Rynek turystyczny hiszpanii



Pobieranie 216.32 Kb.
Data03.05.2016
Rozmiar216.32 Kb.
Akademia Wychowania Fizycznego Kraków 2007

RYNEK TURYSTYCZNY
HISZPANII




Anna Walaszczyk TIR SUM Z Gr. T3


Spis treści:

Wstęp


  1. Informacje ogólne

  1. Położenie geograficzne i dostępność komunikacyjna

  2. Sytuacja społeczno - ekonomiczna ludności

  3. Najwieksze atrakcje turystyczne w Hiszpanii

  4. Rozwój turystyki w Hiszpanii

  1. Analiza rynku turystycznego

  1. Rynek recepcji turystycznej

    1. Turystyka przyjazdowa do Hiszpanii z podziałem na kraje.

    2. Najczęściej odwiedzane regiony.

    3. Wpływy z turystyki przyjazdowej.

    4. Główne miejsca zakwaterowania turystów.

    5. Rodzaje transportu wybierane przez turystów.

    6. Cele przyjazdów

  1. Rynek emisji turystycznej

    1. Procentowa ilość podróży krajowych i zagranicznych w 2006 roku.

    2. Turystyka krajowa.

    3. Turystyka emisyjna.

  1. Profil turystów

  2. Branża turystyczna

  3. Znaczenie rynku turystycznego dla Polski

PODSUMOWANIE

Bibliografia, spis tabel, spis rysunków

Wstęp

Rynek turystyczny w Hiszpanii w ostatnich latach bardzo szybko się rozwija.



Podczas gdy Włosi i Francuzi narzekają na brak turystów, Hiszpanię odwiedza coraz więcej cudzoziemców. Bowiem z roku na rok liczba przyjezdnych wzrasta. Całą pewnością uwagę turystów zagranicznych przyciąga ciepły klimat, piękne plaże z nadmorskimi kurortami, liczne zabytki, czy też chęć poznania kultury hiszpańskiej, tradycję ludowych zabaw i festynów (flamenco, kastaniety, korrida).

W ubiegłym roku Hiszpanię odwiedziło ponad 58 mln turystów, ta rekordowa liczba oznacza wzrost o 4,5% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego i największy wzrost od 1999 roku. Dzięki temu Hiszpania jest jednym z najpopularniejszych krajów turystycznych na świecie. Wśród najbardziej popularnych regionów wybieranych przez urlopowiczów wygrywa już od kilku lat Katalonia. Następne były kolejno Baleary, Wyspy Kanaryjskie, Andaluzja. We wszystkich tych regionach zanotowano wzrost liczby turystów w porównaniu z rokiem 2005. Najwięcej cudzoziemców spedzających urlop w Hiszpanii to Brytyjczycy, Niemcy, Francuzi.

W swojej pracy przedstawię jak przejawia się ruch turystyczny, recepcyjny w Hiszpanii, jak również ruch emisyjny. Jakie znaczenie ma ruch turystyczny Hiszpanów dla Polski. Jakie jest zainteresowanie naszym krajem wśród Hiszpanów. Jacy turyści hiszpańscy odwiedzają Polskę i co jest motywem ich przyjazdu.


  1. Informacje ogólne

  1. Położenie geograficzne i dostępność komunikacyjna

Królestwo Hiszpania położone jest na południowym zachodzie kontynentu europejskiego i zajmuje obszar 504 782 km i jest tym samym trzecim, pod wszględem wielkości terytorium, państwemm w Europie. Powierzchnia kraju zajmuje blisko 80% Półwyspu Iberyjskiego.

Hiszpania graniczy na północnym – wschodzie z Francją i Andorą, na południu z należącym do Wielkiej Brytanii Gibraltarem, na zachodzie z Portugalią. Północno – zachodnie granice kraju wyznacza wybrzeże Oceanu Atlantyckiego, wschodnie i południowe zaś oblewają wody Morza Śródziemnomorskiego.

Hiszpania podzielona jest administracyjnie na 17 wpólnot autonomicznych ( Cumunidades Autónomas): Andaluzja ( Andalucia ), Aragonia ( Aragon ), Asturia ( Asturias ), Baleary ( Baleares ), Wyspy Kanaryjskie ( Canarias ), Kantabria ( Cantabria ), Kastylia – La Mancha ( Castilla – La Mancha ), Kastylia – León ( Castilla – León ), Katalonia ( Catalunya ), Walencja ( Comunidad Valenciana ), Estremadura ( Extremadura ), Galicja ( Galicia ), Murcja ( Murcia ), Nawarra ( Navarra ), Baskonia/Kraj Basków ( Pais Vasco ), Rioja; 52 prowincje, ponadto odrębnymi jednostkami podziału administracyjnego są hiszpańskie enklawy w afryce Północnej: Ceuta i Melilla.

Dostępność komunikacyjna


Sieć komunikacyjna Hiszpanii uległa znaczącym przeobrażeniom po II wojnie światowej, dzięki dewizom napływającym od turystów zagranicznych. Drogi liczą ogółem ponad 326 tys. km (gęstość 64,5 km na 100 km2 powierzchni); wielki postęp zanotowano w budowie nowoczesnych magistral obsługujących narastający ruch turyst. (w połowie 2001 r. było w Hiszpanii ponad 4,7 tys. km autostrad i 6,5 tys. km dróg ekspresowych). Hiszpania jest krajem wysoko zmotoryzowanym (w tym samym czasie było ponad 14,7 mln samochodów osobowych - 36,7 pojazdów na 100 mieszk. - oraz ponad 1,8 mln ciężarowych. Dług. kolei wyniosła 12,6 tys.km (w tym 7,5 tys. km zelektryfikowanych). Najważniejsze port morskie: Algeciras, Kadyks, Walencja, Barcelona, Bilbao, A Coruna i in.). Bezprecedensowy rozwój nastąpił w dziedzinie przewozów lotniczych. Madryt jest jednym z najważniejszych portów lotniczych w Europie, inne ważniejsze lotniska znajdują się w Barcelonie, Palmie (Mallorca), Sewilli, Walencji, Santa Cruz de Tenerife (Wyspy Kanaryjskie), Bilbao.





Jak przemieszczać się w Hiszpanii?

  • autobusy jedyny publiczny środek transportu docierający do odległych rejonów, dość tani i szybki. Niestety jest wielu przewoźników i rozkładów jazdy, więc trudno jest z góry zaplanować trasę.

  • pociągi czyste, raczej punktualne i względnie tanie, ale nie zatrzymują się w wielu małych miastach. Jest wiele typów pociągów, zwróć uwagę czy jest klimatyzacja i jaki jest czas przejazdu. Niektóre są bardzo powolne. Wskazane jest wykupienie biletu znacznie wcześniej! Możesz wykupić korzystne karnety na przejazdy w ciągu kilku, lub kilkunastu dni.

  • promy Transmediterranea (tel całą dobę 902-45-46-45) kursują pomiędzy Marokiem, Giblartarem, Balearami,
    i Wyspami Kanaryjskimi

  • wynajem samochodów jest znacznie tańszy niż w innych krajach europejskich. Trzeba mieć 21 lat i prawo jazdy co najmniej rok. Trzba się upewnić, czy w cenę wynajmu wliczone jest ubezpieczenie. Poza tym często wymagana jest kaucja. Radzimy dokładnie sprawdzić stan techniczny pojazdu - zwłaszacza hamulce i ogumienie.

  • taksówki: względnie tanie w porównaniu z innymi krajami. Pamiętaj o uzgodnieniu ceny przed kursem, czasem nie będzie się ona pokrywać ze wskazaniami taksometru
    (ale dogadać się nie będzie gorzej niż w Warszawie).
    W osrodkach wypoczynkowych często nie będzie w taksówce licznika, a ceny będą wywieszone na postoju. Wolna taksówka ma zapalony za szybą zielony napis "libre", albo zieloną lampkę

  1. Sytuacja społeczno- ekonomiczna ludności

DEMOGRAFIA

liczba mieszkanców: okolo 42,7 miliona

srednio dzieci w rodzinie: 1,2

przyrost roczny: 1%

smiertelnosc niemowlat - okolo 5/1000 urodzen

oczekiwana dlugosc zycia: 74 lata (m) i 81 lat (k)

religie: katolicka (95%), islam (1,2%)

jezyki: kastylijski (oficjalny) 74%, katalonski 17%, galisyjski 7%, baskijski 2%

edukacja: obowiazkowa do 16 roku zycia; analfabetyzm: 3%

GOSPODARKA

* Produkt krajowy PKB: 592 mld USD

* Produkt krajowy na 1 mieszk.: 15 000 USD

* Przyrost PKB: 3,4%

* Eksport: 102 mld USD

* Import: 122 mld USD

* Inflacja: 2,5%

* Bezrobocie: 23%

* Największe przedsiębiorstwa: Telefonica Nacional de Espana, Banco Bilbao Vizcaya, Banco de Santander.

Zatrudnieni w poszczególnych sektorach (dane z 2004 r.):

- uslugi: 64,8%

- rolnictwo: 5,2%

- budownictwo: 12%

- przemysl: 18%

IMIGRACJA

Hiszpania, podobnie jak prawie wszystkie kraje Europy borykałaby się z ujemnym przyrostem naturalnym, gdyby nie imigranci, których przyciąga dynamicznie rozwijająca się gospodarka tego kraju. Rocznie przybywają ich tysiące - głównie z Afryki i dawnych hiszpańskich kolonii. Największymi mniejszościami są: (500 tys.), (500 tys.), (400 tys.), (450tys.), (~400 tys.) oraz ludność z pozostałych krajów afrykańskich oraz nawet z krajów dalekiej . Często próby przedostania się biednych ludzi z Afryki kończą się tragedią - toną w Morzu Śródziemnym lub Oceanie Atlantyckim. W Hiszpanii na stałe mieszka także wiele ludności z krajów europejskich wśród nich są m.in. Brytyjczycy (260 tys.), Francuzi (225 tys.), Niemcy (215 tys.), Portugalczycy (160 tys.), Polacy (140 tys.), Azjaci (150 tys.) Włosi (108 tys.), Turcy (105 tys.), Ukraińcy (100 tys.), Szwedzi (60 tys.).
Ludność w wybranych regionach:
Madryt (Wspólnota Madrytu) – ok. 5.423.384 mieszkańców
Katalonia – ok. 6.343.110 mieszkańców
Kraj Basków – ok. 2.082.587 mieszkańców
Andaluzja – ok. 7.357.558 mieszkańców
La Rioja – ok. 276.702 mieszkańców
Walencja (Wspólnota Walencji) – ok. 4.162.776 mieszkańców
Prowincje gęstości najniższym zaludnieniu:
Ceuta i Melilla - ok. 74.654 i 68.016 mieszkańców
Cuenca - ok. 204.546 mieszkańców
Soria – ok. 91.652 mieszkańców
Segovia – ok. 152.640 mieszkańców
Palencia – ok. 173.990 mieszkańców


  1. Największe atrakcje turystyczne Hiszpanii

Hiszpania to coś więcej niż same walki byków, tancerze flamenco i tłocznie oblegane plaże. To piękny i bardzo zróżnicowany kraj, północ przypominająca zielone wzgórza Irlandii, południe bardziej podobne klimatem i architekturą do pejzaży afrykańskiego Maroka. Długa historia państwa uwidacznia się w prehistorycznych rysunkach naskalnych, pałacach Maurów, ruinach zamków, pozostałościach architektury starożytnego Rzymu, gotyckich i renesansowych katedrach, jak wreszcie w przykładach unikalnej i ambitnej architekturze współczesnych budynków. Interesujące turystycznie obszary rozciągają sie na terytorium całej Hiszpanii.
Unikalną sztukę i architekturę można znaleźć w Madrycie i Maladze. Dzieła architekta wizjonera Antonio Gaudiego oraz muzeum Picassa znajdują sie w Barcelonie, natomiast trzy największe muzea sztuki, m. in. Museum Thyssen i El Prado znajdują się w Madrycie.

Malownicze i zaciszne plaże można znaleźć w pobliżu Cadiz i Almerii na południu jak również w okolicach wybrzeży La Manga, Galicii, Asturii, Kantarbii i Euskadii. Wysoko rozwinięty przemysł turystyczny z hotelami i uczęszczanymi przez tłumy plażami znajduje się na Costa de La Luz i Costa del Sol.

Costa de la Luz rozciąga się wzdłuż Atlantyku, od Cieśniny Gibraltarskiej do granicy portugalskiej. To wybrzeże bardziej spokojne w porównaniu z tętniącym życiem Costa del Sol. Kontrola wykupu ziemi i inwestycji powoduje, że tylko tutaj, szczególnie w prowinc ji Huelva możemy jeszcze odnaleźć niekończące się dzikie, nienaruszone wybrzeże, pełne dzikich plaż z naprawdę złotym piaskiem i pięknymi muszelkami. Jadąc wzdłuż wybrzeża Costa de la Luz, mamy wrażenie, że jesteśmy w innym, lepszym świecie – niewysokie, zielone wzgórza, gaje pomarańczowe, białe wioski, bocianie gniazda, liczne zatoki i dzikie wydmy. Wspaniały klimat ze średnią roczną temperaturą 23'C, sprzyja wspaniałemu wypoczynkowi, z dala od zgiełku wielkich miast i tłumów na plażach. Na wybrzeżu można zwiedzić również wiele ciekawych miejsc t.j. Jerez De La Frontera, gdzie produkuje się najsłynniejsze na świecie sherry i brandy. Inne ciekawe miejsca w tym rejonie to Sewilla, Park Narodowy Coto Donana.

Również dużym zainteresowaniem cieszy się Costa del Sol. Najbardziej znanymi ośrodkami turystycznymi wybrzeża są ekskluzywne: Marbella, Benalmadena, Torremolinos i Fuengirola. Wypoczynek na Costa del Sol stanowi niezapomnianą mieszankę dużej porcji historii, zapierających dech w piersiach krajobrazów, pięknych, slonecznych plażach oraz wspaniałej zabawy w gorących, hiszpańskich rytmach. Warto odwiedzić takie miejsca jak Granada ze wspaniałym kompleksem pałacowo – obronnym Alhambra z otaczającym go wielkim ogrodem Generalife. Cordoba z żydowską częścią miasta La Juderia wraz z synagogą.

Interesująca jest zatoka Almerimar z przytulnymi knajpkami, niedaleko na południe od El Ejido w Almerii.

Świeże powietrze i naturalne krajobrazy można odnaleźć w parkach krajobrazowych i na wsi dających mnóstwo okazji do uprawiania trekingu, wypraw pieszo czy rowerem. Najlepiej nadaja sie do tego Pireneje, szczególnie w rejonie Aragon. W Andaluzji rozciąga się pasmo Sierra Nevada z luksusowymi kurortami zimowymi w okolicach Granady. Kurorty narciarskie otwarte są od listopada do maja.


Pomiedzy miejscowosciami Gaudix i Baza znajduje się wiele jaskin przystosowanych do mieszkania, przekształconych w jaskiniowe hotele albo po prostu urzekajacych pięknem rzeźb natury. Na północ i w rejonie między tymi miastami można zobaczyć zachowane w niezmienionym stanie dzikie krajobrazy prawie niezamieszkanych terenów, z mieścinami, których nie ma nawet na mapach. Mimo to infrastruktura autostradowa w tej części Hiszpanii jest doskonale rozwinięta.

  1. Analiza rynku turystycznego

    1. Rynek recepcji turystycznej.

Hiszpańskie Ministerstwo Przemysłu, Turystyki i Handlu podało, iż w 2006 roku Hiszpanię odwiedziło 58,5 milionów turystów z całego świata. Liczba ta jest o 4,5 % wyższa niż w roku ubiegłym i o 6,6% wyższa niż w roku 2004. Świadczy to o tym iż z roku na rok do Hiszpanii nabywa coraz większa liczba turystów.

Poniższy wykres przedstawia jak w latach 2000 – 2006 prezentował się ruch turystyczny w Hiszpanii.

Wyk. 1 Struktura wyjazdów turystów do Hiszpanii w latach 2000 – 2006

(podział w mln.)




Źródło: Istituto de Estudios Turisticos (IET), ruch turystyczny zagranicą.



    1. Turystyka przyjazdowa do Hiszpanii z podziałem na kraje.

Wyk. 2 Struktura wyjazdów turystów zagranicznych z podziałem na kraje.


Reszta Świata 16,9%

Belgia 3,3% Wielka Brytania 27,7%

Portugalia 3,8%

Kraje Płd. 4,3%
Kraje Skandynawskie 5,3%

Italia 5,7%

Francja 15,7% Niemcy 17,4%
Źródło: Instituto de Estudios Turisticos (IET), ruch turystyczny za granicą.

Tab. 1 Turystyka przyjazdowa do Hiszpanii z podziałem na kraje.

Rok 2006




Liczba turystów

%2006/2005

Ogółem

58.451.141

4,5




16.178.653

0,6

Niemcy

10.146.354

2,3

Francja

9.152.087

3,1

Włochy

3.358.735

13,6

Kraje Skandynawskie

3.099.464

8,1

Kraje Południowe

2.528.244

3,8

Portugalia

2.199.680

10,4

Belgia

1.902.812

4,5

Irlandia

1.510.317

10,6

Szwajcaria

1.390.061

20,3




930.491

5,3

Reszta Europy

3.005.999

10,7

Reszta Ameryki

1.475.248

9,3

Reszta Świata

1.572.997

5,5

Źródło: Instituto de Estudios Turisticos (IET), ruch turystyczny za granicą.


    1. Najczęściej odwiedzane regiony.

Największym zainteresowaniem cieszył się region Katalonii, Baleary, wyspy Kanaryjskie. Znaczny spadek przyjazdów w porównaniu z rokiem 2005 nastąpił w mniej znanych regionach t.j. Nawarra i Rioja.

Poniższa tabelka przedstawia ilu turystów przyjechało do poszczególnych regionów autonomicznych Hiszpanii w roku 2006 i różnice procentową w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Tab. 2 Turystyka przyjazdowa z podziałem na miejsca docelowe.




Turyści

%2006/2005

Ogółem

58.451.141

4,5

Katalonia

Baleary


Wyspy Kanaryjskie

15.003.317

10.107.291

9.608.180


6,9

4,7


1,8

Andaluzja

Valencia


Madryt

8.547.466

5.484.966

3.920.703


2,3

1,5


14,7

Galicja

Kastylia - Leon

Kraje Basków


1.255.148

1.246.269

1.055.055


5,8

2,9


9,1

Region Murcji

Aragonia


Kantabria

576.880

401.137


392.615

16,4

-5,5


-1,3

Kastylia – La Mancha

Estremadura

Asturia


226.486

216.443


206.264

-2,9

-3,8


-9,7

Nawarra

Rioja


150.680

52.240


-15,6

-20,8


Źródło: IET, ruch turystyczny za granicą.


    1. Wpływy z turystyki przyjazdowej.

Wyk. 3 Wydatki na konsumpcję turystyczną turystów zagranicznych, (podział%).


Reszta Świata 31,8% Wielka Brytania 27,6%


Włochy 5,4% Niemcy 19,0%
Kraje Skandynawskie 7,1%

Francja 9,2%

Źródło: IET.

Wyk. 4 Całkowite wydatki turystów ze względu na typ zakwaterowania




Hotele 65,8% domy prywatne 10,5 %

pobyt na własną rękę 8,3%

pobyt u rodziny

i przyjaciół 10,1%


inne typy zakwaterowania 5,2%

Źródło: IET.




    1. Główne miejsca zakwaterowania turystów.

Turyści zagraniczni podobnie jak w roku ubiegłym nadal z pośród całej bazy noclegowej wybierają pobyt w hotelach i miejscach pokrewnych. Jak wskazuje poniższy rysunek hotele obejmują 63% z całej bazy noclegowej wybieranej przez przyjezdnych.
Wyk.5 Główne miejsca zakwaterowania turystów(podział %)

Hotele i pokrewne 62,6% pobyt u rodziny

i przyjaciół 13,1%

pobyt na własną rekę 9,1%

domy prywatne 8,1%

inne typy zakwaterowania 6,3%

Źródło: IET.


    1. Środki transportu wybierane przez turystów.

Turyści odwiedzający Hiszpanię jako transport wybierają samoloty (72,6%).

W roku 2006 przyleciało do Hiszpanii 55 milionów pasażerów. Liczba wszystkich przelotów wyniosła 430 000. Najbardziej popularne były tradycyjne linie lotnicze, wybrało je aż 68,4% turystów, reszta pasażerów 14,7% (17,4 miliony) skorzystało z tanich lini lotniczych.

Wyk. 6 Podział ze względu na drogi dostępu.

Kolej 0,5% Drogą morską 3,2%
Szosa, (samochód,

autokar) 23,7%

Samolot 72,6%

Źródło: IET

Wyk.7 Struktura przyjazdów turystów drogą powietrzną wg rodzaju linii loticzych.

Tradycyjne 68,4 % Tanie linie lotnicze 31,6%


Źródło:IET

Turyści, którzy wybrali tradycyjne linie lotnicze, najczęściej lądowali na lotnisku w Madrycie ( Madrid – Barajas), Barcelona i Palma de Mallorca, które skupiały równo po 57% pasażerów z ogółu. Spośród tych trzech wymienionych lotnisk, dwa znacznie zwiększyły swoją liczbę przyjętych turystów: Madryt (9,8%), Barcelona (11,3), natomiast lotnisko w Palma zaledwie o 1%.

Wyk. 8 Przyjazdy drogą lotniczą z podziałem na rodzaj linii lotniczych.




Iberia 12,3

reszta


lini tradycyjnych 48,6% Ryanair 6,7%

Easyjet 6,5%

Channel Express 6,6%

Britannia Airways 3,8%

Condor Flugdients 3,7%

reszta CBC 12,5%


Źródło: IET,

Następnie przedstawię z jakich krajów przyjeżdżało najwięcej cudzoziemców drogą lotniczą.

Tab. 3 Przejazdy turystów drogą lotniczą z krajów pochodzenia.

Kraje

Liczba pasażerów ogółem




Wielka Brytania

17.396.745

1,0

Niemcy

10.662.237

3,0

Italia

4.276.505

15,9

Francja

3.391.492

9,3

Holandia

2.313.002

10,9

Belgia

1.717.624

7,4

Szwajcaria

1.591.701

27,9

Irlandia

1.548.795

12,3

Portugalia

1.139.261

14,7

Stany Zjednoczone

902.470

8,9

Szwecja

886.714

10,9

Dania

883.392

5,8

Norwegia

792.059

11,2

Argentyna

585.482

19,2

Austria

543.185

16,0

Ogólem

55.030.023

7,0

Źródło: IET.


    1. Cele przyjazdów.

W 2006 roku 81,6% turystów odwiedzających Hiszpanię za swój powód przyjazdu podawało jako urlop wypoczynkowy, co przoduje nad 10,2% motywem wyjazdów jako praca, targi, wyjazdy służbowe.

Wyk. 9 Całkowite wydatki turystów w 2006 roku na cele wyjazdów.




Inne 2,1%

Osobiste(zakupy, zdrowie, rodzina) 4,2% wypoczynek 81,6%

Studia 1,9%

wyjazdy służbowe 10,2%


Źródło:IET, Ankieta o wydatkach wśród turystów zagranicznych.

  1. Rynek emisji turystycznej

    1. Procentowa ilość podróży krajowych i zagranicznych w 2006 roku.

Wyk. 10 Rozkład turystyki krajowej i wyjazdowej, ( styczeń – październik 2006)


turystyka krajowa 93,4%


turystyka emisyjna 6,6%

Źródło: IET, Ruch turystyczny Hiszpanów w kraju.

Zdecydowana większość Hiszpanów wybiera pobyt wypoczynkowy we własnym kraju, zaledwie 6,6% turystów hiszpańskich wybrało urlop zagranicą.

W okresie styczeń – październik największym zainteresowaniem cieszyły się region Andaluzji (17,8%), kolejno Katalonia (14,3%), Valencia (11,2%), półwysep Catilla i Leon (10,3%), Castilla – La Mancha ( 8,7%), Madryt (6,8%), Galicja (6,8%).


    1. Turystyka krajowa.

Rodzaj zakwaterowania.

Większość Hiszpanów wybierało inny typ zakwaterowania niż w hotelach, 82,1% turystów korzystało z bazy noclegowej innej niż w hotelach. Pobyt u rodziny i przyjaciół i typ zakwaterowania zadeklarowało 40,6% podróżnych. Inny typ zakwaterowania pobyt na własną rękę wybrało 22,9% z ogółu podróżnych.

Wyk.11 Rozkład procentowy ze wzgledu na typ zakwaterowania wybierany przez turystów w 2006r
Pobyt u rodziny/przyjaciół

Pobyt na własną rękę

Hotele

pobyt w domach prywatnych



camping/karawana

Inne typy

baza wyspecjalizowana

dom wiejski

pobyt wynajmowany przez agencje

kompleks turystyczny

Źródło: IET, ruch turystyczny w Hiszpanii

Rodzaj transportu.

Wyk. 12 Podział procentowy podróży ze wzgledu na środek transportu.


Samochód

autobus


Inne

statek pociąg samolot


Źródło: IET, ruch turystyczny w Hiszpanii.

Motywy wyjazdów.

Wyk. 13 Podział procentowy podróży ze wzgledu na cel wyjazdu w roku 2006.

wypoczynek


motyw religijny

leczenie inne motywy

pobyt u rodziny/ wyjazdy służbowe

przyjaciół studia


Źródło: IET, ruch turystyczny w Hiszpanii.

Cel wyjazdów.

Wyk. 14 Struktura wyjazdu ze względu na cel podróżowania.


Zakupy


spacer po wsi

wizyta u znajomych

zwiedzanie zabytków

korzystanie z plaży

salir de copas
korzystanie z gastronomii

uprawianie sportu

wystawy kulturalne

Źródło: IET, ruch turystyczny w Hiszpanii.



    1. Turystyka emisyjna.

Jeśli chodzi o rynek emisyjny w okresie styczeń – październik w 2006 roku, najwięcej Hiszpanów wyjechało do Francji 21,1%, Portugalii (14,1%), Włoch (8,1%), Andory (7,5%), Niemiec ( 5,4%), Wielkiej Brytanii (5,4%).

Jako główny środek lokomocji Hiszpanie (50,5%) wybrali samolot.

Przed wyjazdem za granicę (65,1%) turystów zarezerwowało sobie pobyt, natomiast 34,9% nie podjęło żadnego planu związanego z wyjazdem. Natomiast z wyboru wyspecjalizowanych poredników turystycznych skorzystało 38,8% wczasowiczów z czego ( 20,2% skorzystało z pakietu turystycznego, 18,6% dokonało rezerwacji usługi w biurach turystycznych lub tour - operatorów)

Najwięcej podróżnych wyjeżdżających zagranicę skorzystało z noclegu (54,4%), u rodziny i przyjaciół zatrzymało się 25,6% podróżujących, mieszkania pod wynajem wybrało jedynie 2,9% Hiszpanów.

Rodzaje zakwaterowania.

Wyk. 15 Rodzaje zakwaterowania.




inne typy 13,6%

pobyt u rodziny i

przyjaciół 25,6% hotele 54,4%


domy wynajmowane 3,5%

pobyt


na własną rękę 2,9%
Źródło: IET

Motywy wyjazdów

Głównym celem wyjazdów był wypoczynek, na drugim miejscu znalazła się wizyta u rodziny lub przyjaciół, a pozostali turyści wyjeżdżali w sprawach służbowych na różne szkolenia, naukę itp.

Wyk. 16 Podział procentowy ze względu na motywy wyjazdów.




Wypoczynek 54,4%

inne motywacje 2,5%

wyjazd służbowy 11,3%

studia 4,6%

wizyta u rodziny i przyjaciół 27,3%

Źródło: IET.

Cel wyjazdów.

Wyk. 17 Struktura wyjazdów zagranicznych ze wzgledu na cel podróżowania

Zakupy

zwiedzanie zabytków



spacer po wsi

wizyta u znajomych

„salir de copas”

korzystanie z gastronomii

wystawy kulturalne

korzystanie z plaży

uprawianie sportu

Źródło: IET, ruch turystyczny za granic

Wyjazdy Hiszpanów w czasie wolnym od pracy.

Pomiędzy styczniem a październikiem w 2006 roku turysci z Hiszpanii zrealizowali 6,4 miliona wyjazdów w długi weekend, 3,2 milionów podróżujących wyjechało na święta Bożego Narodzenia, z pobytu w Wielki Tydzień skorzystało 7,3 turystów, z wypoczynku w okresie letnim skorzystało 20,2 miliona wczasowiczów. Najwięcej natomiast Hiszpanów spędza wolny czas poza domem w weekendy (46,9%), liczba ta wynosi 67,2 miliony.

Wyk. 18 Struktura wyjazdów Hiszpanów wg typu podróży z podziałem na okres (styczeń – październik 2006)


Długi Świeta Wielki Ferie Weekend reszta

Weekend Bożego Tydzień Letnie wyjazdów

Narodzenia


Źródło: IET, ruch turystyczny zagranicą.

  1. Profil Hiszpanów.

Podział ze wzgledu na wiek i płeć.

Wyk. 19 Struktura wieku turystów hiszpańskich.

Mniej niż 15-24 lat 25-44lat 45-64 lat więcej niż

15 lat 64 lata

Źródło: IET, Egatur

Liczba osób wspólnie podróżujących.

Wyk. 20 Rozkład procentowy ze względu na liczbę osób wspólnie podróżujących.

rodziny z dziećmi

pary
rodziny bez dzieci

rodzina z przyjaciółmi

przyjaciele

pojedyńczo znajomi z pracy i studiów

Źródło: IET, Egatur

Sytuacja zawodowa.

Wyk. 21 Podział turystów ze względu na sytuację zawodową.


Studiujący
pracujący emeryci

pozostający w domu

bezrobotni

inne (emeryci, (szukający pracy)

służba wojskowa)

Źródło: IET, Egatur

Wyk. 22 Podział ze względu na wykonywany zawód.

Zatrudnieni na

średnich stanowiskach przedsiębiorcy

bez zawodu

Zatrudnieni Inne

na wysokich stanowiskach

(dyrektorzy)

Źródło: IET, Egatur.




  1. Branża turystyczna.

W 2006 roku całkowita liczba ludzi aktywnych w przemyśle turystycznym wyniosła 2 686 690 siły. Liczba ta, wskazuje na wzrost o 6,8% co do roku 2005. W sektorze turystycznym zatrudnionych było w ubiegłym roku 2,5 miliona ludzi i tym samym jest to wzrost o 6,5%.

Wyk. 23 Liczba zatrudnionych w przemyśle turystycznym (2000 – 2006 rok)



Miliony

Źródło: IET.

W 2006 roku 76,5% zatrudnionych w sektorze turystycznym (1,9 mln.) pracowało w obcych firmach, pozostali 23,5% pracowało we własnych firmach.

Największą część ludzi opłacanych zajmowali stanowiska w hotelach (56,3%), co wskazuje duży wzrost o (10,6%). Przeważali głównie mężczyźni (55,7%). Odnośnie wieku, (44,1%) to ludzie w przedziale od 30 do 44 lat.Przeważały natomiast osoby , które pracowały i jednocześnie studiowały (63%).

Poniższy wykres przedstawia w jakich poszczególnych sektorach turystyki pracowali mężczyźni i kobiety.

Wyk. 24 Liczba pracowników zatrudnionych tymczasowo w sektorze turystyki wg podziału na płeć.

Tys.

Mężczyźni kobiety


przemysł baza baza inne aktywności

turystyczny gastronomiczna noclegowa


Źródło: IET

Wyk. 25 Liczba pracowników zatrudnionych na warunkach pracy stałej w sektorze turystyki wg podziału na płeć.


Tys.

mężczyźni kobiety

Przemysł baza baza inne

turystyczny gastronomiczna noclegowa aktywności


Źródło: IET.

W 2006 82,3% pracowników zatrudnionych było na cały etat na warunkach umowy o pracę, reszta (328 000) pracowało tymczasowo.



  1. Znaczenie rynku turystycznego dla Polski

Turyści hiszpańcy dopiero od niedawna zaczęli odwiedzać nasz kraj. Instytut tyrystki w Polsce wciąż podejmuje działania, by przyciągnąc rzesze turystów z całego świata, również z Hiszpanii.

Ostatnio Instytut Turystki przeprowadził badania ankietowe wśród wybranej grupy turystów hiszpańskich, którzy w ostatnim czasie odwiedzili nasz kraj. W badanej próbie znalazło się 256 turystów z Hiszpanii, co stanowiło 3,2% wszystkich respondentów i 8,1 wywodzących się z krajów UE -14. Poniżej za pomocą wykresów i tabel przedstawię charakterystykę tych turystów. Rysunek 1 przedstawia makroregion, w którym respondeci byli badani.

Wyk. 26 Makroregion Polski, w którym respondenci byli badani; rozkład częstotliwości dla Hiszpanów, krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Wyk. 27 Najczęściej odwiedzane województwa przez Hiszpanów w porównaniu do odsetka wskazań przez turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych.



Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.



  1. Organizacja i cel przyjazdu

Organizator

Wyk. 28 Rozkład wskazań na pytanie o organizatora wyjazdu wśród Hiszpanów, turystów z
krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Transport

Wyk. 29 Rozkład wskazań na pytanie o środek transportu w podróży do Polski wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Zakwaterowanie

Wyk. 30 Najczęściej wykorzystywana baza noclegowa przez Hiszpanów w porównaniu do odsetka wskazań przez turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych.

Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Rodzaje wykorzystywanych usług

Wyk. 31 Najczęściej wskazywane rodzaje uslug z jakich korzystali Hizpanie w porównaniu do odsetka wskazań przez turystów krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.



Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Wyk. 32 Pozostałe wskazywane rodzaje usług z jakich korzystali Hiszpanie w porównaniu do odsetka wskazań przez turystów z krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych



Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Długość pobytu

Wyk. 33 Średnia długość pobytu (liczba nocy) wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych.





Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Wyk. 34 Długość pobytów wg podziałów czasowych wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych (rozkład procentowy)



Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Pobyt weekendowy

Wyk. 35 Odsetek wskazań na weekendowy charakter pobytu wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych (dotyczy tych, którzy deklarowali pobyt od 1 do 3 nocy)

Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Liczba osób wspólnie podróżujących

\Wyk. 36 Rozkład wskazań (procentowy) na liczbę osób wspónie podróżujacych wsród Hiszpanów, tur
ystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych.
Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.
Liczba dzieci towarzyszących w podróży

Wyk. 37 Rozkład wskazań (procentowych) na liczbę dzieci (do lat 15) wspólnie podróżujących wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych.





Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Cel podróży

Wyk. 38 Najczęściej wskazane cele podróży przez Hiszpanów; porównanie do odsetek wskazań wśród turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych.

Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Wyk. 39 Najrzadziej wskazywane cele podróży przez Hiszpanów w porównaniu do odsetka wskazań wśród turystów z krajów Unii Europejskich i ogół badanych







  1. Inne cechy badanej zbiorowości

Źródła informacji przed przyjazdem do Polski

Wyk. 40 Najczęściej wskazywane źródła informacji o Polsce przez Hiszpanów w porównaniu do odsetka wskazań wśród turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych

Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Wyk. 41 Inne wskazywane źródła informacji o Polsce przez Hiszpanów w porównaniu do odsetka wskazan wśród turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych.

Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Uwagi krytyczne na temat pobytu w Polsce

Wyk. 42 Rozkład odpowiedzi na pytanie o dostrzegalne mankamenty i niedostatki w trakcie pobytu w Polsce wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Wyk. 43 Najczęściej wymieniane uwagi krytyczne dotyczące pobytu w Polsce wskazywane przez Hiszpanów w porównaniu do odsetka wskazań przez turystów z karajów Unii Europejskiej i ogółu badanych ( dotyczyło tych respondentow, którzy na pytania o mankamenty i niedostatki odpowiedzieli twierdząco); dopuszczalna wielokrotność wskazań.
Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.



  1. Cechy socjologiczne i demograficzne respondentów.

Płeć

Wyk. 44 Struktura płciu w badanej grupie wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Wiek


Wyk. 45 Struktura wieku w badanej grupie wśród Hiszpanow, turystow z krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Wykształcenie

Wyk. 46 Struktura wykształcenia w badanej grupie wśród Hiszpanów, krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Status zawodowy

Wyk. 47 Struktura statusu zawodowego w badanej grupie wśród Hiszpanów, krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Źródło: Instytut turystyki, badania ankietowe.

Bibliografia:

katalog turystyczny „Itaka”, LATO 2007

Biuletyn, opracowania własne przez „Instituto de Estudios Turisticos”

Badania ankietowe, opracowania własne Instytutu Turystyki

strony internetowe:

www. iet.tourspain.es



www,intur.com.pl

www.tur-info.com

www.hiszpania.online.pl

www.panstwaeuropy.friko.pl


Spis tabel:

Tab. 1 Turystyka przyjazdowa do Hiszpanii z podziałem na kraje.

Rok 2006

Tab. 2 Turystyka przyjazdowa z podziałem na miejsca docelowe.

Tab. 3 Przejazdy turystów drogą lotniczą z krajów pochodzenia.
Spis wykresów:

Wyk. 1 Struktura wyjazdów turystów do Hiszpanii w latach 2000 – 2006

(podział w mln.)

Wyk. 2 Struktura wyjazdów turystów zagranicznych z podziałem na kraje

Wyk. 3 Wydatki na konsumpcję turystyczną turystów zagranicznych, (podział%).

Wyk. 4 Całkowite wydatki turystów ze względu na typ zakwaterowania

Wyk.5 Główne miejsca zakwaterowania turystów(podział %)

Wyk. 6 Podział ze względu na drogi dostępu.

Wyk.7 Struktura przyjazdów turystów drogą powietrzną wg rodzaju linii loticzych.

Wyk. 8 Przyjazdy drogą lotniczą z podziałem na rodzaj linii lotniczych.

Wyk. 9 Całkowite wydatki turystów w 2006 roku na cele wyjazdów.

Wyk. 10 Rozkład turystyki krajowej i wyjazdowej, ( styczeń – październik 2006)

Wyk. 11 Rozkład procentowy ze wzgledu na typ zakwaterowania wybierany przez turystów w 2006

Wyk. 12 Podział procentowy podróży ze wzgledu na środek transportu.

Wyk. 13 Podział procentowy podróży ze wzgledu na cel wyjazdu w roku 2006.

Wyk. 14 Struktura wyjazdu ze względu na cel podróżowania.

Wyk. 15 Rodzaje zakwaterowania.

Wyk. 16 Podział procentowy ze względu na motywy wyjazdów.

Wyk. 17 Struktura wyjazdów zagranicznych ze względu na cel podróżowania.

Wyk. 18 Struktura wyjazdów Hiszpanów wg typu podróży z podziałem na okres (styczeń – październik 2006)

Wyk. 19 Struktura wieku turystów hiszpańskich.

Wyk. 20 Rozkład procentowy ze względu na liczbę osób wspólnie podróżujących

Wyk. 21 Podział turystów ze względu na sytuację zawodową.

Wyk. 22 Podział ze względu na wykonywany zawód.

Wyk. 23 Liczba zatrudnionych w przemyśle turystycznym (2000 – 2006 rok)

Wyk. 24 Liczba pracowników zatrudnionych tymczasowo w sektorze turystyki wg podziału na płeć.

Wyk. 25 Liczba pracowników zatrudnionych na warunkach pracy stałej w sektorze turystyki wg podziału na płeć.

Wyk. 26 Makroregion Polski, w którym respondenci byli badani; rozkład częstotliwości dla Hiszpanów, krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Wyk. 27 Najczęściej odwiedzane województwa przez Hiszpanów w porównaniu do odsetka wskazań przez turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych.

Wyk. 28 Rozkład wskazań na pytanie o organizatora wyjazdu wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Wyk. 29 Rozkład wskazań na pytanie o środek transportu w podróży do Polski wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Wyk. 30 Najczęściej wykorzystywana baza noclegowa przez Hiszpanów w porównaniu do odsetka wskazań przez turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych.

Wyk. 31 Najczęściej wskazywane rodzaje uslug z jakich korzystali Hizpanie w porównaniu do odsetka wskazań przez turystów krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Wyk. 32 Pozostałe wskazywane rodzaje usług z jakich korzystali Hiszpanie w porównaniu do odsetka wskazań przez turystów z krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych

Wyk. 33 Średnia długość pobytu (liczba nocy) wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych.

Wyk. 34 Długość pobytów wg podziałów czasowych wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych (rozkład procentowy)

Wyk. 35 Odsetek wskazań na weekendowy charakter pobytu wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych (dotyczy tych, którzy deklarowali pobyt od 1 do 3 nocy)

Wyk. 36 Rozkład wskazań (procentowy) na liczbę osób wspónie podróżujacych wsród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych.

Wyk. 37 Rozkład wskazań (procentowych) na liczbę dzieci (do lat 15) wspólnie podróżujących wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych.

Wyk. 38 Najczęściej wskazane cele podróży przez Hiszpanów; porównanie do odsetek wskazań wśród turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych.

Wyk. 39 Najrzadziej wskazywane cele podróży przez Hiszpanów w porównaniu do odsetka wskazań wśród turystów z krajów Unii Europejskich i ogół badanych

Wyk. 40 Najczęściej wskazywane źródła informacji o Polsce przez Hiszpanów w porównaniu do odsetka wskazań wśród turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych

Wyk. 41 Inne wskazywane źródła informacji o Polsce przez Hiszpanów w porównaniu do odsetka wskazan wśród turystów z krajów Unii Europejskiej i ogół badanych.

Wyk. 42 Rozkład odpowiedzi na pytanie o dostrzegalne mankamenty i niedostatki w trakcie pobytu w Polsce wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Wyk. 43 Najczęściej wymieniane uwagi krytyczne dotyczące pobytu w Polsce wskazywane przez Hiszpanów w porównaniu do odsetka wskazań przez turystów z karajów Unii Europejskiej i ogółu badanych ( dotyczyło tych respondentow, którzy na pytania o mankamenty i niedostatki odpowiedzieli twierdząco); dopuszczalna wielokrotność wskazań.

Wyk. 44 Struktura płciu w badanej grupie wśród Hiszpanów, turystów z krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Wyk. 45 Struktura wieku w badanej grupie wśród Hiszpanow, turystow z krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.

Wyk. 46 Struktura wykształcenia w badanej grupie wśród Hiszpanów, krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.



Wyk. 47 Struktura statusu zawodowego w badanej grupie wśród Hiszpanów, krajów Unii Europejskiej i ogółu badanych.




©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna