Scenariusz zajęć Temat: Opowiadanie nauczyciela na podstawie utworu D. Niewoli „Chciałem wam powiedzieć ”



Pobieranie 15.95 Kb.
Data06.05.2016
Rozmiar15.95 Kb.
Monika Jóźwik Grupa III 5-latki

Scenariusz zajęć
Temat: Opowiadanie nauczyciela na podstawie utworu D. Niewoli „Chciałem wam powiedzieć...”
Cel poznawczy: Wzbogacenie słownika dziecka o wyrażenie „karnawał”.

Cel kształcący: Kształcenie percepcji słuchowej, poczucia rytmu. Utrwalenie umiejętności tworzenia zbiorów wg jednej cechy: koloru. Porównywanie liczebności zbiorów poprzez liczenie ich elementów.

Cel wychowawczy: Wdrażanie do zgodnej i bezpiecznej zabawy podczas balu karnawałowego.
Środki dydaktyczne: nagranie piosenki Bal baloników, Muzyka klasyczna, balony, dekoracje sali, karty pracy, ilustracje do opowiadania, napisy do globalnego czytania, czarodziejska różdżka, janczary, obrazki przedstawiające balony w różnych kolorach.
Forma: indywidualna, z całą grupą.

Metoda: czynna, słowna, oglądowa, pedagogika zabawy, B. Strauss.


Wstęp:

Powitanie: „Uścisk przyjaźni”, „Jak dobrze”.


UŚCISK PRZYJAŹNI

N-el mówi: iskierkę przyjaźni puszczam w krąg, niech radosna i ciepła wróci do mych rąk i przekazuje uścisk dłoni dziecku stojącemu obok, dziecko to przekazuje uścisk następnemu, aż „iskierka przyjaźni” obiegnie cały krąg.

JAK DOBRZE....

Jak dobrze być razem, za ręce trzymać się i wszystkim dobrze życzyć i w zgodzie bawić się.
Powitanie zabawą taneczną przy melodii „Czardasz” wg metody B. Straus.

/Dzieci ustawione są w kole, w dłoniach trzymają baloniki na sznurkach/

Dzieci stoją w kole. Zaczynają tańczyć w prawą stronę. W prawą stronę odstawiają nogę i dostawiają drugą – mówią odstaw- dostaw, odstaw- dostaw, kołyszemy, kołyszemy (zatrzymują się w miejscu i kołyszą się). To samo wykonują w stronę lewą.

Wykorzystujemy balony jako instrumenty do zagrania Czardasza.

Balony (dzieci lekko uderzają w balony) grają przy słowach odstaw, dostaw, odstaw, dostaw tylko 4 razy,
kołyszemy, kołyszemy tylko 8 razy

Rozmowa wstępna:

- Jak wygląda nasza sala? Co się zmieniło? Dlaczego są takie dekoracje?

4. Gromadzenie słownictwa wokół tematu – KARNAWAŁ. Wyjaśnienie pojęć: karnawał, maska, maskarada ( napisy go globalnego czytania)


N: Popatrzcie na ilustracje i zdjęcia, kogo one przedstawiają ?

U: Dzieci podczas zabawy karnawałowej.

N: Jak wyglądają dzieci ?

- Jak się czują ?

N: Jak rozumiecie słowo karnawał ?

Dzieci samodzielnie wyjaśniają pojęcie, Karnawał ,

następnie nauczyciel; odczytuje definicję ze słownika: Karnawał – okres od Trzech Króli do Środy Popielcowej, w którym często urządzone są bale i zabawy.

N: Jakie inne słowa kojarzą się wam z tym okresem ?

Dzieci wymieniają i wyjaśniają pojęcia np. bal kostiumowy, bal maskowy, maska, maskarada.

Rozwinięcie:
Nauczyciel prosi aby dzieci zwróciły szczególną uwagę na słowa pajacyka Nosalka kiedy będzie mówił, co mu się podoba a co niepodobna podczas zabaw dzieci w przedszkolu.
2. Słuchanie opowiadania „Chciałem wam powiedzieć...”

- N-el przedstawia opowiadanie posługując się ilustracjami.


3. Rozmowa na temat opowiadania

- Za kogo przebrały się dzieci?

- Jak dzieci udekorowały Nosalka?

- Czy różdżka Natalki była czarodziejska? Dlaczego?

- Co stało się z Nosalkiem?

- Co Nosalek powiedział dzieciom?

- Czy wszystko, co dzieje się w waszej grupie, podoba się wam? Dlaczego?
Czytanie globalne wyrazów: karnawał, bal, maska

Analiza i synteza wyrazów: karnawał, bal, maska:

- podział wyrazów na sylaby i synteza tych sylab,

- liczenie sylab w wyrazie,

- rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów: w nagłosie, śródgłosie, wygłosie.
Zabawa Czary-mary.

Nauczyciel przygotowuje czarodziejską różdżkę. Dzieci przykucają rozsypce na dywanie. Wybrany przez nauczyciela wodzirej, porusza się między dziećmi i dotyka różdżką, zapraszając do dołączenia do niego (jak wagoniki pociągu). Wodzirej gra na janczarach, prowadząc kulig. Kiedy zbierze wszystkie dzieci ustawiają się po obwodzie koła. Dzieci śpiewają piosenkę „Czarowanie” i za pomocą gestów i ruchu „zaczarują” wszystkich aby u każdego dziecka uśmiech zagościł na twarzy.


Czarowanie” wg metody B. Strauss
Czary-mary, czary-mary, czary-mary, huuuuuu 2x

Hokus-pokus, kszy, kszy 2x

Abrakadabra, abrakadabra, abrakadabra

Hokus-pokus, kszy, kszy 2x

Abrakadabra, abrakadabra, abrakadabra
Cz I

Czary-mary - zakreślanie oburącz kół od środka na zewnątrz,

Huuuuuu – wyrzucanie rąk przed siebie (straszenie).

Cz II


Hokus-pokus – 2 razy klaśnięcie,

kszy-kszy – oburącz strzepanie palców raz w prawo, raz w lewo,

Abrakadabra – oburącz zataczanie kręgu przed sobą.
6. Tworzenie zbiorów balonów na podstawie jednej cechy: koloru (nauczyciel rozdaje dzieciom balony)

- Dzieci dobierają się wg koloru i tworzą koła.

– Liczenie dzieci z balonami w określonym kolorze.

- Porównywanie liczebności balonów: Których jest więcej? Których jest najmniej? Których jest tyle samo? O ile jest więcej balonów czerwonych niż niebieskich?


Układanie balonów (dzieci z balonami)według wzoru.

Dzieci siedzą na dywanie z balonami. Chętne dzieci losują obrazki, na których jest sześć balonów (w takich samych kolorach, jakie mają dzieci ale w różnej kolejności). Następnie ustawiają dzieci z odpowiednimi balonami pod napisem Karnawał tak, jak na obrazku który wylosowali.


Praca dziecka przy stoliku.

Dzieci otrzymują karty pracy przedstawiające dzieci w strojach karnawałowych (lew, pajac, clown). Zadaniem jest odszukanie dzieci zgodnie z identycznym wzorem, wśród innych podobnych i otoczenie go pętlą. Dzieci chętne maja 4 postacie.


Zakończenie:

Zabawa ruchowa z elementem o-p „Taniec gazet” .

Nauczyciel przygotowuje tor z rozłożonych (połowa) gazet.

- Chodzenie po wyznaczonym torze.

- Siadanie na wybranej gazecie (siad skrzyżny).

- Zabawa Zegary.

Skłony głowy do przodu z głośnym wypowiadaniem Tik-tak oraz skłony głowy w bok – w prawą i w lewą stronę, z wypowiadaniem Bim-bam.

- Taniec na gazecie przy żywej, wesołej muzyce.



- Taniec w parach na dwóch połączonych gazetach.

- Spacer po (ułożonej) ścieżce z gazet w kształcie koła.




©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna