Wymagania edukacyjne opracowano w oparciu o podręcznik „Słowa na czasie”.
Numer i temat lekcji
|
Wymagania konieczne
(ocena dopuszczająca)
Uczeń:
|
Wymagania podstawowe
(ocena dostateczna)
Uczeń potrafi to,
co na ocenę dopuszczającą, oraz:
|
Wymagania rozszerzające
(ocena dobra)
Uczeń potrafi to, co na ocenę dostateczną, oraz:
|
Wymagania dopełniające
(ocena bardzo dobra)
Uczeń potrafi to, co
na ocenę dobrą, oraz:
|
1
Poznajmy się. Zapoznanie z regulaminem oceniania.
|
brak
|
brak
|
brak
|
brak
|
2
Zapoznanie z wymaganiami edukacyjnymi.
|
brak
|
brak
|
brak
|
brak
|
3
Sprawdzenie techniki czytania.
|
• bardzo wolne tempo czytania
• liczne przekręcenia i błędy leksykalne
• zdarzają się fragmenty literowane, sylabizowane
|
• zdarzają się przekręcenia- zmieniona forma fleksyjna lub błędy leksykalne
• zaburzenia tempa- zbyt szybkie lub zbyt wolne
• stara się zwracać uwagę na intonację
|
• czyta płynnie, poprawnie, nie zmieniając form fleksyjnych czy wyrazów
• zwraca uwagę na odpowiednie tempo
• stara się zwracać uwagę na intonację i akcent zdaniowy
|
• czyta płynnie, poprawnie, nie zmieniając form fleksyjnych czy wyrazów
• zwraca uwagę na odpowiednie tempo
• zwraca uwagę na intonację i akcent zdaniowy
|
4-5
Utrwalenie zasad ortograficznych poznanych w szkole podstawowej.
|
• z pomocą nauczyciela wskazuje zasady ortograficzne dotyczące ó-u , ż-rz
• z pomocą nauczyciela korzysta ze słownika ortograficzngo
|
• z pomocą nauczyciela wskazuje zasady ortograficzne z: ó-u, ż-rz, ch-h
•potrafi skorzystać ze słownika ortograficznego, by wyszukać wyraz i znaleźć wyjaśnienie pisowni
|
• pisze bezbłędnie tekst, w którym pojawiają się podstawowe zasady ortograficzne
|
• pisze bezbłędnie tekst, w którym pojawiają się podstawowe zasady ortograficzne
• podaje wyjątki od poznanych zasad
|
6-7
Biblijna koncepcja stworzenia świata.
|
• streszcza fragment „Księgi Rodzaju” o powstaniu świata
• wskazuje zdanie, które wielokrotnie pojawia się w tekście
• zapisuje w wyznaczonych miejscach na schematach określenia charakteryzujące Boga, świat i człowieka
|
• wymienia dzieła Boga i zadania wyznaczone poszczególnym stworzeniom
• tłumaczy, dlaczego człowiek pojawia się na końcu procesu stwarzania
• redaguje spójną wypowiedź na temat wizji idealnego świata
|
• uzasadnia istnienie harmonii i porządku w procesie stwarzania świata
• wyjaśnia termin werset
|
• tłumaczy, w jakim celu zostały zastosowane powtórzenia w tekście
• redaguje spójną i poprawną językowo wypowiedź na temat wizji idealnego świata
|
8
Co powinniśmy wiedzieć o Biblii?
|
• wskazuje, jak można podzielić Biblię
• wskazuje różnice między Starym a Nowym Testamentem
|
• wskazuje autorstwo Pisma Świętego
|
• wymienia języki, w których powstała Biblia
• wymienia czas powstania dzieła
|
• wymienia najstarsze tłumaczenia
• wyjaśnia, dlaczego stanowi inspirację dla artystów
|
9
Jak zredagować opis dzieła sztuki?
|
• wymienia rodzaje opisu
• nazywa emocje towarzyszące poszczególnym postaciom
• uzupełnia opis odpowiednimi wyrazami
|
• zaznacza w tekście fragmenty opisu i nazywa jego rodzaj
• przy pomocy nauczyciela wskazuje związki frazeologiczne określające emocje postaci ukazanych na ilustracjach
• zapisuje określenia przydatne do redagowania opisu dzieła sztuki
|
• podaje cechy opisu dzieła sztuki
• wskazuje słownictwo typowe dla opisu obrazu
|
• redaguje opis dzieła sztuki zgodnie z instrukcją
|
10
Opisujemy fresk Michała Anioła „Stworzenie Adama”.
|
• wymienia rodzaje opisu
• nazywa emocje towarzyszące poszczególnym postaciom
• opisuje obraz, ale w sposób chaotyczny
|
• redaguje opis dzieła sztuki zgodnie z instrukcją- uwzględnia wszystkie elementy, ale w sposób pobieżny
• potrafi podać kilka informacji dotyczących Michała Anioła
• dokonuje oceny dzieła
|
• redaguje opis dzieła sztuki zgodnie z instrukcją- uwzględnia większość elementów
• stosuje słownictwo typowe dla obrazu (pierwszy plan, kompozycja dynamiczna, otwarta)
• potrafi podać kilka informacji dotyczących Michała Anioła
• dokonuje oceny i uzasadnia ją
|
• redaguje opis dzieła sztuki zgodnie z instrukcją- uwzględnia wszystkie elementy
• poprawnie stosuje słownictwo typowe dla obrazu (pierwszy plan, kompozycja dynamiczna, otwarta)
• potrafi podać kilka informacji dotyczących Michała Anioła oraz genezy „Stworzenia Adama”
• uwzględnia emocje, które budzi w nim dzieło
• dokonuje oceny dzieła i uzasadnia ją
|
11-12
Powstanie świata według mitologii.
|
• wymienia utwory Jana Parandowskiego
• czyta ze zrozumieniem fragmenty „Mitologii” w tłum. J. Parandowskiego
• odszukuje w słowniku znaczenia podanych frazeologizmów związanych z mitologią
|
• łączy w pary imiona postaci z mitologii
• uzupełnia drzewo genealogiczne bogów greckich
• opisuje stosunki panujące w rodzinie przedstawionej w micie o początkach świata
• wyjaśnia różne znaczenia słowa mit, korzystając ze słownika języka polskiego
|
• krótko omawia postać Jana Parandowskiego
• ocenia relacje panujące w rodzinie przedstawionej w micie o początkach świata
• podaje wydarzenia, z którymi związane jest pochodzenie danych frazeologizmów
• wyjaśnia terminy: mit, mitologia
• redaguje zdania z różnymi znaczeniami słowa mit
|
• porównuje mit o powstaniu świata z biblijną wizją stworzenia
• wyszukuje w tekście cytaty, które budują nastrój
|
13
Kim jest syn marnotrawny?
|
• czyta ze zrozumieniem „Przypowieść o synu marnotrawnym”
• zapisuje określenia charakteryzujące bohaterów
• odczytuje dosłowny sens przypowieści
|
• opowiada krótko o losach młodszego syna
• formułuje opinię na temat zachowania ojca
• uzupełnia frazeologizmy i przysłowia pochodzące z Biblii
• spośród podanych cech wybiera te, które są charakterystyczne dla języka Biblii
• wskazuje na obrazie Rembrandta elementy, o których jest mowa w przypowieści
|
• przygotowuje dłuższą wypowiedź o losach młodszego syna z zachowaniem zasad poprawnej kompozycji
• ocenia, w jaki sposób ojciec traktuje marnotrawnego syna
• wyjaśnia terminy: przypowieść, alegoria, symbol
• tłumaczy, co znaczą frazeologizmy pochodzące z Biblii
• omawia sposób przedstawienia postaci, tła oraz kolorystyki na obrazie Rembrandta
|
• wyraża i uzasadnia swoją opinię na temat zachowania ojca
• odczytuje symboliczny sens przypowieści
• samodzielnie wyjaśnia alegoryczne znaczenie postaci ojca i syna marnotrawnego
• redaguje opowiadanie z punktu widzenia danej postaci, przestrzegając norm kompozycyjnych i językowych oraz stosując bogate słownictwo
|
15
W starożytnym świecie.
|
• ogólnie charakteryzuje epokę antyczną
• określa, na kiedy datowany jest początek i koniec starożytności
• wyjaśnia znaczenie i pochodzenie nazw epoki
• wymienia czołowych filozofów epoki starożytnej (Sokrates, Platon, Arystoteles, Tales z Miletu, Heraklit z Efezu, Zenon z Kition, Epikur)
|
• wymienia główne etapy rozwoju filozofii starożytnej
• tłumaczy, na czym polega zasada symetrii i harmonii w sztuce
• omawia główne poglądy filozoficzne myślicieli epoki starożytnej (Sokrates, Zenon z Kition, Epikur)
|
• odszukuje w różnych źródłach informacje na temat gimnazjum w starożytnej Grecji i starożytnym Rzymie
• omawia główne poglądy filozoficzne myślicieli epoki starożytnej (Platon, Arystoteles, Tales z Miletu, Heraklit z Efezu)
|
• ocenia słuszność stwierdzenia Sokratesa i uzasadnia swoje zdanie
|
16
„Miłość cierpliwa jest, łaskawa jest...” – biblijna pieśń pochwalna.
|
• czyta ze zrozumieniem „Hymn o miłości”
• wymienia czyny i umiejętności, które bez miłości byłyby bezwartościowe
• uzupełnia schemat określeniami miłości występującymi w hymnie
|
• wyszukuje w tekście środki stylistyczne, za pomocą których została opisana miłość
• podaje różnice między zachowaniem dziecka i osoby dorosłej
• zabiera głos w dyskusji na temat tego, czym jest miłość w dzisiejszych czasach
• •tłumaczy termin hymn
|
• wyjaśnia, dlaczego – zdaniem św. Pawła – miłość jest najważniejsza
• tłumaczy termin agape
• udowadnia, że pieśń św. Pawła jest hymnem
|
• określa, co symbolizują dzieciństwo i dorosłość
• aktywnie uczestniczy w dyskusji na temat tego, czym jest miłość w dzisiejszych czasach
|
17-18
O skutecznym porozumiewaniu się.
|
• podaje przyczyny nieskutecznej komunikacji
• ustala, kto jest nadawcą i odbiorcą danej sytuacji komunikacyjnej
• wymienia uczestników komunikacji językowej
• zapisuje komunikaty przekazywane przez poszczególne emotikony
• określa nadawcę i odbiorcę tekstu oraz intencje nadawcy
|
• projektuje znak graficzny przekazujący określone informacje
• podaje dwie cechy, którymi powinien charakteryzować się czytelny piktogram
• dzieli poszczególne wypowiedzi według intencji
• rozpoznaje intencje podanych wypowiedzi
• układa wypowiedzi odpowiednio do wskazanych sytuacji
• wyjaśnia terminy: komunikacja językowa, komunikat, nadawca, odbiorca
|
• wyjaśnia terminy: kontakt, kod, kontekst, intencja
• podaje trzy cechy, którymi powinien charakteryzować się czytelny piktogram
• układa wypowiedzi zgodne ze wskazanymi intencjami
|
• wymienia zasady językowego savoir-vivre’u związane z komunikacją językową
• układa wypowiedzi odpowiednio do wskazanych sytuacji komunikacyjnych, dbając o poprawność gramatyczną, ortograficzną i interpunkcyjną
|
19
Sztuka sądzenia -Jan Parandowski, „Sąd Parysa”.
|
• opowiada treść mitu
• podaje okoliczności i przyczynę sporu pomiędzy boginiami
|
• wyjaśnia pochodzenie Parysa i podaje przyczynę porzucenia go w górach
• wyjaśnia wyrażenie jabłko niezgody, korzystając w razie potrzeby ze słownika frazeologicznego
• wyjaśnia, kim była Temida
|
• przedstawia wybór Parysa - podaje przedstawione w tekście cechy bogów i z pomocą nauczyciela określa, o czym one mogą świadczyć
• bierze udział w klasowej dyskusji nad wartościami
•wymienia atrybuty Temidy i wyjaśnia ich znaczenie
|
• formułuje uzasadnienie wyboru Parysa oraz jego ocenę
• uzasadnia swoją ocenę wyboru Parysa
• określa, o czym mogą świadczyć cechy bogów przedstawione w tekście
• aktywnie bierze udział w klasowej dyskusji nad wartościami
|
20
Historia Edypa - Jan Parandowski, „Edyp”.
|
• opowiada treść mitu
• określa, które zdarzenie z mitu zostało przedstawione na obrazie Antoniego Brodowskiego
|
• z pomocą nauczyciela redaguje plan wydarzeń
• wymienia działania poszczególnych postaci i ocenia ich wpływ na przebieg zdarzeń
• wymienia uniwersalne prawdy i wartości zawarte w micie o Edypie
• wymienia elementy świadczące o tym, który moment mitu został ukazany na obrazie Antoniego Brodowskiego
|
• redaguje plan wydarzeń
• przygotowuje argumenty do dyskusji na temat, czy we współczesnym świecie dochodzi do konfliktów między prawem boskim i ludzkim
• wyjaśnia pojęcie fatum
• rozważa problem, czy człowiek ma zawsze wpływ na wydarzenia w jego życiu oraz jak wiedza o przyszłości mogłaby zmienić jego decyzje
|
• uzasadnia, że prawdy i wartości przedstawione w micie o Edypie są uniwersalne i aktualne także w dzisiejszym świecie
• rozważa, czego mogą dotyczyć konflikty między prawem boskim i ludzkim we współczesnym świecie
• rzeczowo uzasadnia swoje stanowisko w dyskusji na temat, czy człowiek ma zawsze wpływ na wydarzenia w jego życiu oraz jak wiedza o przyszłości mogłaby zmienić jego decyzje
|
21-22
O zmaganiach z przeciwnościami losu i walką z własną słabością. Jan Parandowski „Przygody Odyseusza”.
|
• opowiada wybraną przygodę Odyseusza
• wyszukuje w diagramie imiona bohaterów, korzystając z książki
• z pomocą nauczyciela korzysta ze słownika frazeologicznego, by wyjaśnić znaczenie frazeologizmów
|
• opowiada 3 przygody Odyseusza
• streszcza wybrany fragment
• wyszukuje w diagramie imiona bohaterów , korzystając z książki, wyjaśnia, kim byli
• rozumie i poprawnie stosuje frazeologizmy: między Scyllą a Charybdą, koń trojański, syreni śpiew
•nazywa uczucia bohatera podczas podróży
• nazywa cechy bohatera
|
• opowiada treść lektury
• wyjaśnia znaczenie terminu: odyseja
• podaje przykłady osób, które w dążeniu do celu przypominają Odyseusza
|
• wymienia utwory literackie, w których pojawia się motyw wędrówki
• podaje przykłady bohaterów literackich przypominających swym postępowaniem Odyseusza
|
23
Trudny powrót. Homer „Odyseja”.
|
• czyta ze zrozumieniem fragment „Przepowiedni Tejrezjasza”
• podaje nadawcę i adresata tekstu
• wymienia tytuły utworów Homera
|
• wyjaśnia, kim w mitologii greckiej był Tejrezjasz
• układa pytania skierowane do bohatera utworu
• przedstawia w postaci komiksu wybrane zdarzenie z wędrówki Odyseusza
• wyjaśnia, czym jest epos, podaje 3 jego cechy
|
• opowiada o sytuacji ukazanej na obrazie Herberta Jamesa Drapera z punktu widzenia jednego z towarzyszy Odyseusza
• podaje pozostałe cechy eposu
|
• wymienia utwory literackie lub filmy, w których pojawia się motyw wędrówki
• zestawia sytuację ukazaną na obrazie Herberta Jamesa Drapera z fragmentem „Mitologii” Jana Parandowskiego
|
24-26
Diagnoza na wejściu i omówienie jej wyników.
|
brak
|
brak
|
brak
|
brak
|
27
Biblia – księga nad księgami. Roman Brandstaetter „Biblio, ojczyzno moja”.
|
• wymienia utwory Romana Brandstaettera
• wskazuje podmiot liryczny
• wyjaśnia, do kogo i z jakiego powodu zwraca się podmiot liryczny
• wymienia rodzaje liryki
|
• określa, czy osobę mówiącą w wierszu można utożsamić z autorem
• omawia znaczenie Biblii w życiu podmiotu lirycznego
• wskazuje w tekście anaforę i uosobienie
|
• podaje elementy biografii poety oraz wskazuje fragmenty wiersza świadczące o tym, że podmiot liryczny jest tożsamy z autorem
• tłumaczy terminy: anafora, liryka pośrednia i bezpośrednia
• opisuje obraz Berthy Herkomer
|
• określa funkcję anafory w przeczytanym tekście
• redaguje wypowiedź będącą rozwinięciem myśli zawartej w wybranej sentencji i zawierającą odpowiedź na pytanie, czy wiara pomaga w życiu
|
28
Historia biblijnych braci. Kazimiera Iłłakowiczówna „Kain i Abel”.
|
• wymienia podstawowe informacje biograficzne z życia Kazimiery Iłłakowiczówny
• porównuje biblijną historię Kaina i Abla z wersją ukazaną w wierszu Kazimiery Iłłakowiczówny
|
• określa, kim jest podmiot mówiący w wierszu
• wskazuje słabość i siłę bohaterów tekstu
• intepretuje zakończenie wiersza
• wyjaśnia znaczenie związku frazeologicznego piętno kainowe
• opisuje uczucia, jakie wywołała w nim litografia Marca Chagalla
|
• odnajduje w albumach sztuki obrazy nawiązujące do tematyki biblijnej i ocenia, na ile obrazy te są wierne tekstowi
• zapisuje w pięciu zdaniach wnioski dotyczące analizy obrazów
• układa z wyjaśnionym frazeologizmem zdanie odnoszące się do czasów współczesnych
|
• wyjaśnia wpływ konstrukcji podmiotu mówiącego na interpretację wydarzeń
• interpretuje znaczenie inicjalnych wersów zwrotek w kontekście prawdy o świecie i ludziach
|
29
Redagujemy opis.
|
• wymienia rodzaje opisu
• nazywa emocje towarzyszące poszczególnym zachowaniom
• uzupełnia opis odpowiednimi wyrazami
|
• rozpoznaje rodzaj opisu dominujący w tekście
• zaznacza w tekście fragmenty opisu i nazywa jego rodzaj
• przy pomocy nauczyciela wskazuje związki frazeologiczne określające emocje postaci ukazanych na ilustracjach
• zapisuje określenia przydatne do redagowania podanych rodzajów opisu
• redaguje opis przedmiotu
|
• podaje cechy poszczególnych rodzajów opisu
• wyjaśnia różnice między opisem obiektywnym i subiektywnym oraz statycznym i dynamicznym
• wskazuje związki frazeologiczne określające podane emocje
|
• redaguje opis przedmiotu lub dzieła sztuki zgodnie z instrukcją
|
30
Symbolika jaskini Platona. Jostein Gaarder. „Świat Zofii”.
|
• wymienia utwory Josteina Gaardera
• krótko opowiada o życiu w jaskini i poza nią
• odczytuje tekst na poziomie dosłownym
|
• tworzy notatkę na temat życia oraz
myśli filozoficznej Sokratesa i Platona
• przy pomocy nauczyciela określa przenośne znaczenie elementów składających się na parabolę jaskini
• redaguje opis sytuacji
• uczestniczy w zabawie: Jaka to sentencja?, próbując odgadnąć myśli znanych filozofów na podstawie ilustracji
|
• krótko omawia postać Josteina Gaardera
• redaguje i uzasadnia własną opinię na temat koncepcji Platona
• wyczerpująco opisuje życie w jaskini i poza nią
|
• redaguje dynamiczny opis sytuacji, przestrzegając norm kompozycyjnych i językowych
|
31
O czasowniku.
|
• odróżnia formy nieosobowe czasownika od osobowych
• redaguje zdania z czasownikami w trybie rozkazującym
• odnajduje w tekście osobowe i nieosobowe formy czasownika
• tworzy formy nieosobowe czasownika zakończone na -no, -to
|
• określa formy gramatyczne czasownika
• uzupełnia zdania czasownikami w odpowiedniej formie
• tworzy związki frazeologiczne z podanymi czasownikami
• redaguje tekst z użyciem wybranych frazeologizmów
• pisze poprawnie przeczenie nie oraz cząstkę by z czasownikiem
|
• redaguje instrukcję, w której wykorzystuje czasowniki w trybie rozkazującym
• sporządza notatkę z zastosowaniem nieosobowych form czasownika
|
• określa formy gramatyczne czasownika
• redaguje tekst z użyciem wszystkich utworzonych frazeologizmów
• wyjaśnia znaczenie czasownika jako części mowy
• wyjaśnia zasady pisowni przeczenia nie oraz cząstki by z różnymi formami czasownika
|
32-33
Pisał, został napisany, czyli o stronach czasownika.
|
• stosuje w zdaniach czasowniki w stronie biernej
|
• przekształca zdania, zmieniając formy strony biernej na stronę czynną
• układa zdania z czasownikami w stronie czynnej i biernej oraz z formami zakończonymi na -no, -to
|
• wyjaśnia różnicę między stroną czynną a bierną oraz czasownikami przechodnimi i nieprzechodnimi
• redaguje notatkę prasową, używając form zakończonych na -no, -to
|
• redaguje opis, używając czasowników w stronie czynnej i biernej
• przekształca wypowiedzenia, aby uniknąć dwuznaczności
|
34
Sprzątał, sprzątał, wreszcie sprzątnął, czyli o czasownikach dokonanych i niedokonanych.
|
•dokonuje podziału na czasowniki dokonane i niedokonane
|
•wskazuje różnice miedzy czasownikami dokonanymi i niedokonanymi
|
• podaje formy czasowników dokonanych do niedokonanych i odwrotnie
|
• wyjaśnia cechy gramatyczne czasowników dokonanych i niedokonanych
|