Wymagania edukacyjne dla klas pierwszych na podst. programu GWO.
Wymagania edukacyjne z historii w klasach I. 1 półrocze.
|
Klasy: a i c – poziom podstawowy (bez wymagań podkreślonych)
Klasa b2 – poziom rozszerzony (także wymagania podkreślone)
|
Uczeń zna
|
Uczeń rozumie
|
Uczeń potrafi
|
Wprowadzenie do historii cywilizacji.
|
Na ocenę: dopuszczający
|
– periodyzacja dziejów:-epo-ki historyczne i ich ramy chronologiczne,
– różne rodzaje datacji historycznej,
– rodzaje źródeł historycznych.
– czas: początków rewolucji neolitycznej, powstania najstarszych państw starożytnych.
– rodzaje pisma starożytnego,
- orientacyjny czas wprowadzenia innowacji cywilizacyjnych (uprawa zbóż, metalurgia, pismo itp.)
|
– pojęcia i terminy: cywilizacja, epoka historyczna, historia, kręgi cywilizacyjne (kulturowe), kultura, źródło historyczne,
proces historyczny
– pojęcia i terminy: despotia teokratyczna, imperium, państwo, rewolucja neoli-tyczna, urbanizacja, migracja
- proces rozwoju cywilizacji i zmiany jego tempa
|
– sklasyfikować źródła historyczne
– przedstawić proces powstawania państwa,
– przedstawić główne osiągnięcia naukowo-techniczne staroż. cywilizacji.
- rozróżnić wytwory cywilizacji na ilustracjach i przyporządkować je do kręgów kulturowych
- pokazać na mapie 4 nastarsze cywilizacje starożytności
|
Na ocenę: dostateczny.
|
– ciągłość procesu historycznego,
– sens dziedziczenia i wymiany osiągnięć cywilizacyjnych.
- przybliżony czas ważniejszych zdarzeń politycznych i kulturowych (powstanie miast– państw, imperiów, powstanie zabytków starożytnych itp.)
- Zna najważniejszych władców (Sargon Wielki, Hammurabi, Ramzes II) i wybitnych myślicieli – twórców systemów religijnych (Budda, Konfucjusz, Zaratusztra)
- zna ludy starożytności (Sumerów, Egipcjan, Drawidów, ludy indoeuropej- skie oraz ludy semickie)
|
– pojęcia i terminy: buddyzm, konfucjanizm, monoteizm, politeizm.
- ekonomiczne podstawy funkcjonowania staroż. społeczeństw
|
- wyjaśnić, na czym polega wiarygodność i wartość badawcza źródeł,
– wyjaśnić różne sposoby dziedziczenia i przekazywania dorobku cywilizacyjnego,
– wskazać na mapie lokalizację ludów staroż. i ich wytworów
- określić cechy charaktery-styczne najw. cywilizacji,
– omówić na przykładzie Egiptu i Mezopotamii etapy tworzenia się pierwszych państw starożytnych,
– omówić przemiany gospodarcze w starożytności i ich konsekwencje,
- przyporządkować teksty źródłowe do właściwych kręgów kullt. lub państw
|
Na ocenę: dobry.
|
– podstawy ustrojowe i społeczne najstarszych cywilizacji i ich prawa (kodeksy)
- proces ewolucji pisma
- najw. zabytki pierwszych cywilizacji
|
|
– wskazać przeszkody w docieraniu do prawdy historycznej,
– określić tempo przemian cywilizacyjnych.
– rozpoznać rodzaje pisma starożytnego i przyporząd-kować je do państw, w których występowały,
– opisać i porównać starożytne systemy religijne,
– wyjaśnić, na czym polegał przełom w dziejach w IV i III tysiącleciu p.n.e.
- pokazać na mapie siedziby ludów starożytnych
|
Na ocenę: bardzo dobry.
|
- zna przynależność etniczną ludów starożytnych i kierunki ich migracji
- zna wierzenia starożytnego Bliskiego Wschodu
-wizerunki najw. władców i bóstw
- materiały i surowce używane na różnych obszarach w starożytności
Na ocenę celujący:
dzieje, zasięg i twórców starożytnych imperiów,
|
– pojęcia i terminy: antropogonia, kosmogonia, synkretyzm religijny, teogonia, zaratusztrianizm.
|
– uzasadnić znaczenie poznania historycznego.
– uzasadnić znaczenie poznania historycznego
– przyporządkować różne osiągnięcia naukowo-techniczne starożytnych cywilizacji konkretnym ludom i państwom oraz umieścić je w czasie
– scharakteryzować ustroje społeczno-prawne: Egiptu, Mezopotamii i Indii,
|
Fundamenty cywilizacji śródziemnomorskiej – Grecja.
|
Na ocenę: dopuszczający
|
– periodyzacja cywilizacji minojskiej i greckiej
-względną chronologię cywi-lizacji śródziemnomorskich i reprezentujących je postaci
– postacie: Minosa, Aleksan-dra Wlk, Hannibala,
– warunki naturalne obszaru Morza Śródziemnego.i ich wpływ na rozwój cywilizacji
– czas narodzin i trwania greckich poleis,
– postacie: Agamemnona, Klejstenesa, Kleopatry, Solona, Peryklesa
– daty: początku i końca wojen perskich i II wojny peloponeskiej, reform Kleistenesa
– wybrane osiągnięcia cywiliz. starożytnej Grecji i ich twórców (filozofia, fizyka, astronomia, matema-tyka,, technika, medycyna, rzeźba, architektura, literatura i teatr) oraz wybranych dziejopisarzy gr.
|
– pojęcia i terminy: hellenizm, hellenizacja, wielka kolonizacja.
– pojęcia i terminy: polis demokracja, oligarchia, tyra-nia, arystokracja, ostracyzm
– pojęcia i terminy: filozofia, polityka,
– pojęcia i terminy: falanga, hoplita, wojny perskie, wojna peloponeska, wojna trojańska
– pojęcia i terminy: kultura mykeńska, kultura minojska, wychowanie spartańskie
|
- wskazać na mapie położenie cywil. śródziemnomorskich (w tym Sparty i Aten)
- określić na mapie położenie imperium perskiego i imperium Aleksandra Wlk.
- potrafi zlokalizować w czasie najważniejsze postaci starożytnej Grecji i określić ich działalność
- przypisać postaci do ich dzieł, działań, gałęzi wiedzy lub kierunków filozficznych
- uszeregować chronol. najważniejsze wydarzenia i procesy hist. w dziejach Grecji
|
Na ocenę: dostateczny.
|
- daty wojen i podbojów Rzymu w basenie M. Śródz.:
podbój Italii -272 r. p.n.e.; wojny punickie264–241,
218–201, 149–146 p.n.e., podbój Bałkanów 146 r. p.n.e podbój państw hellenist 30 r.
- rezultat i skutki wojen greckich (z Trojanami, z Persami, wojen domowych
z Macedonią, z Rzymem) i punickich oraz miejsca ważniejszych bitew
-daty bitew z wojen perskich (Maraton, Termopile, Salamina, Plateje)
– daty z życia Aleks.Wlk: 334–325, 323 r. (p.n.e).
|
– pojęcia i terminy: apella, bule , eklezja, geruzja
– pojęcia i terminy: demagog, korupcja, cynicy, epikurejczycy, hedoniści, idealizm, sofiści, stoicy, miasta jońskie, jońska filozofia przyrody, porządek architektoniczny
– na czym polegała jedność i różnorodność świata greckiego.
- okoliczności i skutki przemian kulturowych i ustrojowych w staroż. Grecji
- polit. i społ. sens reform demokratycz-nych w Atenach
|
- odróżnić i nazwać najw. zabytki greckie przedstawio-ne na ilustracjach
- odróżnić i nazwać najw. zabytki cywilizacji minojskiej i mykeńskiej przedstawione na ilustracjach
- zidentyfikować dzieła lub rozpoznać poglądy(polit., filozof.itp) Greków na pod-stawie tekstu; wskazać autora
-pokazać na mapie kolejność podbojów A. Macedońskiego
- wymienić dynastie następców Aleks. Maced.
- rozpoznać ustrój Sparty lub Aten na podst. tekstu
- opisać reformy Klejstenesa
|
Na ocenę: dobry.
|
– pojęcia i terminy: eforowie, strateg, heliaje, areopag
- postać Temistoklesa
- grupy społeczne gr. poleis
– pojęcia i terminy: retoryka,
- daty bitew AW (Cheronea, Issos, Gaugamela) i Hannibala (jez. Trazymeń-skie, Kanny, Zama)
- daty: pierwszej olimpiady (776); założenia akademii platońskiej (387); założenia Liceum przez Arystotelesa (335), reformy Drakona (621) i Solona (594)
– przykłady wpływu myśli, literatury i sztuki greckiej na cywilizację europejską.
- mity: bogowie olimpijscy
|
– greckie dziedzictwo we współczesnym świecie,
- terminy i pojęcia: pokój Kaliasza,, diadoch, wojny diadochów, najazd „Ludów Morza”, Zw. Peloponeski, Zw. Morski, politeja, pyrrusowe zwycięstwo
- nowatorstwo myśli greckiej na wybranych przykładach
- sposób walki falangi
|
- omówić i pokazać na mapie skutki rozpadu imperium Aleksandra
– dostrzec przenikanie się cywilizacji greckiej i wschodniej go w epoce hellenistycznej.
– ocenić system demokracji ateńskiej,
- opisać ustrój Aten i Sparty
-scharakteryzować instytucje ustrojowe greckich poleis
– wskazać słabe i mocne znamiona dzisiejszej demokracji.
- Opisać reformy Solona
- opisać gr. style architekt.
- scharakteryzować kulturę mykeńską
|
Na ocenę: bardzo dobry.
|
– czas przybycia Achajów i Dorów do Grecji,
– daty związane z walką o wpływy w świecie greckim i wojną peloponeską: 555 r. p.n.e., 478–477 p.n.e, 454 r. p.n.e., 371 r. p.n.e
- 337 r. p.n.e.,
- daty związane z wojnami macedońskimi (198 Kynos-kefalaj i 168 Pydna)
- data procesu Sokratesa 399
- przykładowe, ważniejsze postacie ze świata polityki greckiej (przedstawiciele różnych ustrojów) oraz wodzowie greccy
- życie codziennego w starożytnej Grecji (ubiór, tryb życia, rozrywka i sport, pozycja kobiet, niewolnictwo itp.)
- mity: herosi
|
– mechanizmy rządzące demokracją.
- terminy: społeczeństwo otwarte, społeczeństwo zamknięte, sykofant, sensualizm, Zw. Koryncki
Na ocenę celujący:
- wojny diadochów i dzieje państw hellenistycznych
- Grecy, a chrześcijaństwo
- odkrycia H. Schliemanna
- różnice w taktyce wojsk greckich, macedońskich, rzymskich
|
– przedstawić dorobek kulturalny Krety i Fenicji.
– przedstawić dzieje starożytnej Grecji,
– omówić przyczyny, przebieg i skutki najważniejszych konfliktów w świecie greckim,
– ocenić wpływ jednostki na dzieje narodów i państw na przykładzie Aleksandra Macedońskiego.
- pokazać na mapie ważniejsze miesca związane z cywilizacjami śródziemn.
– wyjaśnić wzajemne przenikanie się wpływów cywilizacyjnych świata greckiego i starożytnego Wschodu w epoce hellenistycznej.
– Zlokalizować na mapie miejsca bitew i ważniejsze zabytki cywilizacji greckich m.in. „5 gr.cudów starożytn.”
|
Fundamenty cywilizacji ….. – Rzym i chrześcijaństwo.
|
Na ocenę: dopuszczający
|
– daty przełomowe w hist. państwa rzymskiego: 754/753 r. p.n.e., 508/504 (?) p.n.e., 44 r. p.n.e., 28/30 r. p.n.e., 330 r. n.e., ok. 375 r. n.e.; 395 r. n.e., 476 r. n.e.,
UWAGA: obowiązują także daty dotyczące podbojów rzymskich rzymskich poprzedniego działu (patrz: rozdz. 4.) podobnie w przypadku postaci (Hannibal)
– postacie: G J Cezara, Okta-wiana Augusta, Dioklecjana, Konstantyna Wlk, Justyniana Wlk, Teodozjusza
– granice i ludy rzymskiej Europy, zasięg romanizacji
– daty przełomowe w hist chrześcijaństwa: 7–6 p.n.e., 30–33 n.e., 64 r. n.e., 311/313 n.e.; 325 r. n.e., 392 r. n.e.,
– postacie: Abrahama, Jezusa z Nazaretu, apostołów Piotra i Pawła, Nerona,
|
– pojęcia i terminy: dyktator, Imperium Romanum, konsulowie, legion, republika, senat, cesarstwo
– pojęcia i terminy: Corpus iuris civilis, edykt, kalendarz gregoriański, kalendarz juliański, kodyfikacja, Pax Romana, prawo XII tablic, romanizacja, urbanizacja,
– rolę miast i dróg w rozprzestrzenianiu się cywilizacji rzymskiej.
– pojęcia i terminy: Mesjasz, Nowy Testament, , Stary Testament, edykt tolerancyjny
|
– wskazać na mapie zasięg terytorialny państwa rzymskiego w kolejnych etapach jego rozwoju.
- wymienić ludy z którymi Rzym walczył podbijając kolejne terytoria
– wymienić najważniejsze osiągnięcia cywiliz. rzym. i rozpoznać je na ilustracjach
– opisać czynniki ułatwiające ekspansję chrześcijaństwa,
- wskazać postaci szczeg. ważne dla rozwoju chrześc.
- wymienić ustroje rzymskie zgodnie z ich chronologią
- wymienić przyczyny rzymskich sukcesów i stabilności imperium
- wymienić przyczyny upadku imperium romanum
- łączyć postacie i urzędy (godności) z rzymskimi formami ustrojowymi
|
Na ocenę: dostateczny.
|
– postaci: Karakalli,.św. Augustyna, św. Hieronima,
- miasta założone przez Rzymian;
- najważniejsze ośrodki wczesnego chrześcijaństwa
– daty związane z prawodawstwem rzymskim: 449 r. p.n.e., 212 r. n.e., 533–536 n.e.,
- wydarzenia (lub dokumen-ty) i daty związane z przy-znawaniem praw ludności imperium romanum
|
- pojęcia i terminy: triumwirat, pryncypat, dominat, tetrarchia,
- przyczyny i skutki zmian ustrojowych w Rzymie
- Pojęcia i terminy: herezja, sobór, synod, biskup, papież,
– wewnętrzne zróżnicowanie świata starożytnego,
|
– opisać wkład Rzymu w dorobek cywilizacji współczesnej Europy.
– omówić relacje między Kościołem a władzą cesarską,
– opisać rozwój i rolę chrześcijaństwa w staroż. świecie
– scharakteryzować modele ustrojowe Rzymu,
|
Na ocenę: dobry.
|
– postacie: Gnejusza Pompejusza, Marka Licyniusza Krassusa, Marka Antoniusza
– genezę Rzymu i przebieg jego ekspansji,
- daty związane z rozwojem terytorialnym i upadkiem imperium: podbój Galii 58-51 p.n.e., ostateczne opano-wanie Egiptu 30 p.n.e.; próby opanowania Germanii10 pne. – 9 n.e.; podbój i ewakuacja Brytanii 43/84 -407 n.e.; panowanie w Dacji 106-271 ne.; panowanie na płw Ibe-ryjskim 201/19 pne.- 413ne., utrata Galii 475 n.e. (Podbój Sycylii, Sardynii i Korsyki, Płn Afryki, Bałkanów – patrz poprzedni dział), podbój Palestyny 64/63
|
- Pojęcia i terminy: komicje, patrycjusze, plebejusze, Wulgata
– znaczenie cywilizacji antycznej dla kultury świata.
|
– przedstawić etapy ekspansji Rzymu i wyjaśnić przyczyny sukcesów militarnych armii rzymskiej,
– wytłumaczyć przyczyny kryzysu i upadku cesarstwa zachodniego
– omówić ewolucję form ustrojowych starożytnego Rzymu i porównać je.
– scharakteryzować polityczne i cywilizacyjne konsekwencje podbojów rzymskich,
– wskazać na mapie etapy chrystianizacji Imperium Rzymskiego,
– przedstawić proces kształtowania się organizacji Kościoła antycznego,
– wskazać związki między religią Żydów i chrześcijan,
|
Na ocenę: bardzo dobry.
|
– kulty religijne panujące w starożytnym Rzymie
– daty związane z panowaniem ważniejszych cesarzy: 284–305 n.e., 527 -565 n.e.
– postacie: Ariusza, Spartaka
- dzieje Żydów przed panowaniem rzymskim
Na ocenę celujący:
podboje rzym w Italii i Azji;
klęski Rzymian, dynastie i ważniejsi cesarze, struktura wczesnego Kościoła, herezje
|
– pojęcia i terminy: esseńczycy, faryzeusze, patriarchat, saduceusze, Talmud, zeloci,
– okoliczności sprzyjające rozpowszechnianiu idei mesjanistycznych w Palestynie
|
- Porównać modele ustrojowe Rzymu i Grecji, ocenić ich efektywność
- przedstawić strukturę społ imperium i jej ewolucję
– ocenić Imperium Rzymskie jako pierwszą próbę zjednoczenia Europy,
– porównać i ocenić dorobek starożytnych Greków i Rzymian.
– ocenić stosunek państwa rzymskiego do wyznawców Chrystusa (od I do IV w.).
|
Cywilizacje średniowiecznego świata.
|
Na ocenę: dopuszczający
|
– daty związane z odnową cesarstwa w Europie: 800 r., 843 r., 962 r.,
– postacie: Chlodwiga, Karola Wielkiego Ottona I, Ottona III,
– strefy kulturowe i państwa powstałe po upadku imperium rzymskiego
- ludy, które założyły swoje państwa na terenach dawnego imperium romanum
– cechy charakterystyczne państwa patrymonialnego.
– daty związane z walką o dominium mundi: 1077 r., 1122 r., 1378 r.,
– postacie: Grzegorza VII, Henryka IV, Innocentego III,– postacie:, św. Tomasza z Akwinu, św. Franciszka z Asyżu, Benedykta z Nursji
– daty z dziejów Bizancjum: 330r.,1054 r.,1204 r., 1453 r., UWAGA: obowiązują także daty z poprzedniego działu (patrz rozdz. 8)
– daty z dziejów arabskich i muzułmańskich: 622-632 r., 732r., 1492r; oraz 1095r. i XI-XIIIw. – wyprawy krzyżowe;
– postać Mahometa,
– zasady religijne islamu,
– osiągnięcia cywilizacyjne Arabów.
– datę z dziejów najazdów mongolskich: 1241 r.,
– postacie: Marco Polo Temudżyna (Czyngis-chana),
– dorobek kulturowy średniowiecza,
– osiągnięcia cywilizacyjne i kultura Bizancjum.
|
– pojęcia i terminy: państwo patrymonialne,
– znaczenie chrześcijaństwa dla uzyskania legitymizacji władzy
.– fundamenty cywilizacji średniowiecznej,
– pojęcia i terminy: państwo kościelne, cezaropapizm, papalizm, inwestytura, „niewola awiniońska”, świętopietrze, wyprawy krzyżowe.
– pojęcia i terminy: empiryzm, epos rycerski, gotyk, renesans karoliński, scholastyka, styl romański, sztuki wyzwolone, teocentryzm,, cerkiew, ikona, cyrylica, schizma, schizma wschodnia / zachodnia
– przyczyny rozłamu między chrześcijaństwem łacińskim i greckim.
– pojęcia i terminy: dżihad, kalif, Koran, rekonkwista, sułtan, meczet, minaret
– pojęcia i terminy: hinduizm, kasty, Państwo Środka, samuraj, szogunat, Wielki Mur.
|
– przedstawić metody chrystianizacji narodów Europy,
– przedstawić relacje między władzą państwową a kościelną we wczesnym średniowieczu.
– podać przyczyny i przebieg konfliktu między „papieżem a cesarzem”
– opisać style archit. średn. Europy i rozpoznać je na ilustracjach
– scharakteryzować osiąg-nięcia cywilizacji bizantyj-skiej na tle ówczesnej Europy
– wskazać granice podziału między wpływami katolicyzmu i prawosławia w płd.-wsch. Europie oraz dostrzec w tym źródło współczesnych konfliktów narodowościowo-
-wyznaniowych na Bałkanach.
– wskazać na mapie święte miejsca i ośrodki islamu,
– przedstawić wzajemne kontakty Arabów z Europejczykami w średniowieczu.
– wskazać zasięg terytorialny: państwa bizantyjskiego na przestrzeni dziejów oraz zasięg ekspansji Arabów i Mongołów oraz wskazać kierunki ich ekspansji
- wymienić przeciwników Bizancjum VII-XV w.
– wymienić osiągnięcia cywilizacyjne Dalekiego Wschodu,
– uzasadnić przyczyny militarnych sukcesów Mongołów,
|
Na ocenę: dostateczny.
|
– daty: chrzest Franków 496 (?) r.,
- postaci: Leona III, Karola Łysego, Lotara, Ludwika Niemieckiego, Jana XII, Fryderyka I Barbarossy, Fryderyka II, Rogera Bacona, św. Katarzyny ze Sieny, św. Brygidy szwedzkiej.
- reformy Karola Wielkiego
- postanowienia traktatu z Verdun
-ludy germańskie państwa wchodniofrankijskiego
|
– pojęcia i terminy: tomizm, kanclerz, symonia, niko-laizm, nepotyzm, reforma gregoriańska, ruch kluniacki, dominium mundi, goliardzi, trubadurzy, trivium, quadrivium, hellenizm chrześcijański, ortodoksja, mamelucy, wezyr
|
– przedstawić i ocenić wizje jedności Europy według zwolenników papieża i cesarza.
- uporządkować chronolog. postaci z lewej kolumny
– opisać i ocenić średn. poglądy na świat i człowieka,
– przedstawić różnice między Kościołem bizantyjskim a rzymskim,
– wskazać granice podziału między wpływami katolicyzmu i prawosławia w płd. i wsch. Europie oraz dostrzec w tym źródło współczesnych konfliktów narodowościowo-
-wyznaniowych na Bałkanach.
– omówić różnice między cywilizacją chińską a europejską.
- opisać różnice między sztuką romańską, a gotycką
|
Na ocenę: dobry.
|
– daty związane z historią Kościoła i papiestwa: 754 r., 1075r., 1309–1377, 1378r
– postacie: św. Patryka, św. Winfryda-Bonifacego, Karola Młota, Pepina Krótkiego,
– granice podziału Europy na mocy traktatu z Verdun.
– daty związane z rozwojem kulturowym średniowiecznej Europy: ok. 780–830 (renesans karoliński), 1154 r.(powstanie uniwersytetu w Bolonii),
– postacie: św. Anzelma z Canterbury, św. Bernarda z Clairvaux,
– dorobek intelektualny średniowiecza.
– daty ważniejszych konfliktów Bizancjum: VI – XV w.
– postać Iwana III.
- podstawowe cechy kultury islamu
-ludy Europy średn.
- Normanowie i ich dokonania w średniowieczu
|
– pojęcia i terminy: arianizm, komes, majordom, sakra królewska.
– pojęcia i terminy: franciszkanizm, mistyka, saga, tomizm.
– pojęcia i terminy: ikonodułowie, ikonoklazm,
– cywilizacyjną rolę Bizancjum.
– pojęcia i terminy, sunnici, szyici,
- podłożę konfliktu i rozłamu wśród Arabów
– przyczyny sukcesów islamu.
– pojęcia i terminy: bushido, seppuku.
|
– wskazać na mapie zasięg terytorialny państw i plemion germańskich w V - VII w.,
– ocenić cesarstwo Karolingów i Ottonów jako próby odnowienia idei cesarstwa uniwersalnego
– wyjaśnić powody upadku uniwersalizmu średniowiecznego,
– omówić stosunki państwo – Kościół w średniowieczu.
– omówić średniowieczne szkolnictwo,
– wyjaśnić okoliczności powstania i upadku cesarstwa bizantyjskiego,
– wyjaśnić różnice między odłamami islamu,
- opisać kulturę i rozpoznać wytwory kutury islamskiej
- usytuować w czasie ważne zdarzenia i postacie związane z kulturą Średniowiecza
– dostrzec wpływ ekspansji mongolskiej na dzieje cywilizacji Europy i Azji,
- odróżnić sztukę islamu na ilustracjach
|
Na ocenę: bardzo dobry.
|
– daty związane z historią Kościoła i papiestwa: ok. 1049r., 1245 r., 1439r.
- postacie: Doroty z Mątowów, Szy Huang-ti.
– daty z dziejów imperium mongolskiego i chińskiego (patrz rozdz XVI) m. in.: 1258 r., 1260 r.,1274 i 1281, 1295 r.,
- pocz. imperium. Osmanów
– antyczne korzenie kultury średniowiecznej,
Na ocenę celujący:
dokonania Karola Wielkiego, dzieje państw muzułmań-skich i ekspansja arabska w Azji VII-XVw., wodzowie mongolscy i ich sukcesy, dzieje Palestyny w okresie krucjat, modo romano - prze-miany doktryny katolickiej Sylwester II, Leon IX, Stefan IX, Mikołaj II, walki w Italii, (gwelfowie i gibelinowie) średniowieczne zabytki Italii,
|
– pojęcie:antypapież, basileus, monofizytyzm, nestorianizm, paulicjanie, : bogomilizm, : safizm
– związki między monoteistycznymi religiami Żydów, chrześcijan i Arabów,
|
– przedstawić i ocenić specyficzne cechy umysłowości człowieka średniowiecza.
– omówić wpływ kultury bizantyjskiej na cywilizację Europy, (także w: „Ekspansja nowożytnej Europy”)
– porównać cywilizacje: łacińską i bizantyjską.
– omówić wpływ islamu na organizację państwową i prawo
- dostrzec związki i uwarunkowania między kulturą, religią, a ekspansją islamu
– opisać i porównać organizację polityczną i społeczną Chin, Indii i Japonii,
– przedstawić okoliczności przejęcia przez Moskwę bizantyjskich tradycji cesarskich,
|
|
|
|
Wymagania edukacyjne z historii w klasach I. 2 półrocze.
|
Uczeń zna
|
Uczeń rozumie
|
Uczeń potrafi
|
Średniowieczne korzenie Europy
|
Na ocenę: dopuszczający.
|
- Daty (rozwój feudalizmu:) VIIIw. /Początki systemu frudalnego w Zach. Europie/; XIw. /połączenie komendacji i inwestytury/; 1086 /feudałowie angielscy składają zbiorowy hołd Wilhelmowi – obowiązuje zasada „wasal mojego wasala jest moim wasalem”/;
(powstanie monarchii stanowej): 1215, 1222, 1302
(tworzenie państw narodowych): 1337-1453 /wojna stuletnia/.
- formy ustrojowe średniowiecznych państw europejskich
- strukturę społeczeństwa feudalnego
– strukturę społeczeństwa stanowego
- pierwsze reprezentacje stanowe
|
-Pojęcia i terminy: drabina feudalna, dziesięcina, feudalizm, hołd lenny, hołd wasalny, immunitet, lenno, renta feudalna, senior, suzeren, wasal
- pojęcia i terminy: cechy, gildie, gospodarka towarowo- pieniężna, lokacja, Parlament, patrycjat, plebs, pospólstwo, społeczeństwo stanowe, stan, stan trzeci. Stany Generalne, szlachta, trójpolówka, Wielka Karta Swobód, Złota Bulla, monarchia stanowa
- pojęcia i terminy: drużyna, feudalizacja, Młodsza Europa prawo niemieckie, rada miejska, rozbicie dzielnicowe, wiec, wikingowie
- pojęcia i terminy:, legenda dynastyczna, naród, patron krajowy, szowinizm
|
- Scharakteryzować wzorce osobowe człowieka średn.
- scharakteryzować gospodarcze podłoże przemian społecznych XI-XIII
- opisać relacje między stanami
- opisać proces kształtowania się monarchii stanowych
- wskazać wpływy osadnictwa na prawie niemieckim na rozwój społeczny i gospodarczy Europy Środkowej
- opisać podstawowe zasady, przebieg i zasięg osadnictwa na prawie niemieckim
|
Na ocenę: dostateczny.
|
- Daty: (rozwój feudalizmu:) 1037 /pierwsze lenns dxiedziczne/; XI/XIII /początki zamykania się stanu rycerskiego/; (powstanie monarchii stanowej): 1077 /1-szy przywilej miejski/; koniec XIIIw. /Parlament decyduje o nowych podatkach/; (gospodarka): XI-XII w. /upowszechniają się pług, brona, koń, chomąto/; XIIw. /wiatraki, banki/; XIIIw. /złote monety/;
- postacie: św. Cyryla i św. Metodego
|
-Pojęcia i terminy: anarchia feudalna, komendacja, renta odróbkowa, r. pieniężna, r. naturalna, Hanza, komuny, metropolita, , obrządek słowiański, ksenofobia, regionalizm, separatyzm
- wpływ chrześcijaństwa na rozbudzenie świadomości narodowej
- mechanizmy kształtowania się narodu, państwa narodowego i monarchii stanowej
|
- Przedstawić przebieg walki stanów o przywileje
- wskazać ośrodki misyjne i misjonarzy średn. Europy
- opisać rolę i pozycję Kościoła w średniowieczu
- wyjaśnić wpływ konfliktów państwowych i narodowościowych na rozwój poczucia świadomości narodowej
- wskazać zależności między funkcjonowaniem monarchii stanowych, a kształtowaniem się narodów
- pokazać związki i różnice między procesami społecz-nymi we wsch i zach Europie
|
Na ocenę: dobry.
|
- Daty (tworzenie państw narodowych): XI-XIIw. /fracuskie eposy ryc./; XII/XIIw. /Filip August królem Francji/ 1282 /nieszpory syc./; 1479 /zjedn. Kastylii i Aragonii/; 1291 – 1315 /odrębność Szwajcarii/
- ludy zamieszkujące obszary Młodszej Europy
- przebieg chrystianizacji „młodszej Europy”
|
- Pojęcia i terminy: głagolica, wolnizna,
- podłoże ideologiczne struktury społecznej
- proces zamiany nietrwałych związków plemiennych w państwa i narody
- średniowieczne pojmowanie narodu
.- wpływ gospodarki na przeobrażenia społeczne i polityczne państw średn
|
- Rozróżnić podstawowe akty prawne średniowiecza i ich typy
- omówić różne modele feudalizmu
- dostrzec przemiany społeczeństwa stanowego
- przedstawić średniowieczne zakony
- porównać różne modele feudalne w Europie
|
Na ocenę: bardzo dobry.
|
- Daty: (tworzenie państw narodowych): koniec IXw. tłumaczenia z łac. na angielski dzieł Alfreda Wlk./; 919 /dynastia saska w Niemczech/; 1127 /niezależność Flandrii/; 1066//1154 [Normanowie//dynastia Plantagenetów panują w Anglii]; 1209-29 /Langwedocja francuska/; XIIIw. /Literatura w dialektach włoskich/; 1302 /jutrznia brugijska/;
- organizację oraz wierzenia Słowian i Skandynawów
- źródła hist. z epoki
|
- Proces kształtowania się narodów europejskich
Na ocenę celujący:
opinie obcych kronikarzy o Słowianach, hipotezy dotyczące etnogenezy Słowian i powstania państw słowiańskich, pierwsze państwa Słowian (do IX w.)
|
- Przedstawić genezę więzi wasalnych
- dostrzec wpływ epoki feudalnej na kulturę i krajobraz współczesnej Europy
- scharakteryzować wpływ epoki feudalnej na kulturę i krajobraz współczesnej Europy
- wskazać kierunki migracji Indoeuropejczyków w Europie
- przedstawić proces rozszerzania cywilizacji łacińskiej i jej rywalizację z wpływami Bizancjum
|
Polska Piastów.
|
Na ocenę: dopuszczający.
|
- Daty: 966 /chrzest/, 992 /śmierć Mieszka/, 999 /Gniezno arcybiskupstwem/, 1000 /zjazd gnieźn./, 1018 /Budziszyn, Kijów/, 1025/ koronacja i śmierć B.Ch./, 1034-39 /upadek państwa Piastów, ok. 1050 /reaktywacja/, 1076/koronacja B.Ś./, 1135/38 /testament i śmierć B.K./, 1226-30 /decyzja i przybycie Krzyżaków/, 1241 /pierwszy najazd Mongołów i b. pod Legnicą/,
- 1295/96 /panowanie Przemysła II/, 1300-06 / Przmyślidzi na tronie Polskim, 1308-09 /zajęcie Pomorza Gdańskiego przez Krzyżaków/, 1320 /koronacja W. Łokietka/, 1331/Płowce/, 1333 – 70 /panowanie K.W./, 1335/39 zjazdy wyszehradz-kie i proces warszawski/, 1343 /pokój kaliski, 1364 / erygowanie Ak. Krak./
- postacie: Mieszka I, Bolesława Chrobrego, Bolesław Krzywousty, Kazimierz Sprawiedliwy, Przemysła II, Wacława II, Władysława Łokietka, Kazimierza Wielkiego, Ludwika Andegaweńskiego
- zasięg terytorialny państwa pierwszych Piastów
- Postanowienia zjazdów gnieźnieńskiego i wyszehradzkiego, pokojów w Budziszynie i Kaliszu
- Postacie: Dobrawa, Jordan, św. Wojciecha
- Postanowienia statutu Bolesława Krzywoustego
- postacie: Galla Anonima, św. Stanisława,
|
-Pojęcia i terminy: Dagome iudex, opole, zjazd gnieźnieński, zasada pryncypatu, zasada senioratu,
Korona Królestwa Polskiego, rada królewska, statuty kazimierzowskie, rzeź Gdańska, kongresy wyszechradzkie,
- znaczenie działalności duchowieństwa
- przyczyny podziału Polski w XII/XII w.
|
- Wyjaśnić genezę i przedstawić proces kształtowania się państwa Piastów w X i XI w.
- ocenić rolę chrztu MieszkaI i cywilizacyjnych konse-kwencji tego wydarzenia
- potrafi przedstawić rolę grup społecznych w walce o zjednoczenie ziem polskich
- wymienić chronologicznie władców piastowskich
- omówić wkład Kościoła w rozwój cywilizacyjny Polski
- przedstawić dorobek Polski Piastowskiej
- pokazać na mapie zasięg państwa piastowskiego w X, XI i XIV w.(
- wymienić krainy geograf.- hist. wchodzące w jego skład w tych okresach
- opisać i pokazać na mapie podział Polski na mocy testamentu Bolesława Krzywoustego
- wymienić chronologicznie i opisać najważniejsze wydarzenia w Polsce 966-1370
- omówić dorobek państwa Piastów z uwzględnieniem wkładu poszczególnych władców
|
Na ocenę: dostateczny
|
- skład etniczny Polski piastowskiej
-Postacie: Wichmana, Gerona, Władysława Wygnańca, Mieszka Starego, Henryka Brodatego, Henryka Probusa, Konrada Mazowieckiego, Wincentego Kadłubka,
- drzewo genealogiczne Piastów
- daty konfliktów i porozumień z sąsiadami (gł. rozdz. 22 i 25): /Rzesza , Sasi + Słowianie połabscy/: 963, 966, 972, 979, 1152, 1157; /Czechy 990, 1003/4, 1327-48, /Ruś/: 1077, 1344-66; / Litwa/: 1325; /Pomorze/: 1108-1123, 1164 /Prusowie/: 979, 1230-83
|
- Przyczyny subiektywnej interpretacji historii
- pojęcia i terminy: kasztelan, wojewoda, regalia
- wpływ położenia Polski piastowskiej na stosunki z sąsiadami
- treść i hist. kontekst tekstów z epoki
|
- - wnioskować o stosunkach w średn. Polsce na podst. źródeł
-Przedstawić organizację ustrojową i społeczną państwa piastowskiego w X i XI w.
- przedstawić rolę możnych w decentralizacji państwa
- opisać okoliczności, w jakich doszło do upadku zasad senioratu i pryncypatu
- omówić próby jednoczenia ziem polskich (państwo Henryków śląskich, Przemysława II i Wacława II)
- potrafi z pomocą drzewa genealogicznego wskazać pokrewieństwa i powiązania dynastyczne
- omówić najw. decyzje Kazimierza Wlk
|
Na ocenę: dobry.
|
- Daty z historii Kościoła w Polsce: 968, 997, ok. 1077, 1180-1215, 1253
- daty dotyczące zjednocze-nia: 1291, 1300, 1306, 1311-12, 1314,
- postacie: Bolesława Kędzierzawego, Leszka Białego, Jakuba Świnki, wójta Alberta, Giedymina, Henryka Kietlicza, św. Jadwigi,
- najważniejsze zabytki romańskie i gotyckie w Polsce
- nazwy zakonów działających w średn. Polsce
- okoliczności powstania, treść i sens dokumentów z epoki
- pozostałości architektury romańskiej i gotyckiej w regionie
|
- Pojęcia i terminy: poradlne, żupy, przymus drożny, prawo składu
- związek pomiędzy powstaniem społeczeństwa stanowego, a dążeniem do zjednoczenia królestwa polskiego
- Zależność polityki Piastów od uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych
|
- Przedstawić odmienne interpretacje tych samych wydarzeń lub dokumentów
- wykazać patrymonialny lub stanowy charakter Polski na podstawie źródeł
- wskazać na mapie efekty kolejnych etapów jednocze-nia Polski
- wskazać na mapie i omówić zmiany terytorialne państwa od Mieszka I do Kazimierza Wielkiego odnosząc się do ich przyczyn
- omówić stosunki Polski z sąsiadami
- ocenić dorobek państwa Piastów
- Porównać Polskę pierw-szych i ostatnich Piastów
- scharakteryzować politykę wewnętrzną i zagraniczną Kazimierza Wlk
|
Na ocenę: bardzo dobry.
|
- Postaci: Przemysła Ottokara, św. Jacka, św. Kingi
- daty rozpoczęcia działalno-ści zakonów (zakładania pierwszych. klasztorów)
- inne daty związane z rozwojem cywilizacyjnym Polski
Na ocenę CELUJĄCY:
akcje misyjne: Brunon z Kwerfurtu, Pięciu Braci Męczenników, Otton z Bambergu, historia Zakonu NMP, zjazdy w Merseburgu i Kwedlinburgu
|
- Pojęcia i terminy: zakon żebraczy
- rozumie różnice między budowlami polskiego średniowiecza, a architekturą zachodniej Europy
|
- porównać rozwój państwa polskiego z innymi krajami średniowiecznej Europy
- wskazać analogie i różnice pomiędzy rozbiciem dzielnicowym w Polsce, a w innych krajach
- omówić chrystianizację społeczeństwa polskiego i rozwój struktur polskiego Kościoła w średniowieczu
- ocenić wpływ rozbicia dzielnicowego na losy Polski
- ocenić rolę jednostki w historii na przykładzie najw. właców piastwskich
|
Narodziny nowożytnej Europy.
|
Na ocenę: dopuszczający.
|
- daty początku epoki: ok. 1450, 1453, 1492
- daty najważniejszych wypraw i odkryć geograf.: 1492, 1498, 1519-22
- postacie: L. da Vinci, Michała Anioła, Niccola Machiavellego, T. Morusa, Erazma z Rotterdamu, M. Kopernika, Kartezjusza, W. Szekspira, Jana Gutenberga
- cechy charakterystyczne sztuki renesansu
- postaci: K. Kolumba, Vasco da Gamy, F. Magellana, F. Corteza, F. Pizarra
- ludy zamieszkujące prekolumbijską Amerykę
- nowe instytucje finansowe, handlowe i nowe sposoby produkcji
- daty ramowe rewolucji angielskiej: 1642-1660,
- postacie: A. Richelieu, Ludwika XIV, Iwana Groźnego, Piotra Wielkiego, Olivera Cromwella
- daty związane z reformacją:1517, 1534
- postacie: M. Lutra,
J. Kalwina, Henryka VIII
- Przyczyny i okoliczności wystąpienia Lutra
- daty ważniejszych wojen:
1618-1648, 1700-1721
- daty związane z konfliktami religijnymi: 1555, 1572, 1598,
- metody i instytucje do zwalczania reformacji przez Kościół
|
- Terminy i pojęcia: absolutyzm i a. oświecony, parlamentaryzm restauracja, merkantylizm, nakład, manufaktura, folwark
- pojęcia i terminy: anglikanizm, kalwinizm, luteranizm, protestantyzm, reformacja
- postanowienia soboru trydenckiego i ich znaczenie
- pojęcia i terminy: barok, inkwizycja, kontrreformacja, noc. Św. Bartłomieja, jezuici
- pojęcia i terminy: Dominium Maris Baltici, wojny północne
|
-Wskazać różnice między średniowieczną, a humanistyczną wizją człowieka
- przedstawić koncepcje państwa i jednostki wg Machiavellego i Morusa
- wymienić wybitne dzieła twórców renesansu w różnych dziedzinach
- odróżnić dzieła renesansowe na ilustracjach lub w tekstach
- wskazać trasy podróży oraz osiągnięcia wielkich odkrywców
- omówić skutki wielkich odkryć i podbojów dla ludności Europy i innych kontynentów
- omówić przebieg rewolucji angielskiej i jej efekty
- wskazać na mapie zasięg wpływów reformacji z podziałem na różne wyznania
- omówić społeczne, polityczne i ekonomiczne przyczyny reformacji
- scharakteryzować i odróżnić dzieła baroku
- scharakteryzować kierunek przemian gospodarczych w początkach epoki nowożytnej na Zachodzie i w Europie środkowo-wschodniej
|
Na ocenę: dostateczny.
|
- Wynalazki sprzyjające dalekomorskim podróżom i odkryciom
- postacie J.B. Colberta
- postacie: Fryderyka Wilhelma I, Fryderyka II, Katarzyny II, Henryka IV, Elżbiety I, Gustawa II Adolfa Karola V, Karola XII
- daty soboru trydenckiego: 1545-1563 i jego najważniejsze postanowienia
|
- Pojęcia i terminy: purytanie, Deklaracja Praw, Habeas Korpus Act, Chwalebna Rewolucja, Akt (o) Supremacji
- Pojęcia i terminy: dom bankiersko handlowy, bank centralny, giełda, kompania handlowa, dualizm gospodarczy
- wpływ humanizmu na rozwój reformacji
|
- dostrzec wpływ humanizmu na sztukę, życie umysłowe i politykę
- Scharakteryzować wybrany model monarchii absolutnej
- Ocenić rolę jednostki w historii na przykładzie Olivera Cromwella lub wybranego władcy absolutnego
- omówić genezę, przebieg i skutki wojen północnych o
-opisać przyczyny powstania i rolę nowych rozwiązań gospodarczych oraz instytucji handlowych i finansowych
- scharakteryzować cele i założenia merkantylizmu
|
Na ocenę: dobry.
|
- daty związane z rozwojem absolutyzmu: 1701, 1721
- daty związane z walką z absolutyzmem: Niderlandy -1581 (1579), Anglia – 1679, 1688, 1689
- postacie: Galileusza, Francisa Bacona, A. Durera
- postacie: Karola I, J. Maza-rin'a, Filipa II, Jakuba II
- akty prawne wprowadza-jące rządy parlamentarne
- daty związane z reformacją: (Szwajcaria) 1522 , (Niemcy) 1524-26, 1529, 1536
|
- Terminy i pojęcia: etatyzm, kameralizm, opricznina
|
- ocenić postawę Europejczyków wobec innych kultur
- przedstawić rywalizację o wpływy na nowoodkrytych obszarach
- porównać monarchię absolutną z monarchiami parlamentarnymi
- porównać założenia różnych nurtów protestantyzmu
- ocenić metody, którymi Kościół walczył z reformacją
- wymienić ustalenia pokoju westfalskiego
|
Na ocenę: bardzo dobry.
|
- daty związane z rozwojem absolutyzmu:: 1614, 1624-42 i 1643-1715
- daty dotyczące wojen: (włoskie) 1494-1559, (Niderlandy) 1572 – 1609
(hiszp..-ang.) 1588
(franc.) 1701-1713
- daty związane z rewolucją angielską: 1649
postacie:, Wilhelma Orań-skiego, U.Zwingliego, F Me-anchtona, Maksymiliana I,
|
- pojęcia i terminy: anabaptyści, reuniony, Petycja o Prawa, Armia Nowego Wzoru,
|
- Przedstawić początki nowożytnego szkolnictwa, nauki i filozofii
- scharakteryzować polityczne, społeczne i gospodarcze następstwa rewolucji w Anglii
- wyjaśnić mechanizmy powstawania globalnych stref wpływów
- przedstawić dalekosiężne skutki religijnego podziału Europy
|
Na ocenę celujący.
|
|
|
Inne daty, wydarzenia i pojęcia związane z epoką nowożytną
|
|
- przedstawić ważniejsze kultury prekolumbijskie
|
Rzeczpospolita Obojga Narodów.
|
Na ocenę: dopuszczający.
|
- Daty związane ze stosunkami polsko - litewskimi: 1385, 1386, , 1569, 1572,
- Daty związane ze stosunkami polsko – niemieckimi (w tym z Zakonem NMP): 1409-11,
15 VII 1410, 1411, 1454-66, 1466, 10 IV1525.
- postacie: św. Jadwigi, Władysława Jagiełły, Jana Długosza, Władysława Warneńczyka, Kazimierza Jagiellończyka, Zygmunta Starego
- daty związane z kształtowaniem ustroju Polski szlacheckiej: 1374, 1454, 1493 (1-szy sejm), 1505, 1562-69, 1573, 1606-08, 1665-66
- postacie: Zygmunta Augusta, Stefana Batorego, Zygmunta III Wazy
- instytucje i dokumenty ustrojowe Rzeczpospolitej - kompetencje organów władzy Rzczpl
- postanowienia konfederacji warszawskiej
- daty związane z wojnami Rzczpl w XVIIw: 1605, 1610, 1648, 1655-1660, 1657, 1667, 1683, 1699
- postacie: Jana Kazimierza, Bohdana Chmielnickiego, Władysława IV, Jana Sobieskiego, Augusta Mocnego
|
Pojęcia i terminy: hołd pruski, inkorporacja, unia lubelska, „złoty wiek”
- przyczyny związku Polski z Litwą
- pojęcia i terminy: artykuły henrykowskie, demokracja szlachecka, izba poselska, konfederacja, Nihil novi, , pacta conventa, przywileje nieszawskie, rokosz, sejm, sejmik, senat, wolna elekcja
- pojęcia i terminy: konfederacja warszawska, liberum veto, sarmatyzm, - pojęcia i terminy: potop szwedzki, przedmurze chrześcijaństwa
- podłoże buntów kozackich
|
- Scharakteryzować wewnętrzne i między-narodowe następstwa unii polsko –litewskiej
- omówić stosunki polsko – niemieckie ( w tym szczególnie z Krzyżakami) za Jagiellonów
- wskazać na mapie zasięg Polski jagiellońskiej, terytoria przyłączone do Rzeczpospolitej i utracone przez nią,
- wyjaśnić proces kształtowania polskiego sejmu
- opisać prawa i instytucje polski szlacheckiej
- rozpoznać najw. akty prawne i instytucje na podstawie tekstów źródłowych lub opisów
- przedstawić wady i zalety demokracji szlacheckiej
- wskazać przyczyny i przejawy kryzysu demokracji szlacheckiej
- ocenić pozycję państwa i króla w demokracji szlacheckiej
- wskazać przeciwników Rzeczpospolitej na arenie międzynarodowej
-wskazać przyczyny i opisać konflikty polityczne i zbrojne, w których Rzczpl wzięła udział
- scharakteryzować wojny Polski w XVII w.
|
Na ocenę: dostateczny.
|
- przywileje szlacheckie, które zapewniły szlachcie dominującą pozycję
- zna drzewo genealogiczne Jagiellonów
- Daty związane z konfliktami: (polsko-tureckimi) 1444, 1515, 1526; (inflanckimi i polsko szwedzkimi) 1558; 1657 (Radnot); (polsko-rosyjskie): 1619, 1654, 1658
- związki swojego regionu (Mazowsze) z wydarzeniami epoki
|
- Pojęcia i terminy: oligarchia magnacka, ruch egzekucyjny, unia brzeska
|
- wskazać na mapie zasięg panowania Jagiellonów w Europie
- wymienić władców i wydarzenia związane z panowaniem Jagiellonów na innych tronach
- określić stopień pokrewieństwa Jagiellonów
na podstawie drzewa genealogicznego
- wskazać na mapie zasięg wojen i konsekwencje terytorialne
- wymienić przywódców i cele ruchu egzekucyjnego
|
Na ocenę: dobry.
|
- daty związane z ustrojem: 1537 (wojna kokosza)
- postacie: Henryka Walezego, Mikołaja Zebrzydowskiego, Jerzego Lubomirskiego
- daty 1652, 1658
- postacie Jana Zamoyskiego,
-daty związane z wojnami polsko-rosyjskimi: 1603-1619
- postacie: S. Czarnieckiego, S. Żółkiewskiego,
JK Chodkiewicza
- daty z problematyką wyznaniową w Rzczpl: 1564, 1570, 1596
|
- Pojęcia i terminy: interrex
- proces zdobywania przez szlachtę dominującej pozycji
- pojęcia i terminy: arianie (Bracia Polscy)
|
- wskazać związki między gospodarką, geopolityką, a stosunkami społecznymi w Polsce
- pokazać relacje między różnymi grupami społ..
- scharakteryzować wojny Polski od pocz. XV do pocz. XVIII w.
- omówić skutki kulturowe wojen w XVII w.
- przedstawić sytuację geopolityczną w regionie środkowoeuropejskim na pocz. XVIII w. jako skutek wojen i przemian ustrojowych
- opisać zdominowania państwa przez szlachtę
|
Na ocenę: bardzo dobry.
|
-postaci:
M.K. Wiśniowieckiego,
S. Leszczyńskiego,
Piotra Skargi
-daty związane z wojnami: (z Rosją): 1634, 1709, 1720, 1721; (z Turcją) 1619, 1620, 1621, 1672, 1673, (ze Szwecją: 1599-1629
- twórców polskiego renesansu i ich dzieła
- przykłady sztuki renesansowej w Polsce
|
- związek między panowaniem obcych dynastii, a narastającą słabością władzy królewskiej
|
- Ocenić politykę dynastyczną Jagiellonów i jej konsekwencje dla Polski
- omówić ewolucję ustroju Polski szlacheckiej i jej skutki
- ewolucję stanu szlacheckiego, jego strukturę i relacje między jego przedstawicielami
- ocenić wpływ demokracji szlacheckiej na stosunki religijne w Polsce
|
Na ocenę: celujący:
|
|
|
- dokładny przebieg wojen z Rosją, Szwecją, Turcją i kozakami oraz ustalenia pokojowe: Jam Zapolski, Dywilino, Polanów; Grzymułtowskiego, Altmark, Sztumska Wieś,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|