Lekcja oparta o ActionScript w wersji 2.0. Przycisk składa się z czterech klatek: UP, OVER, DOWN, HIT, na których projektujemy, co się stanie, gdy zajdzie zdarzenie związane z myszką. UP – gdy puszczamy przycisk myszki na obiekcie, OVER – gdy przesuwamy myszkę nad przyciskiem, DOWN – gdy wciskamy przycisk, HIT - obszar działania przycisku czyli, w które miejsce można kliknąć (aktywny obszar). Z reguły trzy pierwsze klatki są bardzo podobne do siebie. Klatka HIT może zawierać tylko np. prostokątny obszar. PLIK W WERSJI AS2
Z menu wybieramy: Plik / Nowy / Plik Flash (ActionScript 2.0)
TWORZENIE PRZYCISKU
p o kliknięciu w przycisk otworzymy stronę WWW, a po najechaniu myszą odtworzymy animację
Animacje we flash zajmują z reguły niewiele przestrzeni na ekranie. Jeżeli jest to animacja interaktywna konieczne jest umieszczenie w odpowiednich miejscach podpowiedzi dla użytkownika. Bardzo często stosuje się w tym celu przyciski z „wyskakującymi” tekstami. Nie chcemy jednak, aby podpowiedź wyskakiwała za każdym razem, gdy użytkownik wskaże przycisk (wystarczy wtedy dodać tekst w polu OVER), ale tylko, gdy „zastanawia się” – przez jakiś czas myszka wskazuje przycisk. Zamiast zwykłego tekstu w polu OVER umieścimy klip filmowy. Po wskazaniu przycisku POMOC przez sekundę nic się nie dzieje, po czym napis POMOCY zamienia się na nowy.
narysuj prostokąt z napisem „POMOCY”
przekonwertuj go na przycisk o nazwie HELP
w pozostałych klatkach przycisku utworz klatki kluczowe
w klatkach 1-13 obu warstw wstaw rysunek z tekstem POMOCY
w klatce 13 warstwy 1 utwórz animację ruchu – zanikanie tekstu POMOCY
w klatce 13 warstwy 2 utwórz animację ruchu – pojawianie się tekstu „Szkolna strona www...”
Przycisk powinien działać w taki sposób, aby po wyświetleniu się tekstu pomocy animacja się zatrzymała. Dokonamy tego stosując proste polecenie języka skryptowego.
wybierz ostatnią klatkę animacji w klipie filmowym
klawisz F9 – okno operacji
wpisz polecenie:
stop(); PROSTE MENU
Menu, to uporządkowany zbiór przycisków. Nie musi być imponujący ani błyskotliwy, powinien jednak być użyteczny.
Jeżeli menu na animacji zajmuje zbyt dużą powierzchnię można je chować i pokazywać w odpowiednim momencie. Dołożymy jeszcze do tego możliwość przeciągania menu po obszarze animacji.
zaznacz cztery przyciski na ekranie
przekonwertuj je na symbol – klip filmowy o nazwie NOWE_MENU
edytuj symbol NOWE_MENU
zmień nazwę warstwy na MENU
w klatce 2 wstaw klatkę kluczową
usuń wszystkie przyciski z klatki 1
utwórz dwie nowe warstwy: TŁO i PRZYCISKI
przesuń warstwę TŁO na dół listy
w klatce 2 warstwy PRZYCISKI wstaw klatkę kluczową
utworz w niej dwa małe przyciski nad menu: większy PRZESUŃ
zaznacz przycisk PRZESUŃ na warstwie PRZYCISKI w klatce 1
wpisz polecenie
on (press) { startDrag ("", false); }
on (release) { stopDrag (); }
Jeśli wciśniemy przycisk myszy (PRESS) na przycisku PRZESUŃ będzie można przesuwać całe menu po obszarze klipu (STARTDRAG). Jeżeli przycisk myszy zwolnimy (RELEASE) kończymy przesuwanie menu (STOPDRAG).
to samo polecenie wpisz do tego przycisku w klatce 2
Jesteśmy w klatce 2 – widać więc całe menu. Zwolnienie przycisku myszy na przycisku OTWÓRZ spowoduje, że przesuniemy się do klatki 1 – widoczny będzie tylko górny pasek
w klatce 1 zaznacz przycisk OTWÓRZ
wpisz polecenie
on (release) { gotoAndStop (2); }
Jesteśmy w klatce 1 – widać tylko górny pasek. Zwolnienie przycisku myszy na przycisku OTWÓRZ spowoduje, że przesuniemy się do klatki 2 – widoczne będzie całe menu
wstaw na samej górze warstwę AKCJA
w obu klatkach kluczowych warstwy AKCJA wpisz polecenie
stop();
To nie jest animacja, która może kręcić się wkoło. Wszystkim sterują przyciski menu, dlatego po każdej klatce zatrzymujemy akcję
Po uruchomieniu animacji przechodzimy do klatki 1 – widać tylko dwa górne przyciski: PRZESUŃ i OTWÓRZ. Klikanie w przycisk OTWÓRZ spowoduje skok do klatki 2, w której widać całe menu, a przycisk OTWÓRZ ma już inne polecenie – skok do klatki 1.