Test sprawdzający podstawową wiedzę z zakresu gry końcowej – końcówki pionkowe
Zad. 1 Zad. 2


Ruch białych – remis Ruch białych – wygrana
Nazwij manewr wykonany
przez białe.
Zad. 3 Zad. 4


Ruch białych – wygrana; Co wykorzystują białe? Ruch białych – wygrana
Zad. 5 Zad. 6


Ruch białych – remis Ruch białych – remis
Z ad.7 Zad. 8

Ruch białych – wygrana Ruch białych – wygrana
Z ad. 9 Zad. 10

Ruch białych – wygrana Ruch białych – wygrana
Z ad. 11 Zad. 12
Ruch białych – remis Ruch białych - wygrana
Z
 ad. 13 Zad. 14
Ruch białych – wygrana Ruch białych – wygrana
Z
 ad. 15 Zad. 16
Ruch białych – remis Ruch białych – wygrana
Z ad. 17
Ruch białych – wygrana
Odpowiedzi
Zad. 1 1. e5 a4 2. d4 a3 3. c3 a2 4. b2 i pionek złapany 1pkt.
Za wskazanie i wyjaśnienie pojęcia „kwadratu” w szachach dodatkowo 1 pkt.
Razem 2 pkt.
Zad. 2 1. d4! d8 2. c4! c8 3. d5 d8 4. d6 c8 5. c7 1pkt. Za wskazanie i
wyjaśnienie pojęcia „trójkąta” (oddania ruchu) w szachach dodatkowo 1 pkt.
Razem 2 pkt.
Zad. 3 1. e6 e8 2. d6 d8 3. d7 1 pkt. Wyjaśnienie pojęcia „opozycja” dodatkowo
1 pkt. Razem 2 pkt.
Zad. 4 1. b6! a:b 2. c6! albo 1...c:b 2. a6! 1 pkt. Za wyjaśnienie „przełomów”
1 pkt. Razem 2pkt.
Zad. 5 1.a5 b5 2. a6 d5 3. b4 c6 4. a5 c5pat – remis 1 pkt Wyjaśnienie pojęcia
pata 1pkt. Razem 2pkt.
Zad. 6 1.b7 a5 2.c6 a4 3. d5a3 (3...b2 4. c4a2 5.c3 ) 4. e4b2 5. d3a2 6.
c2 remis 1pkt
Udzielenie odpowiedzi na pytanie: Jaką zasadę wykorzystują białe, aby
zremisować – zasada obejścia – dodatkowa 1 pkt
Razem 2pkt
Zad. 7 1. d2 d8 2. e3 e7 3. e4 e6 Czarne zajęły opozycję, ale białe maja
Dodatkowy ruch ( tempo )
4. e3 d6 5. f5 Za pełne rozwiązanie 2 pkt
Zad. 8 1. a4 d5 2. b5 ab 3. ab c5 4. e4 b5 5. f5 w przypadku 2...a5 białe wygrywają
tak: 3.b6 c6 2 pkt
4. e4 b6 5. d5 pada pionek a5
za podanie - w pozycji wyjściowej – planu gry prowadzącego do wygranej –
dodatkowa 1 pkt
Razem 3 pkt
Zad. 9 1. a4e5 2. a: b: c :b 3. c4 b:c 4. c4 1 pkt
Zad.10 1. g1! Jedyne! Czarne są w pozycji przymusowej tzw zugzwangu; białe swoim
królem zatrzymują czarne pionki.
Z kolei czarny król nie jest w stanie poradzić sobie z białymi pionkami 1...a7
2.b8! 3. a6 i np.3...f3 4. f2 h3 5. g3 – 2 pkt
Zad. 11 1. h5f6 2. h7f7 3. h6f8 4. g6g8 5. f6h7 – czarne zdążą do zbawiennego
dla nich pola c8 – 1 pkt
Zad. 12 1. e6c3 2. d5!b4 3. c6c4 4. b7c5 5. a7c6b8 1 pkt
Do remisu wiedzie 2. Nie zdążą obejść białego króla i zdążą do pola c7
2...c6e5 3. c6e5 4. b7d6 5. a7c7 remis
za wyjaśnienie pojęcia „odepchnięcie barkiem” 1 pkt – Razem 2 pkt
zad. 13 1.g6a8 2.f5h5 3. e6h4 4. d7b7 5. a8!a8 6. c7 1 pkt
Zad.14 1. g4! Fiksacja – utrwalenie – białe unieruchamiają czarne pionki na skrzydle
królewskim, które staną
się za chwilę łatwym łupem. Czarne nie mogą przybyć na pomoc, bo muszą
pilnować wolnego podpartego pionka a5 1 pkt
Zad. 15 a) 1. g7h4 2. f6h3 3. e7b6 4. d7
b) ...............2...e6 3. e5!c6 4. f4 3 pkt
c) 1...b6 2. f6h4 3. e5h3 4. d6h2 5. c7
Scharakteryzuj trzecie posunięcie białych w wariancie b)
Posunięcie widłowe - podwójne uderzenie, dwie groźby:
1 – promocja piona c 1 pkt
2 – złapanie piona ( czarnego ) h
Razem 4 pkt
Zad. 16 1. h5 z wygraniem pionków czarnych f5, e4 1 pkt
Zad. 17 1. h4!f5 2. a5g6 3. f4! ( groziło 3...h5 ) h5 4. f5h4 5. a6g7 6. h5f6 7.
h6f7 8. b6f6
9. c6f7 10. d7f6 11. h7g7 12. e7 Przykład na temat ruchliwości pionów –
2 pkt
Ocena:
Do zdobycia jest 31 pkt
25 – 31 bardzo dobra
15 – 24 dobra
poniżej 15 słaba
|