SYLLABUS
rok akademicki 2015/2016
Nazwa przedmiotu/modułu
|
Fizjologia ciąży
|
Nazwa jednostki/-ek w której/ -ych jest przedmiot realizowany
|
Klinika Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej,
|
e-mail jednostki
|
jozwikmc@interia.pl
|
Wydział
|
Lekarski z Oddziałem Stomatologii i Oddziałem Nauczania w Języku Angielskim
|
Nazwa kierunku studiów
|
lekarsko-dentystyczny
|
Poziom kształcenia
|
Studia jednolite magisterskie
|
Forma studiów
|
stacjonarne niestacjonarne
|
Język przedmiotu
|
polski angielski
|
Rodzaj przedmiotu
|
obowiązkowy fakultatywny
|
Rok studiów/semestr
|
I II III IV V VI
|
1 2 3 4 5 6 7 8 10
11 12
|
Przedmioty wprowadzające wraz z wymaganiami wstępnymi
|
Realizacja efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji z poprzednich lat studiów.
|
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
|
III rok: 15, w tym: 5 - wykłady, 10 - ćwiczenia.
|
Założenia i cele przedmiotu
|
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu anatomii miednicy mniejszej oraz fizjologii rozrodu. Zapoznanie z odrębnościami specyficznego stanu fizjologii jakim jest ciąża, w tym – w zakresie układu pokarmowego i jamy ustnej.
Wraz z końcem nauczania studentki i studenci powinni być świadomi charakteru zmian w układzie krzepnięcia i fibrynolizy w przebiegu cyklu miesięcznego i ciąży, jak też możliwych następstw ciąży i laktacji dla uzębienia. Powinni być oni świadomi znaczenia substancji teratogennych, klas bezpieczeństwa leków dla płodu oraz związku chorób przyzębia z występowaniem porodu przedwczesnego. Powinni znać objawy ciąży, rozpoznawać rozpoczynający się poród i znać podstawy kardiotokografii.
|
Metody dydaktyczne
|
Stosowane metody nauczania obejmują:
- przekazywanie wiedzy w formie wykładów,
- ćwiczenia praktyczne na symulatorach fantomowych,
- omówienie tematu i dyskusja,
- obserwacja przebiegu porodu i/lub wykonania badania ultrasonograficznego w ciąży,
- prezentacja jednostek chorobowych,
- inne zajęcia praktyczne, jak uczestniczenie w zbieraniu wywiadu położniczego,
- konsultacje – w pierwszy wtorek miesiąca w godz. 12°°-14°°.
|
Imię i nazwisko osoby prowadzącej przedmiot
|
Pracownicy naukowo-dydaktyczni i dydaktyczni zatrudnieni w Klinice Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej oraz Klinice Rozrodczości i Endokrynologii Ginekologicznej UMB.
|
Imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za dydaktykę
|
prof. dr hab. med. Maciej Jóźwik
|
Symbol
i numer efektu kształcenia
zgodnie ze standardami kształcenia oraz inne przedmiotowe efekty kształcenia
|
Opis kierunkowych
efektów kształcenia
|
Forma zajęć
|
Metody weryfikacji osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia
|
wiedza
|
E.W10.
|
Zna uwarunkowania hormonalne kobiety w poszczególnych okresach życia.
|
wykłady, ćwiczenia
|
Metody podsumowujące:
- zaliczenie ustne
Metody formujące:
- obserwacja pracy studenta
- ocena aktywności w czasie zajęć
- ocena przygotowania do zajęć
- dyskusja w czasie zajęć
|
E.W11.
|
Zna wpływ odżywiania w ciąży i uzależnień na rozwój płodu.
|
wykłady, ćwiczenia
|
E.W12.
|
Zna zasady prowadzenia ciężarnej w zakresie opieki stomatologicznej.
|
wykłady, ćwiczenia
|
umiejętności
|
|
|
|
|
|
|
|
kompetencje społeczne
|
K1
|
Rozpoznaje własne ograniczenia diagnostyczne i lecznicze, potrzeby edukacyjne, planuje aktywność edukacyjną
|
wykłady, ćwiczenia
|
Metody podsumowujące:
- ocenianie ciągłe przez nauczyciela (obserwacja)
Metody formujące:
- obserwacja pracy studenta
- dyskusja w czasie zajęć
- opinie kolegów
|
K2
|
Umie pracować w zespole profesjonalistów, w środowisku wielokulturowym i wielonarodowościowym
|
wykłady, ćwiczenia
|
K3
|
Wdraża zasady koleżeństwa zawodowego i współpracy z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia
|
wykłady, ćwiczenia
|
K4
|
Przestrzega tajemnicy lekarskiej i prawa pacjenta
|
wykłady
|
Punkty ECTS
|
1
|
Obciążenie pracą studenta
|
Forma aktywności
|
Liczba godzin na zrealizowanie aktywności
|
Zajęcia wymagające udziału prowadzącego:
| -
Realizacja przedmiotu: wykłady (wg planu studiów)
|
5
| -
Realizacja przedmiotu: ćwiczenia (wg planu studiów)
|
10
| -
Realizacja przedmiotu: seminaria (wg planu studiów)
|
-
| -
Realizacja przedmiotu: fakultety
|
-
| -
Udział w konsultacjach
|
|
|
godziny razem: 15
|
Samodzielna praca studenta:
| -
Samodzielne przygotowanie się do zajęć teoretycznych i praktycznych (wykonanie projektu, dokumentacji, opisu przypadku itp.)
|
10
| -
Samodzielne przygotowanie się do zaliczeń/kolokwiów
|
5
| -
Samodzielne przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia końcowego
|
10
|
|
godziny razem: 25
|
Treści programowe przedmiotu:
|
Efekty kształcenia
(symbol i numer)
|
Tematyka
|
E.W10. Zna uwarunkowania hormonalne kobiety w poszczególnych okresach życia.
|
Cykl miesięczny. Rozpoznanie ciąży. Przebieg kliniczny i zmiany hormonalne w ciąży fizjologicznej.
|
E.W11. Zna wpływ odżywiania w ciąży i uzależnień na rozwój płodu.
|
Budowa kanału rodnego. Przebieg porodu fizjologicznego. Sala Porodowa: Analiza przebiegu porodu fizjologicznego. Analiza przebiegu porodu patologicznego. Analiza zapisów kardiotokograficznych (KTG).
|
E.W12. Zna zasady prowadzenia ciężarnej w zakresie opieki stomatologicznej.
|
Ciąża a zagadnienia stomatologiczne. Obserwacja wykonania badania ultrasonograficznego w ciąży. Obserwacja ambulatoryjnej opieki położniczej i ginekologicznej.
|
Literatura podstawowa:
|
1. Bręborowicz GH (Red). Położnictwo i ginekologia. Tom 1 i 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2012.
2. Panay N, Dutta R, Ryan A, Broadbent JAM. Położnictwo i ginekologia. Seria Crash Course. Wydanie I polskie. Wydawnictwo Urban & Partner, 2006.
|
Literatura uzupełniająca:
|
1. Troszyński M. Położnictwo – ćwiczenia. Wydanie 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2009.
|
Kryteria oceny osiągniętych efektów kształcenia oraz forma i warunki uzyskania zaliczenia przedmiotu:
|
1. Zaliczenie przedmiotu - na bazie obecności na wszystkich ćwiczeniach:
- sposób zaliczania poszczególnych ćwiczeń – na podstawie czynnego udziału w zajęciach i sprawdzenia wiadomości wymaganych programem;
- niezaliczenie ćwiczeń – obowiązek zaliczenia na najbliższych ćwiczeniach z przedmiotu;
- nieobecność usprawiedliwiona na ćwiczeniach – obowiązek odrobienia na najbliższych ćwiczeniach z przedmiotu.
2. Nieobecność nieusprawiedliwiona na 3 ćwiczeniach skutkuje nieuzyskaniem zaliczenia.
|
prof. dr hab. Maciej Jóźwik
……………………………………………………………………………...
(data i podpis osoby sporządzającej syllabus)
prof. dr hab. Piotr Knapp prof. dr hab. Maciej Jóźwik
…………………………………………………….. …………………………..
(data i podpis kierownika jednostki prowadzącej zajęcia oraz koordynatora przedmiotu)
|