|
Sylabus
|
Wydział / Kierunek / Specjalność
WYDZIAŁ NAUK o ZDROWIU / ZDROWIE PUBLICZNE / Opiekun osoby starszej
|
INFORMACJE OGÓLNE
|
Studia (odpowiednie podkreślić)
I stopnia - stacjonarne
I stopnia - niestacjonarne
I stopnia - pomostowe: poziom AB/ C/ D
II stopnia - stacjonarne
II stopnia - niestacjonarne
Podyplomowe
|
Profil kształcenia (odpowiednie podkreślić): ogólnoakademicki, praktyczny, praktyczno-ogólnoakademicki
|
Nazwa przedmiotu (zgodnie z obowiązującym standardem kształcenia i/lub programem nauczania zatwierdzonym przez Radę WNoZ).
|
Niewerbalne Metody Komunikacji
|
Kod przedmiotu
|
|
Jednostka organizacyjna prowadząca zajęcia
|
Zakład Edukacji
|
Stopień/tytuł/nazwisko i imię osób realizujących przedmiot
|
Osoba odpowiedzialna za przedmiot:
dr Mirosława Cylkowska-Nowak
|
Wykaz osób prowadzących zajęcia:
dr Mirosława Cylkowska-Nowak
|
Przedmioty wprowadzające. Wymagania wstępne
|
Posiada wiedzę z zakresu gerontologii, psychologii, antropologii starzenia się, andragogiki oraz komunikacji interpersonalnej. Posiada rozumienie i świadomość roli zawodowej.
Posiada umiejętności komunikowania interpersonalnego.
|
Punkty ECTS
|
1
|
Forma zajęć
|
Liczba godzin dydaktycznych
|
Warunki zaliczenia przedmiotu
|
Forma zaliczenia przedmiotu (odpowiednie podkreślić)
|
-
Ogółem
|
25
|
Pełna frekwencja na zajęciach
Aktywność podczas zajęć
Zaliczenie – test wiedzy
|
Egzamin
Zaliczenie z oceną
Zaliczenie
|
-
Wykłady
|
5
|
-
Seminaria
|
10
|
-
Ćwiczenia
|
|
-
Zajęcia praktyczne
|
|
-
Praktyki zawodowe
|
|
-
Samokształcenie
|
10
|
8. E-learning
|
|
INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE
|
Cele kształcenia przedmiotu (C) wynikowe: wiedza (W), umiejętności (U), kompetencje społeczne (K)
|
Symbol
|
Cele kształcenia
|
C(W)1
|
Poznanie podstawowej terminologii z zakresu komunikowania i logopedii
|
C(W)2
|
Poznanie i dyskutowanie trudności komunikacyjnych u osób starszych
|
C(W)3
|
Poznanie i alternatywnych i wspomagających metod komunikacji (AAC)
|
C(U)1
|
Kształtowanie umiejętności planowania pracy z pacjentem starszym z zaburzeniami w komunikacji
|
C(U)2
|
Kształtowanie umiejętności stosowania wybranych metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) w pracy z pacjentem starszym
|
C(K)1
|
Wskazywanie i planowanie płaszczyzn współpracy w ramach zespołu interdyscyplinarnego pracującego z osobą starszą wokół komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC)
|
Przewidywane efekty kształcenia studenta w zakresie wiedzy (W), umiejętności (U), kompetencji społecznych (K).
|
Symbol
|
Przewidywane efekty kształcenia studenta (EK): wiedza (W), umiejętności (U), kompetencje społeczne (K).
|
Odniesienie do celów kształcenia (symbol)
|
EK (W)1
|
Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu komunikowania i logopedii
|
C(W)1
|
EK (W)2
|
Charakteryzuje i dyskutuje trudności i zaburzenia komunikacji u osób starszych
|
C(W)2
|
EK (W)3
|
Klasyfikuje i omawia alternatywne i wspomagające metody komunikacji (AAC)
|
C(W)3
|
EK (U)1
|
Planuje elementy pracy z pacjentem starszym z zaburzeniami komunikacji
|
C(U)1
|
EK (U)2
|
Projektuje zastosowania w pracy z pacjentem starszym z zaburzeniami komunikacji wybranych metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC)
|
C(U)2
|
EK (K)1
|
Planuje płaszczyzny współpracy w ramach zespołu terapeutycznego
|
C(K)1
|
Treści programowe (TP): opis przedmiotu wynikający z obowiązującego standardu kształcenia i/lub programu nauczania zatwierdzonego przez Radę WNoZ
|
Symbol
|
|
Odniesienie do efektów kształcenia (symbol)
|
TP1
|
Proces komunikowania się. Komunikacja jedno- i dwustronna. Dominacja komunikacji pozawerbalnej. Wielofunkcyjność mowy ciała.
|
EK (W)1
|
TP2
|
Logopedia jako płaszczyzna edukacji i reedukacji mowy. Czynniki warunkujące prawidłową ekspresję językową i poprawność logiczno-semantyczną wypowiedzi. Surdo-, balbuto- i neurologopedia.
|
EK (W)1
|
TP3
|
Trudności i zaburzenia komunikacji u osób starszych: afazja (czuciowa, ruchowa, mieszana, nominalna, totalna), dysartria, dysglosja, mutyzm, mowa bełkotliwa, zaburzenia tempa i rytmu mowy, schozofazja i inne zaburzenia treści wypowiedzeń.
|
EK (W)2
|
TP4
|
Przegląd metod AAC i dyskusja ich przydatności dla wybranych grup pacjentów.
|
EK (W) 3
|
TP5
|
Planowanie elementów pracy z pacjentem starszym z zaburzeniami komunikacji z zastosowaniem wybranych metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC).
|
EK (U)1, EK (U)2
|
TP6
|
Planowanie współpracy w ramach zespołu terapeutycznego.
|
EK (K)1
|
Metody dydaktyczne (sposób pracy nauczyciela, umożliwiający osiągnięcie celów kształcenia)
|
wykład konwersatoryjny, dyskusja dydaktyczna, praca z tekstem, sesja plakatowa, praca warsztatowa, rozmowa dydaktyczna, ćwiczenia
|
Środki dydaktyczne wykorzystywane w procesie kształcenia
|
flipczarty, flamastry, rzutnik multimedialny, laptop, kserokopie tekstów przygotowanych przez wykładowcę, kserokopie tabel do prac projektowych
|
Wykaz piśmiennictwa dla studenta
|
Piśmiennictwo podstawowe
do 4 pozycji
|
Błeszyński J.J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006.
Von Tetzcher S., Martinsen H., Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 1999.
Warrick A., Porozumiewanie bez słów, Stowarzyszenie „Mówić bez słów”, Warszawa 2002.
Podstawy neurologopedii, red. T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska, Opole 2005.
Diagnoza logopedyczna, red. E. Czaplicka, S. Milewski, GWP, Gdańsk 2011.
|
Piśmiennictwo uzupełniające
do 4 pozycji
|
Olszewski T., Otępienie czołowo-skroniowe. Ujęcie neuropsychologiczne, Impuls, Kraków 2008.
Wybrane zagadnienia rehabilitacji neuropsychologicznej, red. E. Łojek, A. Bolewska, Scholar, Warszawa 2008.
Choroby otępienne. Teoria i praktyka, Continuo, Wrocław 2003.
Komunikacja z pacjentami, którzy maja trudności z mową. Wskazówki dla personelu medycznego. Communications Matters, 2008.
|
Sposób oceny pracy studenta
|
Typ oceny: diagnostyczne (D), formujące (F), podsumowujące (P)
|
Formująca (F)
Podsumowująca (P)
|
Metody oceny np. test wiedzy, test umiejętności, studium przypadku, proces pielęgnowania, projekt
|
Uczestnictwo w dyskusji
Uczestnictwo w ćwiczeniach
Test wiedzy
|
Kryteria oceny
|
Ocena lokalna
|
Definicja lokalna
|
Ocena ECTS
|
Definicja ECTS
|
5
|
Bardzo dobry – znakomita wiedza, umiejętności, kompetencje
|
A
|
Celujący – wybitne osiągnięcia
|
4,5
|
Ponad dobry – bardzo dobra wiedza, umiejętności, kompetencje
|
B
|
Bardzo dobry – powyżej średniego standardu, z pewnymi błędami
|
4
|
Dobry – dobra wiedza, umiejętności, kompetencje
|
C
|
Dobry – generalnie solidna praca z szeregiem zauważalnych błędów
|
3,5
|
Dość dobry – zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje, ale ze znacznymi niedociągnięciami
|
D
|
Zadowalający – zadowalający, ale ze znaczącymi błędami
|
3
|
Dostateczny – zadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje, z licznymi błędami (próg 60% opanowania W,U,KS)
|
E
|
Dostateczny – wyniki spełniają minimalne kryteria
|
2
|
Niedostateczny – niezadowalająca wiedza, umiejętności, kompetencje (poniżej 60% opanowania W,U,KS)
|
FX, F
|
Niedostateczny – podstawowe braki w opanowaniu materiału
|
INFORMACJE DODATKOWE
|
Odniesienie efektów kształcenia i treści kształcenia do sposobów prowadzenia zajęć i metod oceniania
|
Symbol efektu kształcenia dla przedmiotu
|
Numery symboli treści kształcenia realizowanych w trakcie zajęć
|
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia
|
Typy (D,F,P) i metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia
|
EK (W)1
|
TP1, TP2
|
wykład konwersatoryjny
|
F – dyskutowanie
P – test wiedzy
|
EK (W)2
|
TP1, TP2
|
wykład konwersatoryjny
|
F – dyskutowanie
P – test wiedzy
|
EK (W)3
|
TP3
|
dyskusja dydaktyczna, praca z tekstem, sesja plakatowa
|
F – dyskutowanie
P – test wiedzy
|
EK (W)4
|
TP4
|
rozmowa dydaktyczna, praca z tekstem, ćwiczenia
|
F – dyskutowanie
P – test wiedzy
|
EK (U)1
|
TP5
|
praca warsztatowa, dyskusja, ćwiczenia
|
F – wykonywanie zadań warsztatowych
|
EK (U)2
|
TP5
|
praca warsztatowa, dyskusja, ćwiczenia
|
F – wykonywanie zadań warsztatowych
|
EK (K)1
|
TP6
|
praca warsztatowa, dyskusja, ćwiczenia
|
F – wykonywanie zadań warsztatowych
|
Zestawienie przewidywanych efektów kształcenia przedmiotu do efektów kształcenia dla programu studiów tzw. programowych efektów kształcenia (PEK) oraz efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia (wyłącznie symbolami)
|
Efekty kształcenia dla przedmiotu (EK)
|
Przyporządkowanie efektu kształcenia dla przedmiotu do efektów zdefiniowanych dla całego programu (PEK)
|
Odniesienie efektu kształcenia dla przedmiotu do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia
|
EK (W)1
|
K_W41
K_W45
|
M1_W03, S1A_W03
M1_W04
|
EK (W)2
|
K_W41
K_W45
|
M1_W03, S1A_W03
M1_W04
|
EK (W)3
|
K_W41
|
M1_W03, S1A_W03
|
EK (U)1
|
K_U11
K_U41
|
M1_U10
M1_U10. M1_U05
|
EK (U)2
|
K_U11
K_U41
|
M1_U10
M1_U10. M1_U05
|
EK (K)1
|
K_K03
|
M1_K02, M1_K04
|