesa (Tom Skerritt) i dlatego stara się nie angażować w konflikt. Kiedy jednak on i jego ludzie stają się świadkami brutalności rebeliantów, decydują się ulec namowom dr Kendricks i zaryzykować życiem eskortując mieszkańców wioski przez dżunglę.

Podczas intensywnego marszu, Waters i jego ludzie zdają sobie sprawę, że przez cały czas podąża za nimi armia buntowników. Początkowo zdezorientowani, wkrótce odkrywają, że wśród uchodźców znajduje się ocalały członek rządzącej rodziny, którego rebelianci za wszelką cenę starają się wyeliminować. Waters i jego żołnierze muszą zdecydować czy życie jednego człowieka warte jest poświęcenia istnień wielu uchodźców, których czują się zobowiązani ochraniać.

Revolution Studios prezentuje produkcję Michaela Lobella oraz A Cheyenne Enterprises ŁZY SŁOŃCA. W filmie dystrybuowanym przez Columbia Pictures występują Bruce Willis i Monica Bellucci. Film ŁZY SŁOŃCA został wyreżyserowany przez Antoine Fuqua (Dzień próby), a scenariusz napisali Alex Lasker (Beyond Rangoon) & Patrick Cirillo (Homer and Eddie). Producentem wykonawczym jest Joe Roth. Film został wyprodukowany przez Michaela Lobella (Honeymoon in Vegas), Arnolda Rifkin (Jak ugryźć 9 milionów dolarów) i Iana Bryce (Szeregowiec Ryan).

Wśród obsady znaleźli się następujący aktorzy - Cole Hauser (Biały oleander) jako James “Red” Atkins, Eamonn Walker (HBO “Oz”) jako Ellis “Zee” Pettigrew, Johnny Messner (The Sweetest Thing) jako Kelly Lake, Nick Chinlund (Dzień próby) jako Michael “Slo” Slowenski, Paul Francis (Pearl Harbor) jako Danny “Doc” Kelley, Chad Smith jako Jason “Flea” Mabry, Charles Ingram jako Demetrius “Silk” Owens, aktor charakterystyczny Tom Skerritt (M*A*S*H, Top Gun) – rola dowódcy, kapitana Billa Rhodesa, Malick Bowens (Ali) jako pułkownik Idris Sadick i Fionnula Flanagan (Inni) jako siostra Grace.

Fuqua zaangażował trójkę utalentowanych filmowców, z którymi pracował już podczas realizacji nagrodzonego Oskarem® Dnia próby (Training Day) - autorem zdjęć jest Mauro Fiore (The Center of the World), scenografem - Naomi Shohan (American Beauty) a montażem zajął się zdobywca nagrody Akademii® - Conrad Buff, A.C.E. (Titanic). Kostiumy zaprojektowała Marlene Stewart (Ali), a muzykę skomponował zdobywca Oskara® Hans Zimmer (Gladiator).




EPICKA OPOWIEŚĆ O BOHATERSTWIE


“Scenariusz filmu ŁZY SŁOŃCA zwrócił moją uwagę, gdyż, chociaż początkowo wydawał się standardową opowieścią o misji ratunkowej, stał się nagle poruszającą historią o humanizmie,” mówi producent wykonawczy filmu Joe Roth.

Piękno ŁEZ SŁOŃCA wynika wg producenta Iana Bryce, z ich epickiej jakości. “Film w dramatyczny sposób dotyka tematu trudnych, moralnych wyborów, jakie charakteryzują takie filmy jak Szeregowiec Ryan (Saving Private Ryan). Przede wszystkim jednak jest to opowieść o heroizmie.”

Jako pierwszy film opowiadający o oddziałach SEAL, który został zrealizowany we współpracy z Marynarką Stanów Zjednoczonych oraz Departamentem Obrony, ŁZY SŁOŃCA są także hołdem złożonym oddziałom SEAL i wszystkim tym “kobietom i mężczyznom, którzy bronią nas w różnych miejscach na świecie i dokonują czynów, o których nawet trudno jest mówić,” mówi reżyser Antoine Fuqua. “Chciałem zrobić film, który pokazałby widzom, że są ludzie, dzięki którym możemy pić poranną kawę. Walczą i czasem nawet umierają za nas, a my nawet nie znamy ich nazwisk.”

Dla Bruce’a Willisa, ŁZY SŁOŃCA, oprócz tego, że są po prostu filmem przygodowym, ukazują także prawdziwe znaczenie heroizmu. “Ci ludzie dokonują wyboru jako istoty ludzkie, a nie żołnierze. Film opowiada o skutkach tego wyboru. O usiłowaniu dokonania czegoś dobrego jako człowiek, co nie zawsze idzie w parze z tym, czego musi dokonać podlegający rozkazom wojskowy. Akcja ma wiele wspólnego z porywami serca, które wpływają na czyny kobiet i mężczyzn.”

Z tym, co mówi Willis zgadza się Monica Bellucci, “to film o dobrych ludziach, którzy decydują się na bardzo trudny wybór, pomimo tego, że ryzykują własnym życiem. Czasami silniejsi muszą bronić słabszych bez względu na cenę.”

Kiedy scenarzyści Alex Lasker i Patrick Cirillo zaczęli w 1995 roku pisać ŁZY SŁOŃCA, ich inspiracją był film przygodowy Roberta Wise’a z 1966 roku The Sand Pebbles, ze Stevem McQueenem w roli głównej. Podobnie jak w tamtym filmie ŁZY SŁOŃCA są opowieścią o człowieku, który usiłuje ocalić grupę cywili. “W miarę upływu akcji, chciałem pokazać walkę dusz między ściśle stosującym się do regulaminu porucznikiem Watersem (granym przez Bruce’a Willisa) a pełną współczucia dr Kendricks (Monica Bellucci),” mówi Lasker. “Na początku filmu tych dwoje ludzi jest zupełnym przeciwieństwem siebie. Jednak na skutek okoliczności oboje zmieniają się.”

Połączenie akcji i chwytających za serce emocji sprawia, że ŁZY SŁOŃCA oddziałują na widza na wielu poziomach, mówi producent Arnold Rifkin. “Na początku, zawsze głównym celem filmowca jest chęć dostarczenia widzom rozrywki,” mówi Rifkin. “Potem ma się nadzieję, że będą poruszeni, doświadczą emocji.”

Podczas, gdy akcja filmu jest fikcyjna, “ŁZY SŁOŃCA kierują trochę światła na współczesną historię świata,” dodaje Bryce, “w tym przypadku są to niepokoje społeczne, jakie dotknęły pewne regiony Afryki w ciągu ostatnich trzydziestu lat. Wojny domowe, czystki etniczne i inne tego typu wydarzenia rzadko trafiają na pierwsze strony gazet na Zachodzie, ponieważ to właśnie dziennikarze znajdują się wśród pierwszych ofiar tych konfliktów. Ten film był świetną okazją, aby pokazać, jak bardzo przerażające są niektóre z tych wydarzeń.”

Przez rozpoczęciem produkcji Fuqua dokładnie prześledził informacje o ogniskach zapalnych we współczesnej Afryce. Dla niego ŁZY SŁOŃCA są nie tylko przygodowym filmem akcji, ale także “dramatem opowiadającym o ludziach, którzy przeżyli piekło, jakiego nie jesteśmy w stanie sobie wyobrazić,” mówi reżyser. “Aby chociaż trochę zrozumieć, to przez co ci ludzie przeszli, każdy powinien sięgnąć po książkę zatytułowaną The Silence. Nie ma w niej tekstu tylko zdjęcia. Jest poruszająca. Miałem ją przy sobie każdego dnia przed rozpoczęciem zdjęć. Była dla mnie źródłem inspiracji.”

Wg Willisa, zaangażowanie Fuqua w realizację filmu ŁZY SŁOŃCA znacznie odbiega od tego, w jaki sposób realizowane są inne filmy akcji z udziałem wojskowych. Reżyser, na przykład, nalegał, aby role uchodźców zagrali prawdziwi Afrykanie. Wielu z nich, zresztą, miało podobne przeżycia, jak postaci, które grali. Niektórzy byli świadkami masakr dokonywanych na członkach ich rodzin. Inni, na skutek wojny, zostali zmuszeni do opuszczenia kraju. “Cieszę się, że nie sprowadzono całej ekipy hollywoodzkich aktorów, którzy mieliby grać Afrykanów,” mówi Sammi Rotibi, grający Arthura Azuka. “Dzięki temu nasz film znajduje się na zupełnie innym poziomie. Słuchanie ich historii było niezwykle smutnym przeżyciem.”

Reżyser ds. kompletowania obsady, Deedee Ricketts przeczesała całe Stany Zjednoczone w poszukiwaniu afrykańskich imigrantów. Znalazła około 60-ciu osób, w wieku od trzech miesięcy do 84 lat. Wg Fuqua wnieśli oni do filmu sporo autentyczności. “Wielu z nich przeżyło akty przemocy podobne do tych, które pokazane są w filmie. Kiedy widzimy ich na ekranie, trudno nie być poruszonym przez ich pełne wyrazu twarze.”

Statyści, których znalazła Ricketts reprezentują takie afrykańskie kraje jak Senegal, Kongo, Kenia, Nigeria, Liberia, Sierra Leone i Sudan, między innymi. Spotkała młodą imigrantkę z Liberii, Alex Ireland, która zaprowadziła ją do agencji przesiedleńczej. Przedstawiciele tej agencji pomogli Alex i jej rodzinie w osiedleniu się w Stanach Zjednoczonych. W ten sposób Ricketts nawiązała kontakt z podobnymi organizacjami w całym kraju zajmującymi się imigrantami z Afryki.

Wśród statystów znaleźli się ‘Zaginieni Chłopcy z Sudanu’ – sieroty, których historia obiegła nagłówki gazet na całym świecie. Wojna domowa w Sudanie była jednym z najdłuższych konfliktów na świecie i przyniosła najwięcej ofiar od czasów II wojny światowej. W 1987 roku, po tym jak zabito ich rodziny, około 17 000 dzieci (w wieku około 2 od 13 lat) zostało zmuszonych do opuszczenia Sudanu. W ciągu trwającej 5 lat drogi przez Etiopię do bezpiecznej Kenii, dzieci były atakowane przez lwy, bandytów, ginęły w rzekach pełnych krokodyli i żywiły się tylko liśćmi i wodą deszczową.

Dziesięć lat później rząd Stanów Zjednoczonych zdecydował, że 4 300 ‘Zaginionych Chłopców’, którym udało się dostać do obozu uchodźców w Kakumiw w Kenii, otrzyma możliwość stałego pobytu w USA. Sześciu z tych młodych mężczyzn znalazło się w grupie 150 uchodźców wysłanych na przedmieścia Atlanty. Przy pomocy fundacji charytatywnej z Atlanty, zostali oni wybrani przez Ricketts do udziału w filmie ŁZY SŁOŃCA. Ricketts zobaczyła ich w lokalnych wiadomościach.

“Zaginieni Chłopcy’ wnieśli do filmu inny emocjonalny wymiar,” mówi Cole Hauser.

Rifkin po raz pierwszy przeczytał scenariusz ŁEZ SŁOŃCA w 1998 roku, kiedy był szefem William Morris Agency. Pokazał go swojemu długoletniemu klientowi (obecnie partnerowi w firmie produkcyjnej) Bruce’owi Willisowi. “Bruce natychmiast się nim zachwycił,” mówi Rifkin. “Zobaczył w tej historii coś o naturze heroizmu. Kiedy ktoś w tak oczywisty sposób wyraża swoją pasję, trudno odłożyć projekt na bok.”

Dramatyczne ramy filmu ŁZY SŁOŃCA zamykają się wokół podróży – zarówno w sensie dosłownym jak i psychologicznym - w jaką wyrusza główny bohater, wyjaśnia Rifkin. “Waters jest człowiekiem, który zawsze wykonywał rozkazy i starał się utrzymywać emocjonalny dystans w stosunku do śmierci i zniszczenia, jakie go otaczały. Uważał to po prostu za część swojej pracy. Podczas misji, o której opowiada film, zaczyna rozumieć cierpienie ludzi, którym stara się pomóc. Po raz pierwszy w swojej karierze przeżywa wewnętrzny konflikt. Musi ostatecznie wybrać między swoją pracą a człowieczeństwem, które stracił w ciągu dwudziestu pięciu lat służby wojskowej.”
ŁZY SŁOŃCA są dla aktora kolejnym poziomem, na którym może się sprawdzić. W czasie trwania swojej kariery zawsze wykorzystywał okazje, które dawały mu nowe wyzwania. “Rozwój Bruce’a jako aktora – poprzez takie filmy jak Pulp Fiction, 12 małp (Twelve Monkeys) i Szósty zmysł (The Sixth Sense) – jest bardzo znaczący,” obserwuje Rifkin. “Zawsze był gotowy przyjmować wyzwania. Ta rola jest kolejnym krokiem w procesie dojrzewania Willisa jako aktora.”

“To film o człowieczeństwie, o odnajdowaniu ludzkiej strony w każdym z nas,” mówi Willis. “Waters wyrusza w podróż nie tylko w sensie fizycznym, ale także duchowym. Widzimy jak się zmienia pod wpływem współczucia, jakie odczuwa w stosunku do uchodźców. Na początku filmu jest zatwardziałym w swoich przekonaniach wojskowym, a pod koniec opowieści nie tylko zakochuje się w tych ludziach, ale ponownie staje się człowiekiem.”

Nie tylko postać grana przez Willisa ulega przemianie. Zmienia się także życie jego ludzi. Wg reżysera, zainspirowani jego odwagą, a także odwagą Afrykanów, którzy mimo cierpienia starają się żyć w miarę normalnie, żołnierze podążają za Watersem w trakcie najtrudniejszej w ich karierach zawodowych misji. “Ci żołnierze stają się bardziej ludzcy dzięki Watersowi i uchodźcom, których ochraniają,” mówi Fuqua.

Brytyjczyk Eamonn Walker (gra rolę Ellisa “Zee” Pettigrew) znany widzom amerykańskim dzięki roli w więziennym dramacie HBO “Oz” twierdzi: “Staliśmy się jednością. Byliśmy gotowi zginąć za tych ludzi.”

“To film o misji ratunkowej, która zamienia się w misję miłosierdzia,” mówi Bellucci.

Wkrótce po tym jak Rifkin otrzymał finansowanie z Revolution Studios na produkcję filmu ŁZY SŁOŃCA, zadzwonił do niego Fuqua, który właśnie pracował nad montażem Dnia próby (Training Day) - aktor Denzel Washington otrzymał historycznego Oskara® za rolę w tym filmie. “Antoine zaczął mówić o tym scenariuszu z takim przekonaniem i entuzjazmem, że mogło się wydawać, że ma w głowie nakręconą każdą scenę,” wspomina Rifkin.

“Antoine podszedł do realizacji ŁEZ SŁOŃCA w tak samo odważny i oryginalny sposób jak w przypadku Dnia próby (Training Day),” mówi Roth. “Akcja jest pełna napięcia i w pewien sposób organiczna. Styl idealnie uzupełnia postaci. Zabiera widza do wnętrza ludzi zaangażowanych w akcję. Odkrywa ich emocje.”

Konflikt pokazany w filmie jest fikcyjny, ale jak twierdzi konsultant Nkeonye Nwankwo, “zdarzyło się wiele sytuacji podobnych do tych, które widzimy w filmie” mówi. “Przeżyliśmy wiele emocjonujących chwil podczas realizacji filmu. W scenie palenia wioski, kilka osób, które przeżyło podobne sytuacje załamało się. Płakali przez cały dzień.”

Bellucci, która jako dr Kendricks, przez większość ekranowego czasu przebywa z grupą Afrykanów, dodaje, “Dużo rozmawialiśmy i naprawdę wysłuchałam wielu niewiarygodnych historii. To bardzo odważni ludzie.”


O PRODUKCJI


Zadanie wyszkolenia aktorów, którzy mieli się wcielić w role żołnierzy oddziału SEAL, otrzymał weteran Marynarki Wojennej i doradca ds. wojskowych Harry Humphries. Spędził on szesnaście lat życia w oddziale SEAL. W czasie swojej wojskowej kariery był m.in. doradcą jednostki antyterrorystycznej Phoenix. Podobnie jak robił to w innych filmach o tematyce wojskowej (Helikopter w ogniu, G.I. Jane) i tym razem Humphries zaprowadził żelazną dyscyplinę, aby przygotować ośmiu mężczyzn do idealnego wcielenia się w członków oddziałów SEAL i przetrwania warunków atmosferycznych, w jakich będzie kręcony film.

“To była wspaniała grupa pod wodzą Bruce’a Willisa,” mówi Humphries. “Dostaliśmy dwa tygodnie na skoncentrowanie się na umiejętnościach, które były potrzebne do tego właśnie projektu. Pod koniec szkolenia aktorzy wiedzieli dokładnie jak wykorzystać wszelkie rodzaje broni, taktyki wojskowe, techniki walki.”

Podczas zdjęć na Hawajach, aktorzy zaczynali dzień od dwóch godzin rygorystycznego fizycznego treningu, a potem uczyli się funkcjonowania w zespole. Zarówno przed jak i poza kamerą aktorzy pozostawali w swoich rolach i zwracali się do siebie filmowymi imionami.

“Właśnie w takim rodzaju filmu chciałem od dawna wziąć udział,” dodaje Humphries. “Chciałem pokazać, że członkowie oddziałów SEAL to nie maszyny, ale najprawdziwsi ludzie. Chciałem, żeby widzowie zobaczyli jacy są naprawdę – profesjonalni i ludzcy.”

Poza codziennymi ćwiczeniami, Willis i inni aktorzy odwiedzili Bazę Marines na Hawajach w Kaneohe Bay. Pokazano im tam rodzaje broni i przekazano szczegółowe instrukcję jej obsługiwania. (Jeden z członków obsady, debiutujący na ekranie Charles Ingram spędził w marines ponad cztery lata. Rola Demetriusa “Silk” Owensa jest jego debiutem aktorskim, chociaż wcześniej brał już udział w realizacji filmów jako kaskader – Helikopter w ogniu (Black Hawk Down) i Matrix Reaktywacja (The Matrix Reloaded).

“Harry Humphries wniósł do filmu sporo autentyczności,” mówi producent Ian Bryce. “Nauczył aktorów wojskowego zachowania i języka. Koordynował także naszą współpracę z Departamentem Obrony. ŁZY SŁOŃCA są bowiem pierwszym filmem fabularnym powstającym w ścisłej współpracy z Marynarką Wojenną Stanów Zjednoczonych i Departamentem Obrony. Od samego początku wojskowi pomagali nam w używaniu odpowiedniej terminologii i odpowiednim zachowaniu. Mieliśmy dostęp do helikopterów i samolotów F-18. Dostaliśmy także pozwolenie na realizację zdjęć na pokładzie okrętu U.S.S. Harry S. Truman.”

Przed podjęciem decyzji co do realizacji zdjęć na Hawajach, Liz Matthews przeszukała prawie cały świat. Szukała miejsca, które mogłoby grać rolę równikowej Afryki. Obejrzała lokalizacje w Mozambiku, Południowej Karolinie, Florydzie, Kostaryce, Puerto Rico, Australii i Nowej Zelandii. Kiedy zapadła decyzja, że produkcja powinna zostać zrealizowana w Stanach Zjednoczonych, Matthews wybrała Hawaje. Wg autorki scenografii Naomi Shohan, Hawaje są idealnym miejscem “z powodu podobnego klimatu i położenia nad poziomem morza. Lasy deszczowe na Hawajach idealnie mogą odgrywać rolę lasów afrykańskich.”

Tak mówi o tym Bryce. “Nikt nie zgadłby, że to nie jest Afryka. Filmowcy wybrali rejony Waikane Valley, dżungle otaczające Manoa Falls (popularne miejsce odwiedzane przez turystów), plantację Dole znajdującą się po nawietrznej stronie wyspy (tam zbudowano obóz uchodźców), Maunawili Valley i Kualoa Ranch (wcześniej było wykorzystywane w takich filmach jak Jurassic Park i Szyfry wojny).

Ekipa Shohan skonstruowała trzy olbrzymie ‘afrykańskie’ plany zdjęciowe. Dwa z nich wykorzystywały jako tło majestatyczne góry Ko’Olau. Produkcja rozpoczęła się na planie ‘misji katolickiej’. Scenografia została zbudowana na kilku akrach Kualoa Ranch Fish Pond, pozostałości po rządach króla Kamehameha. Składała się z typowych budynków misji: kościoła, szpitala, prywatnych kwater personelu kościelnego oraz chat i namiotów zamieszkałych przez ludzi, którzy przybyli do misji szukając schronienia.

Shohan i jej ekipa założyli następnie obóz w Maunawili Valley, u podnóża gór Ko’Olau, aby zbudować wioskę tubylców. “Chcieliśmy zbudować wioskę ukrytą głęboko w lesie. Miała ona zachować swój oryginalny charakter pomimo tego, że była bardzo biedna i zniszczona.”

Chociaż tereny Kualoa Ranch były w miarę dostępne, dostanie się w pobliże Maunawili Valley okazało się dla ekipy sporym wyzwaniem - błoto po kostki, deszcze, skaczące z drzew pająki oraz całe hordy moskitów Jedynym sposobem dostania się na plan była wąska droga, wyryta w brzegu góry przez ekipę telewizyjną trzy lata wcześniej.

“Chociaż musieliśmy pokonywać codziennie olbrzymie przeszkody i realizacja zdjęć okazała się bardzo trudna,” wspomina Rifkin, ”stworzyło to jednak na ekranie wrażenie realnego świata.”

Kostiumograf Marlene Stewart pracowała w Mozambiku podczas realizacji filmu Ali i sięgnęła do swoich Południowo Afrykańskich źródeł, aby zdobyć materiały konieczne do wykonania ubrań mieszkańców wioski. Podczas gdy Stewart skupiła się głównie na wyglądzie Afrykanów, Mark A. Peterson zajął się garderobą wojskową członków oddziału SEAL oraz statystów portretujących komandosów i armię buntowników.

Na końcu ekipa scenografów przeniosła się na suche tereny wyspy Oahu, gdzie na suchej, czerwonej ziemi zbudowano obóz dla uchodźców. Shohan wyjaśnia, “Mieliśmy nadzieję, że kontrast pomiędzy lasem deszczowym, a sawanną pomoże nam w pokazaniu podróży bohaterów przez mroczną, klaustrofobiczną dżunglę do bezpiecznych terenów w sąsiednim kraju.”

Dwa ostatnie tygodnie produkcji okazały się być najbardziej wyczerpujące. Ponieważ opady deszczu na nawietrznej części wyspy Oahu są bardzo niewielkie, warunki na plantacji były zupełnym przeciwieństwem tego z czym ekipa miała do czynienia w Maunawili. Pięć wojskowych helikopterów oraz myśliwce F-18 biorące udział w filmie powodowały wznoszenie się do góry oślepiających tumanów pyłu. Po jednym dniu ekipa marzyła o oblepiającym wszystko błocie, w którym pracowała przez trzy tygodnie w Maunawili Valley.

O OBSADZIE


BRUCE WILLIS (Porucznik A.K. Waters) stworzył w trakcie trwania swojej kariery aktorskiej niezwykłą galerię postaci. Od boksera w filmie Quentina Tarantino Pulp Fiction, poprzez rolę robotnika kontraktowego w Naiwniaku (Nobody’s Fool) Roberta Bentona, bohaterskiego podróżnika w czasie w 12 małpach (Twelve Monkeys), dręczonego traumatycznymi wspomnieniami weterana wojny w Wietnamie w In Country Normana Jewisona, psychologa dziecięcego w nominowanym do Oskara® filmie M. Night Shyamalana Szósty zmysł (The Sixth Sense)nagroda People’s Choice, aż po rolę detektywa Johna McClane w trylogii Szklana pułapka (Die Hard).

Po ukończeniu studiów na prestiżowym wydziale teatru Montclair State College, pochodzący z New Jersey aktor doskonalił swoje aktorskie umiejętności biorąc udział w kilku przedstawieniach teatralnych oraz niezliczonej liczbie reklam telewizyjnych. Swoją pierwszą główną rolę w przedstawieniu teatralnym otrzymał w 1984 roku w dramacie Sama Sheparda “Fool for Love”. Występował w tej sztuce na off-Broadwayu sto razy.

Willis został międzynarodową gwiazdą i otrzymał kilka nagród (łącznie z Emmy i Złotym Globem) dzięki roli prywatnego detektywa Davida Addisona w przebojowej serii TV “Moonlighting”. Do roli tej został wybrany spośród ponad 3 000 kandydatów. Aktor zadebiutował na dużym ekranie u boku Kim Basinger w romantycznej komedii Blake Edwardsa Randka z nieznajomą (Blind Date). W 1988 roku stworzył postać Johns McClane w przeboju Szklana pułapka (Die Hard). Powtórzył tę rolę w dwóch kolejnych filmach z tej serii Szklana pułapka 2 (Die Hard 2) i Szklana pułapka 3 (Die Hard: With A Vengeance) – przebój kasowy 1995 roku.

Aktor współpracował z tak znanymi reżyserami jak Michael Bay (Armageddon), M. Night Shyamalan (Szósty zmysł, Niezniszczalny), Alan Rudolph (Mortal Thoughts, Śniadanie mistrzów), Walter Hill (Ostatni sprawiedliwy), Robert Benton (Billy Bathgate, Naiwniak), Rob Reiner (The Story of Us), Ed Zwick (The Siege), Luc Besson (Piąty element), Barry Levinson (Zabijanie na śniadanie) oraz Robert Zemeckis (Ze śmiercią jej do twarzy).

Inne filmy w jego dorobku to Szakal (The Jackal), Mercury Rising, Jak ugryźć 9 milionów dolarów (The Whole Nine Yards) – oraz sequel The Whole Ten Yards, Dzieciak (The Kid) dla wytwórni Walta Disneya, I kto to mówi (Look Who’s Talking), I kto to mówi 2 (Look Who’s Talking Too) – głos Mickeya, animowany The Rugrats Meet The Wild Thornberrys – głos Spike’a.

Poza pracą przed kamerą, Willis zajmuje się także produkowaniem filmów. Wyprodukował Jak ugryźć 9 milionów dolarów (The Whole Nine Yards) oraz Śniadanie mistrzów (Breakfast of Champions), adaptację powieści Kurta Vonneguta. Wspólnie ze swoim długoletnim agentem, a obecnie partnerem, Arnoldem Rifkinem, aktor założył Cheyenne Enterprises LLC, firmę produkcyjną z siedzibami w Los Angeles oraz Jackson Hole, Wyoming. W styczniu 2000 roku, partnerzy podpisali umowę produkcyjną z Revolution Studios Joe Rotha.

Willis przez cały czas utrzymuje swoje związki z teatrem. W 1997 roku założył zespół teatralny A Company of Fools, który zajmuje się popularyzacją sztuki teatralnej w Wood River Valley, Idaho oraz w całych Stanach Zjednoczonych. Ostatnio aktor wystąpił w wyreżyserowanej przez siebie czarnej komedii Sama Sheparda “True West” w Liberty Theatre w Hailey, Idaho. Sztuka, która ukazuje trudne relacje między dwoma braćmi została zaprezentowana na kanale Showtime. Willis zadedykował ją swojemu nieżyjącemu bratu Robertowi.

Utalentowany muzyk, Willis nagrał w 1986 roku album “The Return of Bruno”, który został uhonorowany platynową płytą i zawierał przebój “Respect Yourself” – numer 5 na liście przebojów Billboard. Trzy lata później nagrał swój drugi album “If It Don’t Kill You, It Just Makes You Stronger.” W zeszłym roku Willis rozpoczął tournee po klubach Stanów Zjednoczonych ze swoim nowym zespołem The Accelerators.


MONICA BELLUCCI (Dr Lena Kendricks) jest europejską gwiazda, która zwróciła na siebie uwagę całego filmowego świata rolami w nominowanej do Oskara® Malenie Giuseppe Tornatore oraz francuskim przeboju kasowym Christophe’a Gansa Braterstwo wilków (Le Pacte des Loups). W tym ostatnim filmie wystąpiła u boku swojego męża, francuskiego aktora Vincenta Cassela.

Bellucci dorastała w mieście Citta di Castello. Jej wzorami były ikony kina - Sophia Loren, Anna Magnani, Gina Lollabrigida i Claudia Cardinale. Droga do kariery Bellucci rozpoczęła się w Mediolanie, gdzie studiowała prawo. W tym czasie jeden z przyjaciół namówił ją, aby spróbowała swoich sił jako modelka. Praca modelki okazała się na tyle lukratywna, że Bellucci zrezygnowała ze studiów i wkrótce potem wystąpiła w filmie telewizyjnym “Vita Coi Figli”. Rolę zaproponował jej reżyser Dino Risi, po tym jak zobaczył jej zdjęcie w czasopiśmie.

Aktorka zwróciła na siebie także uwagę Francisa Forda Coppoli, który obsadził ją w jej pierwszej amerykańskiej roli - jednej z narzeczonych Draculi – w filmie z 1992 roku Bram Stoker’s Dracula Po powrocie do Włoch, aktorka wystąpiła w wielu filmach m.in. IL Cielo è Sempre Più Blu, Palla di Neve i I Mitici.

Za rolę w swoim pierwszym francuskojęzycznym filmie, thrillerze z 1996 roku - L’Appartement - Bellucci otrzymała Cezara (francuski odpowiednik Oskara®). Wtedy właśnie zdobyła serce przyszłego męża Cassela. Od tamtego czasu zagrała z Casselem w siedmiu produkcjach - ostatnio w filmie Nieodwracalne (Irreversible). Film był prezentowany w oficjalnym konkursie festiwalu filmowego w Cannes w 2002 roku. Inne filmy z jej udziałem to Under Suspicion, Franck Spadone, Le Plaisir, Mediterranees, Asterix i Obelix: Misja Kleopatra, Matrix Reaktywacja (The Matrix Reloaded) i Matrix Revolutions z Keanu Reevesem i Laurence Fishburnem. Kolejnym tytułem, do którego Bellucci została zaangażowana – rola Marii Magdaleny - będzie wyreżyserowany przez Mela Gibsona film The Passion.


COLE HAUSER (James “Red” Atkins) wystąpił już wcześniej z Brucem Willisem w dramacie z czasów II wojny światowej pt. Wojna Harta (Hart’s War). Ostatnio zagrał u boku Michelle Pfeiffer i debiutującej Alison Lohman w filmowej adaptacji powieści Biały Oleander (White Oleander) oraz w filmie Johna Singletona Za szybcy, za wściekli (The Fast and the Furious 2). Hauser wkrótce rozpocznie zdjęcia do filmu Paparazzi produkcji firmy Icon/Mela Gibsona.

Pochodzący z Santa Barbara, Hauser jest prawnukiem legendarnego założyciela wytwórni Warner Bros. Harry’ego Warnera. Na dużym ekranie zadebiutował w wieku 17 lat w filmie Roberta Mandela School Ties. Obok niego wystąpili w tym filmie Chris O’Donnell, Brendan Fraser, Matt Damon i Ben Affleck. Ostatnio aktor został uhonorowany nominacją do nagrody Independent Spirit dla Najlepszego Aktora w Roli Drugoplanowej za swoją interpretację postaci żołnierza w filmie Joela Schumachera z czasów wojny w Wietnamie Tigerland. Zagrał także u boku nagrodzonego Oskarem® Roberta Duvalla w A Shot at Glory. Oba filmy były prezentowane na festiwalu filmowym w Toronto w 2000 roku.

Pozostałe role Hausera to role w Pitch Black Davida Twohy z Vinem Dieselem, Hi-Lo Country Stephena Frearsa z Billy’m Crudupem, Buntownik z wyboru (Good Will Hunting) Gusa Van Santa z Mattem Damonem i Benem Affleckiem, Higher Learning Johna Singletona, Scotch and Milk Adama Goldberga i kultowy przebój Richarda Linklatera Dazed and Confused.

Na małym ekranie Hauser występował regularnie w dramatycznej serii Stevena Spielberga/ABC “High Incident.”


TOM SKERRITT (Kapitan Bill Rhodes) stworzył imponującą galerię postaci w tak pamiętnych filmach jak M*A*S*H Roberta Altmana, Stalowe magnolie (Steel Magnolias) Herberta Rossa, The Turning Point (nagroda National Board of Review dla Najlepszego Aktora w Roli Drugoplanowej), Obcy (Alien) Ridleya Scotta, Top Gun Tony’ego Scotta, A River Runs Through It Roberta Redforda i Kontakt (Contact) Roberta Zemeckisa. Skerritt znany jest także dzięki nagrodzonej Emmy roli szeryfa Jimmy’ego Bocka w serialu CBS “Picket Fences” – nominacje do nagród Złotego Globu oraz Gildii Aktorów.

Urodzony w Detroit, Skerritt studiował na Wayne State University i UCLA. Chociaż początkowo interesowała go reżyseria, dzięki występom w produkcji teatralnej UCLA dostał swoją pierwszą filmową rolę w dramacie z 1961 roku War Hunt. Właśnie na planie tego filmu spotkał innego młodego aktora Roberta Redforda. Dorobek Skerritta obejmuje ponadto The Wild Rovers Blake Edwardsa, Thieves Like Us Altmans, Silence of the North (nagroda Genie dla Najlepszego Aktora), The Dead Zone Davida Cronenberga, The Other Sister Garry’ego Marshalla.

Na liście tytułów, w których Skerritt wystąpił na małym ekranie znajdują się m.in. „Path to War” – epicki film historyczny w reżyserii Johna Frankenheimera’s (rola generała Williama Westmorelanda), nowa wersja klasycznego westernu „High Noon” – rola szeryfa Willa Kane (spopularyzowanego przez zdobywcę Oskara® Gary’ego Coopera), mini-seria CBS “Jacqueline Kennedy Onassis: A Life” – rola Josepha Kennedy’ego, “An American Daughter” Lifetime, mini-seria CBS “Aftershock”, “The China Lake Murders,” “The Heist,” “Red King,” “White Knight,” mini-seria NBC “Hunt for the Unicorn Killer,” “Two for Texas” z Krisem Kristoffersonem, “Miles to Go” z Jill Clayburgh, “Poker Alice” z Elizabeth Taylor, “Child of the Night” z JoBeth Williams i “Getting Up and Going Home” z Blythe Danner, Julianne Phillips i Romą Downey.

Skerritt pojawił się także gościnnie w ponad sześćdziesięciu rolach w serialch telewizyjnych – szef Kirstie Alley w “Cheers” (sezon 1988), “Gunsmoke,” “Bonanza,” The Fugitive,” “Combat!,” “Mannix,” “The Virginian” i “The Alfred Hitchcock Hour.”

Swoje reżyserskie aspiracje zrealizował reżyserując “A Question of Sex” dla ABC, a także “Divided by Hate” (1997) dla sieci telewizyjnej USA – rola przywódcy sekty religijnej – oraz kilka odcinków “Picket Fences” i “Chicago Hope”. Obecnie Skerritt przygotowuje się do realizacji filmu, do którego napisał scenariusz i który wyreżyseruje.

EAMONN WALKER (Ellis “Zee” Pettigrew) znany jest dobrze dzięki roli muzułmańskiego więźnia nr 97S444, Kareema Saida w dramacie HBO “Oz”. Za rolę tę otrzymał nominację do nagrody Cable Ace.

Urodzony w Londynie, Walker rozpoczynał karierę na angielskiej scenie. Wziął udział w przesłuchaniach do Explosive Dance Theatre Company. Chociaż kontuzja nogi przerwała jego taneczne aspiracje, zadebiutował w 1983 roku w musicalu “Labeled With Love.” Zanim założył własny zespół teatralny Flipside Theatre Company, aktor wziął udział w trzech kolejnych produkcjach teatralnych - “Ridley Walker,” “Pecong” i “The Four Horsemen of the Apocalypse”. Już pod szyldem własnego zespołu zagrał w głośnej sztuce “Danny and the Deep Blue Sea.”

Dorobek telewizyjny aktora obejmuje takie brytyjskie seriale jak sitcom BBC “In Sickness and in Health”, “The Bill” (ITV), “The Governor” (ITV), w którym zagrał u boku nominowanej do Oskara® Janet McTeer.

Amerykańskim debiutem Walkera był serial HBO “Oz”. Twórca serialu Tom Fontana obsadził następnie Walkera w roli zgorzkniałego operatora wiadomości telewizyjnych w filmie NBC “Homicide: The Movie”. Ostatnio aktor odniósł sukces w produkcji “Othello” dla PBS oraz teatru Exxon Mobil Masterpiece.

Walker zadebiutował na dużym ekranie w brytyjskim filmie Young Soul Rebels, a następnie zagrał w Shopping (1994) u boku Jude’a Law i Sadie Frost. Aktor został ponad to obsadzony w reżyserskim debiucie Laurence’a Fishburne’a Once in the Life oraz w dramacie M. Nighta Shyamalana Niezniszczalny (Unbreakable).
NICK CHINLUND (Michael “Slo” Slowenski) zaczynał karierę aktorską na deskach teatralnych. Pochodzący z Nowego Jorku aktor, pojawił się już wcześniej w filmie wyreżyserowanym przez Antoine Fuqua – Dzień próby (Training Day).

Urodzony w Południowym Harlemie (ciągle utrzymuje tam rezydencję), Chinlund grał w koszykówkę na Brown University. Jego karierę sportową przerwała poważna kontuzja. Wkrótce potem zamienił boisko na scenę i zaczął pobierać lekcje aktorstwa. Uniwersytet ukończył na wydziale historii.

Przed przeniesieniem się do Los Angeles, Chinlund pracował na scenach wschodniego wybrzeża – produkcje off-Broadway: “Owl’s Breath,” “Mothers, Brothers and Others” i “Corner Boys.” Pojawił się także na cieszącym się sporą renomą Festiwalu Teatralnym Williamstown w Massachusetts - “Mother Courage,” “The Legend of Oedipus” i “American Clock” w reżyserii Austina Pendletona. Produkcje teatralne, w których brał udział w Los Angeles to “Configuration,” “Maps for Drowners,” “Partners” i “A View from the Bridge.”

Chinlund zadebiutował na dużym ekranie rolą w Zabójczej broni 3 (Lethal Weapon 3). Jego filmografia obejmuje ponad to: Con Air: Lot skazańców (Con Air), Bad Girls, A Brother’s Kiss (którego był koproducentem), Eraser, Disney’s The Kid, Once in the Life, 100 Mile Rule, Amy’s Orgasm, Last Call i Below.

Na małym ekranie można było oglądać Chinlunda w „Z archiwum X” (The X-Files), “Providence” i “Third Watch” - oba dla NBC, “C.S.I.,” “NYPD Blue,” “Buffy, the Vampire Slayer,” “Law & Order,” “Law & Order: S.V.U”, „Kochane kłopoty” (Gilmore Girls), “Rough Riders” TNT w reżyserii Johna Miliusa, “Rebel Highway: Reform School Girls,” Showtime oraz “Resurrection” i “Letter to My Killer.”
Rola w filmie Inni (The Others) przyniosła aktorce FIONNULI FLANAGAN (Siostra Grace) nominacje do licznych nagród oraz dowody uznania za wcielenie się w postać jednej z najbardziej przerażających służących w historii kina. To właśnie ta nagroda zwróciła na nią uwagę filmowców jako na jedną z najwszechstronniej utalentowanych aktorek. Ostatnio można ją było oglądać u boku Sandry Bullock, Maggie Smith i Ellen Burstyn w komedii The Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood.

Flanagan urodziła się i dorastała w Dublinie. Uczęszczała do Scoil Mhuire Marlborough Street, Sandymount High School oraz Scoil Caitriona. Języków uczyła się w Szwajcarii na Universite de Fribourg. Pracowała jako tłumacz we Włoszech i uczyła się sztuki aktorskiej w Abbey Theatre. Po raz pierwszy zwróciła na siebie uwagę w wystawianej po irlandzku sztuce Tomasa MacAnna “An Trial” (The Trial) na festiwalu teatralnym w Dublinie w 1966 roku. Wkrótce potem wystąpiła w produkcji Briana Friela “Lovers” w Dublin’s Gate. Na Broadwayu zadebiutowała w 1968 roku również w produkcji “Lovers”. Inne przedstawienia teatralne, w których wystąpiła na Broadwayu to “The Incomparable Max,” “Ghosts” oraz produkcja z 1974 roku “Ulysses in Nighttown” w reżyserii Burgess Meredith – nominacja do nagrody Tony.

Na scenach Los Angeles aktorka wystąpiła w “When You Coming Back Red Ryder” i “Unfinished Stories” (premiera światowa) w teatrze Mark Taper Forum.

Flanagan wyprodukowała filmową wersję (1985) sztuki “James Joyce’s Women”, w której zagrała sześć kobiet z życia i dzieł Joyce’a. Za rolę w sztuce otrzymała nagrody krytyków Los Angeles, San Francisco oraz nagrodę DramaLogue. Inne filmy z jej udziałem to Youngblood, Sinful Davey, Ulysses, A State of Emergency, Reflections, Final Verdict, nagrodzony Oskarem® In The Region of Ice, Death Dreams, Mad At the Moo i Money for Nothing.

Jej dorobek telewizyjny obejmuje - “An Trial” (nagroda Jacob’s TV), “Deirdre,” “King of the Castle,” “Why Aren’t You Famous” dla BBC, “Cold Comfort Farm,” “A Crucial Week in the Life of a Grocer’s Assistant”, “Five Women” oraz dla telewizji amerykańskiej: “Scorned and Swindled,” “The Ewok Adventure,” “Mary White,” “Lizzie Borden,” “Through Naked Eyes,” “Murder She Wrote,” “Star Trek: The Next Generation,” “How the West Was Won” (nominacja do nagrody Emmy dla Najlepszej Aktorki), “Rich Man, Poor Man” (nagroda Emmy), seria CBS “To Have and To Hold.”

Flanagan i jej mąż Garrett dzielą swój czas między Los Angeles i Irlandię.




MALICK BOWENS (Pułkownik Idris Sadick) wystąpił w takich filmach jak Ali, Double Team, Złoto pustyni (When We Were Kings), Epidemia (Outbreak), Bopha!, The March, The Believers i Pożegnanie z Afryką (Out of Africa). Jego dorobek telewizyjny to m.in. serial “Tarzan”.
JOHNNY MESSNER (Kelly Lake) ostatnio ponownie zagrał u boku Bruce’a Willisa w filmie The Whole 10 Yards. W zeszłym roku pojawił się na ekranie w romantycznej komedii z Cameron Diaz, Christiną Applegate i Selmą Blair w rolach głównych - The Sweetest Thing. Jego dorobek obejmuje także niezależne filmy - Finding Home i Dancing In September.

Jeśli chodzi o mały ekran, Messner wystąpił gościnnie w takich popularnych serialach jak "Przyjaciele” (Friends), "CSI" i "Angel" dla Warner Bros. Messner jest także zaangażowany w pracę w teatrze. Wystąpił w kilku regionalnych produkcjach teatralnych.

Messner przez kilka lat mieszkał w Europie podczas gdy jego ojciec służył w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Uczęszczał do szkoły w Newburyport, Massachusetts, a następnie studiował w San Diego State University – dyplom na wydziale komunikacji.
PAUL FRANCIS (Danny “Doc” Kelley) pojawił się w przeboju kinowym Pearl Harbor oraz zagrał w takich filmach jak The Clean and Narrow, Warlock 3: The End of Innocence, Sparkle and Charm i Matters of Consequence. Jego dorobek telewizyjny obejmuje następujące pozycje – tele-film UPN "Last Man on Planet Earth" oraz gościnne występy w seriach CBS "Dr. Quinn, Medicine Woman," "Dotyk anioła” (Touched By An Angel) i "Nash Bridges”. Aktor zagrał w najnowszej produkcji ABC "X-Team".

Francis, pochodzący z Kansas City, Kansas, rozpoczął karierę aktorską tuż po ukończeniu college’u. Pojawiwszy się w ponad trzydziestu reklamach, napisał scenariusz i wyreżyserował film krótkometrażowy One Whore, który został świetnie przyjęty na festiwalu filmowym w Nowym Orleanie. Obecnie pracuje nad powieścią.


W ŁZACH SŁOŃCA CHAD SMITH (Jason “Flea” Mabry) zagrał swoją pierwszą rolę drugoplanową w filmie kinowym zrealizowanym przez studio Zaraz po szkole aktor pojawiał się w małych, niezależnych filmach realizowanych głównie na terenie Sun Valley. Po krótkim pobycie w college’u w Oregonie, Smith szlifował swoje umiejętności aktorskie w różnych zespołach teatralnych w całym kraju.

Sześć lat później wrócił do rodzinnego miasta w Ketchum/Hailey, Idaho i zdobył rolę w sztuce “The Philadelphia Story” wyprodukowanej przez A Company of Fools, miejscowemu zespołowi teatralnemu założonemu przez Bruce’a Willisa. W ciagu ostatnich dwóch lat, Smith zagrał w takich produkcjach zespołu jak “Side Man,” “The Seagull,” “The Pied Piper”, “A Christmas Carol” oraz w “Picasso at the Lapin Agile” dla New Theatre Company z siedzibą w Idaho.

Ostatnio aktor wystąpił u boku Willisa w przedstawieniu czarnej komedii Sama Sheparda “True West” w Liberty Theatre w Hailey. Sztuka ukazująca trudne stosunki między dwoma braćmi została zaprezentowana na kanale Showtime.
CHARLES INGRAM (Demetrius “Silk” Owens) jest byłym marine, który przez ponad cztery lata służył w wojsku, gdzie odbył gruntowne szkolenie z zakresu sztuk walki i taktyki wojskowej. ŁZY SŁOŃCA są jego debiutem aktorskim.

Ingram dorastał w Oakland, Kalifornia. Po ukończeniu służby wojskowej przeniósł się do Los Angeles i rozpoczął studia na UCLA. Jeszcze na studiach, przyjaciel wpisał go na listę uczestników konkursu na prezenterów mody “Star Search”. Ingram zdobył główną nagrodę w kategorii męskich prezenterów i podpisał zawodowy kontrakt z prestiżową Ford Agency.

Podczas prowadzenia programu poświęconemu nurkowaniu na Discovery Channel, poznał byłego marine, Phila Neilsona (jednego z głównych koordynatorów scen kaskaderskich w Hollywood), który zatrudnił go jako kaskadera w filmie Ridleya Scotta Helikopter w ogniu (Black Hawk Down). Nieco później Ingram wystąpił jako kaskader w Matrix reaktywacja (The Matrix Reloaded) oraz Matrix Revolutions.

O FILMOWCACH


ANTOINE FUQUA (Reżyser) uznawany jest za jeden z największych talentów swojego pokolenia. Dzięki swoim bardzo różnorodnym pracom i doświadczeniu osiągnął cel, jakim jest realizowanie filmów, które osobiście oddziaływują na widzów.

Fuqua potwierdził swoje miejsce w świecie rozrywki dzięki unikalnej wizji i rzemiosłu, jakie wykorzystał w dystybuowanym przez Warner Bros filmie Dzień próby (Training Day). Film, do którego zdjęcia były w całości realizowane na ulicach Los Angeles jest kroniką jednego pełnego brutalnych akcji dnia z życia skorumpowanego gliny (Denzel Washington - nagroda Akademii®) i młodego adepta zawodu policjanta (Ethan Hawke - nominacja do nagrody Akademii®). Pełen napięcia i wizualnie dynamiczny Dzień próby (Training Day), pokazuje w bezkompromisowy sposób miejski podziemny świat handlarzy narkotyków.

Nigdy nie spędzający czasu bezczynnie, Fuqua jest obecnie na etapie przygotowań do produkcji Jerry'ego Bruckheimera King Arthur dla wytwórni Disneya. Zdjęcia do filmu opowiadającego o legendarnej, historycznej postaci rozpoczną się latem tego roku w Irlandii. Fuqua zamierza także wyprodukować Family Reunion ze swoją żoną Lelą Rochon (Czekając na miłość, Any Given Sunday) oraz Darrylem Quarles w rolach głównych (Warner Bros). Film opowiada o związkach pomiędzy członkami rodzin afro-amerykańskich. Dodatkowo, reżyser pracuje nad Bloods dla Castle Rock. Scenariusz jest adaptacją powieści Wally'ego Terry, której tematem są doświadczenia uczestników wojny w Wietnamie - pierwszej wojny prowadzonej przez Amerykę, w której ginęły setki czarnych żołnierzy. Fuqua ogłosił ostatnio zawarcie wyłącznej umowy na produkcję i reżyserię nowych projektów filmowych dla Universal Television. Reżyser produkuje obecnie pilot serialu telewizyjnego dla kanału ABC.

Fuqua pokazał robiący spore wrażenie styl reżyserowania w swoim debiucie filmowym The Replacement Killers (Columbia Pictures), w którym wystąpił międzynarodowy gwiazdor kina akcji Chow Yun Fat oraz zdobywczyni Oskara® Mira Sorvino. Kolejnym filmem był komediowy thriller zrealizowany dla Warner Bros. Bait z Jamie Foxxem i Davidem Morse w rolach głównych.

Pochodzący z Pittsburgha, Fuqua studiował inżynierię na West Virginia University zanim w 1987 roku przeprowadził się do Nowego Jorku, aby zająć się reżyserią teledysków. Po założeniu własnej firmy produkcyjnej, Reel Power, wyreżyserował debiutancki film krótkometrażowy Exit.

Wkrótce potem wizualna i narracyjna wrażliwość Fuqua sprawiła, że stał się on jednym z najbardziej pożądanych reżyserów teledysków oraz reklam. Zrealizował między innymi reklamy takich produktów jak Miller Genuine Draft, Reebok, Toyota i Sprite oraz teledyski dla Arrested Development, Prince'a, Stevie Wondera i Toni Braxton. Fuqua zdobył nagrodę MTV za Najlepszy Teledysk Artysty Rapowego oraz dwie inne prestiżowe nagrody Young Generators i Sinclair Tenenbaum Olesiuk and Emanual za teledysk Coolio “Gangsta’s Paradise.”

Fuqua mieszka obecnie w Los Angeles z żoną, aktorką Lelą Rochon Fuqua i córeczką Asią Rochon. Spędza też sporo czasu z synem Zachary'm Fuqua.

ALEX LASKER (Scenariusz) rozpoczynał zawodową karierę pod koniec lat 70-tych jako osoba czytająca scenariusze w United Artists. Tam spotkał Wendella Wellmana, z którym napisał film akcji Firefox z Clintem Eastwoodem w roli głównej. Napisał także i był współproducentem filmu Johnq Boormanq Beyond Rangoon z Patricią Arquette.

Lasker jest autorem scenariusza do oryginalnej produkcji HBO “Doublecrossed” z Dennisem Hopperem, która zdobyła w 1991 roku nagrodę Cable Ace dla Najlepszego Filmu w Telewizji Kablowej. Scenariusze “The White River” dla Fox Television w reżyserii Martina Donovana oraz “Sugarland” dla Normana Jewisona także wyszły spod pióra Laskera.

Lasker jest synem nieżyjącej już aktorki Jane Greer (Out of the Past, The Man of A Thousand Faces) i bratem nominowanego do Oskara® producenta-scenarzysty Lawrence'a Laskera (Przebudzenie, Gry wojenne). Ukończył Szkołę Filmową UCLA. Uczęszczał też na wydział reżyserii American Film Institute w latach 1974-75. Dwa z jego studenckich filmów krótkometrażowych zdobyły międzynarodowe nagrody.
PATRICK CIRILLO (Scenariusz) jest autorem scenariuszy do takich filmów jak Homer and Eddie (zdobywca nagrody dla Najlepszego Filmu na festiwalu filmowym w San Sebastian w 1990 roku), thrillera The Surgeon z Malcolmem McDowellem i Peterem Boyle oraz Dangerous Heart z Timem Daly i Lauren Holly.

Aktualne projekty Cirillo to adaptacja powieści Jeffery Deavera 'The Devil’s Teardrop', adaptacja powieści 'Alchemik' (The Alchemist) oraz oryginalny scenariusz Fear Itself.

Cirillo, pochodzący z Connecticut, ukończył wydział komunikacji na Fordham University zanim przeniósł się na zachodnie wybrzeże i zdobył dyplom magistra sztuki w Szkole Filmowej UCLA.
JOE ROTH (Producent wykonawczy) w maju 2000 roku założył Revolution Studios. Revolution Studios jest partnerem trzech głównych firm medialnych na świecie – Sony Pictures Entertainment, Starz Encore Group i Fox Entertainment Group.

W ciągu dwóch lat działalności firma Revolution Studios zrealizowała jedenaście filmów m.in. Ulubieńcy Ameryki (America’s Sweethearts), który to film Roth także wyreżyserował, Helikopter w ogniu (Black Hawk Down) - dwie nagrody Akademii®, XXX - największy sukces firmy oraz Pokojówka na Manhattanie (Maid in Manhattan) - największy przebój kasowy z udziałem Jennifer Lopez. Wśród wchodzących wkrótce na ekrany kin filmów Revolution Studios znajdują się Anger Management, Hollywood Homicide, Mona Lisa Smile i Peter Pan.

W okresie od sierpnia 1994 roku do stycznia 2000 roku, Roth pełnił początkowo funkcję prezesa Walt Disney Motion Pictures Group, a następnie (od kwietnia 1996 roku) prezesa The Walt Disney Studios. W ciągu pięciu lat doprowadził do dominacji studia na rynku międzynarodowym. Osiemnaście filmów wyprodukowanych przez studio zarobiło ponad 100 mln USD w samych Stanach Zjednoczonych, a trzy z nich - Szósty zmysł (The Sixth Sense), Toy Story 2 i Armageddon - zarobiły ponad 200 mln USD na rynku krajowym. Dzięki pracy Rotha Buena Vista International stała się liderem rynku filmowego, pięciokrotnie w ciągu sześciu lat będąc na pierwszym miejscu jeśli chodzi o udział w rynku. Jako jedyna firma, w każdym z tych lat Buena Vista zarobiła ponad miliard dolarów Nominowane do Oskara® w 1999 roku, dwa filmu zrealizowane przez studio - The Insider i Szósty zmysł (The Sixth Sense) - sprawiły, że Disney został liderem pod względem liczby nominacji do nagrody Akademii® - 17 nominacji.

Od 1992 do 1994 roku, Roth, razem z Rogerem Birnbaumem, był szefem Caravan Pictures. Firma ta wyprodukowała takie przeboje jak Ja cię kocham, a ty śpisz (While You Were Sleeping), Angels in the Outfield i Trzej muszkieterowie (The Three Musketeers) dla Disneya.

Przed założeniem Caravan Pictures, Roth pełnił funkcję prezesa Twentieth Century Fox w okresie od lipca 1989 roku do listopada 1992 roku. W tym czasie studio zrealizowało takie filmy jak Kevin sam w domu (Home Alone), Kevin sam w Nowym Jorku (Home Alone 2: Lost in New York), Szklana pułapka 2 (Die Hard 2), Sypiając z wrogiem (Sleeping With The Enemy), Pani Doubtfire (Mrs. Doubtfire), Mój kuzyn Vinny (My Cousin Vinny), White Men Can’t Jump, Edward Nożycoręki (Edward Scissorhands), The Commitments i Ostatni Mohikanin (The Last of the Mohicans).

Zanim dołączył do Twentieth Century Fox, Roth był niezależnym producentem/reżyserem, współzałożycielem Morgan Creek Pictures - Młode strzelby (Young Guns), Dead Ringers, Major League i Bachelor Party. Roth wyreżyserował Streets of Gold i Revenge of the Nerds II dla Twentieth Century Fox, oraz Coupe De Ville dla Universal Pictures.

Roth znany jest także dzięki swojej działalności charytatywnej. Został uhonorowany w 1991 roku nagrodą Variety Clubs - tytuł Człowieka Roku, w 1996 roku nagrodą humanitarną przyznawaną przez NCCJ, w 1997 roku nagrodą American Museum of Moving Image, a w 1998 roku został uhonorowany przez APLA i National Multiple Sclerosis Society.

Ukończył program niezależnego filmu i telewizji na UCLA, a przez ostatnich 10 lat był trenerem piłki nożnej. Pochodzący z Nowego Jorku, Roth jest absolwentem Boston University (1970).






  1   2


©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna