Universal pictures przedstawia film Śmieć obsada



Pobieranie 32.96 Kb.
Data04.05.2016
Rozmiar32.96 Kb.


UNIVERSAL PICTURES

przedstawia film



  1. ŚMIEĆ
OBSADA

Rafael ................................................................................................................................ RICKSON TEVEZ

Gardo....................................................................................................................................EDUARDO LUIS

Rato................................................................................................................. GABRIEL WEINSTEIN

José Angelo......................................................................................................... WAGNER MOURA

Frederico ……………………………………..……………………..………………………………… SELTON MELLO

Julliard ……………………………………………………..………….…………………………………MARTIN SHEEN

Olivia…………………………………………………………………….……….……………………… ROONEY MARA



TWÓRCY
Reżyseria..............................................................................................STEPHEN DALDRY Scenariusz............................................................................................. RICHARD CURTIS

Na podstawie powieści …………………………………………………………………...ANDY'EGO MULLIGANA

Scenografia............................................................................................................... TULÉ PEAK

Produkcja................................................................................ TIM BEVAN, ERIC FELLNER ………………………………………………………………………………………………………………………… KRIS THYKIER



Zdjęcia ……………………………………………………….…………..…………………..

ADRIANO GOLDMAN

Kostiumy..................................................................................................... BIA SALGADO

Montaż………………………………………………………………………………………………………….ELLIOT GRAHAM

Kompozytor………………………………………………………………………………………………….. ANTONIO PINTO

PREMIERA W POLSCE: 07.11.2014

DYSTRYBUCJA W POLSCE: United International Pictures

www.tylkohity.pl

Dwaj chłopcy ze slumsów Rio de Janeiro znajdują na wysypisku portfel. Kiedy na ich trop wpada miejscowa policja i oferuje imponującą nagrodę za zwrot portfela, chłopcy, Rafael (RICKSON TEVEZ) i Gardo (EDUARDO LUIS), szybko zdają sobie sprawę, że ich znalezisko musi być dla kogoś bardzo ważne. Razem z przyjacielem Rato (GABRIEL WEINSTEIN) rozpoczynają niezwykłą przygodę usiłując zatrzymać portfel, odkryć jego tajemnice i wymknąć się policji.

Starając się poznać historię właściciela portfela José Angelo (WAGNER MOURA), chłopcy będą musieli szybko nauczyć się odróżniać wrogów od przyjaciół i odkryją, że nie można ufać policji, na której czele stoi niebezpieczny Frederico (SELTON MELLO). I tylko przy pomocy dwojga amerykańskich misjonarzy pracujących w faweli – pozbawionego złudzeń ojca Julliarda (MARTIN SHEEN) i jego młodej asystentki Olivia (ROONEY MARA) – będą mieli szansę zapukać do właściwych drzwi.

Film Śmieć został wyreżyserowany przez STEPHENA DALDRY w oparciu o scenariusz RICHARDA CURTISA będący adaptacją powieści ANDY'EGO MULLIGANA i jest produkcją Working Title we współpracy z O2 Filmes i PeaPie Films. Wyprodukowali go TIM BEVAN, ERIC FELLNER i KRIS THYKIER oraz producenci wykonawczy BEL BERLINCK, ANDREA BARATA RIBEIRO, FERNANDO MEIRELLES, AMELIA GRANGER i LIZA CHASIN. W skład ekipy realizacyjnej weszli – autor zdjęć ADRIANO GOLDMAN, scenograf TULÉ PEAK, montażysta ELLIOT GRAHAM, kostiumograf BIA SALGADO i kompozytor ANTONIO PINTO.

Pierwszą osobą, która wpadła na pomysł realizacji filmu był producent Kris Thykier, który odkrył powieść Mulligana jeszcze przed jej publikacją. „Żyjemy w czasach, w których książki dla młodzieży zajmują się bardzo ważnymi problemami,” mówi Thykier, który natychmiast dostrzegł potencjał powieści. „Śmieć nie lukruje świata, w którym żyją jego bohaterowie. Życie tych dzieciaków jest niewiarygodnie ciężkie i ważne jest, aby pokazywać nie tylko ich dramatyczne położenie, ale także fakt, że są po prostu ludźmi.”

Martin Sheen, wcielający się w rolę ojca Julliarda, porównuje ekranową opowieść do Przygód Hucka Marka Twaina. „To historia trzech chłopców, ich optymizmu i odwagi,” wyjaśnia. „Dzięki nim naprawdę wierzymy w to, że można pokonać przeciwności i rozwiązać naprawdę trudne problemy. Mógłbym polecić ten film zarówno nastolatkom jak i dorosłym. Każdy znajdzie w nim coś dla siebie. Żyjemy w bardzo wymagających czasach, a młodzi ludzie rzadko są zachęcani do podążania za swoimi marzeniami.”




O PRODUKCJI
Dotarcie do Śmiecia:

odkrycie książki
Jak większość dobrych pomysłów, także ten na przeniesienie powieści Śmieć na ekran pojawił się podczas lunchu. Wpływowa agentka Jenny Casarotto opowiedziała producentowi Krisowi Thykierowi o książce, która wywołała spore zamieszanie na Targach Książki we Frankfurcie. „Prawa do powieści zostały właśnie zakupione przez wydawcę m.in. bestsellera Dziwny przypadek psa nocną porą i Jenny dała mi jej tekst w formie korekty szpaltowej. Przeczytałem go jeszcze tego samego dnia i po prostu się zakochałem.”

Książka wzbudziła ogromne zainteresowanie i zaczęto zabiegać o prawa do jej ekranizacji. Thykier wiedział, że żeby zabezpieczyć dla siebie prawa musi zgromadzić naprawdę świetny zespół współpracowników. „Wysłałem tekst do trzech osób,” wyjaśnia. „Do Richarda Curtisa i jego partnerki Emmy Freud, żeby sprawdzić czy im też tak bardzo się podoba oraz do reżysera Stephena Daldry, który szukał właśnie nowych projektów.” Kiedy okazało się, że Daldry wyraził swoje zainteresowanie, Thykier ponownie zwrócił się do Richarda Curtisa. Scenarzysta, który właśnie skończył pracę ze Stevenem Spielbergiem nad adaptacją powieści Michaela Morpurgoa Czas wojny (War Horse) także zainteresował się projektem.

W związku z tym, że wszyscy trzej filmowcy współpracowali wcześniej z jedną z najważniejszych brytyjskich firm producenckich Working Title, odpowiedzialną m.in. za wszystkie filmy Richarda Curtisa – Cztery wesela i pogrzeb (Four Weddings and a Funeral), Notting Hill, To właśnie miłość (Love, Actually) i Czas na miłość (About Time) oraz Billy'ego Elliota w reżyserii Stephena Daldry i Daję nam rok (I Give It A Year) wyprodukowany przez Thykiera, to właśnie do niej zwrócili się o wsparcie producenckie. Zgromadziwszy tak imponujący zespół, producenci zakupili ostatecznie prawa do powieści Andy'ego Mulligana i rozpoczęli prace nad filmem.
Podróż do Brazylii

Śmieć na planie
Akcja powieści rozgrywa się w fikcyjnym kraju. Andy Mulligan spędził sporo czasu ucząc angielskiego w Brazylii, Indiach, na Filipinach i w Malezji i dlatego akcja mogła być osadzona w każdym z tych krajów. „Czytelnik nie wie o jaki kraj chodzi”, mówi Mulligan. „Po prostu nie czułem się upoważniony do wydawania sądów o kraju, który pokochałem. Takie wysypiska mogą być wszędzie.”

Chociaż filmowcy rozważali udanie się z produkcją do Manilii albo Indii, ostatecznie zdecydowali się na Rio de Janeiro. Jak się okazało, ich wybór okazał się nadzwyczaj trafny dzięki olbrzymiemu doświadczeniu miejscowych ekip filmowych i wsparciu brazylijskiego rządu. Już na miejscu twórcy zwrócili się do uznanego brazylijskiego reżysera Fernando Meirellesa, nominowanego do Oskara® za film Miasto Boga (City of God), którego akcja także rozgrywała się w slumsach Rio.

„Pomoc Fernando Meirellesa i jego firmy produkcyjnej O2 Filmes mającej doświadczenie w pracy z aktorami nie zawodowymi okazała się bardzo istotna, wiedzieliśmy bowiem, że będziemy potrzebować trójki dzieciaków, które nigdy wcześniej nie grały w filmie,” mówi reżyser Stephen Daldry. Ważne było także wsparcie dla młodych aktorów nie tylko w trakcie zdjęć, ale także po ich zakończeniu, a firma O2 znana jest z tego, że zapewnia aktorom dobrą opiekę. Ostatecznie Meirelles i O2 Filmes zostali kluczowymi partnerami w całym procesie produkcji. „Ekipa realizacyjna była w całości brazylijska, a głównym językiem na planie był portugalski, dlatego stali się oni bardzo ważną częścią naszego filmu,”: wyjaśnia producent Kris Thykier.

Rio de Janeiro pokazane w filmie Śmieć nie przypomina tego, jakie mogą pamiętać widzowie, którzy je odwiedzili. „Staraliśmy się unikać pięknych, znanych ludziom miejsc,” wyjaśnia reżyser. „Robiliśmy zdjęcia w miejscach, których mieszkańcy być może nigdy wcześniej nie widzieli ekipy filmowej. Pod tym względem było to nowe odkrycie nie tylko dla mnie, ale także niektórych członków lokalnej ekipy. Znajdowaliśmy miejsca, których nikt wcześniej nie filmował.”

Pierwszym istotnym etapem procesu produkcji było zrealizowanie scen na wysypisku, które otwierają film i pokazują życie głównych bohaterów. Ekipa rozpoczęła od wizyty w Jardim Gramacho, jednego z największych na świecie wysypisk śmieci, pokazanego w nominowanym do Oskara® filmie dokumentalnym Lucy Walker Śmietnisko (Waste Land). Po 32 latach istnienia zostało ono zamknięte w czerwcu 2012 roku, ale ekipie udało się porozmawiać ze śmieciarzami i dowiedzieć czegoś więcej o życiu na wysypisku.

Śmieciarze z Gramacho uczyli chłopców, jak przekonująco wykonywać ich pracę. „Rozmawiali o tym, jak zarabiać na śmieciach, o problemach na wysypisku, chorobach, narkotykach... Wszystkich wyzwaniach i możliwościach związanych z największym miejscem odzyskiwania surowców wtórnych w Brazylii,” mówi reżyser.

W związku z tym, że realizacja zdjęć na istniejącym wysypisku była zbyt niebezpieczna, twórcy zdecydowali się na budowę własnego. Zgromadzili ponad 2000 metrów sześciennych papieru i plastiku oraz m.in. wraki samochodów, żeby dodać wysypisku autentyczności.

Praca w Rio de Janeiro wywarła olbrzymi wpływ na Stephena Daldry. „To brazylijski film, i to nie tylko ze względu na ludzi, którzy go nakręcili, ale na marzenia i aspiracje trzech młodych chłopców, których historię oglądamy na ekranie.”


OBSADA
14-letni RICKSON TEVEZ (Rafael) mieszka z rodzicami w faweli Rocinha w Rio de Janeiro. „Grałem z kolegami w piłkę, kiedy usłyszałem, że w pobliżu jest organizowany casting,” mówi o otwartych przesłuchaniach do swojego pierwszego filmu. Rickson zawsze marzył o karierze w wojsku albo marines, ale teraz chciałby do końca życia grać w filmach.
EDUARDO LUIS (Gardo) gra najlepszego przyjaciela Rafaela i kiedy potrzeba tłumaczy na planie z angielskiego. 14-latek mieszka z babcią i dwoma braćmi w Inhaúma, na południu Brazylii. Gra na brazylijskim bębnie repinique w sekcji młodych bębniarzy w szkole samby Caprichosos de Pilares. Lubi tajski boks i jujitsu.
GABRIEL WEINSTEIN (Rato) pod koniec zdjęć skończył 15 lat. Wcześniej zagrał niewielką rolę w serialu brazylijskim „Hoje é dia de Maria” i podobnie jak Rickson spędzał czas z kolegami w Cidade de Deus, zachodniej strefie Rio, kiedy usłyszał o przesłuchaniach.
MARTIN SHEEN (ojciec Julliard) zdobywca nagród Emmy i Złotego Globu jest jednym z najbardziej szanowanych amerykańskich aktorów, który zagrał w ponad 65 filmach. Przełomową rolą w jego karierze była rola w Czasie Apokalipsy (Apocalypse Now) Francisa Forda Coppoli. Inne pozycje w jego dorobku to m.in. Wall Street, Ghandi, Złap mnie, jeśli potrafisz (Catch Me If You Can), Infiltracja (The Departed), Niesamowity Spider Man (The Amazing Spider-Man), Druga twarz (The Double) oraz serial NBC Prezydencki poker (The West Wing).
ROONEY MARA (Olivia) rozpoczęła karierę aktorską kilka lat temu zachwycając widzów rolą w filmie Davida Finchera Dziewczyna z tatuażem (The Girl with the Dragom Tattoo) – nominacja do Oskara®. Inne filmy z jej udziałem to także Panaceum (Side Effects), Ain’t Them Bodies Saints, Ona (Her), Tanner Hall, Koszmar z ulicy Wiązów (A Nightmare on Elm Street).
REALIZATORZY

Cztery filmy wyreżyserowane przez STEPHENA DALDRY (reżyseria) - Billy Elliot, Godziny (The Hours), Lektor (The Reader) oraz Strasznie głośno, niesamowicie blisko (Extremely Loud and Incredibly Close) zdobyły łącznie 19 nominacji do nagrody Akademii® i dwie statuetki. Daldry jest także uznanym producentem i reżyserem teatralnym.


Pochodzący z São Paulo ADRIANO GOLDMAN (zdjęcia) jest autorem zdjęć do filmów Sierpień w hrabstwie Osage (August: Osage County), Układ (Closed Circuit), Jane Eyre, Ucieczka z piekła (Sin Nombre), Wyrok skazujący (Conviction), Casseta & Planeta: The Cup is Ours, Romeo & Juliet Get Married oraz Rok, w którym moi rodzice wyjechali na wakacje (The Year My Parents Went on Vacation).
ANTONIO PINTO (muzyka) skomponował muzykę do pięciu filmów w reżyserii Waltera Sallesa w tym do wielokrotnie nagradzanego Dworca nadziei (Central Station). Pinto jest także współautorem muzyki do Miasta Boga (City of God) i Zakładnika (Collateral) w reżyserii Michaela Manna, a w 2007 roku został nominowany do Złotego Globu® za nagraną przez Shakirę piosenkę Despedida do filmu Miłość w czasach zarazy (Love in the Time of Cholera).



Pobieranie 32.96 Kb.





©absta.pl 2020
wyślij wiadomość

    Strona główna