URZĄD STANU CYWILNEGO
W 2004 roku sporządzono: Aktów urodzeń - 2633
w tym:
dziewczynki - 1323
chłopcy - 1310
bliźnięta - 22 pary
2. Aktów małżeństw - 1392
3. Aktów zgonu - 2374
Ogółem sporządzono 6399 aktów stanu cywilnego, co stanowi 13 ksiąg – 500 stron każda. Zorganizowano 14 uroczystości jubileuszowych dla 101 par z okazji długoletniego pożycia małżeńskiego (Złote Gody). Ponadto zorganizowano również 6 uroczystości dla jubilatów, którzy ukończyli 100 lat życia.
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego wydał ogółem 1065 decyzji administracyjnych w tym:
1.decyzje na skrócenie ustawowego terminu oczekiwania na ślub art.4 k.r. i op. - 84
2.decyzje na sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego art.28 a.s.c - 465
3.decyzje o odtworzenie treści aktu stanu cywilnego art.35 a.s.c - 19
4.decyzje na uzupełnienie treści aktu stanu cywilnego art.36 a.s.c. - 34
5.decyzje na wpisanie zagranicznego aktu stanu cywilnego art.73 a.s.c -462
6.decyzja odmowna art.7 i art.4 - 1
Sporządzono i wydano 133 zaświadczenia o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą. Wydano nupturientom do kościoła 834 zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
Przyjęto 2702 zapewnienia o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa w tym 1034 do ślubu cywilnego i 1668 do ślubu kościelnego.
Wydano 1 zaświadczenie dla potrzeb zawarcia związku partnerskiego za granicą.
Ponadto w księgach stanu cywilnego naniesiono 2000 wzmianek dodatkowych .
Wpisano w akty 5000 przypisków.
Wzmianki marginesowe zmieniające stan cywilny osoby lub wpływające na treść aktu stanu cywilnego są nanoszone niezwłocznie po otrzymaniu wyroku lub postanowienia sądu, decyzji administracyjnej, a także po sporządzeniu protokołu lub oświadczenia stron. Dotyczy to również przypisków.
Sporządzono i odebrano 56 oświadczeń o powrocie po rozwodzie do poprzedniego nazwiska oraz 12 oświadczeń o zmianie imienia dziecka .Wpisano 501 rozwodów, 20 separacji, 189 decyzji dotyczących zmiany / ustalenia brzmienia imienia lub nazwiska. Sporządzono 472 protokoły o uznaniu dziecka , 10 protokołów o nadaniu nazwiska męża matki oraz 15 protokołów o wpisaniu wzmianki marginesowej w akcie urodzenia dziecka o zawarciu małżeństwa przez rodziców, wpisano 49 zaprzeczeń ojcostwa, 43 przysposobienia oraz uznanie ojcostwa w sądzie, ustalenie ojcostwa, rozwiązanie przysposobienia, unieważnienie aktu s.c. , sprostowanie aktu w sądzie, naniesienie w akcie danych ochronnych - 136 Zarchiwizowano około 20.000 aktów stanu cywilnego .
Wpłynęły 4423 pisma z zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego w Gdyni
w tym korespondencja dotycząca:
-
urodzeń 2 764
-
małżeństw 828
-
zgonów 831
Przyjęto 20961 podań w sprawie wydania odpisów aktów stanu cywilnego
Na wniosek Biura dowodów Osobistych wydano 8981 odpisów skróconych z aktów stanu cywilnego .
W 2004 r. wykonano następujące zadania:
-
Sporządzono roczny plan działania w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej oraz Zarządzania Kryzysowego dla Miasta Gdyni.
-
Zarządzeniem Prezydenta Miasta Gdyni powołano Miejski Zespół Reagowania Kryzysowego i Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego.
-
Rozpoczęło działanie Miejskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego, w systemie zintegrowanego stanowiska dyspozytorskiego służb ratowniczych. System ten jest w dalszym ciągu rozwijany zgodnie z przyjętym harmonogramem.
-
Współpracowano z podmiotami wchodzącymi w skład Zintegrowanego Systemu Ratowniczego w zakresie zarządzania kryzysowego i ochrony ludności na terenie Miasta.
-
Uczestniczono w procesie opracowywania i aktualizacji planów Obrony Cywilnej zakładów pracy, instytucji oraz placówek oświatowo – wychowawczych, a także nadzorowano ich realizację na podległym terenie.
-
Kontynuowano proces szkolenia z zakresu ochrony ludności i ratownictwa pracowników zakładów pracy, instytucji i placówek oświatowo – wychowawczych oraz młodzieży szkolnej.
-
Prowadzono indywidualne konsultacje i instruktaże pracowników ds. OC zakładów pracy.
-
Przy współpracy z Międzywojewódzkim Ośrodkiem Szkolenia Obrony Cywilnej i Administracji w Gdańsku prowadzono szkolenia kierowniczej kadry i pracowników ds. OC zakładów pracy oraz osób funkcyjnych jednostek organizacyjnych obrony cywilnej.
-
Przeprowadzono miejski trening Systemu Wykrywania i Alarmowania (SWA) i Systemu Wczesnego Ostrzegania (SWO).
-
Uczestniczono w Wojewódzkim treningu Systemu Wykrywania i Alarmowania z udziałem drużyn wykrywania zagrożeń zakładów pracy oraz Miejskiego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania.
-
Współuczestniczono w organizacji i realizacji ćwiczeń Zintegrowanego Systemu Ratowniczego Miasta.
-
Zakupiono sprzęt przeznaczony na uzupełnienie rezerwy sprzętowej do zabezpieczenia akcji ratowniczych na terenie m. Gdyni.
-
Kontynuowano rozbudowę i modernizację oraz konserwację systemu ostrzegania i alarmowania Miasta. Zamontowano na terenie Gdyni kolejne 3 syreny alarmowe t. HORMAN działające w radiowym systemie alarmowym.
-
Przeprowadzono kontrole problemowe i kompleksowe w wybranych zakładach pracy z zakresu realizacji zadań OC.
-
Kontynuowano Rozbudowę Centrum Powiadamiania Ratunkowego, a w tym:
-
dokonano technicznej synchronizacji centrali telefonicznej CPR z centralą telefoniczną KM Policji co zabezpiecza bezpośrednią łączność dyspozytorów z oficerem dyżurnym i odwrotnie. Pozwala na dostęp do stacji telefonicznych na łączach MSW;
-
dokonano synchronizacji centrali telefonicznej CPR z informatycznym systemem wspomagania pracy dyspozytorów;
-
zakupiono i uruchomiono w systemie terminale statusów dla poszczególnych służb ratowniczych. Pozwala to na sprawne dysponowanie sił i gwarantuje szybki obieg informacji w relacji dyspozytor – grupa ratowników (wóz sanitarny, wóz patrolowy Straży Miejskiej itp.);
-
wyposażono stanowiska pracy dyspozytorów w sprzęt ułatwiający pracę dyspozytorów oraz stwarzający przyjemniejsze warunki pracy;
-
doposażono w sprzęt socjalny salę zarządzania kryzysowego, salę szkoleń i narad;
-
wyposażono w sprzęt multimedialny i audiowizualny salę zarządzania kryzysowego.
-
Zabezpieczano pod względem konserwacji i eksploatacji system monitoringu wizyjnego miasta.
-
Udzielono wsparcia merytorycznego w realizacji monitoringu wybranych obiektów zgodnie z propozycją rad dzielnic.
-
Wspólnie z Policją i PSP, przeprowadzono odprawę szkoleniową z dyrektorami i osobami odpowiedzialnymi za organizację ochrony w centrach handlowych i rozrywki w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności zapobiegania aktom chuligańskim i terrorystycznym.
STRAŻ MIEJSKA
DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACYJNA
Do najważniejszych zadań należało:
-
usuwanie pojazdów, których stan wskazuje na to, że nie są używane lub bez tablic rejestracyjnych;
-
realizacja gminnego programu rozwiązywania problemów alkoholowych;
-
utrzymanie porządku na ul. Świętojańskiej;
-
likwidacja nielegalnego handlu na terenie Gdyni;
-
realizacja porozumienia o stałej współpracy w celu poprawy porządku publicznego z Policją;
-
szczegółowe rozliczanie i indywidualna odpowiedzialność za rewiry /dzielnice/ strażników miejskich/rewirowych/;
-
utrzymanie stałych dyżurów roboczych w siedzibach rad dzielnic w celu rozwiązywania problemów poszczególnych mieszkańców danej dzielnicy Gdyni;
-
wspólne patrole rewirowych i dzielnicowych Policji w rejonach działania komisariatów dzielnicowych;
-
pełnienie dyżurów strażników miejskich – rewirowych dzielnic: Oksywie, Pogórze, Obłuże i Babie Doły na posterunku przy ulicy Żeglarzy 5;
-
realizacja porozumienia o stałej współpracy w celu poprawy porządku publicznego ze Strażą Graniczną;
-
realizacja porozumienia o stałej współpracy ze Strażą Leśną w celu poprawy stanu porządku na obszarach leśnych i w parkach krajobrazowych.
DZIAŁALNOŚĆ PATROLOWA
W ramach codziennej służby patrolowej realizowano plan działań kulturalnych Wydziału Kultury, Rekreacji i Sportu oraz Wydziału Polityki Gospodarczej w związku z rozpoczęciem sezonu letniego i zabezpieczeniem imprez masowych w Gdyni. W dni wolne od pracy, a także w niedziele i święta miasto patrolowało w systemie ciągłym od 6 do 30 strażników. Każdego miesiąca na terenie Gdyni pracowało około 410 patroli pieszych i zmotoryzowany oraz 40 patroli konnych w godzinach 700 – 2200 , w systemie dwuzmianowym. Patrole piesze odbywały się w rewirach, zabezpieczając interwencje, przeprowadzając kontrole placówek handlowych, sprzedaż alkoholu, przestrzeganie ustawy o porządku i czystości w gminie. W okresie letnim nasilono kontrolę rejonu Bulwaru Nadmorskiego, Skweru Kościuszki, plaży głównej, Klifu Nadmorskiego, Polanki Redłowskiej, Placu Grunwaldzkiego i ciągu komunikacyjnego: ul. Świętojańskiej, Władysława IV i Morskiej. Patrole piesze i zmotoryzowane objęły swoją stałą kontrolą rejony miasta, które stanowią najważniejsze miejsca spacerowe i rekreacyjne Gdynian oraz turystów krajowych i zagranicznych. Zabezpieczały interwencje zgłaszane przez mieszkańców i instytucje. Uczestniczyły w wizjach lokalnych, asystowały pracownikom Urzędu Miasta. Patrole konne zajmowały się kontrolą terenów leśnych, patrolował trasy i szlaki turystyczne, tereny i otoczenie rezerwatów przyrody, plaże miejskie.
DZIAŁALNOŚĆ KONTROLNA
W zakresie przestrzegania porządku w miejscach publicznych:
-
kontrolowano miejsca zagrożone przestępczością;
-
kontrolowano szkoły podstawowe i średnie oraz okolice szkół celem eliminowania osób niepowołanych a w szczególności osób utrudniających funkcjonowanie normalnego trybu zajęć szkolnych;
-
kontrolowano rewiry, ustalano i usuwano pojazdy, których stan wskazywał, że są nieużywane lub bez tablic rejestracyjnych;
-
kontrolowano miejsca szczególnie narażone na handel bez wymaganych uzgodnień z Urzędem Miasta tj. okolice Hali Targowej, Targowisko Chylonia, Skwer Kościuszki, Bulwar Nadmorski, Polanki Redłowskiej , Witomina, Placu Grunwaldzkiego.
W zakresie estetyki miasta i utrzymania czystości: -
ujawniano nieprawidłowości w zakresie porządku, bezpieczeństwa i estetyki /oklejanie słupów energetycznych, drzew plakatami reklamowymi/;
-
informowano wydziały Urzędu Miasta, służby miejskie odpowiedzialne za utrzymanie porządku w zakresie ujawniania zgromadzonych nieczystości, usterkach w oświetleniu ulic, posesji, wyrwach i nierównościach w chodnikach i jezdniach na terenie miasta oraz nielegalnych wysypisk śmieci;
-
kontrolowano obiekty handlowe, usługowe, instytucje oraz zakłady pracy w zakresie przestrzegania przepisów sanitarnych;
-
kontrolowano place, parki, skwery, lasy, budowy, drogi i chodniki pod kątem zdecydowanych działań przeciw zaśmiecaniu tych miejsc.
W zakresie porządku i bezpieczeństwa komunikacji miejskiej i w komunikacji drogowej:
-
kontrolowano przystanki ZKM pod względem utrzymania porządku, oraz zapobiegania ich dewastacji;
-
kontrolowano porządek i zasady kulturalnego zachowania w autobusach i trolejbusach na terenie miasta Gdyni;
-
kontrolowano porządek w celu poprawy bezpieczeństwa w SKM, w granicach miasta Gdyni;
-
kontrolowano miejsca gdzie najczęściej pozostawiano niezgodnie z przepisami pojazdy samochodowe / w tym TIR-y /, które utrudniały korzystanie z dróg innym użytkownikom i zagrażały bezpieczeństwu w komunikacji;
-
kontrolowano i zapobiegano blokowaniu skrzyżowań, przejść dla pieszych i wjazdów do bram posesji;
-
przeciwdziałano niszczeniu trawników i zieleńców miejskich / wjeżdżające i parkujące samochody/.
WSPÓŁDZIAŁANIE Z INSTYTUCJAMI ODPOWIEDZIALNYMI ZA STAN BEZPIECZEŃSTWA I PORZĄDKU
Z Komendą Miejską Policji i z Sekcją Ruchu Drogowego:
-
uczestniczono w cotygodniowych posiedzeniach Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, na których podejmowane są decyzje w zakresie prawidłowej organizacji i bezpieczeństwa na ulicach, chodnikach itp. na terenie m. Gdyni.
-
wspólnie z policjantami z SRD utrzymywano porządek w rejonie Hali Targowej, Targowiska Chylonia, pętli środków komunikacji miejskiej przy ul. Cisowa i ul. Solidarności, Urzędu Miasta, centrum handlowych i głównych ciągów komunikacyjnych.
-
współdziałano w zakresie zabezpieczenia szeregu imprez masowych, m.in.:XII Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, obchody Święta 3-maja, Biegu Europejskiego – w ranach Igrzysk Miast Bliżniaczych, obchody Dnia Dziecka, święto ulicy Świętojańskiej i Nocy Świętojańskiej, obchody Dni Morza, Maraton Solidarności, Puchar Świata „Gdynia Sailing Days”, zakończenie „ Lato z Radiem ”, Wyścig kolarski „ Tour do Pologne ”, XXIX Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Parady i biegu Niepodległości, festyn „ Choinka dla dzieci „, obchody Grudzień 70, noc sylwestrowa.
Z Komendą Policji Śródmieście i komisariatami: Witomino, Oksywie, Chylonia, Wzgórze Św. Maksymiliana, Karwiny.
-
współdziałano w zakresie wspólnych patroli rewirowy SM – dzielnicowy Policji w celu utrzymania porządku i bezpieczeństwa w dzielnicach;
-
przeprowadzono działania prewencyjne w zakresie utrzymania porządku i bezpieczeństwa podróżnych na dworcu PKP i SKM;
-
wykonano 765 wspólnych patroli z Policją;
-
ujawniono 9 przestępstw i przekazano Policji, oraz zatrzymano 16 sprawców przestępstw . zadania realizowało 6 nieetatowych zespołów interdyscyplinarnych ds. patologii społecznej i przeprowadzono 33 akcje przy współudziale pracowników MOPS-u.
Ze Strażą Pożarną:
-
współdziałano i zabezpieczano 302 razy miejsca prowadzenia działań Straży Pożarnej;
-
utrzymywano porządek podczas zdarzeń w ruchu drogowym;
-
utrzymywano porządek podczas pożarów na terenie Gdyni z jednoczesnym zabezpieczeniem miejsc pogorzelisk.
Z radami dzielnic:
-
prowadzono stałe dyżury rewirowego w celu rozwiązywania problemów mieszkańców dzielnicy; na comiesięcznych spotkaniach rad dzielnic omawiano problemy danej dzielnicy i jej mieszkańców oraz kwestie rozwiązań spraw zgłoszonych do rewirowego;
-
Komendant, z-ca komendanta, inspektorzy rejonów utrzymują stały kontakt z przewodniczącymi rad i przewodniczącymi komisji bezpieczeństwa w celu oceny pracy rewirowych i zorientowania się w zadaniach stawianych przez ww. Straży Miejskiej.
Z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
-
bardzo ściśle współpracowano z MOPS w celu rozwiązywania problemów bezdomnych;
-
organizowano szereg wspólnych działań na dworcach, w budynkach mieszkalnych, piwnicach, w kanałach ciepłowniczych, itp. w celu zapewnienia bezpieczeństwa i spokoju;
-
kontrolowano okolice i ośrodki pomocy, a w szczególności przy ul. Fredry, Redłowskiej, Abrahama i Chwarznieńskiej;
-
na bieżąco przeprowadzano spis i uaktualniano listy osób bezdomnych na terenie miasta Gdyni, ponadto udzielano im pomocy na bieżąco, oraz informowano o możliwości udzielania pomocy na terenie Gdyni.
Ze Strażą Graniczną.
-
wspólne działania przeprowadzono w stosunku do obcokrajowców prowadzących nielegalny handel, oraz żebrzących na ulicach miasta;
-
zorganizowano 7 wspólnych działań, dokonano kontroli targowisk oraz penetrowano miejsca na terenie Gdyni pod kątem nielegalnego pobytu cudzoziemców.
Ze Strażą Leśną.
-
razem z oddziałem konnym Straży Miejskiej kontrolowano i patrolowano obszary leśne na terenie Gdyni;
-
zapobiegano tworzeniu nowych wysypisk śmieci, dewastacji terenów leśnych oraz w okresie przedświątecznym kradzieży choinek;
-
zorganizowano 39 wspólnych działań na terenach leśnych m. Gdyni i przekazano do dalszego prowadzenia sprawy będące w kompetencji Straży Leśnej;
-
odłowiono i przekazano nadleśnictwu 43 sztuki dzików.
Z Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami.
-
zorganizowano 12 wspólnych działań;
-
w zakresie ochrony zwierząt i za niewłaściwe trzymanie zwierząt podjęto 121 interwencji, z czego nałożono 19 mandatów karnych;
-
sporządzono 6 wniosków do Sądu Grodzkiego i pouczono 58 osób.
Z wydziałami Urzędu Miasta.
Wydział Kultury, Rekreacji i Sportu – koordynowano działania w celu zabezpieczenia wszystkich uroczystości państwowych, kościelnych i organizowanych przez Urząd Miasta.
Wydział Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności – współpracowano w zakresie wyposażania stanowiska kierowania Strażą Miejską na Centrum Powiadamiania Ratunkowego, usprawnienia koordynacji przekazywania interwencji między stanowiskiem kierowania a patrolami zmotoryzowanymi poprzez zamontowanie w pojazdach służbowych systemu „Statusów”. Zabezpieczano się przed zdarzeniami losowymi, klęskami żywiołowymi, katastrofami budowlanymi, osuwiskami nabrzeża morskiego na Babich Dołach i w Redłowie oraz miejscami pogorzelisk.
Wydział Gospodarki Komunalnej – m.in. w zakresie usuwania dzikich wysypisk śmieci, kontrolowano posesje w zakresie prawidłowości podłączeń instalacji kanalizacyjnej i burzowej, utrzymania czystości terenów miejskich, kontrolowano utrzymanie ciągów komunikacyjnych, przed skutkami zimy zabezpieczano tzw. „wystawki”.
Wydział Dróg – szczególnie w zakresie zajęcia drogi publicznej i pasa drogowego w związku z prowadzeniem prac remontowych – inwestycyjnych, przestrzegania przepisów ruchu drogowego i zapobiegania dewastacji infrastruktury na ul. Świętojańskiej, nieprzestrzeganie zakazu ruchu pojazdów pow. 5T na Skwerze Kościuszki, kontrolowano wykorzystanie miejsc parkingowych dla inwalidów, reagowano na zanieczyszczenia i uszkodzenia infrastruktury drogowej.
Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa – wizje lokalne w terenie, interwencje z zakresu niszczenia zieleni miejskiej oraz egzekwowanie prawa o ochronie zwierząt.
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego - w zakresie legalności budów, usuwania budynków, które stanowią tzw. ruiny budowlane, przestrzegania porządku na budowach i w obrębie budów.
Wydział Budynków – egzekwowanie porządku na terenach będących w zarządzaniu ABK.
DZIAŁALNOŚĆ STRAŻY MIEJSKIEJ W ZAKRESIE PRZESTRZEGANIA OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW PRAWA.
-
Lp. |
Nazwa
| 2004 r. | -
|
Interwencje
|
11273
| -
|
Asysty
|
386
| -
|
zabezpieczenie imprez masowych
|
20
| -
|
zabezpieczenie miejsc zdarzenia
|
348
| -
|
współpraca z:
- Policją
-
Strażą Pożarną
-
Strażą Graniczną
-
Strażą Leśną
-
Żandarmerią Wojskową
-
SOK
-
MOPS-em
-
SANEPID-em
-
TONZ-em
-
PIP-em
-
radami dzielnic
|
765
302
7
39
57
7
192
6
12
0
140
| -
|
ujawnione przestępstwa
|
9
| -
|
zatrzymanie sprawcy przestępstwa
|
19
| -
|
wezwanie celem złożenia wyjaśnień
|
257
| -
|
wystawienie upomnień egzekucyjnych
|
73
| -
|
wnioski skierowane do Sądu Grodzkiego
|
60
| -
|
odwiezienie osób nietrzeźwych / MOPS /
|
70
| -
|
wylegitymowanie osoby pouczonej
|
2563
| -
|
wylegitymowanie osoby ukaranej
|
731
| -
|
przypadki użycia środków przymusu bezpośredniego
|
6
| -
|
założono blokadę kół pojazdu samochodowego
|
476
| -
|
ujawnione dzikie wysypiska śmieci
|
97
| -
|
zlikwidowane dzikie wysypiska śmieci
|
44
| -
|
ujawnione wraki pojazdów samochodowych
|
38
| -
|
zlikwidowane wraki pojazdów samochodowych
|
41
| -
|
współpraca z wydziałami UM
|
300
| -
|
kontrola handlu alkoholem
|
266
| -
|
kontrola handlu innymi towarami
|
582
| -
|
kontrola reklamy
|
86
| -
|
kontrola pozwoleń budowlanych
|
379
| -
|
kontrola pozwoleń na prace w pasie drogi publicznej
|
1176
| -
|
kontrola targowisk
|
387
| -
|
kontrola działalności handlowej pod względem sanitarnym
|
5285
| -
|
kontrola Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego
|
255
|
|