Szkolenie
„TELEPRACA - rozwiązania na dziś i jutro”
Michał Ciałoń, infoFIRMA.pl
Program szkolenia:
-
Wprowadzenie
-
Podstawowe informacje o telepracy
-
Uzupełniające możliwości – chałupnictwo, MLM
-
Przegląd stron WWW związanych z telepracą
-
Oferty telepracy
-
Studium przypadków
-
Jak zostać telepracownikiem?
-
Możliwości zwiększenia szansy dla telepracy
Wprowadzenie
Pytania:
-
moja najsilniejsza strona
-
co lubię robić obecnie
-
co chciałbym robić w wolnym czasie
-
co chciałbym robić zawodowo
TELEpraca – praca wykonywana poza tradycyjną siedzibą firmy z wykorzystaniem Internetu do przekazywania wyników pracy
Szersza definicja:
Każda praca wykonywana poza siedzibą firmy.
Dzięki temu obejmuje m.in.:
-
chałupnictwo
-
pracę przedstawicieli handlowych
-
MLM
Rodzaje telepracy:
telepraca w domu:
pracownik wykonuje swoją pracę w domu lub mieszkaniu, wyposażonym w odpowiednie środki łączności
telepraca przemienna:
gdy część pracy wykonywana jest w domu, a część w siedzibie firmy. Możliwe jest szerokie spektrum – od pojedynczych dni przepracowanych w domu do okazjonalnych spotkań w siedzibie firmy
telepraca mobilna (nomadyczna)
pracownik nie ma głównego miejsca pracy, a swoje zadania wykonuje w podróży lub u odbiorców czy klientów
centra telepracy:
ośrodki wyposażone w urządzenia umożliwiające telepracę (tzw. wirtualne biura),
telepraca „zamorska”
praca jest rozrzucona po różnych krajach i kontynentach, co umożliwia np. 24-godzinną pracę nad projektem.
Profil telepracownika:
g Jest to częściej mężczyzna niż kobieta,
g Na ogół w środkowym okresie kariery zawodowej
(wiek 35-54 lata), mieszkający w dużym mieście
g Pozostaje w związku małżeńskim (73 %),
g Pracuje na całym etacie (77 %),
g Jest to najczęściej osoba o wyższym wykształceniu,
g Nieco częściej jest to osoba wykonująca pracę podporządkowaną (52 %) niż pracująca
na własny rachunek (47 %), ponad dwukrotnie częściej specjalista niż inni pracownik,
g Co trzeci telepracownik reprezentuje:
bankowość, finanse lub usługi biznesowe,
g Osoby niepełnosprawne stanowią niecałe 10% telepracowników – dokładnie tyle samo co ogólnie
Czym zajmują się obecnie telepracownicy:
(% przedsiębiorstw deklarujących stosowanie telepracy);
g finansami - w 33 %
g grafiką komputerową - 28 %;
g księgowością - 25 %;
g usługami prawniczymi – 22 %;
g projektami techniczno-inżynierskimi - 18 %;
g systemami informatycznymi - 16 %;
g pracami edytorsko-redaktorskimi - 14 %;
g badaniami marketingowymi lub społecznymi - 11 %;
g przygotowaniem projektów architektonicznych - 9 %;
g usługami marketingowymi (copywriting) - 6 %;
g tłumaczeniami - 3 %;
g działaniami public relations - 1 %.
Zawody:
g Profesjonaliści (wolnych zawodów) i menedżerowie:
g Architekci,
g Księgowi,
g Menedżerowie,
g Specjaliści od marketingu i public relations,
g Zarządzający personelem,
g Menedżerowie projektów,
g Przedstawiciele handlowi i sprzedawcy,
g Specjaliści z zakresu finansów,
g Personel pomocniczy:
g Pomoc księgowa,
g Tłumacze,
g Edytorzy,
g Badacze (researchers),
g Projektanci stron internetowych,
g Pracownicy biurowi:
g Pracujący przy wprowadzaniu danych,
g Sekretarki,
g Obsługujący klientów przez telefon.
g Pracownicy działający „w terenie”:
g Przedstawiciele handlowi,
g Ankieterzy,
g Inżynierowie,
g Inspektorzy,
g Agenci nieruchomości,
g Audytorzy,
g Dziennikarze,
g Brokerzy ubezpieczeniowi.
Branże telepracy:
g Konsulting;
g Przetwarzanie danych komputerowych;
g Programowanie komputerowe;
g Badania;
g Usługi finansowe/księgowość;
g Sprzedaż/marketing;
g Wolne zawody
(architekci, projektanci, księgowi, tłumacze, archiwiści, naukowcy, korektorzy tekstów, redaktorzy);
g Zarządzanie firmą;
g Zarządzanie zasobami ludzkimi;
g Usługi call centers.
Możliwości zatrudnienia jako telepracownik w domu:
-
dobry specjalista z dowolnej dziedziny
-
samodzielny księgowy
-
webmaster, programista
-
grafik komputerowy
-
edytor – tworzenie, edycja, korekta publikacji
-
wprowadzanie danych, przepisywanie tekstu
-
prowadzenie callcenter (sprzedaż, ankiety, pomoc)
-
przedstawiciel handlowy, reprezentant firmy
-
szkolenia, kursy
-
tłumaczenia – lekcje, strony www, teksty, telefonicznie
Chałupnictwo
Praca w domu, jeśli Internet nie pełni ważnej roli
Typowe prace chałupnicze:
-
montaż (długopisy, zabawki)
-
klejenie (kopert)
-
praca z urządzeniami (napełnianie kardridży, regeneracja taśm, termodruk, wykonywanie stempli)
-
adresowanie kopert
-
rozsyłanie ulotek
-
ozdobne rysunki na kopertach
-
artystyczne: obrazki, rzeźby, rękodzieło
MLM – praca w sieci
Zalety:
-
łatwe rozpoczęcie, mały koszt rozpoczęcia działalności
-
różne produkty – dostosowanie do pracownika
-
uniwersalne – można wiedzę z jednego zastosować w drugim
-
z dużymi możliwościami awansu – awans zależy tylko od osobistych osiągnięć a nie od układów w pracy
-
skuteczny system szkoleń – nauczyciel na korzyści z sukcesów ucznia
-
praca jak we własnej firmie – samodzielnie określenie godzin i intensywności pracy
MLM
Wady:
-
zła opinia społeczna – piramida
-
praca jak we własnej firmie – wymaga samodzielności
-
niskie dochody na początku
-
konieczne inwestycje na początku,
-
nauka o nowych towarach
-
przeznaczone dla osób z talentem handlowym
Najbardziej znane MLM
-
AMWAY – jeden z pierwszych wielkich MLM, wykreował standardy i wielu milionerów, często traktowany prawie jako sekta
-
MLM z kosmetykami, suplementami żywnościowymi, paramedycznymi, chemią gospodarczą – AVON, Oriflame, Tianshi, Alveo
-
MLM z usługami telefonicznymi – ACN
-
programy partnerskie – sprzedaż ebooków, usług internetowych
Piramidy finansowe:
-
zakazane przez prawo
-
nie oferują sensownego towaru, usługi
-
wysokie koszty wejścia
Kwalifikacje dodatkowe telepracownika:
g Pewność siebie,
g Samodyscyplina,
g Świadomość swojej wartości,
g Umiejętność organizacji czasu pracy,
g Kreatywność,
g Zdolność samodzielnego myślenia,
g Samodzielność,
g Zorientowanie na cele, wyniki, rezultaty,
g Zdolność pracy bez nadzoru,
g Umiejętności komunikacyjne,
g Kwalifikacje informatyczne
Niepełnosprawność telepracownika:
-
kradnie pieniądze klientów
-
ma okresy euforii i depresji
-
notorycznie nie dotrzymuje terminów i zobowiązań
-
w znacznym stopniu niedowidzi
-
porusza się na wózku inwalidzkim
-
oszukuje przez wpisywanie lipnych godzin
-
jest leniwy, bez inicjatywy
-
pracuje dla konkurencji przekazując im sekrety firmy
Które z tych niepełnosprawności są absolutnie niedopuszczalne dla pracodawcy?
Telepraca dla niepełnosprawnych
Telepraca jest uznawana za szansę zatrudnienia dla osób niepełnosprawnych.
Jej wykorzystaniem zainteresował się PFRON tworząc pilotażowy program „Telepraca”. Zrealizowano go w czterech województwach: lubelskim, pomorskim, wielkopolskim i dolnośląskim.
W 2003 r. zakończono I etap, poświęcony szkoleniom i składaniu wniosków o dotacje. Szkolenia ukończyło 379 osób, wpłynęły 143 wnioski o utworzenie 1040 stanowisk w: telemarketingu, finansach i księgowości, programowaniu, administrowaniu i tworzeniu stron www, tworzeniu baz danych.
W 2004 r., na drugim etapie programu, wnioski miały zostać zrealizowane, a program – oceniony. Obecnie telepraca jest jednym z dopuszczalnych typów projektów konkursowych na działania służące tworzeniu miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych i większych możliwości ich zatrudniania w ramach Działania 1.4 SPO RZL Europejskiego Funduszu Społecznego.
PFRON pokrywa też roczną naukę w szkołach pomaturalnych kończących się uzyskaniem tytułu technik – informatyk oraz technik – ekonomista, organizowaną przez firmę COMBIDATA Poland Sp. z o.o. Zapewniany jest dostęp do komputera, materiały szkoleniowe i podręczniki. Kurs obejmuje 800 godzin szkolenia na odległość i 100 godzin stacjonarnie w Lublinie, Wrocławiu i Sopocie.
Z myślą o niepełnosprawnych powstał portal Internet dla niepełnosprawnych (www.idn.org.pl), którego częścią jest giełda ogłoszeń telepracy.
Kto jest skłonny podjąć telepracę:
g Młodzież, ponieważ nie ma problemu z opanowaniem nowoczesnych technologii i posiada doświadczenie;
g Kobiety, ponieważ będąc telepracownikami łatwiej im godzić obowiązki zawodowe z rodzinnymi;
g Osoby myślące o założeniu własnego biznesu, ponieważ potrafią samodzielnie zarządzać czasem pracy;
g Osoby dokształcające się
g Osoby niepełnosprawne, którym dojazd do pracy sprawi trudność
g Osoby osiedlone daleko od miast
g Specjaliści, dla których nie ma lokalnych miejsc pracy
Korzyści ekonomiczne dla pracodawcy:
g Obniżenie kosztów utrzymania biura
g Wynagradzanie za efekt
g Łatwiejszy dostęp do produktów dla klientów
g Możliwość zatrudnienia pracowników z różnych regionów Polski, a nawet innych krajów,
g Niższe wskaźniki fluktuacji zatrudnienia i związane z nimi niższe koszty rekrutacji i szkolenia nowych pracowników:
g Utrzymanie wykwalifikowanego personelu (zmiana pracownika do 150% rocznych dochodów pracownika)
Negatywne ekonomiczne telepracy w przedsiębiorstwie:
g Trudności w oszacowaniu rzeczywistych kosztów związanych z wdrożeniem telepracy, a następnie
kosztów koniecznych do ponoszenia w trakcie jej stosowania;
g Brak umiejętności oceny produktywności telepracowników. g Brak doświadczeń w zarządzaniu telepracownikami
Ustalenia dla telepracy:
g warunki pracy telepracownika powinny być takie same jak pracownika zatrudnionego w lokalu pracodawcy;
g pracodawca odpowiada za zapewnienie ochrony danych wykorzystywanych i przetwarzanych przez pracownika w związku z wykonywaną pracą;
g pracodawca powinien szanować prywatność pracownika;
g pracodawca jest odpowiedzialny za dostarczenie, instalację i utrzymanie sprzętu niezbędnego do świadczenia telepracy oraz za dostarczanie odpowiedniej pomocy technicznej;
g pracodawca ponosi odpowiedzialność za ochronę zdrowia i bezpieczeństwo pracy telepracownika;
g telepracownik ma prawo do samodzielnego organizowania czasu pracy;
g pracownicy zatrudnieni w ten sposób powinni mieć taki sam dostęp do szkoleń oraz podlegać takiej samej ocenie, jak inni pracownicy zatrudnieni w siedzibie przedsiębiorstwa;
g telepracownicy mają takie same prawa zbiorowe jak reszta załogi.
Rodzaje umów w telepracy:
g Stosunki pracy: świadczone poza siedzibą, w ramach indywidualnego rozkładu czasu lub w systemie
zadaniowego czasu pracy (art. 129 oraz 140 k.p.)
g Umowa zlecenia
g Umowa o dzieło
g Umowa agencyjna
g Samozatrudnienie
Korzyści dla telepracownika:
Korzyści dla telepracownika
Elastyczność świadczonej pracy
Możliwość pracy w każdym miejscu i o każdej porze to jedna z największych korzyści dla pracowników, pozwala na podejmowanie wielu kontraktów jednocześnie. Lepsza możliwość planowania wypoczynku według własnych potrzeb.
Godzenie kariery, pracy i życia rodzinnego
Wyższa wydajność
Możliwe jest dostosowanie planu dnia do indywidualnego rytmu pracy. Wzrost wydajności jest powiązany z systemem motywacyjnym telepracowników.
Utrzymania stanowiska pracy przy zmianie lokalizacji firmy
Lepsze warunki pracy
Lepsze dostosowanie stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb pracownika.
Korzyści dla pracodawcy:
Niższe koszty funkcjonowania firmy
Ograniczenie kosztów korzystania z nieruchomości
Będąc „tradycyjnym” pracodawcą często płacisz za puste biurka. Jedno miejsce pracy może być wykorzystywane przez kilka osób w razie potrzeby.
Bardziej elastyczna struktura organizacyjna
Redukcja kosztów związanych z adaptacją pracowników i szkoleniami, możliwość
zatrudniania pracowników z regionów o niższym poziomie płac. Zmniejszenie
kosztów umeblowania i wyposażenia biurowego oraz kosztów zatrudnienia osób
sprzątających i ochrony. Oszczędność powierzchni biurowej, wyposażenia i zużycia
materiałów biurowych. Mniej nadgodzin. Niższe koszty dojazdów.
Mniej nieobecności
Telepracownicy wracają do pracy zaraz po tym jak uporali się z problemem, co zwykle zajmuje tylko kilka godzin.
Ograniczone zastosowanie zwolnień lekarskich
Zmniejszenie rotacji pracowników
Elastyczność
Telepraca pozwala na powiększenie personelu bez żadnych zmian w organizacji
biura.
Inne korzyści
Przestaje być istotny wygląd i wiek pracownika, a liczą się tylko umiejętności
i rezultaty.
Poprawa wizerunku firmy (postrzeganie jej jako nowoczesnej).
Możliwość wynagradzania za uzyskane efekty, a nie za czas pracy.
Zmniejszenie siły związków zawodowych.
Zwiększone zatrudnienie na część etatu.
Konieczność stałego podnoszenia kwalifikacji, a tym samym jakości świadczonych usług
przez pracowników.
Koszty (wady) z punktu widzenia telepracownika:
Trudności z odseparowaniem „biura w domu”
i życia rodzinnego
U części „zdalnych” pracowników zaciera się różnica pomiędzy pracą i życiem rodzinnym.
Stres w rodzinie
Praca w domu wzmaga stres, zakłóca życie rodzinne.
Izolacja i poczucie samotności
Praca w biurze tradycyjnym dostarcza całego szeregu bodźców związanych
z interakcją z innymi pracownikami. Brak tradycyjnych rozmów przy
kawie u niektórych osób wywołuje niekorzystne reakcje psychiczne. Telepracownicy
mogą mieć poczucie pozostawienia ich samym sobie i braku
wsparcia.
Mniejsza możliwość awansu, stagnacja
Wielu z telepracowników zwracało uwagę na to, że będąc poza biurem
nie mogą wykazać się osiągnięciami, nie są zauważani.
Dezorganizacja w pracy
Brak rutyny i zaleceń może prowadzić do złej organizacji. Od telepracowników
wymaga się umiejętności organizacyjnych. Telepracownicy mają
mniejszy dostęp do szkoleń.
Dłuższy dzień pracy
Telepraca może prowadzić do wydłużenia dnia pracy bez wynagrodzenia.
Telepracobiorcy mogą mieć kłopoty z wzięciem wolnego dnia z obawy,
że plan pracy może się załamać.
Obawa przed samozatrudnieniem
Koszty (wady) dla przedsiębiorstwa.
Koszty (wady)
Sprzeciw kadry kierowniczej
Główną barierą w procesie wdrażanie telepracy nie jest technologia, lecz sprzeciw
menedżerów wobec proponowanych zmian.
Wysokie koszty początkowe
Przedsiębiorstwo musi zapewnić techniczne wsparcie, dodatkowe oprzyrządowanie,
Nadzór nad pracownikami
główne zastrzeżenie dotyczące telepracy polegało na braku zaufania do ludzi pracujących na odległość. To z kolei musiało skutkować wprowadzeniem dosyć uciążliwych dla pracowników form kontroli i nadzoru.
Bezpieczeństwo i poufność informacji
Przekaz informacji przez sieci informatyczne jest związany z możliwością ich utraty
lub przejęcia przez podmioty nieuprawnione. Na niebezpieczeństwo narażone
są również narzędzia pracy.
Trudności z odseparowaniem „biura w domu”
i życia rodzinnego
W tych przypadkach często nasilają się tendencje w kierunku pracoholizmu.
Izolacja i poczucie samotności
Praca w biurze tradycyjnym dostarcza całego szeregu bodźców związanych
z interakcją z innymi pracownikami. „Zdalny” pracownik może czuć się samotny,
co wynika z odizolowania go od zespołu.
Konieczność przedefiniowania wewnętrznych reguł przedsiębiorstwa
Największym problemem będzie prawdopodobnie
zmiana treści umów i zasad kontroli w zależności od rodzaju i zakresu telepracy.
Trudności w zarządzaniu zasobami ludzkimi firmy
Dotyczą zarządzania liniowego, monitorowania postępu oraz motywowania
pracowników, których rzadko się widuje.
Studium przypadków:
Tworzenie stron WWW dla firm
Miniszkolenia
Sprzedaż przez Callcenter
Marketing MLM
Gminne Centrum Informacji
Przyszłość telepracy w Polsce w najbliższych latach
Telepraca będzie miała coraz większe znaczenie, bo:
-
Internet będzie bardziej dostępny
-
wzrośnie znaczenie sektora usług
-
coraz więcej usług można będzie wykonać zdalnie
-
ludzie osiedlają się poza wielkimi miastami
-
wielu specjalistów podejmie pracę zagranicą
Przegląd stron WWW o telepracy:
Zagraniczne:
www.elance.com – największy zagraniczny portal zawierający oferty telepracy
Polskie:
www.zlecenia.przez.net www.e-zlecenia.pl –
polskie portale z ofertami telepracy
www.telepraca.memory.pl – polskie forum o telepracy
www.telepraca.efs.pl – strona programu informacyjnego o telepracy w Polsce
Druki pomocnicze:
Formularz kandydata
Ocena telepracownika (2 strony)
Biznesplan – opis
Biznesplan – formularz
Materiały kursowe
Serwisy WWW w infoFIRMA.pl:
www.praca.infofirma.pl – oferty pracy z okolic Bielska-Białej
www.infofirma.pl/telepraca
www.infofirma.pl/chalupnictwo
www.infofirma.pl/sprawni – serwis dla niepełnosprawnych
www.infofirma.pl/mlm
www.infofirma.pl/szkolenia
www.infofirma.pl/klubypracy
www.klub-biznesu.pl
www.gci.org.pl – gminne centra informacji
|