Proj. zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania – 15.02.07 r. UWARUNKOWANIA
STREFA ZN ZN1 Ostrów Tumski
-
STREFA ZN
-
Północny klin zieleni otwartej
Teren ograniczony krawędziami Ostrowa Tumskiego (część szczegółowa - mapa S/24).
-
UWARUNKOWANIA ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO I OCHRONA DZIEDZICTWA KULTUROWEGO
-
Środowisko przyrodnicze
W podstrefie dominuje towarzysząca zabudowie zieleń, o dużej dowolności, wartości estetyczno – ozdobnej i krajobrazowej.
-
Podstrefę charakteryzuje urozmaicone ukształtowanie terenu, z widoczną formą Przełomowej Doliny Warty, której szerokość w okolicach Starego Miasta wynosi do 4 km.
-
Stan rzeki Warty jako głównego elementu przyrodniczego podstrefy, wg raportu WIOŚ za 2002 rok wykazał m.in. ponadnormatywne stężenia zanieczyszczeń wód rzeki Warty i jej dopływów na terenie miasta, a w szczególności: azotu azotynowego, fosforu ogólnego, podwyższone zawartości cynku i miedzi, nadmierną zasobowość substancji biogennych i zanieczyszczeń bakteriologicznych. Nie stwierdzono podwyższonych stężeń związków fenolowych, detergentów i metali ciężkich. Największe zastrzeżenie budzi stan sanitarny wód oraz ich saprobowość – intensywność rozkładu obumarłej materii organicznej, stan wód określony został jako pozaklasowy.
-
Podstrefa znajduje się w bardzo bliskim sąsiedztwie występowania obszaru bezpośredniego zagrożenia powodzią wody 100 – letniej (1%).
-
Na skutek dominacji wiatrów zachodnich i ze względu na bliskie sąsiedztwo centrum miasta istnieje niekorzystne zjawisko przemieszczania się nagromadzonych zanieczyszczeń atmosferycznych z terenu śródmieścia do innych sąsiednich dzielnic.
-
ulicom i placom,
-
zabudowie w tym:
-
ogród przy Akademii Lubrańskiego (rejestr zabytków A13),
-
park przy Pałacu Arcybiskupim,
-
park przy Arcybiskupim Seminarium Duchownym.
-
wzdłuż strumieni, potoków i zbiorników wodnych w tym: rzeka Warta.
-
„ROD Energetyk I” przy ulicy Św. Wincentego, (proponowany do zmiany funkcji w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania - uchwałą Rady Miasta Poznania Nr XXII/276/III/99 z dnia 23 listopada 1999 r.).
-
Obszary i obiekty cenne przyrodniczo:
-
nie objęte formą ochrony przyrody:
-
dolina rzeki Warty, stanowi korytarz ekologiczny o randze krajowej (obszar poznański Warty – 25K). Jednocześnie jest jednym z elementów europejskiej sieci ekologicznej ECONET PL tworzącej obszary węzłowe składające się z biocentrów, korytarzy ekologicznych i bogactw ekosystemów.
-
Ochrona dziedzictwa kulturowego
-
Obszary i obiekty cenne kulturowo:
-
Objęte formą ochrony zabytków:
-
Zespół urbanistyczno-architektoniczny najstarszych dzielnic miasta m.in. Ostrów Tumski wraz z budynkami użyteczności publicznej, sakralnymi, założeniami parkowymi i willowymi.
-
W obrębie podstrefy występują obiekty wpisane do rejestru zabytków (aneks nr 1 rejestr zabytków nieruchomych – m. Poznań, 2003r).
-
ŁAD PRZESTRZENNY I WYMOGI JEGO OCHRONY
-
Struktura funkcjonalno - przestrzenna
-
Funkcja terenu i charakter zabudowy (część ogólna - mapa O/13)
-
Obejmuje następujące struktury:
-
środkowa część terenu z historycznym zespołem zabytkowej zabudowy o funkcjach metropolitalnych, przedzielona trasą komunikacyjną,
-
w południowej części zabudowa mieszkaniowa, wielorodzinna, blokowa przemieszana z pojedynczo zlokalizowanymi funkcjami ogólnomiejskimi i centrotwórczymi oraz zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna zwarta.
-
teren po północnej stronie torów kolejowych i w rejonie ulicy Panny Marii (o przewadze funkcji przemysłowej w zabudowie wielkogabarytowej) oraz teren zabudowy tymczasowej ogródków działkowych mogą stanowić potencjał terenów do przekształceń,
-
Podstrefa zdegradowana, podzielona torami kolejowymi i trasą komunikacyjną. Charakteryzuje się dużymi kontrastami funkcjonalno – przestrzennymi, posiada potencjał terenów nie wykorzystujących walorów lokalizacji.
-
W podstrefie występują tereny zamknięte.
-
Wzajemne zależności między funkcjami (część ogólna - mapa O/18)
-
Funkcje stymulujące rozwój: wyższego rzędu, metropolitalne Ostrowa Tumskiego,
-
Funkcje zagrożone: nie wykazano,
-
Funkcje agresywne: przemysłowa (w północnej części Ostrowa Tumskiego),
-
Funkcje wypierane: nie wykazano.
-
Bariery funkcjonalno – przestrzenne (część ogólna - mapa O/19)
-
Ulica Wyszyńskiego oraz tory kolejowe relacji Poznań - Warszawa stanowią barierę przestrzenną i funkcjonalną na Ostrowie Tumskim.
-
Podstawowe parametry zabudowy
-
Wysokość zabudowy (część ogólna - mapa O/14)
-
W podstrefie przeważa zabudowa o wysokości 2 kondygnacji (7 m) (rejon na północ od ulicy Estkowskiego).
-
W podstrefie przeważa zabudowa o wysokości 2 - 4 kondygnacji (7 - 14 m) (rejon na południe od ulicy Estkowskiego).
-
W podstrefie obowiązuje zasada przenikania zabudowy o różnych wysokościach (rejon na południe od torów kolejowych).
-
W podstrefie występuje miejscowe obniżenie wysokości przystające do miejsca (sąsiedztwo Katedry).
-
Gęstość zabudowy (część ogólna - mapa O/15)
-
Średni procent zab. działki budowlanej dla terenów brutto określono od 5 - 15% dla terenów na południe do torów kolejowych.
-
Średni procent zab. działki budowlanej dla terenów brutto określono od 15 - 30% dla terenów na północ do torów kolejowych.
-
Średni procent zab. działki typu POD dla terenów brutto określono poniżej 5%.
-
Stan zabudowy i zainwestowania
-
Wartość estetyczna struktur przestrzennych (część ogólna - mapa O/16)
-
Trwałość zainwestowania (część ogólna - mapa O/17)
-
W podstrefie w przewadze występują struktury trwale zainwestowane
-
rejon na południe od torów kolejowych.
-
rejon Elektrociepłowni „Garbary”.
-
W podstrefie występują struktury o zainwestowaniu nietrwałym
-
rejon na północ od torów kolejowych.
-
Tereny o zainwestowaniu trwałym i w części utrwalonym wykazują cechy odpowiednio do zachowania i ochrony lub rewaloryzacji i przekształceń
-
Tereny o zainwestowaniu nietrwałym mogą stanowić rezerwy.
-
Fizjonomia miasta
-
Główne ciągi miejskie (rysunek projektu zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania - UWARUNKOWANIA):
-
W granicach podstrefy nie ma wykształconych ciągów miejskich o charakterze handlowym. Pojawiają się jedynie trakty kulturowe, które tworzą wewnętrzne uliczki na Ostrowie Tumskim. Cechą charakterystyczną w/w ciągów jest: brak kontynuacji w innych podstrefach oraz słabo ukształtowana przestrzeń publiczna.
-
Panoramy, punkty i ciągi widokowe (rysunek projektu zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Poznania - UWARUNKOWANIA):
-
Zabudowa i zagospodarowanie w podstrefie kształtują jej panoramy z wymienionych poniżej punktów i ciągów widokowych:
-
P17 - wiadukt nad ulicą Inflancką w ciągu ulicy Krzywoustego,
-
P20 - wiadukt kolejowy nad ulicą Podwale,
-
P21 - skrzyżowanie ulic Warszawskiej i Św. Michała,
-
P22 - skrzyżowanie ulic Warszawskiej i Krańcowej,
-
P25 - Kopiec „Wolności”,
-
P26 - most kolejowy w sąsiedztwie Dworca Poznań – Garbary,
-
P27 - most kolejowy w sąsiedztwie Środki,
-
P28 - most Chrobrego,
-
P29 - ulica Estkowskiego przy Starym Korycie Warty,
-
P30 - most Mieszka I,
-
P31 - most Królowej Jadwigi,
-
P32 - most Św. Rocha,
-
H-H - wschodnia skarpa doliny rzeki Warty od mostu Kolejowego na Zawadach do mostu Królowej Jadwigi,
-
G-G - wschodnia skarpa doliny rzeki Warty od mostu Lecha do mostu Kolejowego na Zawadach,
-
J-J - wschodnia pierzeja Chwaliszewa
-
T-T - pierzeja Centrum od mostu kolejowego przy ulicy Garbary do mostu Królowej Jadwigi,
-
U-U - zachodnia krawędź doliny rzeki Warty na odcinku od mostu kolejowego Poznań – Garbary do mostu Lecha.
-
Istnieją w zasadzie wyłącznie punkty i ciągi widokowe historycznych panoram miasta. Panoramę kształtują dominanty podstrefy, jej zabudowa wysoka, stąd odbiór panoramy jest wynikiem ich pozytywnego oddziaływania przestrzennego.
-
Dominanty wysokościowe i przestrzenne (część ogólna - mapa O/16)
-
Katedra i kościół Najświętszej Marii Panny są jedynymi istotnymi wyznacznikami przestrzeni tej części miasta. Jednocześnie podkreślają i wyznaczają teren o wysokiej wartości przestrzennej. Natomiast komin Elektrociepłowni Poznań uznano jako obiekt o neutralnym oddziaływaniu.
-
UWARUNKOWANIA rozwoju systemów komunikacji i infrastruktury – zgodnie z zapisami w części ogólnej
|