Scenariusz 4 Temat: Kraina Szepczących Jaskiń. Cel



Pobieranie 15.75 Kb.
Data03.05.2016
Rozmiar15.75 Kb.

Scenariusz 4

Temat: Kraina Szepczących Jaskiń.

Cel: Kształtowanie umiejętności analizowania i poszukiwania wielu rozwiązań, logicznego myślenia, korzystania z informacji i doskonalenie sprawności rachunkowej.

Potrzebne materiały: karty pracy, w zależności od stopnia trudności do wyboru dla klasy IV i V (zał. 4a, 4b, 4c, 4d oraz 5a, 5b, 5c, 5d), zeszyty lub czyste kartki papieru do wykonywania obliczeń, ołówek, karta zbiorcza (zał. X z pierwszego scenariusza), Pikson dla każdego ucznia (zał. Y z pierwszego scenariusza), koperta, apaszka do zawiązania oczu.

Przebieg zajęć:

Nauczyciel czyta uczniom opowiadanie.


Po przebudzeniu Matman przetarł zaspane oczy. Długo nie mógł dojść do siebie. Poprzednie przygody i zadania bardzo go wyczerpały. Dodatkowo oszałamiało go tajemnicze miejsce, w którym się znalazł. Panował tu półmrok, gałęzie drzew zwisały do samej ziemi, a co najdziwniejsze, znajdowały się na nich owoce w odcieniach szarości. Matman usłyszał głośne burczenie swojego brzucha. Niewiele się zastanawiając, sięgnął po najbliższy owoc. Niestety, nie udało mu się go zerwać, ponieważ jego uwagę przykuło przelatujące nieopodal zwierzę wydające dziwny świst. „Gdzie ja jestem?”- pomyślał. Wykonajcie obliczenia wyryte na skałach, a dowiecie się, w jakim miejscu znajduje się Matman.

Prowadzący rozdaje uczniom karty pracy do indywidualnego rozwiązania


(zał. 4a i 5a).
W Krainie Szepczących Jaskiń czeka Matmana zadanie zdobycia ostatniej sylaby pozwalającej złożyć całe hasło uaktywniające portal, z którego musi skorzystać. W czasie spaceru po jaskini odnalazł tajemnicze znaki z wyrytymi cyframi. Pomóżcie mu odgadnąć, według jakiej zasady zostały wpisane liczby, a otrzymacie trzecią, ostatnią sylabę.

Prowadzący rozdaje uczniom karty pracy do indywidualnego rozwiązania (zał. 4b, 5b). Po sprawdzeniu poprawności wykonania ćwiczenia podaje uczniom sylabę, którą zapisują w swoich kartach zbiorczych (sylaba: DOX).




Matman przemierzał kolejne jaskinie, szukając zagubionego Piksona. Był tak skupiony na poszukiwaniach, że nie od razu usłyszał szepty, które go otaczały. Nagle zdał sobie sprawę, że jaskinie coś chcą mu powiedzieć. Wytężył słuch i usłyszał „ GLOBAS”. Już wiedział, gdzie jest Pikson! Globas to nazwa największej jaskini. Nie zastanawiając się długo, pobiegł w jej kierunku. Gdy tam dotarł, zobaczył nietoperze, które głośno się kłóciły. Nie chcąc wtrącać się w ich spór, po cichutku spytał nietoperza, również przyglądającego się awanturze, czy nie widział w jaskini Piksona.
Na te słowa zapadła cisza. Matman zapominał, że nietoperze mają świetny słuch. Największy z nich zwrócił się bezpośrednio do niego: „Dzielny Matmanie, oczywiście, że wiemy, gdzie się on znajduje. To przecież jest nasza jaskinia! Jednakże wiemy też, jakimi tajemniczymi narzędziami dysponujesz! Jeżeli z ich pomocą pomożesz nam rozwiązać dręczący nas konflikt, z przyjemnością oddamy Ci Piksona.” Matman wzruszył ramionami i spytał o powód kłótni. Okazało się, że w jaskini do tej pory mieszkało 40 niebieskich nietoperzy. Sypiały one na 5 stalaktytach, mieszczących na sobie maksymalnie 15 nietoperzy. Nocowały w następującym podziale: na pierwszym stalaktycie – 2 nietoperze, na drugim – 12 nietoperzy, na trzecim – 8 nietoperzy, na czwartym – tylko 4 nietoperze, a na piątym – 14 nietoperzy. Problem pojawił się w momencie, gdy do jaskini wprowadziło się 28 nietoperzy różowych. Chciały one zająć jakieś miejsca do spania. Nauczone były sypiania parami. Niestety, w żaden sposób nietoperze nie mogły się ze sobą porozumieć w sprawie, ile ma ich spać na każdym stalaktycie, aby nie przekroczyć 15 dostępnych miejsc. Zadanie nie było łatwe. Matman postanowił wykorzystać trzecie tajemnicze narzędzie – chmurkę. Z jej pomocą pomóżcie mu rozwiązać konflikt pomiędzy nietoperzami.

Ze względu na to, że chmurka pojawia się w scenariuszach po raz pierwszy, nauczyciel wykonuje to zadanie wspólnie z dziećmi, objaśniając i zapoznając je z nowym narzędziem (może skorzystać ze wskazówek metodycznych zawartych w uwagach dla nauczyciela na początku opracowania). Korzystając z szablonu i opracowanych części chmurki (zał. 4c i 5c), analizuje powstały problem z uczniami, krok po kroku. Najpierw dokonuje ustnej analizy poszczególnych części chmurki, dając uczniom możliwość podania swoich propozycji. Następnie konfrontuje je z już opracowanymi i wspólnie z uczniami przykleja je w odpowiednie miejsca schematu chmurki. Należy zadbać, aby uczniowie zrozumieli istotę pojawiającego się problemu. Po wspólnym uzupełnieniu chmurki prowadzący objaśnia uczniom, że „oś dobrych rozwiązań” to miejsce, w którym mogą zapisać wszystkie możliwe rozwiązania tego problemu. Należy uświadomić uczniom, że powinni poprzeć je odpowiednim działaniem matematycznym. Uczniowie w trakcie pracy mogą dokonywać modyfikacji zadania, dodawać dane lub je odejmować (np. Nietoperze doszły między sobą do porozumienia i postanowiły zmienić swoje miejsca, siadając niekoniecznie parami i na ustalonych wcześniej stalaktytach – daje to możliwość większej liczby rozwiązań- lub kilka z nich, np. 10 przeniosło się do innej jaskini). W załączniku dołączono kartę dla nauczyciela z gotowymi , możliwymi rozwiązaniami, gdzie dwa ostatnie stanowią rozwiązania po dokonaniu modyfikacji treści. Ważnym momentem jest naprowadzenie uczniów na ten nieschematyczny sposób myślenia powodujący znaczne zwiększenie liczby rozwiązań zadania oraz użycie większej liczby działań arytmetycznych. Uczniowie w czasie podawania rozwiązań powinny mieć możliwość dokonywania schematycznych rysunków, co znacznie ułatwi im początkową pracę z chmurką.

Prowadzący odczytuje kolejny fragment opowiadania.

Nietoperze były niezmiernie wdzięczne Matmanowi za to, że pomógł im rozwiązać ich problem. Chcąc mu podziękować, zorganizowały dla niego uroczyste przyjęcie, w trakcie którego zabawiały go różnymi atrakcjami. Jedną z nich były corocznie organizowane wyścigi. Ponieważ Matman był gościem, poprosiły go, aby czynił honory głównego sędziego. Zobaczcie, jakie obowiązki na nim spoczywały.

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (zał. 4d i 5d). Dzieci mogą pracować indywidualnie lub parami, według uznania prowadzącego. Po zakończonej pracy następuje sprawdzenie poprawności wykonania ćwiczenia i przydzielenie odpowiedniej ilości punktów, które zapisywane są na karcie zbiorczej.

Na koniec zajęć , jeśli zostanie czas, nauczyciel proponuje uczniom następującą zabawę:

OPIS ZABAWY:

Uczniowie stają w kręgu, trzymając się za ręce. Prowadzący wybiera dwoje spośród nich: Matmana i nietoperza. Matman musi mieć zawiązane oczy i jego zadaniem jest złapać nietoperza. Ponieważ go nie widzi, próbuje namierzyć go w inny sposób. Podaje jakieś działanie, np. 8 x 6, a nietoperz musi podać wynik : 48. Robi to kilkakrotnie, coraz ciszej, jak zanikające echo. Gdy nietoperz zamilknie, a Matman nadal go nie złapał, podaje kolejne działanie. Matman i nietoperz mogą poruszać się tylko w obrębie kręgu. Po złapaniu nietoperza prowadzący wybiera inną parę dzieci.

Prowadzący może utrudnić zabawę, wpuszczając do kręgu więcej niż jednego nietoperza. Ponadto może zaznaczyć, że działania wypowiadane przez Matmana muszą mieć wynik większy niż np. 50, 100, itd.





Kraina Szepczących Jaskiń Strona

: wp-content -> uploads -> 2013
2013 -> Rozwoju kultury
2013 -> Rozkład zajęĆ w semestrze IV rok akademicki 2013/2014 rok II grupa t1
2013 -> Okręgowego związku piłki nożnej wałbrzych ►Adres siedziby
2013 -> Pedagogika nauczycielska
2013 -> Ochrona środowiska – rok I semestr I (zimowy) rok akademicki 2015/2016 aktualizacja 10. 10. 2015r
2013 -> Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie Zakład Filologii Polskiej Kierunek: filologia polska
2013 -> Terminy dyżURÓW nauczycieli akademickich rok akademicki 2015/2016 – semestr zimowy
2013 -> Terminy dyżurów w semestrze zimowym w roku akademickim 2014/2015
2013 -> Terminy dyżurów Wykładowców Zakładu Filologii Polskiej w semestrze zimowym w roku akad. 2014/2015
2013 -> Projekty systemowe. Formularz wniosku wstępnego ze wskazówkami




©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna