Rozwój mowy w okresie przedszkolnym (dotyczy dzieci w normie intelektualnej, bez zaburzeń neurologicznych)



Pobieranie 5.12 Kb.
Data10.05.2016
Rozmiar5.12 Kb.
ROZWÓJ MOWY W OKRESIE PRZEDSZKOLNYM

(dotyczy dzieci w normie intelektualnej, bez zaburzeń neurologicznych)
3-latek

porozumiewa się z otoczeniem przy pomocy zdań,

zasób głoskowy obejmuje:

samogłoski: A, E, O, U, I, Y, Ę, Ą

spółgłoski: P, B, M, Ł, F, W, T, D, N, L, Ś, Ź, Ć, DŹ, Ń,

K, G, H
4-latek

oprócz głosek wymienionych dziecko uczy się wymawiać:

S, Z, C, DZ

5- latek

prawidłowo wymawia wszystkie głoski, a szczególnie:

SZ, Ż, CZ, DŻ, R


Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:

  1. zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;

  2. mówi płynnie , niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji.

  3. uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;

  4. w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.


Opracowała:

Agnieszka Rojewska - Wrzeszcz




©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna