Poziom: Klasa O
Impreza: Poczytaj mi przyjacielu
Prowadzący: Joanna Pietrzak, Katarzyna Rybarczyk
Temat: Kraina zdrowia
Cele ogólne:
-
rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji dzieci
-
rozbudzanie zainteresowań u dzieci własnym zdrowiem
-
kształtowanie nawyku jedzenia warzyw i owoców,
-
rozumienie znaczenia witamin dla zdrowia,
-
promowanie warzyw i owoców jako darów natury,
Cele szczegółowe:
-
zapoznanie uczniów z utworem Jana Brzechwy „Na straganie”
-
zapoznanie uczniów z podziałem na warzywa i owoce,
-
zapoznanie uczniów z wartościami odżywczymi warzyw i owoców,
-
przedstawienie uczniom piramidy zdrowego żywienia,
-
doskonalenie umiejętności rozwiązywania zagadek,
-
doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów tematycznych (zbiór warzyw, zbiór owoców),
UCZEŃ:
-
zna utwór Jana Brzechwy „Na straganie”,
-
-
potrafi rozróżnić warzywa i owoce,
-
zna zalety warzyw i owoców,
-
ma wykształcony nawyk mycia warzyw i owoców przed jedzeniem,
-
potrafi ułożyć piramidę zdrowego żywienia (z podstawowych jej elementów),
-
umie rozwiązywać zagadki,
-
potrafi tworzyć zbiory tematyczne (zbiór warzyw, zbiór owoców),
-
rozbudzanie zainteresowania dzieci własnym zdrowiem,
-
wie jakie znaczenie mają warzywa i owoce dla zdrowia,
-
rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie podczas pracy i zabawy,
-
kształtowanie umiejętności kulturalnego słuchania czytanych utworów literackich;
Czas: 45min.
Metody pracy:
-
słowna: czytanie wiersza pt.: „Na straganie”, rozmowa – wiersz S. Karaszewskiego- „Witaminowe abecadło”.
-
oglądowe: pokaz, obserwacja,
-
problemowe: zagadki, działanie praktyczne,
Formy pracy:
Środki dydaktyczne:
-
tekst wiersza „ Na straganie”,
-
tekst wiersza „Witaminowe abecadło”,
-
emblematy z imionami dzieci wycięte z kolorowych wycinanek samoprzylepnych,
-
teksty zagadek o warzywach,
-
książki o zdrowym żywieniu (wystawka),
-
kosz (stragan) z owocami i warzywami,
-
piramida zdrowego żywienia,
-
Rysunki warzyw i owoców do malowania dla uczniów, z których powstaną książeczki „ Sad pełen owoców” i „ Ogród pełen warzyw”,
-
ilustracje warzyw i owoców i literek,
-
piosenka „Mydło lubi zabawę” Ewy Chotomskiej,
-
plakaty z hasłami promującymi jedzenie warzyw i owoców,
Dekoracje biblioteki:
-
plakaty z hasłami promującymi jedzenie warzyw i owoców,
WSZESCY MAMY SŁODKIE MINKI, BO ZJADAMY WITAMINKI.
TRUSKAWKI I MALINY JEDZĄ SUPER DZIEWCZYNY.
ZIEMNIAKI I BURAKI JEDZĄ WSZYSTKIE DZIECIAKI.
JEDZ ŚLIWECZKI I BANANY A BĘDZIESZ KOCHANY.
JEDZ OWOCE I JARZYNY W NICH MIESZKAJĄ WITAMINY.
PRZEZ CAŁY ROK PIJ OWOCOWY SOK.
-
książki o zdrowym żywieniu (wystawka),
-
kosz (stragan) z owocami i warzywami,
Przebieg zajęć:
-
Powitanie specjalnego gościa spotkania.
-
Przywitanie uczniów:
Witamy was serdecznie w naszej krainie.
Nikogo zdrowie tu nie ominie,
Za chwilę każde dziecko się dowie,
Co dobre i co jeść zawsze może.
-
Zapraszamy do wysłuchania wiersza Jana Brzechwy „Na straganie”.
-
Na podzielonej tablicy (owoce/warzywa) uczniowie po odpowiedniej stronie przyczepiają magnesami ilustracje przedstawiające warzywo albo owoc.
-
Uczniowie odgadują zagadki związane z warzywami
-
Każdy z was odgadnie łatwo tę zagadkę, ma bielutki korzeń i zieloną natkę. (pietruszka)
-
Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w słoiku leży kiszony. (ogórek)
-
Jaka to głowa, duża czy mała, z zielonych liści składa się cała? (kapusta)
-
Jakie warzywo, chociaż niewielkie wyciśnie z oczu słoną kropelkę? (cebula)
-
Ma gruby brzuszek i ogonek mały, będzie z niego pewnie barszczyk doskonały. (burak)
-
Piramida zdrowego żywienia uzupełniana przez dzieci na tablicy.
-
Rozmowa na temat wartości odżywczych warzyw i owoców, w oparciu o wiersz S. Karaszewskiego- „Witaminowe abecadło”.
Oczy, gardło, włosy, kości
zdrowsze są, gdy A w nich gości.
A w marchewce, pomidorze,
w maśle, mleku też być może.
B - bądź bystry, zwinny, żwawy
do nauki i zabawy!
W drożdżach, ziarnach i orzeszkach,
w serach, jajkach B też mieszka.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Bo najlepsze witaminy
to owoce i jarzyny.
C - to coś na przeziębienie
i na lepsze ran gojenie.
C: porzeczka i cytryna,
świeży owoc i jarzyna!
Zęby, kości lepiej rosną,
kiedy D dostaną wiosną.
Zjesz ją z rybą, jajkiem, mlekiem.
Na krzywicę D jest lekiem.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Bo najlepsze witaminy
to owoce i jarzyny.
-
Dzieci wybierają obrazek swego ulubionego owocu lub warzywa i kolorują go. Po zakończonej pracy z pomalowanych ilustracji powstaną 2 książeczki „ Sad pełen owoców” i „ Ogród pełen warzyw”, których ilustratorami będą dzieci.
SCENARIUSZ – Kraina zdrowia
Wprowadzenie nauczyciele bibliotekarze SP 17
OSOBA I i OSOBA II: wspólnie
Witamy was serdecznie w naszej krainie.
Nikogo zdrowie tu nie ominie,
Za chwilę każde dziecko się dowie,
Co dobre i co jeść zawsze może.
OSOBA II : (JA)
Zapraszamy do wysłuchania wiersza Jana Brzechwy „Na straganie” o przeczytanie poprosimy naszego gościa.
OSOBA III (p. Anna Dudek) :
Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:
“Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze.”
„Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!”
Rzecze na to kalarepka:
“Spójrz na rzepę – ta jest krzepka!”
Groch po brzuszku rzepę klepie:
“Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?”
“Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka – z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może.”
“A to feler” -
Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:
“Mój Buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?”
Burak tylko nos zatyka:
“Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą.”
“A to feler” -
Westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli:
“Gdzie się pani tu gramoli?!”
“Nie bądź dla mnie taka wielka” -
Odpowiada jej brukselka.
“Widzieliście, jaka krewka!” -
Zaperzyła się marchewka.
“Niech rozsądzi nas kapusta!”
“Co, kapusta?! Głowa pusta?!”
A kapusta rzecze smutnie:
“Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!”
“A to feler” -
Westchnął seler.
OSOBA I : Kasia
(Gra Rozpoznaj co to ? – czyli podział owoce/ warzywa)
OSOBA II :
Chciałybyśmy zabawić się z Wami w grę która nazywa się „Rozpoznaj co to?”
Macie ochotę?
Popatrzcie na prezentowaną ilustrację i pomóżcie mi abym umieściła ją po odpowiedniej stronie tablicy. Gotowi. Zaczynajmy...
(Zabawa :Zgadnij co to?)
OSOBA I i OSOBA II :
A teraz pora na zabawę
Zgadnij co to ?
O przeczytanie zagadek prosimy serdecznie naszego gościa
Uwaga zaczynamy :
OSOBA III (p. Anna Dudek) :
ZAGADKA I
Każdy z was odgadnie łatwo tę zagadkę, ma bielutki korzeń i zieloną natkę. (pietruszka)
ZAGADKA II
Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w słoiku leży kiszony. (ogórek)
ZAGADKA III
Jaka to głowa, duża czy mała, z zielonych liści składa się cała? (kapusta)
ZAGADKA IV
Jakie warzywo, chociaż niewielkie wyciśnie z oczu słoną kropelkę? (cebula)
ZAGADKA V
Ma gruby brzuszek i ogonek mały, będzie z niego pewnie barszczyk doskonały. (burak)
(Piramida zdrowego żywienia)
OSOBA II i OSOBA I wspólnie
Jak myślicie drogie dzieci co jest najważniejsze w zdrowym żywieniu?
Czego powinniśmy jeść najwięcej a czego unikać w zbyt dużych ilościach.
Zastanówcie się przez chwilę.
Spójrzcie na tablicę. Narysowałyśmy Piramidę żywienia, ale potrzebujemy Waszej pomocy, by ją uzupełnić. Pomożecie nam?
Jak myślicie gdzie powinny znaleźć się słodycze?
A gdzie chleb, ryż makaron mąka kasza i ziemniaki ?
Gdzie umieścić warzywa i owoce?
A gdzie przypiąć masło mleko jaja ryby jogurt oraz sery?
Jeszcze mięso pozostało gdzie umieścić je wypada?
W zdrowym ciele zdrowy duch. Więc uważaj mały zuchu bo gdy Tobie burczy w brzuchu. Wiedzieć trzeba co jest dobre i co jeść bez obaw możesz.
OSOBA II : Teraz poprosimy o przeczytanie wiersza
OSOBA III (p. Anna Dudek): „Witaminowe abecadło” S. Kraszewski
Oczy, gardło, włosy, kości
zdrowsze są, gdy A w nich gości.
A w marchewce, pomidorze,
w maśle, mleku też być może.
B - bądź bystry, zwinny, żwawy
do nauki i zabawy!
W drożdżach, ziarnach i orzeszkach,
w serach, jajkach B też mieszka.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Bo najlepsze witaminy
to owoce i jarzyny.
C - to coś na przeziębienie
i na lepsze ran gojenie.
C: porzeczka i cytryna,
świeży owoc i jarzyna!
Zęby, kości lepiej rosną,
kiedy D dostaną wiosną.
Zjesz ją z rybą, jajkiem, mlekiem.
Na krzywicę D jest lekiem.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Bo najlepsze witaminy
to owoce i jarzyny.
KRZYŻÓWKA
OSOBA I :
Czeka nas jeszcze krzyżówka. Skrywa w sobie pewne hasło lecz by je odczytać trzeba się zabawić Gotowi !
OSOBA II :
Teraz gdy już tyle wiemy o warzywach i owocach mamy pewną propozycję... Posłuchajcie.
Zostaniecie dziś ILUSTRATORAMI książek:
„Sad pełen owoców”
„Ogród pełen warzyw”
Zostaną w bibliotece i będą przypominały o tych zajęciach. A gdy ktokolwiek je otworzy zaraz się dowie kto jest autorem ilustracji...
OSOBA I i OSOBA II wspólnie
Dziękujemy za wspólną przygodę w Krainie zdrowia.
Mamy nadzieję, że Wam się podobało.
My świetnie się z Wami bawiłyśmy.
Dziękujemy bardzo.
|