Załącznik nr 7
do Zarządzenia Rektora nr 10/12
z dnia 21 lutego 2012r.
KARTA MODUŁU / KARTA PRZEDMIOTU
Kod modułu
|
|
Nazwa modułu
|
Projektowanie Architektury Wnętrz
|
Nazwa modułu w języku angielskim
|
Interior Design
|
Obowiązuje od roku akademickiego
|
2012/2013
|
-
USYTUOWANIE MODUŁU W SYSTEMIE STUDIÓW
Kierunek studiów
|
Architektura i Urbanistyka
|
Poziom kształcenia
|
II stopień
(I stopień / II stopień)
|
Profil studiów
|
ogólno akademicki
(ogólno akademicki / praktyczny)
|
Forma i tryb prowadzenia studiów
|
stacjonarne
(stacjonarne / niestacjonarne)
|
Specjalność
|
|
Jednostka prowadząca moduł
|
Katedra Architektury i Urbanistyki
|
Koordynator modułu
|
dr inż. arch. Patrycja Haupt
|
Zatwierdził:
|
Dr hab. inż. Marek Iwański, prof. PŚk
|
-
Ogólna charakterystyka przedmiotu
Przynależność do grupy/bloku przedmiotów
|
kierunkowy
(podstawowy / kierunkowy / inny HES)
|
Status modułu
|
obowiązkowy
(obowiązkowy / nieobowiązkowy)
|
Język prowadzenia zajęć
|
język polski
|
Usytuowanie modułu w planie studiów - semestr
|
semestr II
|
Usytuowanie realizacji przedmiotu w roku akademickim
|
semestr zimowy
(semestr zimowy / letni)
|
Wymagania wstępne
|
(kody modułów / nazwy modułów)
|
Egzamin
|
nie
(tak / nie)
|
Liczba punktów ECTS
|
5
|
Forma prowadzenia zajęć
|
wykład
|
ćwiczenia
|
laboratorium
|
projekt
|
inne
|
w semestrze
|
15
|
|
|
60
|
| -
Efekty kształcenia i metody sprawdzania efektów kształcenia
Cel modułu
|
Celem modułu Projektowanie Architektury Wnętrz jest wykształcenie umiejętności prawidłowej aranżacji wnętrz architektonicznych pod względem funkcjonalnym
i kompozycyjnym. Ćwiczenia projektowe mają za zadanie wykształcenie umiejętności postrzegania zależności pomiędzy kształtowaniem bryły budynku a kreowaniem charakteru przestrzeni jego wnętrza, poprzez właściwą aranżację materiałową, meblarską i oświetlenie. Celem jest również zaznajomienie studentów z warsztatem pracy architekta wnętrz poprzez stosowanie zarówno rozwiązań autorskich, jak i katalogowych.
|
Symbol efektu
|
Efekty kształcenia
|
Forma prowadzenia zajęć
(w/ć/l/p/inne)
|
odniesienie do efektów kierunkowych
|
odniesienie do efektów obszarowych
|
W_01
|
Ma szczegółową wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie budownictwa i sztuk pięknych, a także prawa oraz rozwiązań technologicznych i instalacyjnych stosowanych w projektach architektury wnętrz.
|
w/p
|
A2_W01
A2_W02
|
T2A_W01
T2A_W02
|
W_02
|
Ma uporządkowaną praktyczną, lecz podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą zagadnienia dotyczące wnętrza architektonicznego jako elementu sekwencji wnętrz urbanistycznych i architektonicznych postrzeganych przez użytkownika przestrzeni.
|
w/p
|
A2_W02
A2_W03
|
T2A_W02
T2A_W03
|
W_03
|
Ma wiedzę o najnowszych trendach w projektowaniu wnętrz architektonicznych.
|
w/p
|
A2_W05
|
T2A_W05
|
U_01
|
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury i czasopism fachowych oraz innych źródeł oraz analizować je i wyciągać wnioski dla własnej koncepcji projektowej.
|
w/p
|
A2_U01
A2_U02
|
T2A_U01
T2A_U02
|
U_02
|
Potrafi opracować projekt architektury wnętrz w zakresie koncepcji, projektu budowlanego oraz elementów projektu wykonawczego.
|
w/p
|
A2_U02
A2_U03
|
T2A_U02
T2A_U03
|
U_03
|
Potrafi przygotować w języku polskim prezentację ustną dotyczącą projektu oraz inspiracji oraz przesłanek prowadzących do jego powstania.
|
w/p
|
A2_U02
A2_U03
|
T2A_U02
T2A_U03
|
K_01
|
Rozumie potrzebę rozwijania się i bieżącego śledzenia nowych rozwiązań technologicznych
i myśli kompozycyjnych w architekturze wnętrz.
|
w/p
|
A2_K01
|
T2A_K01
|
K_02
|
Rozumie aspekty pozatechniczne w projektowaniu przestrzeni wnętrz publicznych – szczególnie rolę społeczną oraz edukacyjną w zakresie rozwoju zrównoważonego.
|
w/p
|
A2_K02
|
T2A_K02
|
K_03
|
Potrafi myśleć w sposób kreatywny.
|
w/p
|
A2_K06
|
T2A_K06
|
Treści kształcenia:
-
Treści kształcenia w zakresie wykładu
Nr wykładu
|
Treści kształcenia
|
Odniesienie do efektów kształcenia dla modułu
|
1.
|
Omówienie istoty i problematyki projektowania przestrzeni wewnętrznej budynków i budowli.
|
W_01; U_01
K_01
|
2.
|
Aspekty formalno-prawne i tendencje w projektowaniu przestrzeni wewnętrznej.
|
W_02; W_03
U_02; K_02
|
3.
|
Problematyka ergonomii i jej znaczenie w projektowaniu przestrzeni wewnętrznej.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
4.
|
Rewitalizacja i modernizacja obiektów wraz ze zmianą funkcji, adaptacja, przebudowa, itp.; problemy i tendencje w projektowaniu wnętrz.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
5.
|
Detal oraz elementy oświetlenia i ich rola w kompozycji przestrzeni wewnętrznej.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
6.
|
Kolor, materiał, faktura i ich znaczenie w projektowaniu przestrzeni wewnętrznej.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
7.
|
Projektowanie przestrzeni wewnętrznej lokali mieszkalnych.
Analiza przykładów.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
8.
|
Projektowanie przestrzeni wewnętrznej obiektów użyteczności publicznej.
Analiza przykładów: obiekty biurowe, szkolne, związane z działalnością kulturalną.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
9.
|
Projektowanie przestrzeni wewnętrznej obiektów użyteczności publicznej.
Analiza przykładów: obiekty handlowe, gastronomiczne.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
10.
|
Projektowanie przestrzeni wewnętrznej obiektów użyteczności publicznej.
Analiza przykładów: obiekty rekreacyjno-sportowe.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
11.
|
Wykład podsumowujący problematykę projektowania przestrzeni wewnętrznej.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
-
Treści kształcenia w zakresie ćwiczeń – nie dotyczy
-
Treści kształcenia w zakresie zadań laboratoryjnych – nie dotyczy
-
Treści kształcenia w zakresie zadań projektowych
Nr zajęć
lab.
|
Treści kształcenia
|
Odniesienie do efektów kształcenia dla modułu
|
1.
|
Omówienie programu zajęć projektowych oraz tematu ćwiczenia.
-
Omówienie metodologii pracy w fazach koncepcyjnej i budowlanej z elementami wykonawczymi.
-
Omówienie tematyki zadania projektowego do wyboru: A. Wnętrze mieszkalne, B. Wnętrze biurowe, C. Strefa wejściowa, D. Patio
-
Analiza tematów projektowych.
-
Szczegółowe omówienie zakresu projektu oraz zakresu pierwszego przeglądu.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
2.
|
Prezentacja podkładów.
-
Przedstawienie podkładów projektowych z realizowanych przez siebie projektów budynków.
-
Indywidualny wybór tematu zadania projektowego.
-
Wybór zakresu projektowanego wnętrza.
-
Akceptacja przedstawionej propozycji po korekcie.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
3.
|
Idea przewodnia i założenia funkcjonalne – korekty indywidualne.
-
Korekty indywidualne – prezentacja koncepcji idei przewodniej wnętrza.
-
Odniesienie się do podanych w temacie zagadnień: oświetlenia, aranżacji meblarskiej, użycia szkła architektonicznego, elementów naturalnych i zrównoważonych we wnętrzu, technik multimedialnych.
-
Wybór zagadnienia rozwiązywanego szczegółowo.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
4.
|
Koncepcja funkcjonalno-przestrzenna – korekty.
-
Prezentacja koncepcji funkcjonalno-przestrzennej we wnętrzu.
-
Analiza powiązań funkcjonalnych w opracowywanej sekwencji wnętrz.
-
Metody wydzielania stref funkcjonalnych we wnętrzu.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
5.
|
Zapis graficzny koncepcji.
-
Ostateczna analiza koncepcji funkcjonalnej i kompozycyjnej wnętrza.
-
Próba kompozycji arkusza na przegląd.
-
Dobór techniki prezentacji do koncepcji.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
6.
|
Przegląd koncepcji – prezentacja i dyskusja w grupach.
-
Prezentacja własnego projektu.
-
Analiza i dyskusja grupie nad przedstawianymi propozycjami.
-
Wskazanie możliwości twórczej kontynuacji projektu.
-
Ocena zaproponowanego rozwiązania.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
7.
|
Indywidualne omówienie wyników przeglądu zaawansowania prac.
-
Korekta odpowiedzi autora na uwagi z przeglądu prac.
-
Próba określenia dalszej drogi rozwoju projektu.
-
Zamknięcie etapu pracy nad koncepcją programowo-przestrzenną.
|
W_01; W_03
U_01; U_03
K_01; K_03
|
8.
|
Prezentacje wprowadzające firm Reflex Studio, Dynamico i AGC.
-
Prezentacja wprowadzająca tematykę prawidłowego użycia oświetlenia we wnętrzu.
-
Prezentacja wprowadzająca na temat nowożytnej historii mebla oraz nowych trendów w designie.
-
Przedstawienie mebli projektowanych przez sławnych architektów.
-
Prezentacja omawiająca zagadnienia wprowadzania szkła architektonicznego we wnętrzu.
|
W_01-W_03
U_01-U_03
K_01-K_03
|
9.
|
Koncepcja materiałowa – korekty indywidualne.
-
Ostateczna decyzja co do wyboru szczegółowego zagadnienia poruszanego w projekcie.
-
Omówienie koncepcji materiałowej wnętrza - efekty kolorystyczne
i światłocieniowe w jego przestrzeni.
-
Faktura materiału, a wrażenie, nastrój wnętrza.
|
W_01-W_03
U_01-U_03
K_01-K_03
|
10.
|
PRZEGLĄD – koncepcja materiałowa, efekty kolorystyczne we wnętrzu.
-
Indywidualnie – prezentacja projektu, omówienie efektów fakturowych i kolorystycznych.
-
Dyskusja w grupie oraz analiza przedstawianych propozycji.
|
W_01-W_03
U_01-U_03
K_01-K_03
|
11.
|
Korekty indywidualne – meble, oświetlenie, materiały.
-
Indywidualne omówienie wyników przeglądu.
-
Ostateczny dobór elementów aranżacji przestrzeni wnętrza – mebli, szkła oraz oświetlenia na podstawie katalogów konkretnych firm.
|
W_01-W_03
U_01-U_03
K_01-K_03
|
12.
|
Konsultacje dot. zastosowania oświetlenia, mebla i szkła (eksperci z firm: Reflex-Studio, Dynamico, AGC)
-
Konsultacje indywidualne projektów przez ekspertów z firm oświetleniowych, meblarskich i oferujących szkło architektoniczne.
-
Próba pracy w zespole projektowym w warunkach zbliżonych do realizacyjnych.
|
W_01-W_03
U_01-U_03
K_01-K_03
|
13.
|
Korekta zatwierdzająca
-
Ostateczna korekta rozwiązań funkcjonalnych, przestrzennych, materiałowych technologicznych.
-
Kompozycja plansz, technika graficzna prezentacji.
-
Omówienie zagadnień wymaganych do opisu.
|
W_01-W_03
U_01-U_03
K_01-K_03
|
14.
|
Oddanie ćwiczenia.
-
Złożenie pracy projektowej. Ocena przez prowadzącego.
|
W_01-W_03
U_01-U_03
K_01-K_03
|
15.
|
Obrony. Zakończenie ćwiczeń.
-
Prezentacja wybranych prac semestralnych.
-
Ogłoszenie ocen.
-
Podsumowanie semestru.
-
Wpisy do indeksów.
|
W_01-W_03
U_01-U_03
K_01-K_03
|
4. Charakterystyka zadań projektowych
Ćwiczenie projektowe – projekt wnętrza architektonicznego.
CEL:
- wykształcenie umiejętności prawidłowej aranżacji funkcjonalnej wnętrza
- stosowanie zasad kompozycji architektonicznej i plastycznej dla uzyskania określonego charakteru wnętrza
- potraktowanie wnętrza jako nieodzownej części sekwencji postrzegania architektury – przestrzeń otaczająca budynek, bryła budowli, przestrzeń wewnątrz budynku
- podkreślenie związków teorii z praktyką poprzez wykorzystanie dostępnych, obecnych na rynku produktów współczesnego designu wysokiej jakości w nadawaniu wnętrzu jego unikalnego charakteru.
- poszukiwanie i studiowanie elementów kompozycji zgodnych ze współczesnymi trendami i wiodącą technologią
TEMAT: Tematem zadania projektowego jest aranżacja przestrzenno-funkcjonalna wybranego wnętrza architektonicznego wraz z oświetleniem w połączeniu ze strefą wejściową, ogrodem, przestrzenią publiczną, małą architekturą, roślinnością.
Do wyboru:
A. Wnętrze mieszkalne:
a) dom jednorodzinny - strefa wejściowa - hall z węzłem sanitarnym i garderobą, kuchnia z jadalnią, pokój dzienny, sypialnia z węzłem sanitarnym, b) kawalerka – małe mieszkanie
w połączeniu ze strefą zewnętrzną: tarasem, werandą, ogrodem zimowym, etc.; skala 1:50 lub 1:100.
B. Wnętrze biurowe
a) małe biuro domowe lub pracownia – miejsce do pracy, miejsce do przyjmowania klientów, wejście, węzeł sanitarny, b) zespół: sekretariat, gabinet, sala konferencyjna; skala 1:50 lub 1:100.
C. Strefa wejściowa
a) hall wejściowy do budynku biurowego (recepcja, węzeł sanitarny), b) hall wejściowy do wnętrza usługowego: galerii (sztuki, przedmiotów użytkowych) lub niewielkiej sali wielofunkcyjnej (teatr, kino, wykład etc); skala 1:50 lub 1:100.
D. Patio
a) wewnętrzny dziedziniec budynku o funkcji mieszkaniowej (apartamentowca, zespołu mieszkaniowego, akademika, etc.), b) wewnętrzny dziedziniec budynku o innej funkcji (biurowej, biblioteki, pasażu handlowego etc.); skala 1:50 lub 1:100.
Należy:
1. Zaproponować interesujące rozwiązanie przestrzenne,
2. W każdym temacie zwrócić szczególną uwagę na prawidłowość powiązań funkcjonalnych oraz odpowiednie powierzchnie pomieszczeń, wielkości ciągów komunikacyjnych oraz wymiary i rozmieszczenie urządzeń sanitarnych oraz mebli, umiejscowienie pionów wentylacyjnych i instalacyjnych, a także relacje pomiędzy wnętrzem i przestrzenią zewnętrzną.
3. Zwrócić szczególną uwagę na rolę elementów wyposażenia wnętrza oraz jego oświetlenia stosując rozwiązania firm sponsorujących (meble z oferty firmy Vitra, szkło AGC).
4. Podkreślić rolę elementów naturalnych oraz zrównoważonych w kompozycji wnętrza (związanych z gospodarką energetyczną lub wodną budynku)
5. Poszukiwać współczesnych rozwiązań materiałowych zapewniających ekonomikę użytkowania oraz oferujących interesujące efekty kompozycyjne.
6. Wykorzystać możliwości techniczne w zakresie multimediów, automatyki i sterowania oraz elementów interaktywnych.
Projekt należy przedstawić na planszach o wymiarach 50 cm na 70 cm w układzie poziomym lub pionowym. Prace powinny być przedstawione na nie więcej niż dwóch arkuszach przedstawiających koncepcję funkcjonalno-przestrzenną wnętrza oraz z co najmniej jednej planszy dodatkowej. Na odrębnych planszach należy przedstawiać szczegółowo jedno z wybranych zagadnień: elementy oświetlenia, wyposażenie wnętrza w meble, wykończenie szkłem architektonicznym, zastosowane elementy zrównoważone lub multimedialne. Technika opracowania plansz jest dowolna, ale winna być czytelna, pozwalająca na jednoznaczne odczytanie projektu. Merytoryczna zawartość pracy powinna być zgodna z poniższym opisem:
Prezentacja pracy winna zawierać:
1. W części opisowej (zamieszczonej na planszy lub w formie odrębnego opracowania):
- określenie przedmiotu projektu,
- dane charakteryzujące program,
- zwięzły opis autorskiej idei,
2. W części graficznej podstawowej (koncepcja funkcjonalno-przestrzenna, max 2 plansze):
- czytelną informację o autorskiej idei architektonicznej projektu z pokazaniem kontekstu przestrzennego,
- rzut w skali 1:50 lub 1:100 (w zależności od wybranego tematu)
- co najmniej jeden przekrój z widokiem pokazującym rozwinięcie ścian wnętrza w skali 1:50
- wybrany fragment rzutu lub widoku oddający charakter wnętrza w skali 1:25
- opcjonalnie: schematyczne przedstawienie miejsca aranżowanego wnętrza w budynku dla pokazania jego relacji ze strefą zewnętrzną
3. W części graficznej dodatkowej (plansze odrębne dla poszczególnych kategorii):
- przedstawienie przestrzenne: aksonometria lub perspektywy obrazujące efekty świetlne (kolorystyczne) uzyskane za pomocą zastosowanego oświetlenia,
- na przynajmniej jednym rysunku powinien się znaleźć przedstawiony w sposób czytelny typ oświetlenia, zastosowane elementy wyposażenia wnętrza lub szkło architektoniczne
- opis oświetlenia wnętrza mieszkalnego i strefy zewnętrznej, umeblowania bądź szkła użytego w projekcie
- zestawienie zastosowanych lamp, elementów wyposażenia wnętrz lub szkła architektonicznego.
- opis zastosowanych rozwiązań technicznych dotyczących technologii materiałowych, multimedialnych oraz sterowania.
-
Charakterystyka zadań w ramach innych typów zajęć dydaktycznych. Nie dotyczy
Metody sprawdzania efektów kształcenia
Symbol efektu
|
Metody sprawdzania efektów kształcenia
(sposób sprawdzenia, w tym dla umiejętności – odwołanie do konkretnych zadań projektowych, laboratoryjnych, itp.)
|
W_01
|
Kolokwium
|
W_02
|
Projekt
|
W_03
|
Projekt, Prezentacja
|
U_01
|
|
U_02
|
|
U_03
|
|
K_01
|
|
K_02
|
|
K_03
|
|
-
Nakład pracy studenta
Bilans punktów ECTS
|
|
Rodzaj aktywności
|
obciążenie studenta
|
1
|
Udział w wykładach
|
15
|
2
|
Udział w ćwiczeniach
|
|
3
|
Udział w laboratoriach
|
|
4
|
Udział w konsultacjach (2-3 razy w semestrze)
|
|
5
|
Udział w zajęciach projektowych
|
60
|
6
|
Konsultacje projektowe
|
5
|
7
|
Udział w egzaminie
|
|
8
|
|
|
9
|
Liczba godzin realizowanych przy bezpośrednim udziale nauczyciela akademickiego
|
80
|
10
|
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego
(1 punkt ECTS=25-30 godzin obciążenia studenta)
|
3
|
11
|
Samodzielne studiowanie tematyki wykładów
|
10
|
12
|
Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń
|
|
13
|
Samodzielne przygotowanie się do kolokwiów
|
|
14
|
Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów
|
|
15
|
Wykonanie sprawozdań
|
|
15
|
Przygotowanie do kolokwium końcowego z laboratorium
|
|
17
|
Wykonanie projektu lub dokumentacji
|
30
|
18
|
Przygotowanie do egzaminu
|
|
19
|
|
|
20
|
Liczba godzin samodzielnej pracy studenta
|
40
(suma)
|
21
|
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach samodzielnej pracy
(1 punkt ECTS=25-30 godzin obciążenia studenta)
|
1
|
22
|
Sumaryczne obciążenie pracą studenta
|
120
|
23
|
Punkty ECTS za moduł
1 punkt ECTS=25-30 godzin obciążenia studenta
|
5
|
24
|
Nakład pracy związany z zajęciami o charakterze praktycznym
Suma godzin związanych z zajęciami praktycznymi
|
30
|
25
|
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym
1 punkt ECTS=25-30 godzin obciążenia studenta
|
1
|
-
Literatura
Wykaz literatury
| -
Basista A., Kompozycja dzieła architektury, Universitas, 2006.
-
Krier R., Architectural Composition, Academy Editions, 1988.
-
Krier R., Elements Of Architecture, Academy Editions, London 1992.
-
Phillips I., Taschen L., Interiors Now! 2,Taschen 2011.
-
Sir H. E. Read, O pochodzeniu formy w sztuce, P.I.W., 1973.
-
Taschen A., Interiors Now!, Taschen, 2010.
-
Wejchert K. Elementy kompozycji urbanistycznej, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1984 r.
-
Żórawski J., O budowie formy architektonicznej, Arkady 1962.
-
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. W sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz. U. z dnia 15 czerwca 2002 r.). Dz. U. 02-75-690.
-
Rozporządzenie Ministra Zdrowia W sprawie warunków sanitarnych oraz zasad przestrzegania higieny przy produkcji i obrocie środkami spożywczymi, używkami i substancjami dodatkowymi dozwolonymi (Dz. U. nr 30, poz. 377 ze zm.).
-
Disegno Interior – czasopismo.
-
Architectural Record – czasopismo.
|
Witryna WWW modułu/przedmiotu
|
|
|