Słuchalnia – muzyczne znaki czasu Spektakl. Elektronika Toruń, 30 maja –13 grudnia 2015 Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” Organizator: Stowarzyszenie Kulturalno-Artystyczne „Megafon” Kurator: Małgorzata Burzyńska Partnerzy



Pobieranie 19.21 Kb.
Data29.04.2016
Rozmiar19.21 Kb.
Słuchalnia – muzyczne znaki czasu

Spektakl. Elektronika

Toruń, 30 maja –13 grudnia 2015

Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”
Organizator: Stowarzyszenie Kulturalno-Artystyczne „Megafon”

Kurator: Małgorzata Burzyńska
Partnerzy: CSW „Znaki Czasu” w Toruniu

Austriackie Forum Kultury w Warszawie

Fundacja Muzyczna „Harmonie i Hałasy”

Stowarzyszenie Kwadrofonik

Festiwal sfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Austriackiego Forum Kultury w Warszawie oraz Instytutu Muzyki i Tańca

Patronat honorowy: Prezydent Miasta Torunia Michał Zaleski



https://www.facebook.com/sluchalnia.festiwal

KONCERT NA OTWARCIE FESTIWALU:

Dominik Karski, Między nimi a wiecznością nie było więcej niż minuta i pół

Opera do libretta Pawła Krzaczkowskiego



Koncepcja opery: Dominik Karski, Paweł Krzaczkowski, Michał Libera

Wykonanie: Flute O'Clock, Taśma: Alessandro Facchini, Wiktor Milczarek

Scenografia: Paweł Modzelewski, Głos: Paweł Krzaczkowski  

30 V 2015 (sobota), 21.00, CSW „Znaki czasu” (ul. Wały Gen. Sikorskiego 13, Toruń)

Koncert pod patronatem honorowym Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego


Po operze: Michał Libera & _Kelo Invisible City,

sztuka radiowa na podstawie tekstów Italo Calvino (wersja na żywo), wykonanie: Michał Libera, Alessandro Facchini



30 V 2015 (sobota), 22.00, CSW „Znaki czasu”
Spotkanie z twórcami i wykonawcami opery „Między nimi a wiecznością…”

31 V 2015 o g. 12.00, CSW „Znaki Czasu” (Czytelnia)
NA WSZYSTKIE WYDARZENIA WSTĘP WOLNY

https://www.facebook.com/events/709708595823831/
Notka:

Między nimi a wiecznością nie było więcej niż minuta i pół – multimedialna opera Dominika Karskiego do libretta Pawła Krzaczkowskiego już 30 maja w CSW „Znaki Czasu” w Toruniu otworzy festiwal Słuchalnia.

Międzynarodowy festiwal młodej muzyki nowej Słuchalnia – muzyczne znaki czasu to tematyczny przegląd twórczości polskich kompozytorów z roczników 70. i 80. tropem motywów przewodnich spektaklu i elektroniki. Jedyny w Polsce Północnej festiwal współczesnej muzyki poważnej i jedyny w kraju festiwal nowej muzyki o unikalnej niemal całorocznej formule na 11 koncertach zaprezentuje najbardziej interesujące kameralne projekty uznanych młodych twórców z ostatnich lat. Utwory polskich kompozytorów (Jaskot, Karski, Laskowski, Prasqual, Woźny, Zapała, Zych), w tym prawykonania światowe (m. in. koncert prawykonań zamówień zespołu Kwadrofonik), zabrzmią w dialogu z aktualnie powstającą muzyką zagraniczną (Ablinger, Hosokawa, Neuwirth, Sanchez-Verdu) )i klasyką awangardy II połowy XX wieku (Grisey, Kurtag, Stockhausen).

Inspirowana esejem Italo Calvino z jego Wykładów amerykańskich opera Dominika Karskiego z multimedialną scenografią Pawła Modzelewskiego to słowno-muzyczna fantazja na temat pierwszych telegrafów i ich roli w ukształtowaniu naszego życia pod dyktando prędkości. Tytułowe półtorej minuty jest zapowiedzią dążenia do skrupulatnej kontroli czasu, dzielonego na najdrobniejsze wycinki. W wyciszonym, sfragmentaryzowanym utworze na dwa flety, tam tamy i głos oraz taśmę, telegraf gra rolę inspiracji, niemal bohatera – dla tekstu, muzyki, wreszcie dla scenografii w formie multimedialnych projekcji Pawła Modzelewskiego. Gra także jako instrument, otwierający nowe światy dźwiękowe, które eksplorują Wiktor Milczarek i Alessandro Facchini w partii taśmy, wykorzystującej nagrania transatlantyckich kabli. Mieszczące się tylko w kompozytorskiej wyobraźni Karskiego niezwykłe możliwości fletów odkryje przed nami unikalny i znaczący dla polskiej muzyki nowej duet Flute O'Clock, ściśle współpracujący także z twórcą „Między nimi a wiecznością...”. Efekt tej współpracy doświadczony na żywo okaże się tym ciekawszy, że muzyka kompozytora skupia się na poszukiwaniach w obrębie relacji wykonawca-instrument, na fizyczności wydobywania dźwięku. Warto zobaczyć i usłyszeć z bliska, jak rozwija się ta relacja i jak może wyglądać opera XXI wieku z głębokim podtekstem literackim.

Objęte patronatem honorowym Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego wykonanie opery nie będzie jedyną dawką spektaklu i elektroniki tego dnia. Po krótkiej przerwie Michał Libera i Alessandro Facchini zaprezentują wersję na żywo sztuki radiowej M. Libery & _Kelo Invisible City, która reprezentowała Polskę na Ars Acustica 2015. Widmowe, bo tylko słyszalne a niewidzialne miasto powstanie na chwilę z głosów warszawiaków, artykułujących pojedyncze słowa z tekstów Italo Calvino. Podwójny spektakl tego wieczoru, wychodząc od literatury, poprzez głosy, elektronikę i grę, wykreuje wizję rzeczywistości w dźwiękach i wyobraźni – a nawet w obrazach – jak przystało na CSW.



Każdy, kto zechce, będzie mógł o tym – i o czym zechce – porozmawiać na otwartym spotkaniu z twórcami i wykonawcami obydwu utworów 31 maja o 12.00 w Czytelni CSW.
Biogramy:

Dominik Karski – ur. 1972, kompozytor, którego utwory od wielu lat są stale obecne na scenie muzyki nowej w Europie, USA i Australii; ważniejsze wydarzenia z ostatnich lat to wykonania jego utworów przez zjawiskowy polski zespół Flute o’clock, Małgorzatę Walentynowicz w duecie z niemieckim barytonem Frankiem Wörnerem (Musica Polonica Nova 2014), szwedzką skrzypaczkę Karin Hellqvist (głośna premiera Certainty’s Flux na Warszawskiej Jesieni 2013 oraz wydanie utworu na płycie CD przez wytwórnię For Tune), jak również projekty twórcze zrealizowane ze szkockim flecistą Richardem Craigiem (streamforms na flet basowy prezentowane w Szwecji, Anglii i USA oraz wydane na płycie CD w Anglii; pre-seed na flecistę i zespół zrealizowane przy współpracy ze SMASH ensemble w Hiszpanii) oraz szwedzką solistką kontrabasowego fletu prostego Paetzolda – Anną Petrini (Superb Imposition prawykonane na festiwalu Musica Electronica Nova 2011 we Wrocławiu oraz wydane na płycie CD w Szwecji nagrodzonej „Nutida Sound” Best Contemporary Music CD of 2012). Studiował kompozycję w Perth i Brisbane pod kierunkiem Briana Howarda i Stephena Cronina, w roku 2012 uzyskał stopień doktora kompozycji na University of Melbourne. W ramach doktoratu tworzył pod kierunkiem Chayi Czernowin na Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien (Austria) w latach 2006/07. Karski został uznany w Australii poprzez nagrody: 2003 Albert H. Maggs Composition Award (The University of Melbourne) i 1998 ABC Young Composers’ Award. Uczestniczył w ISCM World New Music Days Trans-it 2004 w Szwajcarii, Gaudeamus Music Week w Amsterdamie, w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. A. Panufnika w Krakowie (I nagroda), Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie oraz w forach międzynarodowych Le Nouvel Ensemble Moderne: FORUM 2000 (Australia/Kanada) i 2001 Rencontres de musique nouvelle (Kanada). Muzyka Karskiego skupia się na poszukiwaniu nowych struktur brzmieniowych i muzycznych doznań poprzez eksploracje fizyczności wydobywania dźwięku.

Flute o'clock (Ewa Liebchen i Rafał Jędrzejewski) – jedyny polski duet fletowy, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Flute o’clock dokonał licznych wykonań i prawykonań dzieł muzyki polskiej, a wiele z nich powstało specjalnie dla duetu w ramach m.in. programu MKiDN Zamówienia Kompozytorskie współfinansowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Zespół współpracuje m.in. z Dobromiłą Jaskot, Dariuszem Przybylskim, Wojciechem Ziemowitem Zychem, Pawłem Hendrichem, Tomaszem Prasqualem, Sławomirem Kupczakiem, Jakubem Polaczykiem czy Dominikiem Karskim. Pierwsza płyta zespołu (wydawnictwo DUX, 2010) otrzymała wyróżnienie miesięcznika „Hi-Fi i Muzyka” dla Płyty Roku 2010 oraz nominację do nagrody Fryderyk 2011 w kategorii Fonograficzny Debiut Roku. W 2014 roku zespół wraz z pianistą Szabolcsem Esztenyi wziął udział w nagraniu utworów Sławomira Kupczaka, płyta wydana została przez wydawnictwo Bôłt Records. Obecnie w przygotowaniu jest kolejna płyta duetu tym razem z muzyką Dominika Karskiego.
Michał Libera – ur. 1979, krytyk muzyczny, animator kultury, socjolog (www.patakaind.blogspot.com), od roku 2003 zajmuje się muzyką i dźwiękiem, ostatnio coraz częściej angażując się w produkcję esejów dźwiękowych i innych eksperymentalnych form radiowych i operowych. Współproducent serii płyt poświęconych Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia w wydawnictwie Bôłt Records, a także serii płyt konceptualno-popowych. Regularny współpracownik komuny//warszawa, Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta”, CSW Zamku Ujazdowskiego, Muzeum Narodowego w Warszawie. W latach 2007-2011 prowadził autorskie audycje na temat muzyki współczesnej w Programie II Polskiego Radia. Od roku 2010 redaktor serii muzycznej w wydawnictwie słowo/obraz terytoria. Publikował m.in. w pismach „Glissando”, „Res Publica”, „Kultura Współczesna”, „Recykling Idei”; ich zbiór pt. „Doskonale zwyczajna rzeczywistość”) ukazał się w wydawnictwie Krytyki Politycznej. Kurator Polskiego Pawilonu wyróżnionego na 13-tej Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji.




©absta.pl 2019
wyślij wiadomość

    Strona główna