Sprawność "Mały Książę"



Pobieranie 30.04 Kb.
Data06.05.2016
Rozmiar30.04 Kb.

Sprawność "Mały Książę"


    Sprawność Małego Księcia daje duże pole do popisu drużynowemu. Instruktor sam po przeczytaniu książki decyduje, które historie Małego Księcia wykorzystać do pracy gromady.

    Sprawność ta daje możliwość zarówno poznania podstaw astronomii, jak i porozmawiania o przyjaźni, miłości, nostalgii, żalu przy rozstaniu z bliskimi i innych ważnych uczuciach. Fabułę sprawności tworzą kolejne podróżne Małego Księcia - wybór jest bardzo szeroki. Na przykład wyprawa Małego Księcia na planetę pijaka może być pretekstem do porozmawiania o problemie alkoholizmu i uzależnień. Przy okazji tej sprawności można także rozmawiać o wyobraźni, wrażliwości, o różnicach między światem dzieci i światem dorosłych. Cykl nadaje się świetnie do zbiórek pierwszego miesiąca.

    Cykl przeznaczony jest raczej dla starszych zuchów, ale nie jest wykluczone przeprowadzenie go wśród młodszych dzieci.

    Do sprawności "Małego Księcia" świetnie pasują sprawności indywidualne astronoma, niewidzialnej ręki, bajarza.


Pomoce:


  • Antoine de Saint-Exupery, "Mały Książę"

  • Kaseta "Mały Książę" - musical dla dzieci i dorosłych wg. Opowieści Exupery`ego, Pomaton, 1993.

  • Jefrem Lewitan, "Historie niezwykłe o gwiazdach i planetach", Wydawnictwo TPPR "Współpraca", Warszawa, 1988.

  • Świat i człowiek - atlas geograficzny, "Wiedza Powszechna", Warszawa, 1988.

  • Stefan Wojtkiewicz, "W szeroki świat", Komenda Chorągwi Wielkopolskiej, Poznań, 1996.

  • Astronauta - plan cyklu i worek z tworzywem, Zuchowe Wieści nr 3/64, ss.4-11; nr 11/67, ss.4-17.

  • Kosmonauta - plan cyklu i worek z tworzywem, Zuchowe Wieści nr10/65, ss.5-15.

  • Steve Parker, "Planeta Ziemia", BGW, Warszawa, 1991.

  • Zuchowe Wieści nr 1, 9, 10/86, 11/93.

  • http://www.republika.pl/oskarm/

Cykl zbiórek "Mały Książę"


Zbiórka I
Temat: Poznajemy Małego Księcia

Najważniejsze sprawy:



  • Poznanie postaci Małego Księcia

  • Poznanie takich pojęć jak kosmos, planeta, układ słoneczny

  • Podjęcie decyzji o zdobywaniu sprawności

  1. Obrzędowe rozpoczęcie

  2. Gry i ćwiczenia (drużynowy mówi, że wybieramy się w kosmiczną podróż)

    • berek kosmiczny I - każdy zuch staje się jednym członem rakiety. Wybrana osoba musi złapać wszystkie człony rakiety, przyłączając te już złapane do siebie

    • berek kosmiczny II - utrudniona wersja berka kosmicznego I. Człony składają się z dwóch zuchów trzymających się za ręce. Pierwszym berkiem także jest para zuchów, która przyłącza do siebie kolejne człony rakiety.

  3. Gawęda - Opowiadanie na podstawie książki o tym jak wygląda nasz układ słoneczny i gdzie leży planeta Małego Księcia, Opisanie planety (jeśli mamy taką możliwość, dobrze zaprosić Małego Księcia, by sam o sobie opowiedział).

  4. Gry i ćwiczenia - układanka przedstawiająca planetę Małego Księcia

  5. Majsterka - ponieważ Mały Książę bardzo lubił przygaszone światło zachodzącego Słońca, robimy jego namiastkę - lampiony

  6. Krąg Rady - decyzja o zdobywaniu sprawności Małego Księcia

  7. Gry i ćwiczenia

    • Planety I - (komórki) zuchy stoją w rozsypance w odległości ok. 2 metry od siebie, w obrysowanych wokół małych kółkach (planetach). Na jednej planecie może się zmieścić tylko jedna osoba. Dwie osoby nie mają swoich planet, jedna jest goniącym, druga - ucieka. Uciekający może schronić się na jednej z planet, zamieniając się na miejsce z dotychczasowym mieszkańcem. Goniący próbuje złapać kolejnego uciekiniera. Jeśli zdoła - role się odwracają i sam zaczyna uciekać.

    • Planety II - jak w planety I, ale dwie pary (lub więcej, zależnie od liczby uczestników) nie mają swoich planet

  8. Obrzędowe zakończenie

Zbiórka II
Temat: Podróż na planetę Króla

Najważniejsze sprawy:



  1. Obrzędowe rozpoczęcie

  2. Gry i ćwiczenia

    • planety I - przenosimy się na planetę Króla

  3. Gawęda

    • opowieść na podstawie książki o wizycie Małego Księcia na planecie Króla. Rozmowa o tym co to jest autorytet

  4. Gry i ćwiczenia

    • dyrygent / władca - jedna osoba wychodzi, inne siadają w kręgu. Wybrany zuch - władca pokazuje różne gesty, zmieniając je co jakiś czas. Inni powtarzają je. Osoba, która na początku wyszła, musi zgadnąć, kto jest władcą i wydaje rozkazy innym

    • ziemia, nos, niebo, głowa - prowadzący wymienia te cztery słowa w różnej kolejności. Inne osoby mają pokazywać te części przestrzeni i ciała. Prowadzący stara się zmylić innych, pokazując samemu coś innego niż wymienił. Osoba, która się pomyli, prowadzi następną rundę zabawy

  5. Piosenka - nauka piosenki "Piosenka Małego Księcia"

Piosenka Małego Księcia
Słowa: Cezary Domagała
Moja planeta jest bardzo maleńka,
Na mojej planecie wulkany są dwa,
Moja planeta jest tycia, tycieńka
Niewiele większa niż ja.

Na mojej planecie jest róża niezwykła,


Ma cztery kolce i klosik, nic więcej.
Róża ta do mnie ogromnie przywykła
I ja ją kocham maleńkim swym sercem.

Na mojej planecie jest małe krzesełko,


Na którym, gdy siadam, przed siebie spoglądam,
Bo bardzo lubię zachody słońca,
Które z planety mej ciągle oglądam.

Nad moją planetą miliony są gwiazd.


Gwiazdy te mówią i śmieją się do mnie,
A każda z tych gwiazd to jak światła miast...
Miasta i gwiazdy ja lubię ogromnie.

Bo w miastach są ludzie, a ludzie są dobrzy,


Bo mają baranki, ja o tym wiem,
A gwiazdy sprawiają, że ludzie są dobrzy.
Ja też przyjaciela baranka mieć chcę.

Więc kiedy na niebie gwiazdeczki migocą


Zamykam oczy, niech plecie się sen,
Gwiazdy te moje marzenia ozłocą
I sen mój się spełni - ja wiem.

  1. Gry i ćwiczenia

    • berek / władca - zwykły berek. Goniący jest królem planety, któremu bardzo zależy na złapaniu poddanych, bo nie ma komu wydawać rozkazów

  2. Majsterka - rekwizyty do teatrzyku

  3. Teatrzyk samorodny - prowadzący opowiada dowolną historię dworską. W trakcie czytania pokazuje osoby, które mają odgrywać rolę bohaterów występujących w opowiadaniu. Ważne, by w opowiadaniu występowało wielu bohaterów i by wykonywali dużo konkretnych czynności (np. król pozdrawiał poddanych, machając rękami; poddani krzyczeli: "vivat król" i tańczyli z radości)

  4. Krąg Rady - podsumowanie zbiórki

  5. Gry i ćwiczenia - berek kosmiczny II (powrót na Ziemię)

  6. Obrzędowe zakończenie

Zbiórka III
Temat: Wyprawa na planetę Latarnika

Najważniejsze sprawy:



  • Uczenie czerpania radości z pożytecznego działania

  • Zwrócenie uwagi na rzeczy w naszym otoczeniu, wymagające naprawy, stałej opieki; na prace na rzecz społeczności, które możemy zrobić

  1. Obrzędowe rozpoczęcie

  2. Gry i ćwiczenia

    • ląd, ocean, niebo - na ziemi narysowane jest koło, podzielone na dwie części. Jedna część to ląd, druga - ocean, poza kołem jest niebo. Osoba prowadząca wymienia kolejne pojęcia (ląd, ocean lub niebo).

  3. Uczestnicy skaczą na wymienione pole. Kto się pomyli prowadzi następny etap gry.

  4. Gawęda

  5. Pożyteczne prace

    • zależnie od pory roku i potrzeb, wykonanie jakiejś pożytecznej pracy w okolicy; zbieranie śmieci, podlewanie kwiatów, zawieszenie domków lęgowych / karmników dla ptaków, itp.

  6. Gry i ćwiczenia

    • (w szóstkach) - jedna osoba z szóstki stara się zrobić latarnie z innych zuchów; można układać tez inne figury

  7. Krąg Rady - podsumowanie zbiórki

  8. Obrzędowe zakończenie

Zadanie międzyzbiórkowe - każdy zuch stara się być pożyteczny w czasie najbliższego tygodnia. Można to jakoś udokumentować (rysunkiem, innym przedstawieniem wykonanej pracy)

Zbiórka IV


Temat: Wyprawa na planetę Geografa

Najważniejsze sprawy:



  • Poznanie zawodu geografa

  • Zwrócenie uwagi na to, jak ważne jest dokładne wykonywanie swojej pracy

  1. Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki

  2. Gawęda - O tym, jak Mały Książę wybrał się na planetę Geografa. Rozmowa o tym, czy zajmuje się geograf

  3. Gry i ćwiczenia

    • wyścigi geografów - slalom wśród narysowanych na ziemi (lub ustawionych) jezior, gór itp.

    • Stworzenie cyrkla (w szóstkach) z zuchów

    • Na podstawie mapy znalezienie różnych elementów do układanki (w szóstkach - każda szóstka dostaje inną mapę)

    • Układanka - ułożenie mapy Polski z zaznaczonymi rejonami geograficznymi

    • Ląd, ocean, niebo

  4. Majsterka - rysowanie mapy okolicy (w zespołach)

  5. Piosenka - dokończenie nauki piosenki "Piosenka Małego Księcia"

  6. Pląs - podróż samolotem do koła Ziemi, żeby obejrzeć ją z góry

  7. Krąg Rady - podsumowanie zbiórki

  8. Obrzędowe zakończenie

Zbiórka V
Temat: Wyprawa na Ziemię

Najważniejsze sprawy:



  • Zaproszenie na zbiórkę swoich przyjaciół, np. innej gromady

  • Zwrócenie uwagi zuchów na wagę uczucia przyjaźni

  • Podjęcie decyzji o przyznaniu sprawności

  1. Obrzędowe rozpoczęcie

  2. Pląs - wyścig (podróż w rejony gdzie wylądował Mały Książę)

  3. Gawęda mówiona przez Lisa - opowieść Lisa o spotkaniu z małym Księciem i o tym jak się zaprzyjaźnili. Rozmowa o tym co to jest przyjaźń i kto jest naszym przyjacielem

  4. Pląs - "W leśniczówce"

  5. Gry i ćwiczenia - "raz, dwa, trzy, Lis patrzy!"

  6. Majsterka - rysowanie na kliszy tego czym jest dla nas przyjaźń -> pokaz gotowych slajdów

  7. Teatrzyk samorodny - pokazanie prawdziwej przyjaźni pantomimą

  8. Gry i ćwiczenia - "biedny, mały kotek" - Wszyscy siedzą w kole. Jedna osoba chodzi wewnątrz koła i udając kotka łasi się do siedzących. Osoba przy której jest kotek musi pogłaskać go, po głowie, mówiąc "biedny, mały kotek"; nie może się roześmiać, ani uśmiechnąć, inaczej wchodzi do środka i jest kotkiem.

  9. Piosenka - "piosenka Małego Księcia"

  10. Krąg Rady

    • rozmowa z Lisem, czy uważa, że możemy być przyjaciółmi Małego Księcia

    • decyzja o przyznaniu sprawności

  11. Pląs - "podajmy sobie łapki"

  12. Obrzędowe zakończenie


Z archiwum zespołu zuchowego – autor poszukiwany 




©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna