Załącznik 1
Tytuł szkolenia: Wspomagające i Alternatywne Sposoby Porozumiewania się (AAC - Augmentative and Alternative Communication)
Opis szkolenia:
Przedmiotem zamówienia jest organizacja i przeprowadzenie szkolenia AAC (Augmentative and Alternative Communication). Tematyka szkolenia poruszać ma zagadnienia, których celem jest pomoc w porozumiewaniu się osobom niemówiącym lub posługującym się mową w ograniczonym stopniu. Szkolenie z zakresu AAC powinno nauczyć personel metod komunikacji alternatywnej i wspomagającej wykorzystywanej w pracy z pacjentem niepełnosprawnym, z ograniczeniem komunikacji werbalnej, upośledzeniem umysłowym (od głębokiego do lekkiego), niepełnosprawnością ruchową, autyzmem, opóźnionym rozwojem mowy (afazja, opóźnienie psychoruchowe, uszkodzenia aparatu artykulacyjnego, fonacyjnego lub oddechowego i in.), w stanach po uszkodzeniu mózgu w wyniku wypadku, wylewu, niepełnosprawnością sprzężoną.
Program szkolenie:
-
Zdobycie wiedzy na temat wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się (AAC).
-
Nabywanie umiejętności przeprowadzenia diagnozy kompetencji komunikacyjnych.
-
Użytkownicy - Odbiorcy AAC.
-
Kształtowanie umiejętności tworzenia indywidualnego systemu porozumiewania się.
-
Praca z różnymi grupami niepełnosprawnych.
-
Korzystanie z urządzeń niskiej i wysokiej technologii oraz ze specjalistycznych programów komputerowych wspomagających porozumiewanie się użytkowników AAC. Zestawy symboli i gestów dostępnych w Polsce.
-
Dobieranie symboli dla konkretnego użytkownika (m.in. Piktogramy, symbole PCS, Makaton, symbole Blissa, gesty).
-
Planowanie terapii z użyciem komunikacji wspomagającej dla dorosłych osób niepełnosprawnych.
-
Włączanie rodziny osób niemówiących niemówiącego lub z trudnościami w porozumiewaniu się w proces edukacyjno-terapeutyczny.
-
Zapoznanie z zasadami tworzenia systemu AAC w placówce edukacyjno-terapeutycznej.
-
Cele terapii komunikacji.
W tym:
-
Kurs AAC - poziom podstawowy – dwa dni:
-
Czym jest komunikacja? – wprowadzenie.
-
Etapy rozwoju komunikacji przedjęzykowej.
-
Etapy rozwoju mowy.
-
Czym są alternatywne i wspomagające sposoby komunikowania się (AAC)?
-
Użytkownicy AAC – omówienie poszczególnych grup użytkowników AAC oraz rodzajów niepełnosprawności, którym towarzyszą trudności w porozumiewaniu się.
-
Przegląd stosowanych w Polsce i na świecie systemów AAC.
-
Diagnoza kompetencji komunikacyjnych. Znaczenie diagnozy, sposób prowadzenia diagnozy kompetencji komunikacyjnych osób o złożonych potrzebach komunikacyjnych
-
Kurs AAC – poziom zaawansowany – dwa dni:
-
Dostosowanie miejsca pracy do potrzeb osoby z różnego rodzaju niepełnosprawnością oraz o złożonych potrzebach komunikacyjnych.
-
Tworzenie indywidualnych pomocy do komunikacji.
-
Tworzenie indywidualnych programów zajęć rozwijających komunikację.
-
Udział w grupowych zajęciach komunikacji.
-
Wykorzystanie prostych urządzeń wspomagających komunikację, urządzeń ułatwiających osobom z różnego rodzaju niepełnosprawnościami dostęp do komputera oraz najczęściej stosowane oprogramowanie w pracy z osobami o złożonych potrzebach komunikacyjnych.
-
Współpraca z rodziną osoby o złożonych potrzebach komunikacyjnych.
-
Warsztaty AAC – jeden dzień:
-
Warsztaty techniczne opierające się na jednej metodzie pracy z pacjentem w ramach AAC z uwzględnieniem charakteru pracy z pacjentami niepełnosprawnymi w zakładach opiekuńczo – leczniczych.
Liczba dni szkolenia łącznie:
I. Kurs AAC – kurs podstawowy dwudniowy:
1. Ilość osób: 30 Sokołowsko, 30 Rościszów
2. Liczba osób w grupie: 8-12
3. Liczba grup szkoleniowych - 6
3. Liczba dni kursu dla jednej grupy: 2 dni – 16 godzin dydaktycznych
4. Tryb realizacji: szkolenie grupowe zamknięte.
5. Szkolenia będą organizowane w trybie dostosowanym do potrzeb uczestników (w ciągu tygodnia roboczego lub w weekendy).
6. Miejsce realizacji szkolenia: Sokołowsko (3 edycje), Rościszów (3 edycje)
II. Kurs AAC – kurs zaawansowany dwudniowy:
1. Ilość osób: 30 Sokołowsko, 30 Rościszów
2. Liczba osób w grupie: 8-12
3. Liczba grup szkoleniowych - 6
4. Liczba dni kursu dla jednej grupy: 2 dni – 16 godzin dydaktycznych
5. Tryb realizacji: szkolenie grupowe zamknięte.
6. Szkolenia będą organizowane w trybie dostosowanym do potrzeb uczestników (w ciągu tygodnia roboczego lub w weekendy)
6. Miejsce realizacji szkolenia: Sokołowsko (3 edycje), Rościszów (3 edycje)
III. Warsztaty AAC – jednodniowe
-
Ilość osób: 20 Sokołowsko, 10 Rościszów
-
Liczba osób w grupie: 8-12
-
Liczba dni kursu: 1 dzień - 8 godzin dydaktycznych
-
Tryb realizacji: szkolenie grupowe zamknięte.
-
Szkolenia będą organizowane w trybie dostosowanym do potrzeb uczestników (w ciągu tygodnia roboczego lub w weekendy)
-
Miejsce realizacji szkolenia: Sokołowsko (2 edycje) i Rościszów (1 edycja)
Preferowany termin realizacji: dokładne terminy będą ustalone z Wykonawcą.
Metody szkolenia: wykłady z materiałem ilustracyjnym, pokaz filmów, warsztaty, ćwiczenia, praca w grupach.
Nie dopuszcza się stosowania metody e-learningu.
Do kogo kierowane jest szkolenie: terapeutów, pielęgniarek, opiekunek medycznych, fizjoterapeutów i innych osób pracujących z dorosłymi z niepełnosprawnością zatrudnionych w zakładach opiekuńczo – leczniczych w Sokołowsku i Rościszowie. Celem szkolenia jest nabycie umiejętności diagnostycznych w planowaniu terapii komunikacji, zdobycie aktualnej wiedzy na temat AAC i umiejętności wykorzystania poznanych metod oraz nabycie umiejętności korzystania z narzędzi do porozumiewania się.
Wymagania dotyczące doświadczenia trenera prowadzącego szkolenie:
-
Specjalista w dziedzinie AAC.
-
Ukończenie kursów i szkoleń z zakresu AAC (potwierdzone dyplomem, certyfikatem itp.).
-
Posiadane roczne doświadczenie zawodowe z zakresu AAC (prowadzenie szkoleń, warsztatów).
-
Posiadanie wyższego wykształcenia.
Wykonawca zobowiązany jest potwierdzić doświadczenie i kompetencje specjalisty w dziedzinie AAC prowadzącego szkolenie.
Uzyskane certyfikaty (zaświadczenia) dla uczestników szkolenia:
Imienny certyfikat ukończenia szkolenia.
Wykonawca zobowiązany jest do:
- przygotowania programu szkolenia (program musi uwzględniać wszystkie elementy wskazane w ramowym programie szkolenia, jednak treści kształcenia mogą być dostosowane do warunków i potrzeb lokalnych).
- opracowania dokumentacji szkoleniowej (harmonogramy zajęć, literaturę do poszczególnych modułów)
- pokrycia kosztów wynagrodzenia szkoleniowców,
- pokrycia kosztów noclegów szkoleniowca,
- zapewnienia sali szkoleniowej dostosowanej do liczby uczestników na terenie Sokołowska i Rościszowa,
- organizacji i pokrycia kosztów lunchu (lunch w danym dniu szkoleniowym w postaci jednodaniowego posiłku i napoju dla każdego kursanta. Przykładowe menu: frytki, pierś z kurczaka, surówka, napój),
- organizacji i pokrycia kosztów dwóch przerw kawowych podczas każdego dnia szkoleniowego dla kursantów (z zapewnieniem kawy rozpuszczalnej, herbaty, cukru, mleczka do kawy, napoi zimnych: wody i soku owocowego – 0,5 l na osobę, kruchych ciastek – 3 rodzaje – 0,25 g/osobę).
- zapewnienia materiałów szkoleniowych dla każdego uczestnika szkolenia (m.in. notes, długopis, teczka, materiały szkoleniowe w j. polskim dot. szkolenia z fachowymi artykułami, fotografie pomocy komunikacyjnej, urządzeń porozumiewania się, tablice, symbole).
- zapewnienie materiałów i pomocy do przeprowadzenia każdego rodzaju szkolenia.
Dofinansowano z środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014
|
|
|
|