Wieczór andrzejkowy-zajęcia otwarte z czynnym udziałem rodziców
w grupie 6-latków
Prowadząca:Iwona Michalik, Barbara Grzegoszczyk
Temat: Wieczór andrzejkowy-wróżby i zabawy przy muzyce.
Cele:
-kultywowanie ludowych tradycji związanych z andrzejkami,
-integracja dzieci i rodziców
-wzmacnianie więzi emocjonalnej między rodzicami i dziećmi
Forma:
- zabawy z grupą przy współudziale rodziców
Metody:
- aktywizujące (elementy pedagogiki zabawy, B. Strauss)
Pomoce: paczka, obrazki przedstawiające różne zawody, krzesełka, połówki orzechów-łódeczki, miska z wodą, wosk, klucz, lampa, dzbanek na wosk, podgrzewacz, świeczki, małe świeczniki, magnetofon, płyty CD
Przebieg:
1. Piosenka powitalna
Dzień dobry witam Was!
Zaczynamy, bo już czas.
Jestem ja, jesteś Ty
razem to jesteśmy My!
2. Wprowadzenie- wycieczka do Zaczarowanej Krainy Muzyki i Wróżb.
Nauczycielka wyjaśnia cel spotkania. Przedstawia krótko historię andrzejkowych wieczorów.
“Jak wiadomo Andrzejki to dzień niezwykły, pełen czarów, magii i dziwnych zdarzeń. Dawno temu w przedostatni dzień listopada , gdy ktoś chciał się dowiedzieć co go spotka w najbliższym czasie sięgał po andrzejkowe wróżby. Ten zwyczaj przetrwał aż do naszych czasów i teraz przyszła kolej na zabawę w naszej grupie i sprawdzenia co was drogie dzieci czeka w przyszłości, a i rodzice mogą się o sobie czegoś ciekawego dowiedzieć. Dzisiaj więc proponuję wam wspólną podróż do Zaczarowanej Krainy. Dotarcie tam wcale nie jest takie łatwe. Ale pomoże nam w tym paczka od dobrej wróżki, która podpowie co trzeba robić, aby się tam znaleźć”.
3. Zabawa ,,Paczka z niespodzianką”.
Paczka zawinięta jest w kilka warstw. Pod każdą warstwą papieru znajduje się kartka, na której napisane są życzenia od wróżki. Należy je odczytać i wykonać. Muzyka podpowiada kiedy rozpocząć zabawę. Podajemy paczkę jeden drugiemu. Gdy muzyka przestaje grać, ten kto trzyma paczkę musi zdjąć z niej jedną warstwę i zrobić to, co jest napisane na kartce. Dorośli pomagają dzieciom.
Proponowane zadania:
- uśmiechnij się.
- tupnij trzy razy,
- zatańcz
- zrób dwa przysiady (itp.)
Ostatnia osoba odczytuje radę wróżki:
ABY DOSTAĆ SIĘ DO ZACZAROWANEJ KRAINY
NALEŻY WYKONAĆ TANIEC CZAROWNIKÓW
,,CZARY MARY”
4. Zabawa integracyjna ,,Czary mary” (wg pedagogiki zabawy).
“Czary-mary, czary-mary, czary-mary uuu!
Czary-mary, czary-mary, czary-mary uuu!
Hokus-pokus kszszsz, hokus-pokus kszszsz. Abrakadabra, abrakadabra Bęc!
Hokus-pokus kszszsz, hokus-pokus kszszsz. Abrakadabra, abrakadabra Bęc!”
5. Wróżba “Kim będę gdy dorosnę”.
Dzieci losują spośród obrazków przedstawiających różne zawody i dowiadują się, kim będą w przyszłości
6. Taniec integracyjny do melodii “Syp Symeon”(wg pedagogiki zabawy).
Uda, dłonie i mijanka
Kowadełko, Egipcjanka.
7. Wróżba “Wędrujące buty”.
Dzieci układają prawe buty-w jednym rzędzie dziewczynki, w drugim- chłopcy. Osoby, których buty pierwsze znajdą się za drzwiami, z pewnością będą najlepiej uczyły się w szkole.
8. Zabawa z krzesełkami.
Na środku sali są krzesła ustawione oparciami do siebie ( o jedno mniej niż liczba uczestników). Wszyscy tańczą w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie, wszyscy zajmują miejsca na krzesełkach. Kto nie zdąży usiąść-odpada.
9. Wróżba „Stateczki”.
Na stoliku przygotowana jest miska z wodą. Na obwodzie miski naklejone hasła z przepowiedniami np.:
* dostaniesz wymarzony prezent gwiazdkowy,
* przyśni Ci się dzisiaj w nocy „Jaś i Małgosia”
* w najbliższym czasie otrzymasz karę od rodziców,
* pojedziesz w daleką podróż,
Dzieci puszczają na wodę łódeczki z łupiny orzecha (lub papierowe łódeczki). Do której z karteczek łódeczka podpłynie ta wróżba się spełni.
10. Zabawa “ Wesoły taniec”.
Improwizacja ruchowa do muzyki mechanicznej o różnym charakterze. Dzieci z rodzicami tworzą “węże”. Prowadzący “głowa węża”, tworzy ruch do muzyki, który naśladują pozostałe osoby z danego “węża”.
11. Wróżba “Lanie wosku”.
Dzieci z pomocą rodziców przelewają wosk przez ucho wielkiego klucza do miski z wodą. Z zastygłego kształtu wosku, dzieci próbują odgadnąć co przyniesie im los w życiu.
12. Wróżba “Numerologia” dla rodziców.
Numerologia jest najstarszą wiedzą magiczną; z daty urodzenia można odczytać cechę charakteru (gdy data urodzenia składa się z dwóch cyfr to je sumujemy np. 29 czyli 2+9 = 11 = 1+1 = 2)
Urodziłaś (-eś) się pod cyfrą ..... , zatem według naszej wróżby jesteś:
-
ambitny(a) i pewny(a) siebie
-
łagodny(a) i wrażliwy(a)
-
dynamiczny(a)i godny(a) zaufania
-
uparty(a) i sentymentalny(a)
-
pogodny(a) i impulsywny(a)
-
serdeczny(a) i towarzyski(a)
-
romantyczny(a) i trudny(a) we współżyciu
-
zamknięty(a) w sobie i niedoceniany(a)
9. niezależny(a) i pełen(a) pasji
13. Taniec integracyjny ,,Kaczuszki”.
- ruszanie dziobkami
- ruszanie skrzydełkami
- ruszanie ogonkiem
- 4 klaśnięcia
- krążenie po kole.
14. Podziękowanie za zabawę. Pożegnanie.
|