Zaburzenia poszczególnych funkcji
Zaburzenia funkcji analizatora słuchowego mogą powodować problemy z:
1. Rozwojem mowy:
• opóźniony rozwój mowy,
• wady wymowy (zwłaszcza głoski opozycyjne pod względem miejsca artykulacji, dźwięczności),
• ubogi zasób słownictwa,
• problemy z przyswajaniem długich, trudnych wyrazów,
• problemy z posługiwaniem się regułami gramatycznymi (agramatyzmy).
2. Formułowaniem wypowiedzi ustnych i pisemnych.
3. Rozumieniem bardziej skomplikowanych instrukcji i poleceń słownych.
4. Czytaniem (czytanie to przetransponowanie znaków języka pisanego na odpowiadające im
dźwięki mowy, scalanie tych dźwięków – synteza słuchowa – oraz przyporządkowywanie od
czytanym wyrazom ich znaczeń (rozumienie sensu słowa); operacje te wymagają dobrej sprawności funkcji słuchowych):
• duże problemy z syntezą wyrazu (pomimo przeliterowania przegłosowania wyrazu nie po-
trafią złożyć go w całość),
• trudności polegając na: przekręcaniu, zgadywaniu, zamianie, opuszczaniu głosek lub sylab,
myleniu wyrazów zbliżonych artykulacyjnie,
• czytanie jest nierytmiczne, zaburzona intonacja, akcent zdaniowy,
• wolne tempo.
Duże skupienie na technice czytania oraz liczne błędy i problemy z rozumieniem słów powodują
trudności w rozumieniu czytanego tekstu.
5. Pisaniem ze słuchu (czynność odwrotna do czytania; jest to wyodrębnianie dźwięków w ust nym słowie – analiza słuchowa – następnie przyporządkowywanie im określonych znakówficznych). Trudności polegające na:
• gubieniu liter przy zbiegu spółgłosek,
• opuszczaniu końcówek wyrazów,
• łączeniu przyimków z rzeczownikami (w domu),
• zamianie głosek: – szumiących-syczących-ciszących,
– dźwięcznych-bezdźwięcznych,
• problemach z pisownią wyrazów z utratą dźwięczności w śródgłosie i wygłosie,
• problemach z pisownią zmiękczeń (przez kreseczkę lub i),
• problemach z pisownią dwuznaków,
• problemach z pisownią i–ij,
• myleniu samogłosek nosowych ą, ę z grupami om, on, em, en,
• pojawianiu się w pisowni błędów wynikających z wady wymowy, nawet gdy w mowie została ona wyeliminowana.
Zaburzenia pamięci słuchowej powoduje problemy z:
• nauką tabliczki mnożenia,
• nauką wierszy,
• nauką ciągów słownych,
• opanowywaniem języków obcych,
• szybkim wymienianiem nazw należących do jakiejś kategorii, np. owoców,
• opanowywaniem sekwencji (np. nazwy kolejnych posiłków), także sekwencji czasowych (np.
pory dnia, miesiące),
• zapamiętywaniem materiału z zajęć prowadzonych w formie wykładu.
Zaburzenia funkcji słuchowych wpływają na opanowywanie materiału z takich przedmiotów jak:
• język polski (ortografia, gramatyka, pisanie ze słuchu, czytanie, nauka wierszy itp.),
• języki obce (melodia, akcent języka, fonetyczna wymowa nowych słów),
• matematyka (tabliczka mnoŜenia, definicje),
• muzyka (rytm, melodia, rozróŜnianie dźwięków),
• biologia, geografia, chemia, fizyka (definicje, ciągi słowne, np. nazwy pierwiastków itp.).
Zaburzenia lateralizacji powodują trudności w:
1. Orientacji przestrzennej.
2. Czytaniu i pisaniu:
• mylenie liter i cyfr o podobnym kształcie, a innym położeniu w przestrzeni,
• odwracanie kształtu liter i cyfr – lustrzanka – inwersja statyczna,
• przestawianie kolejności liter i cyfr (kot–tok, 1–21 zs–sz) lub sylab czy też całych wyrazów
– inwersja dynamiczna,
• chaotyczne pisanie,
• skreślenia, poprawki (refleksja kontrolowana wzrokowo),
• obniżony poziom graficzny pisma.
3. W różnych przedmiotach, jak:
• wychowanie fizyczne,
• język polski,
• geografia,
• matematyka, geometria.
VI. Zaburzenia funkcji wzrokowych i percepcji wzrokowej powodują:
1. Problemy z różnicowaniem, zapamiętywaniem i odtwarzaniem figur geometrycznych i liter.
2. Zaburzenia percepcji kształtu:
• mylenie liter podobnych, różniących się drobnymi elementami graficznymi, np.: a–o, m–n,
l–t, l–ł, e–c, h–k,
• mylenie liter identycznych ale różniących się położeniem przestrzeni d–b–g–p,
• opuszczanie liter lub cząstek wyrazów, zwłaszcza przy przepisywaniu,
• gubienie drobnych elementów liter,
• uporczywie utrzymujące się błędy ortograficzne,
• odwracanie kolejności liter w grupach wyrazowych (tar, rat, tra).
3. Problemy z pisaniem: nierówne litery, nietrzymanie się liniatury, problemy z rozplanowaniem
tekstu.
4. Problemy z czytaniem: długie rozpoznawanie liter i synteza wyrazów powodują trudności w
płynnym opanowaniu czytania (koncentracja na technice, może pojawiać się zgadywanie, czy-
tanie na pamięć, przekręcanie końcówek, odczytywanie niedokładne, konfabulacje, problemy z
rozumieniem czytanego tekstu), czytanie nie ulega automatyzacji.
5. Problemy z rozumieniem pojęć związanych z przestrzenią i czasem.
6. Trudności w utrwalaniu obrazu struktury graficznej wyrazu, stanowiącej wzór poprawnej pisowni (zaburzenia pamięci wzrokowej).
7. Słabe zapamiętywani rzadziej używanych liter.
8. Trudności w opanowaniu materiału z takich przedmiotów, jak:
• język polski (ortografia, czytanie itp.),
• matematyka (rozwiązywanie zadań tekstowych, geometria – brak wyobraźni przestrzennej,
kłopoty w utrwalaniu wzrokowych obrazów figur, kątów, abstrakcyjnych elementów, problemy z odróżnianiem znaków <, >, +, -, x itp., mylenie cyfr o podobnym kształcie 2–5, 6–
9, 69–96, zaburzenia wyobraźni przestrzennej i zdolności do prawidłowego umieszczania
figur na stronie, liczb w kolumnach – mnożenie, dzielenie, dodawanie, odejmowanie pisemne, stawianie przecinka),
• geografia (orientacja na mapie, strony świata),
• chemia (nie zapamiętywanie łańcuchów reakcji),
• plastyka (rysunki ubogie w szczegóły, zakłócone proporcje i stosunki przestrzenne, trudności w rozplanowaniu rysunku).
|