Temat: Kraina zdrowia Cele ogólne



Pobieranie 48.41 Kb.
Data04.05.2016
Rozmiar48.41 Kb.
Poziom: Klasa O

Impreza: Poczytaj mi przyjacielu



Prowadzący: Joanna Pietrzak, Katarzyna Rybarczyk

Temat: Kraina zdrowia

Cele ogólne:

  • rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji dzieci

  • rozbudzanie zainteresowań u dzieci własnym zdrowiem

  • kształtowanie nawyku jedzenia warzyw i owoców,

  • rozumienie znaczenia witamin dla zdrowia,

  • promowanie warzyw i owoców jako darów natury,


Cele szczegółowe:

  • cele poznawcze:

  • zapoznanie uczniów z utworem Jana Brzechwy „Na straganie”

  • zapoznanie uczniów z podziałem na warzywa i owoce,

  • zapoznanie uczniów z wartościami odżywczymi warzyw i owoców,

  • przedstawienie uczniom piramidy zdrowego żywienia,

  • doskonalenie umiejętności rozwiązywania zagadek,

  • doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów tematycznych (zbiór warzyw, zbiór owoców),



  • cele instrumentalne:

UCZEŃ:

  • zna utwór Jana Brzechwy „Na straganie”,



  • potrafi rozróżnić warzywa i owoce,

  • zna zalety warzyw i owoców,

  • ma wykształcony nawyk mycia warzyw i owoców przed jedzeniem,

  • potrafi ułożyć piramidę zdrowego żywienia (z podstawowych jej elementów),

  • umie rozwiązywać zagadki,

  • potrafi tworzyć zbiory tematyczne (zbiór warzyw, zbiór owoców),



  • cele wychowawcze:

  • rozbudzanie zainteresowania dzieci własnym zdrowiem,

  • wie jakie znaczenie mają warzywa i owoce dla zdrowia,

  • rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie podczas pracy i zabawy,

  • kształtowanie umiejętności kulturalnego słuchania czytanych utworów literackich;



Czas: 45min.


Metody pracy:

  • słowna: czytanie wiersza pt.: „Na straganie”, rozmowa – wiersz S. Karaszewskiego- „Witaminowe abecadło”.

  • oglądowe: pokaz, obserwacja,

  • problemowe: zagadki, działanie praktyczne,

Formy pracy:

  • grupowa,

  • indywidualna,

Środki dydaktyczne:

  • tekst wiersza „ Na straganie”,

  • tekst wiersza „Witaminowe abecadło”,

  • emblematy z imionami dzieci wycięte z kolorowych wycinanek samoprzylepnych,

  • teksty zagadek o warzywach,

  • książki o zdrowym żywieniu (wystawka),

  • kosz (stragan) z owocami i warzywami,

  • piramida zdrowego żywienia,

  • Rysunki warzyw i owoców do malowania dla uczniów, z których powstaną książeczki „ Sad pełen owoców” i „ Ogród pełen warzyw”,

  • ilustracje warzyw i owoców i literek,

  • piosenka „Mydło lubi zabawęEwy Chotomskiej,

  • plakaty z hasłami promującymi jedzenie warzyw i owoców,

Dekoracje biblioteki:

  • plakaty z hasłami promującymi jedzenie warzyw i owoców,

WSZESCY MAMY SŁODKIE MINKI, BO ZJADAMY WITAMINKI.

TRUSKAWKI I MALINY JEDZĄ SUPER DZIEWCZYNY.

ZIEMNIAKI I BURAKI JEDZĄ WSZYSTKIE DZIECIAKI.

JEDZ ŚLIWECZKI I BANANY A BĘDZIESZ KOCHANY.

JEDZ OWOCE I JARZYNY W NICH MIESZKAJĄ WITAMINY.

PRZEZ CAŁY ROK PIJ OWOCOWY SOK.



  • książki o zdrowym żywieniu (wystawka),

  • kosz (stragan) z owocami i warzywami,



Przebieg zajęć:


  1. Powitanie specjalnego gościa spotkania.

  2. Przywitanie uczniów:

Witamy was serdecznie w naszej krainie.


Nikogo zdrowie tu nie ominie,
Za chwilę każde dziecko się dowie,
Co dobre i co jeść zawsze może.


  1. Zapraszamy do wysłuchania wiersza Jana Brzechwy „Na straganie”.




  1. Na podzielonej tablicy (owoce/warzywa) uczniowie po odpowiedniej stronie przyczepiają magnesami ilustracje przedstawiające warzywo albo owoc.

  2. Uczniowie odgadują zagadki związane z warzywami

  • Każdy z was odgadnie łatwo tę zagadkę, ma bielutki korzeń i zieloną natkę. (pietruszka)

  • Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w słoiku leży kiszony. (ogórek)

  • Jaka to głowa, duża czy mała, z zielonych liści składa się cała? (kapusta)

  • Jakie warzywo, chociaż niewielkie wyciśnie z oczu słoną kropelkę? (cebula)

  • Ma gruby brzuszek i ogonek mały, będzie z niego pewnie barszczyk doskonały. (burak)




  1. Piramida zdrowego żywienia uzupełniana przez dzieci na tablicy.

  2. Rozmowa na temat wartości odżywczych warzyw i owoców, w oparciu o wiersz S. Karaszewskiego- „Witaminowe abecadło”.

Oczy, gardło, włosy, kości

zdrowsze są, gdy A w nich gości.

A w marchewce, pomidorze,

w maśle, mleku też być może.


B - bądź bystry, zwinny, żwawy

do nauki i zabawy!

W drożdżach, ziarnach i orzeszkach,

w serach, jajkach B też mieszka.


Naturalne witaminy

lubią chłopcy i dziewczyny.

Bo najlepsze witaminy

to owoce i jarzyny.


C - to coś na przeziębienie

i na lepsze ran gojenie.



C: porzeczka i cytryna,

świeży owoc i jarzyna!


Zęby, kości lepiej rosną,

kiedy D dostaną wiosną.

Zjesz ją z rybą, jajkiem, mlekiem.

Na krzywicę D jest lekiem.


Naturalne witaminy

lubią chłopcy i dziewczyny.

Bo najlepsze witaminy

to owoce i jarzyny.




  1. Dzieci wybierają obrazek swego ulubionego owocu lub warzywa i kolorują go. Po zakończonej pracy z pomalowanych ilustracji powstaną 2 książeczki „ Sad pełen owoców” i „ Ogród pełen warzyw”, których ilustratorami będą dzieci.

SCENARIUSZ – Kraina zdrowia

Wprowadzenie nauczyciele bibliotekarze SP 17

OSOBA I i OSOBA II: wspólnie

Witamy was serdecznie w naszej krainie.
Nikogo zdrowie tu nie ominie,
Za chwilę każde dziecko się dowie,
Co dobre i co jeść zawsze może.

OSOBA II : (JA)


Zapraszamy do wysłuchania wiersza Jana Brzechwy „Na straganie” o przeczytanie poprosimy naszego gościa.


OSOBA III (p. Anna Dudek) :

Na straganie w dzień targowy


Takie słyszy się rozmowy:

“Może pan się o mnie oprze,

Pan tak więdnie, panie koprze.”

„Cóż się dziwić, mój szczypiorku,

Leżę tutaj już od wtorku!”

Rzecze na to kalarepka:

“Spójrz na rzepę – ta jest krzepka!”

Groch po brzuszku rzepę klepie:

“Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?”

“Dzięki, dzięki, panie grochu,

Jakoś żyje się po trochu.

Lecz pietruszka – z tą jest gorzej:

Blada, chuda, spać nie może.”

“A to feler” -

Westchnął seler.

Burak stroni od cebuli,

A cebula doń się czuli:

“Mój Buraku, mój czerwony,

Czybyś nie chciał takiej żony?”

Burak tylko nos zatyka:

“Niech no pani prędzej zmyka,

Ja chcę żonę mieć buraczą,

Bo przy pani wszyscy płaczą.”

“A to feler” -

Westchnął seler.

Naraz słychać głos fasoli:

“Gdzie się pani tu gramoli?!”

“Nie bądź dla mnie taka wielka” -

Odpowiada jej brukselka.

“Widzieliście, jaka krewka!” -

Zaperzyła się marchewka.

“Niech rozsądzi nas kapusta!”

“Co, kapusta?! Głowa pusta?!”

A kapusta rzecze smutnie:

“Moi drodzy, po co kłótnie,

Po co wasze swary głupie,

Wnet i tak zginiemy w zupie!”

“A to feler” -

Westchnął seler.

OSOBA I : Kasia

(Gra Rozpoznaj co to ? – czyli podział owoce/ warzywa)

OSOBA II :

Chciałybyśmy zabawić się z Wami w grę która nazywa się „Rozpoznaj co to?”

Macie ochotę?

Popatrzcie na prezentowaną ilustrację i pomóżcie mi abym umieściła ją po odpowiedniej stronie tablicy. Gotowi. Zaczynajmy...



(Zabawa :Zgadnij co to?)

OSOBA I i OSOBA II :

A teraz pora na zabawę

Zgadnij co to ?

O przeczytanie zagadek prosimy serdecznie naszego gościa

Uwaga zaczynamy :

OSOBA III (p. Anna Dudek) :

ZAGADKA I

Każdy z was odgadnie łatwo tę zagadkę, ma bielutki korzeń i zieloną natkę. (pietruszka)

ZAGADKA II

Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w słoiku leży kiszony. (ogórek)
ZAGADKA III

Jaka to głowa, duża czy mała, z zielonych liści składa się cała? (kapusta)

ZAGADKA IV

Jakie warzywo, chociaż niewielkie wyciśnie z oczu słoną kropelkę? (cebula)

ZAGADKA V

Ma gruby brzuszek i ogonek mały, będzie z niego pewnie barszczyk doskonały. (burak)



(Piramida zdrowego żywienia)

OSOBA II i OSOBA I wspólnie

Jak myślicie drogie dzieci co jest najważniejsze w zdrowym żywieniu?

Czego powinniśmy jeść najwięcej a czego unikać w zbyt dużych ilościach.

Zastanówcie się przez chwilę.

Spójrzcie na tablicę. Narysowałyśmy Piramidę żywienia, ale potrzebujemy Waszej pomocy, by ją uzupełnić. Pomożecie nam?

Jak myślicie gdzie powinny znaleźć się słodycze?

A gdzie chleb, ryż makaron mąka kasza i ziemniaki ?

Gdzie umieścić warzywa i owoce?

A gdzie przypiąć masło mleko jaja ryby jogurt oraz sery?

Jeszcze mięso pozostało gdzie umieścić je wypada?

W zdrowym ciele zdrowy duch. Więc uważaj mały zuchu bo gdy Tobie burczy w brzuchu. Wiedzieć trzeba co jest dobre i co jeść bez obaw możesz.

OSOBA II : Teraz poprosimy o przeczytanie wiersza

OSOBA III (p. Anna Dudek): „Witaminowe abecadło” S. Kraszewski
Oczy, gardło, włosy, kości

zdrowsze są, gdy A w nich gości.



A w marchewce, pomidorze,

w maśle, mleku też być może.


B - bądź bystry, zwinny, żwawy

do nauki i zabawy!

W drożdżach, ziarnach i orzeszkach,

w serach, jajkach B też mieszka.


Naturalne witaminy

lubią chłopcy i dziewczyny.

Bo najlepsze witaminy

to owoce i jarzyny.


C - to coś na przeziębienie

i na lepsze ran gojenie.



C: porzeczka i cytryna,

świeży owoc i jarzyna!

Zęby, kości lepiej rosną,

kiedy D dostaną wiosną.

Zjesz ją z rybą, jajkiem, mlekiem.

Na krzywicę D jest lekiem.


Naturalne witaminy

lubią chłopcy i dziewczyny.

Bo najlepsze witaminy

to owoce i jarzyny.


KRZYŻÓWKA


OSOBA I :

Czeka nas jeszcze krzyżówka. Skrywa w sobie pewne hasło lecz by je odczytać trzeba się zabawić Gotowi !



OSOBA II :

Teraz gdy już tyle wiemy o warzywach i owocach mamy pewną propozycję... Posłuchajcie.

Zostaniecie dziś ILUSTRATORAMI książek:

Sad pełen owoców”


„Ogród pełen warzyw”


Zostaną w bibliotece i będą przypominały o tych zajęciach. A gdy ktokolwiek je otworzy zaraz się dowie kto jest autorem ilustracji...

OSOBA I i OSOBA II wspólnie

Dziękujemy za wspólną przygodę w Krainie zdrowia.

Mamy nadzieję, że Wam się podobało.

My świetnie się z Wami bawiłyśmy.



Dziękujemy bardzo.

Pobieranie 48.41 Kb.





©absta.pl 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna